Forumindex › Forums › Modellen › Tigra › Spontaan werkend rechterraam.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 december 2010 om 07:53 #17230094
Techneuten en liefhebbers,
Lange tijd kon ik zonder het forum als het gaat om technische vragen, de Tigra 1.4 I 16v uit 1999 van onze dochter houd zich goed. Maar nu, het rechter zij raam gaat al rijdend spontaan een stukje open en weer dicht. Je zou denken aan activering als of de achterklep gesloten word.
Heeft iemand (Wim) een idee wat er kan zijn ? Hoe is de link tussen de achterklep, het achterslot en het rechter raam mechanisme ? Zit er een benaderingsschakelaar o.i.d. ?
Alvast bedankt voor de reacties.
Vanaf deze plaats, een goed uiteinde en een goed 2011.29 december 2010 om 15:03 #17781513ik weet niuet hoe deze geactiveerd word, kan zijn door een schakelaartje in het sdlotmechanisme zelf of in een schakelaar van het lampje van de kofferruimte.
Willem
29 december 2010 om 15:22 #17781514In mijn beleving opent het rechter raam al vóór dat de achterklep het slot bereikt, vandaar dat ik denk aan een benaderingsschakelaar. Rechts achter de bekleding in de “kofferruimte” heb ik een zwart kastje gezien met draden.
Wat dat moge zijn ??
Vandaag heb ik zelf ondervonden door met de Tigra te gaan rijden, het raam opent en sluit zich continue. Even gestopt, kontakt uit en weer aan, toen was het even weg. Daarna door een bocht en hup…….daar was het weer terug. Zelfs thuis terug op de parkeerplaats, met de sleutel in mijn hand, nog het raam open en weer dicht, en dan stopte het vanzelf.
Strange…….29 december 2010 om 15:25 #17781515toch een van de schakelaars van deze ruitbediening, kijk eens of de kofferklep wel strak sluit.
willem
29 december 2010 om 15:32 #17781516De achterklep moet ik stevig dicht duwen voor deze in het slot zit.
Is er een electrische verbinding bij het slot van de achterklep ?29 december 2010 om 21:38 #17781517[rquote=1826129&tid=139235&author=Simon3009]In mijn beleving opent het rechter raam al vóór dat de achterklep het slot bereikt, vandaar dat ik denk aan een benaderingsschakelaar. Rechts achter de bekleding in de “kofferruimte” heb ik een zwart kastje gezien met draden.
Wat dat moge zijn ??
Vandaag heb ik zelf ondervonden door met de Tigra te gaan rijden, het raam opent en sluit zich continue. Even gestopt, kontakt uit en weer aan, toen was het even weg. Daarna door een bocht en hup…….daar was het weer terug. Zelfs thuis terug op de parkeerplaats, met de sleutel in mijn hand, nog het raam open en weer dicht, en dan stopte het vanzelf.
Strange…….[/rquote]Zit achter de bekleding idd. Volgens mij zelfs langs hetgeen waar de gasveer langs zit (al 1,5 jaar geleden dat ik dat ding in me hand had)
Als je em lostrekt zou het raam niet meer automatisch open/dicht mogen gaan daardoor.
Probeer dat eens. Als het werkt weet je dat het daarin zit.
De ruit wordt niet geactiveerd door het slot, maar doordat die gasveer bij dat kastje komt.
29 december 2010 om 21:59 #17781518er zit inderdaat een omhulsel om de linker gasveer die dit moet regelen
30 december 2010 om 20:03 #17781519Bedankt voor de reacties, gelukkig lijkt een ieder op één lijn te zitten, ik ga kijken bij de gasveren, draadjes/stekker los en zien wat er gebeurd. Belde ook nog met de Opeldealer, die verwezen mij naar de bedrading doorvoer aan de bovenzijde van de klep, tussen de scharnieren loopt daar inderdaad een soort geleiderail, heb daar al eens een draadbreuk voor de achterwisser gehad. Kan mij niet heugen dat daar ook iets aanwezig was voor de aansturing van het rechterraam. Hier toch alleen de wisserbedrading, derde remlicht en achterruitverwarmingbedrading ?
Het geeft mij meer vertrouwen om bij de gasveren te kijken.
Ik houd jullie op de hoogte, nogmaals bedankt.2 januari 2011 om 13:40 #17781520Ik kon het niet laten om toch even bij de middelste doorvoer te kijken bij de dakrand en de achterklep. Dus, afdekkapje eraf, daar viel gelijk een plens water uit en diverse draden waarvan de isolatie zodanig is beschadigd dat het koper goed zichtbaar is. Heb de boel drooggemaakt, de kap er nog even af gelaten, ga eerst de bekabeling repareren en bij de antenne, die er pal boven staat, kijken of daar wellicht het water naar binnen komt. Ik word nu toch wel in twijfel gebracht waar één en ander zit en hoe het bedient word om het rechterraam te openen bij het sluiten van de achterklep.
2 januari 2011 om 14:29 #17781521Had het al eens eerder gelezen, en even opgezocht: http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=121580
2 januari 2011 om 15:18 #17781522Ik heb het gelezen Menno, echter ik heb een storing.
De standaard werking is mij wel duidelijk, het raam gaat open om de drukverplaatsing mogelijk te maken. Echter hier gaat het raam al rijdend of geparkeerd open en weer dicht, uiteraard met gesloten achterklep. Dus er word ergens iets geactiveerd wat de beweging van het rechterraam inzet.2 januari 2011 om 18:08 #17781523ben redelijk benieuwd naar dit probleem
ik zelf heb namelijk(heb er nog niet naar gezocht ivm veel drukte)
dat als ik het linker raam bedien dat het rechter raam dan eventueel iets zakt/open gaatzelf denk ik dat dit uit de bedienings knoppen komt;)
als het beter weer word ga ik ff kijken -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.