Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Sponzige remmen na nieuwe blokken
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 februari 2016 om 18:13 #17275320
Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Hoi allen
Vandaag de remblokken voorzijde vervangen. De schijven hadden lichte randjes maar niets ernstigs ofzo. Wat me opvalt is dat na een kort stukje rijden de remmen wel heel sponzig aanvoelen. Maw: ik weet dat ze ingeremd moeten worden maar het lijkt wel alsof er alleen op de achterste schijven geremd wordt en voor niets gebeurd. Voe ik me niet goed bij. Is dit een normaal iets bij nieuwe blokken op oude schijven ivm het randje? Werkwijze die ik gehanteerd heb:
Veertje eraf
Klauw los,
Remblokken eruit
Schoonmaken
Terug stellen met terugstelgereedschap en niveau in de gaten gehouden
Nieuwe blokken ingevet en erin gedaan
Monteren
Auto starten en rempedaal x aantal keren ingetrapt tot ik weer druk had en een stukje geredenWie kan t me vertellen want normaal gesproken doe ik altijd alles tegelijk
6 februari 2016 om 18:19 #18310082Schuine randjes aan de blokken schuren zodat ze mooi tussen de slijtrand van de schijf vallen.
Dat scheelt ten eerste al piepen, en vaak ook het sponzige gevoel.
Nieuwe blokken voelen eerst altijd anders aan als je gewend bent.6 februari 2016 om 18:22 #18310083Dit is niet alledaags dat ik dit zeg maar om te kijk of je auto voor femt.. De auto voor op bokken zetten.. Of in een doe het zelf op de brug.. Met de motor een beetje snelheid maken (max 30 km/h) en dan remmen…
Ook de vraaf.. Hoe diep was de rand op de schijf?? Als je dan nieuwe blokken monteert kan het zijn dat je niet met het werkvlak van de remmen werkt maar met de randen….6 februari 2016 om 18:52 #18310084Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Ik denk dat het dan de randen zullen zijn die problemen geven.
Ik kan dan 2 dingen doen. Morgenochtend als ik naar m’n werk ga om 5 uur de wagen op de snelweg wat inremmen of de auto laten staan en in de middag even vijlen. Denk dat het een randje va 1 mm is
6 februari 2016 om 18:53 #18310085Inremmen zal dan niets uithalen.
Blokken los en een schuin randje er aan maken.
Vaak zullen ze ook gaan piepen als je het niet zou doen6 februari 2016 om 18:58 #18310086Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Dan is dat de optie die we moeten gaan doen dan denk ik. Morgen maar eens fixen dan
6 februari 2016 om 19:37 #18310087Ff mijn ‘2 cents’…
Een rand ontstaat omdat er geen contact is met de remblokken, als je de remblokken vervangt voor hetzelfde type zou je toch nog steeds geen contact moeten maken met dat deel v/d schijf, toch?
Ik heb iig nooit remblokken hoeven te bewerken.
Ik zou me eerder zorgen maken om groef & richel vorming op het contact oppervlakte van de schijf, dat zorgt juiste voor een vermindering van remvermogen door slecht contact.
Als de groeven niet al te ernstig zijn zal inremmen de oplossing moeten zijn, anders wordt het toch nieuwe schijven.Sent from my SM-P900 using Tapatalk
6 februari 2016 om 19:48 #18310088Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Groefvorming en dergelijke heb ik geen last van. Net even opnieuw een stuk gereden en lichtjes ingeremd. Je ziet idd dat het blokje half contact maakt ivm het opstaande randje. Morgen dus afvijlen
6 februari 2016 om 20:49 #18310089Wat KRSA2000 al zegt, als je de goede blokken hebt dan zullen de nieuwe blokken er ook binnen moeten vallen.
6 februari 2016 om 21:16 #18310090Ik monteer elke dag remblokken….en uit ervaring weet ik……
Dat als je geen schuin randje maakt aan je nieuwe blokken, ze er net tegen aan lopen. Wat gaat piepen.
En sommige blokken komen zelf op het slijtrandje…wat een sponzig gevoel in het pedaal met zich mee brengt.Haal ze er maar eens af, na een tijd er mee gereden te hebben, dan zie je vaak dat de rand op de schijf al een stuk in het blok gesleten is.
Op nieuwe schijven hoef je dit trucje niet toe te passen uiteraard. Maar nieuwe blokken op oude schijf altijd doen.
Hou maar eens een oud blok op een nieuwe en kijk eens naar de kleine verschillen. Soms zijn ze zo een aantal mm breder als de oude.6 februari 2016 om 21:22 #18310091Geen zorgen maken.
Gewoon lekker rijden en proberen nog geen noodstop te maken.
Toevallig 2 weken terug nieuwe remblokken laten monteren op mijn huidige schijven, waarin ook een randje zit aan de buitenkant.
In het begin voelde het bij mij ook sponzig aan en het remde zeker niet goed. Nu een paar 100km verder en het remt nu super goed.
6 februari 2016 om 22:24 #18310092Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970in dat geval bedankt voor de tips allen. Morgen eerst even rustig naar het werk en in de middag dan even bijvijlen. Sowieso ook eerst de dikte nog even controleren van de schijven. Ik kom erop terug
6 februari 2016 om 22:31 #18310093Niet aan je blokken gaan veilen joh… Laat het inremmen zijn werk doen!
6 februari 2016 om 22:40 #18310094Doe het goed, of doe het niet……Je kunt iemand niet op pad sturen met vage remmen en dan zeggen dat het later wel goed gaat remmen. Dat kan je niet verkopen.
7 februari 2016 om 06:11 #18310095Is ook kwestie van je gezond verstand gebruiken.
Als je idd ziet dat je remblokken slecht contact maken door een rand, moet je dat uiteraad aanpakken.
Ik heb alleen in de 16jr dat ik met auto’s ‘knutsel’ nooit last van randen gehad.Sent from my SM-P900 using Tapatalk
7 februari 2016 om 12:22 #18310096Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Ik ga toch voor de zekerheid maar de schijven meepakken. Nu zie ik 2 maten. 285mm en 302mm diameter als ik m’n kenteken invoer. Meten is weten dat weet ik maar kan op weg naar huis wellicht een set 302 ophalen en dat zou mooi meegenomen zijn op de route. Kan ik het vandaag nog aanpakken. Heb een z19dt. Toevallig iemand een idee?
7 februari 2016 om 12:31 #18310097als het goed is heb jij een schijfdiameter van 285mm als je de z19td 100 pk hebt.. net even opgezocht
schijfdikte nieuw is 25 mm en minimale dikte is 22 mmde 302mm schijven zijn voor als je een sport onderstel hebt
7 februari 2016 om 12:32 #18310098Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Heb een gts. Is toch een sport onderstel of is dat voor die modellen met sport knop?
7 februari 2016 om 12:35 #18310099durf ik je zo niet te zeggen.. staat dat niet in je kenteken papieren of bij de rdw op de site bij de database?? ik heb een vectra b diamond sport.. dus bij mij staat het er bij en ik heb een sport onderstel en staat ook op mijn kentekenbewijs
of wellicht dat een kenner hier je wel kan helpen..
7 februari 2016 om 12:37 #18310100en anders je wiel er even af halen en dan opmeten..
7 februari 2016 om 12:55 #18310101Inremmen, die rand wint het wel van je nieuwe blokken. En volgende keer schijven ook gewoon vervangen als er een flinke rand op zit.
7 februari 2016 om 12:58 #18310102Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Ik ga wel even meten.
7 februari 2016 om 13:10 #18310103Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Ik ben eruit. Via autoweek. Heb 285mm. De 302mm is geleverd op veelal de V6(turbo)
7 februari 2016 om 13:13 #18310104weet niet of je vaker schijven vervangen hebt.. maar voor het geval als je het niet weet.. voordat je schijven monteert met remreiniger de coating eraf poetsen anders zit je met het zelfde probleem als nu….
7 februari 2016 om 16:09 #18310105Tegenwoordig zie je steeds vaker schijven zonder coating. Zijn dan iets ruw.die hoef je dan weer niet schoon te maken.
Wel even de naven goed ontroesten. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.