Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Spookauto of nog repareerbaar????
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 januari 2016 om 19:01 #17275056
Beste Opel forum leden.
Al enige tijd wordt ik geplaagd door een mankement aan onze Opel Zafira, Z1.6XE 2003.
Alvast mijn excuus voor het lange verhaal, maar men komt er niet achter en auto is niet betrouwbaar. Heel vervelend want wij vinden het een fijne gezinsauto en we zouden hem nog graag rijdend zien.1e week November 2015 stond geparkeerd
Symptomen: wel contact, alle lampjes, Electra, maar een “Tik” en motor slaat niet aan. Klap met de hamer op de startmotor en de motor slaat aan> auto naar garage daar starten hij elke keer. Preventief toch de startmotor vervangen.3e week nov 2015, Rijdend op korte afstand <5km, Auto is koud en het regent
Symptomen: auto valt al rijdende uit en me dashboard veranderd qua lampjes in een disco, heel snel knippert alles aan/uit, aan/uit. Auto aan de kant, heel even opnieuw het contact aan en uit en bij de 3e poging slaat motor aan.1e week dec 2015 wederom weer niet starten.
Symptomen: wel contact, volledig dashboard, maar een “Tik” en motor slaat niet aan. De auto geschut en Klap met de hamer op de startmotor en de motor slaat aan> Startmotor bij de garage WEER (2e keer) vervangen.1e week Dec 2015, wederom weer niet starten, maar wel de laatste keer dat dit voorkwam.
symptomen, weer contact, weer een tikkend geluid, maar motor slaat niet aan.
Deze ANWB man schudden alleen de motor en “booste” hem met 18V > motor slaat aan.
Hij heeft me accu na gekeken en deze was in een goede conditie (9 maanden oud> 12V, 60aH, 510)
Dynamo> geen bijzonderheid.
Enkele massakabels en de kabels rondom de startmotor> geen bijzonderheid.
Auto terug naar garage, voor controle. Weten niet wat eraan scheelt, maar dit was was wel de laatste keer dat de auto niet wou starten. Hierna gewoon starten = lopen.3e week Dec 2015
Al rijdende 100 km/uur, het is droog weer, wegdek is stabiel,
Symptoom: motor valt uit, dus ook me stuurbekrachtiging etc allemaal weg. Me dashboard blijft branden, radio speelt door etc en ik had het dus in eerste instantie niet door. Getracht auto te starten, startmotor wil wel, maar motor slaat niet aan. ANWB komt en tracht auto te starten en motor loopt direct. ANWB man checkt me accu: weer geen bijzonderheid. Tilt auto op en trekt aan allerlei kabels maar motor blijft lopen. Checkt ook startmotor en deze ziet er nieuw uit.
Auto gaat naar garage> deze meld gehele boardcomputer en katalysator en APK komt eraan dus ook banden etc etc> wat resulteert in een rekening wat de auto niet meer waard is.Mijn vrouw wil een andere auto, maar ik vertrouw het niet en ik twijfel erg.
1 week januari 2016:
Auto uitgelezen waar ik zelf bij was. OBD geeft geen melding. Monteur zegt wel een klein gaatje in me uitlaat maar weet niet precies waarom de motor uitvalt. Advies rijden tot het voorval weer optreed en dan weer uitlezen
Zelf een Autel AL519 aangeschaft en rond gereden, lange/korte afstand, droog/nat weer, File/geen file etc etc. 200 km geen probleem, geen medlingen op OBD.Vandaag:
6 km gereden, motor valt voor het verkeerslicht uit, geen dashboard, wel panieklichten.
Tracht de auto te starten, maar lijkt wel of me startonderbreker niks doet, geen dashboard niks….
Na 4 minuten pogen, weer contact, motor start en ik rij meteen weg ivm gevaarlijke weg situatie.
Opzoek naar een beter plek valt hij weer uit na 2 km, dit keer wel een dashboard, wel elektronica, me startmotor wil wel, maar auto slaat niet aan. 4 minuten later weer getracht en motor slaat aan en kan 30km naar huis rijden. Uit voorzorg binnen door en hem wel op toeren want bang dat hij weg valt.Het enige wat opvalt is dat me O2s protocol niet diagnosticeert. Helaas verder geen foutcode ook niet binnen het freeze frame.
Thuis weer OBD aangesloten en nu slaat alles weer goed uit allemaal groene vinkjes waar ik niks mee verder kom, helaas nu ook O2s…………………
Hopende op jullie reacties,
17 januari 2016 om 19:56 #18308254Welkom! Tja gezien het op vreemde momenten uitvallen denk ik aan contactslot of de kabelaansluiting hiernaar als eerste verdachte, is dit al eens gecontroleerd?
17 januari 2016 om 21:13 #18308255Nee. Dit is niet -en heb ikzelf ook- niet gecontroleerd. Zou ik graag willen doen maar hoe?
17 januari 2016 om 21:18 #18308256Electrisch deel van het contact slecht of misschien wel de stekker aansluiting in het schutbord boven de pedalen door corrosie overgangsweerstand.
19 januari 2016 om 08:55 #18308257Ik laat het checken, helaas heeft de garage pas morgen tijd en dan moet hij toevallig ook op voor APK…….
(ik vind het zo lastig wat ik moet doen, ben al best wat geld kwijt terwijl ik nog niks verder ben.
is de auto het nog wel waard of hou ik me vast aan iets wat me veel te veel geld gaat kosten)19 januari 2016 om 09:58 #18308258Word een duur grapje als je dat soort dingen door een garage laat checken, ff zelf kijken anders?
19 januari 2016 om 18:17 #18308260loopt je motor ook op qua temperatuur?
Zoals je het omschrijft is het net als we met een Omega 2.0 hadden, daar was een tempartuur sensor kapot en deze stopte de motor om te beschermen tegen over verhitting.
Sensor vervangen niet door een opel dealer die kon niks vinden, maar gewoon de een plaatselijke garage en motortje loopt weer als een zon19 januari 2016 om 20:06 #18308259@warhamstr: ik zou graag zelf op onderzoek uitgaan, maar weet niet zo goed hoe. laatste keer dat ik een multimeter heb gebruikt is 15 jaar gelden op school….. Dus tips en advies hierover is ZEER welkom.
@remutr: temperatuur blijft tussen de 78-86 graden. afhankelijk van weer en of wij de auto binnen opstoken.19 januari 2016 om 23:52 #18308261wat gerben rsv zegt kan ook zomaar zijn.
probeer anders eens een reserve sleutel als je die inbezit hebt, heb eens problemen gehad met een BMW, door de reservesleutel te gebruiken was dit opgelost.
Na vraag leerde dat de BC een vreemde sleutel registreerd, echter gebeurd dit ook als de sleutel ver versleten is, omdat je in principe maar een sleutel gebruikt.20 januari 2016 om 10:23 #18308262Brandstofpomp? Brandstofleidingen?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.