Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › sport of openluchtfilter
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 maart 2011 om 22:08 #17234136
Beste Opelfans
Ik wil graag weten wat de voor en nadelen zijn van een openlucht filter,ik heb zelf een senator 2.5e
ik heb al heel veel sennies gezien met een openluchtfilter maar hoe gaat dat gepaard met je luchtmassa meter dan:hmmz.
En heb je zo meer vermogen of niet,en gaat je auto zo ook meer verbruikenEn als ik er eentje ga halen waar kan ik dan zo een luchtfilter krijgen
Opelfans alvast bedankt
Groetjes uit Den Haagking:
13 maart 2011 om 22:21 #17835027van een open lucht filter moet je niet teveel verwachten.
het geeft een leuk geluid maar maakt verder eigenlijk niks uit.
het brandstof verbruik zal praktich hetzelfde zijn, hij kan imers makkelijker lucht pakken.
dus teoreties iets sneller reageren.
in principe kan je met een openluchtfilter een adapter plaatje monteren op de lucht massa meter, en daar het filter rechtstreeks op zetten.
die plaatjes zijn niet in de handel te krijgen dus moet je zelf maken, bij interesse heb ik er nog een paar liggen.een sportfilter is prakties hetzelde als het orginele filter en past zo in de luchtfilterbak.
dit filter is alleen iets grover kwa filter als de orginele papieren.14 maart 2011 om 07:32 #17835028Ik ga helemaal mee met het bovenstaande, met echter de opmerking nog, dat een open luchtfilter de lucht pakt uit de motorruimte. In de zomer en dan vooral in de file, heeft dit juist weer een nadelige werking. Een motor werkt beter met koude lucht (is beter comprimeerbaar) dan met warme lucht. Je zal in die omstandigheden dus eerder verlies dan winst hebben.
Daarnaast, vind ik, hebben die open filters heel erg de neiging om vuil te worden. Meer dan een gewoonfilter of een sportfilter, dan in de bak zit.
De zogenaamde opgegeven winst in PK’s bij zo’n filter raak je zowiezo kwijt in je transmissie.
Ik heb er eentje gehad in een ex-Calibra van mij, dus daar zijn mijn bevindingen op gebaseerd.
14 maart 2011 om 09:57 #17835029Ik zou eerder gewoon een K&N inleg filter doen als je graag een sport filter wil. Dan hoef je niet de boel te verbouwen, vermogenswinst is net zo minimaal als een ander sportfilter en het geluid wordt ook iets sportiever.
14 maart 2011 om 14:11 #17835030Oke bedankt voor de info,heb er veel aan
zal denk ik gewoon die k&n luchtfilter nemen wat beheraceeend bedoelt14 maart 2011 om 14:56 #17835031Wat vaak vergeten wordt bij gebruik van een open luchtfilter, is dat je eigenlijk een soort inlaatkelk moet gebruiken om een filter optimaal te laten werken. Zonder deze kelk werkt natuurlijk ook alleen krijg je meer wervelingen (en dus weerstand) waardoor de voordelen van het open filter teniet gedaan worden.
Deze kelk zit dus wel in de originele luchtfilterbak dus daar heb je met een inlegfilter geen last van.
14 maart 2011 om 16:55 #17835032AnoniemLid sinds:
1 January 1970heb er wel 1 in mn A2 zitten, het staat mooier in deze motorruimte,
miss een voordeel dat je hebt is de houdbaarheid, die is nl oneindig,
mits je de filter tussentijds regelmatig schoon maakt en inspuit met [speciale] olie.14 maart 2011 om 22:53 #17835033schoonmaken????
:P
14 maart 2011 om 23:24 #17835034AnoniemLid sinds:
1 January 1970zekers ….:D
15 maart 2011 om 06:45 #17835035[rquote=1890941&tid=144479&author=ckad]Wat vaak vergeten wordt bij gebruik van een open luchtfilter, is dat je eigenlijk een soort inlaatkelk moet gebruiken om een filter optimaal te laten werken. Zonder deze kelk werkt natuurlijk ook alleen krijg je meer wervelingen (en dus weerstand) waardoor de voordelen van het open filter teniet gedaan worden.
Deze kelk zit dus wel in de originele luchtfilterbak dus daar heb je met een inlegfilter geen last van.[/rquote]
In mijn Cali had ik die inlaat er wel in zitten. Die liep vanuit de haaiebek (onder de bumper) tot net voor het filter. Maar toch, vooral in de zomer is het effect van zo’n filter minder.
Als je zo’n Z57i setje koopt van K&N, zit er, geloof ik, standaard bij.15 maart 2011 om 10:02 #17835036Alvast bedankt Opel fans
Ik zal kijken wat ik ga doen;)
15 maart 2011 om 13:22 #17835037ik heb net eentje besteld bij http://www.extreme-carstyling.nl/categorie.php?cat=K%28en%29N%20Vervangingsfilters
Die hebben er erg veel (vaak niet op voorraad, maar dan duurt het een paar weken). De meeste andere zaken waar ik het vroeg konden het niet meer leveren.
overigens is de combinatie K&N filter + vaatwasser een erg goed idee… De combinatie K&N filter + vaatwasser + vriendin/vrouw is daarintegen meestal een behoorlijk probleem en enkele nachten op de bank.
15 maart 2011 om 18:39 #17835038[rquote=1891623&tid=144479&author=rinus de boer][rquote=1890941&tid=144479&author=ckad]Wat vaak vergeten wordt bij gebruik van een open luchtfilter, is dat je eigenlijk een soort inlaatkelk moet gebruiken om een filter optimaal te laten werken. Zonder deze kelk werkt natuurlijk ook alleen krijg je meer wervelingen (en dus weerstand) waardoor de voordelen van het open filter teniet gedaan worden.
Deze kelk zit dus wel in de originele luchtfilterbak dus daar heb je met een inlegfilter geen last van.[/rquote]
In mijn Cali had ik die inlaat er wel in zitten. Die liep vanuit de haaiebek (onder de bumper) tot net voor het filter. Maar toch, vooral in de zomer is het effect van zo’n filter minder.
Als je zo’n Z57i setje koopt van K&N, zit er, geloof ik, standaard bij.[/rquote]Wat ik bedoel is de Kelk of trechter welke vast op de lmm zit geschroefd. Dus niet de slang om verse (koudere lucht) van buiten de motorruimte te nemen.
15 maart 2011 om 18:48 #17835039dit is de kelk die ckad als het goed is bedoeld, die zwarte ring rechts onder het filter op de foto:
16 maart 2011 om 07:38 #17835040Precies dat is hem. :thumbup:thumbup
Plaatje maakt alles duidelijker.:thumbup
16 maart 2011 om 10:26 #17835041Oh, dat ding……..:D:D:D
16 maart 2011 om 11:11 #17835042Misschien off-topic, maar mijn filterbak (onderste gedeelte) is gescheurd…..er zitten diverse scheuren in welke beginnen vanaf een schroefbevestiging.Sommige zijn 20 cms lang. Kan dit kwaad ivm valse lucht misschien?
Wel zit mijn luchtfilter er nog tussen uiteraard die ligt op de gescheurde bak.16 maart 2011 om 12:12 #17835043Nee kan voor de motor geen kwaad. Sommige mensen zagen de onderzijde zelfs geheel open, om een ander geluid te krijgen.
16 maart 2011 om 12:14 #17835044[rquote=1892532&tid=144479&author=ckad]Nee kan voor de motor geen kwaad. Sommige mensen zagen de onderzijde zelfs geheel open, om een ander geluid te krijgen.[/rquote]
Ohh gelukkig maar…heb toch maar een andere besteld aangezien het oog ook wat wilt :thumbup
16 maart 2011 om 13:36 #17835045Hooguit kan je filter iets eerder vervuild raken, maar that’s all.
16 maart 2011 om 19:43 #17835046[rquote=1891560&tid=144479&author=Ghanz]schoonmaken????
:P[/rquote]
Hebben wij geen last van hans!,
Af en toe een backfire en hij is weer schoon:P!.16 maart 2011 om 20:55 #17835047backfire`s ken ik evenmin fokko :D
heb daar werkelijk nooit last meer van, sinds huidige motor erin ligt :thumbup
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.