Spontaan terugschakelen van LPG naar benzine

Forumindex Forums Techniek Airco, lpg en diesel-vragen Spontaan terugschakelen van LPG naar benzine

  • Dit onderwerp is leeg.
21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #17257234
    jongsma63
      Lid sinds:
      23 September 2012

      Hallo allemaal,

      Ik heb een probleempje met mijn Vectra op LPG.
      Het gaat hier om een Vectra 1.8 16V met een Z18XE motor erin.
      Er zit een Nacam/Koltec EGI LPG systeem in….
      Auto heb ik nog niet zo lang en het verleden van de auto is onbekend.

      Het probleem deed zich helaas pas na de aankoop voor, dus kon dit niet verhalen op het garage bedrijf.

      Het begon allemaal 3 dagen na aankoop van de auto. De auto schakelde in ene keer terug naar benzine tijdens het rijden, terwijl ik dat niet wilde.
      Ik dacht oh, storing’kje, geen probleem….. afspraak gemaakt bij de lokale gasboer en LPG systeem laten uitlezen.
      Geen problemen te vinden, alleen dat de drukzender op het verdeelhuis niet goed was.
      Deze direct laten vervangen (katjing!!!) en alles leek goed.

      Tot een dag of 2 erna….. tik, en weer terug op benzine…..
      Hierna maar gelijk van alles beginnen te controleren en vervangen….

      Wat is er onderhand aan gedaan???
      – Dikkere slangen naar de verdamper toe
      – Verdeelhuis compleet gereinigd
      – Verdeelhuis vervangen voor een werkende uit een andere auto
      – Gasdrukken gecontroleerd -> Prima!! 1400Mbar en 1100Mbar
      – Gasklep gereinigd en carterventilatiegaatje opgeboord naar 2mm (zat dicht)

      Helaas allemaal zonder verschil. Nog steeds terugschakelen.

      Een poos gereden zonder terugschakelen, en nu weer in ene keer om de 5 á 10 km….. Werdt er knetter van….
      En in ene keer het MML lampje…..Het MML lampje gaat niet iedere keer branden wanneer hij terugschakeld, maar soms….
      Uitgelezen en ja hoor, P0170 en P0134….

      Het viel me nu wel op, dat het terugschakelen meestal gebeurde tijdens deellast…. niet bij vollast, of stationair.
      Nu verdenk ik de lambdasonde, dus heb de lambdasonde doorgemeten….. tijdens stationair schommelt het mooi, van rijk naar arm, geen problemen dus…
      Maar… ik las een bericht van Wim-v6, waar de waardes stonden van de voorverwarming. Deze zou 9 Ohm moeten zijn, maar die van mij blijkt maar 5,6 Ohm te zijn.

      Kan het hier om een immitatie lambdasonde gaan (lijkt al een redelijk nieuwe aan de bekabeling en de sonde zelf te zien), en dat deze in deellast (wanneer de uitlaat temperatuur te laag aan het worden is), niet snel genoeg de voorverwarming aanzet, om zo de lambdawaarde te kunnen blijven snuffelen??? Ik heb zo 1-2-3 het geld niet om een nieuwe orginele lambdasonde aan te schaffen, dus vraag hier om ervaring en deskundigheid.

      En als dit bovenstaande stukje, volledig nergens op slaat…….

      Kent iemand dit probleem en weet hier iemand de oplossing voor????

      #18128383
      jongsma63
        Lid sinds:
        23 September 2012

        Ok, hier even een kleine update…..
        Net een PM van Wim-v6 gehad op een bericht dat ik hem had gestuurd.
        Hij vertelde mij, dat de Z18xe motoren het niet erg “bien” doen met een immitatie lambdasonde.
        Ik ga nu een orginele lambdasonde proberen te roggelen, en dan proef op de som gaan doen.

        Ik hou jullie op de hoogte, maar elke extra info is altijd welkom!!!!

        Thanks!!!

        #18128384
        h67racing
        Deelnemer
          Lid sinds:
          4 August 2008

          Hallo, ik heb vorig jaar een astra h station met z18xe motor gekocht. Ook, jawel, enkel dagen na aankoop, terugschakelen op gas. Ook een koltec/necam. Bleek een kapotte injector te zijn, dus mocht je dat nog niet gecontroleerd hebben zou je is in die richting kunnen gaan denken/zoeken. Overigens een prijzig verhaal destijds voor mij, ca 1300 euro omdat de injector niet meer te krijgen was en er dus 4 nieuwe in moesten.

          #18128385
          jongsma63
            Lid sinds:
            23 September 2012

            @h67racing wrote:

            Hallo, ik heb vorig jaar een astra h station met z18xe motor gekocht. Ook, jawel, enkel dagen na aankoop, terugschakelen op gas. Ook een koltec/necam. Bleek een kapotte injector te zijn, dus mocht je dat nog niet gecontroleerd hebben zou je is in die richting kunnen gaan denken/zoeken. Overigens een prijzig verhaal destijds voor mij, ca 1300 euro omdat de injector niet meer te krijgen was en er dus 4 nieuwe in moesten.

            Beste h67racing,

            gaat het hier om de LPG injectoren??? Dat zijn toch gewone membraampjes die openen bij een overdruk van een paar tiende??
            Hier zou dacht ik niet zo heel veel mee mis kunnen zijn……

            Ik heb het idee, dat ik het misschien verkeerd interpreteer, maar het is bij mij echt een LPG probleem.
            Op benzine rijd hij als een zonnetje….. maar hij schakelt op LPG terug naar benzine….

            #18128386
            RISL
            Moderator
              Lid sinds:
              24 January 2011

              Ik had een x18xe1 (de voorloper van de z18xe, bijna hetzelfde blok) die regelmatig terugschakelde.
              Bij de dealer geweest en al, niemand kwam er achter, tot ik er gewoon (heel stom) achter kwam dat m’n koelvloeistofniveau veel te laag stond. Daardoor kon de verdamper bevriezen (gebeurde ook zomers) en dan schakelde het systeem terug naar benzine.

              Dus even koelvloeistofniveau checken.

              #18128387
              h67racing
              Deelnemer
                Lid sinds:
                4 August 2008

                @jongsma63 wrote:

                @h67racing wrote:

                Hallo, ik heb vorig jaar een astra h station met z18xe motor gekocht. Ook, jawel, enkel dagen na aankoop, terugschakelen op gas. Ook een koltec/necam. Bleek een kapotte injector te zijn, dus mocht je dat nog niet gecontroleerd hebben zou je is in die richting kunnen gaan denken/zoeken. Overigens een prijzig verhaal destijds voor mij, ca 1300 euro omdat de injector niet meer te krijgen was en er dus 4 nieuwe in moesten.

                Beste h67racing,

                gaat het hier om de LPG injectoren??? Dat zijn toch gewone membraampjes die openen bij een overdruk van een paar tiende??
                Hier zou dacht ik niet zo heel veel mee mis kunnen zijn……

                Ik heb het idee, dat ik het misschien verkeerd interpreteer, maar het is bij mij echt een LPG probleem.
                Op benzine rijd hij als een zonnetje….. maar hij schakelt op LPG terug naar benzine….

                ja waren de lpg injectoren. Hij liep op benzine ook normaal. Ik zeg natuurlijk niet dat dit bij jou ook het geval is maar het is het onderzoeken waard denk ik maar;

                #18128388
                jongsma63
                  Lid sinds:
                  23 September 2012

                  @h67racing wrote:

                  @jongsma63 wrote:

                  @h67racing wrote:

                  Hallo, ik heb vorig jaar een astra h station met z18xe motor gekocht. Ook, jawel, enkel dagen na aankoop, terugschakelen op gas. Ook een koltec/necam. Bleek een kapotte injector te zijn, dus mocht je dat nog niet gecontroleerd hebben zou je is in die richting kunnen gaan denken/zoeken. Overigens een prijzig verhaal destijds voor mij, ca 1300 euro omdat de injector niet meer te krijgen was en er dus 4 nieuwe in moesten.

                  Beste h67racing,

                  gaat het hier om de LPG injectoren??? Dat zijn toch gewone membraampjes die openen bij een overdruk van een paar tiende??
                  Hier zou dacht ik niet zo heel veel mee mis kunnen zijn……

                  Ik heb het idee, dat ik het misschien verkeerd interpreteer, maar het is bij mij echt een LPG probleem.
                  Op benzine rijd hij als een zonnetje….. maar hij schakelt op LPG terug naar benzine….

                  ja waren de lpg injectoren. Hij liep op benzine ook normaal. Ik zeg natuurlijk niet dat dit bij jou ook het geval is maar het is het onderzoeken waard denk ik maar;

                  Hey h67racing,

                  Ja, is idd een goeie tip, alleen zou ik niet weten hoe ik deze moet controleren… :)
                  Weet jij dit toevallig nog hoe je dit hebt gecontroleerd???
                  Is idd wel een erg duur geintje om bij wijze van proef te vervangen… :)

                  In ieder geval thanks voor het meedenken!!!!

                  #18128382
                  h67racing
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    4 August 2008

                    @jongsma63 wrote:

                    @h67racing wrote:

                    @jongsma63 wrote:

                    @h67racing wrote:

                    Hallo, ik heb vorig jaar een astra h station met z18xe motor gekocht. Ook, jawel, enkel dagen na aankoop, terugschakelen op gas. Ook een koltec/necam. Bleek een kapotte injector te zijn, dus mocht je dat nog niet gecontroleerd hebben zou je is in die richting kunnen gaan denken/zoeken. Overigens een prijzig verhaal destijds voor mij, ca 1300 euro omdat de injector niet meer te krijgen was en er dus 4 nieuwe in moesten.

                    Beste h67racing,

                    gaat het hier om de LPG injectoren??? Dat zijn toch gewone membraampjes die openen bij een overdruk van een paar tiende??
                    Hier zou dacht ik niet zo heel veel mee mis kunnen zijn……

                    Ik heb het idee, dat ik het misschien verkeerd interpreteer, maar het is bij mij echt een LPG probleem.
                    Op benzine rijd hij als een zonnetje….. maar hij schakelt op LPG terug naar benzine….

                    ja waren de lpg injectoren. Hij liep op benzine ook normaal. Ik zeg natuurlijk niet dat dit bij jou ook het geval is maar het is het onderzoeken waard denk ik maar;

                    Hey h67racing,

                    Ja, is idd een goeie tip, alleen zou ik niet weten hoe ik deze moet controleren… :)
                    Weet jij dit toevallig nog hoe je dit hebt gecontroleerd???
                    Is idd wel een erg duur geintje om bij wijze van proef te vervangen… :)

                    In ieder geval thanks voor het meedenken!!!!

                    Hoi

                    ik heb het laten controleren bij een gasboer (autospeciaal uden). Misschien weet iemand hier of en hoe je de injectors kunt controleren? Ik heb op internet gelezen dat je ze met 7 volt kunt laten schakelen. Mijn astra schakelde toen indertijd ook spontaan om. Succes met het opsporen……………

                    #18128389
                    jongsma63
                      Lid sinds:
                      23 September 2012

                      @RISL wrote:

                      Ik had een x18xe1 (de voorloper van de z18xe, bijna hetzelfde blok) die regelmatig terugschakelde.
                      Bij de dealer geweest en al, niemand kwam er achter, tot ik er gewoon (heel stom) achter kwam dat m’n koelvloeistofniveau veel te laag stond. Daardoor kon de verdamper bevriezen (gebeurde ook zomers) en dan schakelde het systeem terug naar benzine.

                      Dus even koelvloeistofniveau checken.

                      Hallo RISL,

                      Als eerste sorry voor de late reactie!! Had jou idee niet gezien. Sorry!!

                      Maar koelvloeistof is niet het probleem bij dit euvel….
                      Heb er voldoende in zitten, heb nl net de slangen van de verdamper gewisseld en dat was/is prima voor elkaar!

                      Toch bedankt voor je meedenken….

                      Ben onderhand al weer wat verder, met enorme vreze vrees ik voor de lambdasonde.

                      Ben vandaag een stukje gaan rijden met de laptop ernaast en de meetwaardenblokken in beeld.
                      In eerste instantie gaat het allemaal goed, tot in ene keer mijn lambdawaarde blijft hangen op 431mV….
                      Geen verandering meer in te krijgen…. tot ik even terug schakel naar benzine, en dan weer naar LPG.

                      Als ik op benzine rijd doet hij dit ook, dus heb de grootste vraagtekens op dit moment!

                      Ben bang (en hoop ?!?!) dat er toch een immitatie lambdasonde inzit, en deze voor de problemen zorgt.

                      Heb op Ebay.de een nieuwe orginele lambdasonde gevonden voor 69€ dus denk dat ik die maar ga bestellen.
                      Mocht dit het niet zijn, is deze in ieder geval goed :) , moeten we alleen verder op speurtocht….

                      #18128390
                      jongsma63
                        Lid sinds:
                        23 September 2012

                        ZO,

                        Na heel wat speurwerk heeft de Vectra eindelijk z’n APK en dus ook geen spontane terugschakelingen meer.
                        Bleek na een life-data ritje met OpCOm dat mijn Lambda signaal na x-tijd weg viel.
                        Hierdoor vond het LPG systeem, dat hij maar moest terugschakelen.

                        Heb inmiddels een orginele lambdasonde besteld en erin gezet, en voila, einde problemen…..

                        Dus voor diegene met een LPG installatie; koop echt een orginele ipv immitatie scheelt een boel problemen!

                        #18128391
                        KadAstra-EF
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          24 July 2010

                          Fijn dat het opgelost is :thumb

                          Die G3 installaties zit zo vol met elektronica dat, als er een storing is, je even zoet bent met het vinden van het probleem.
                          Ik heb zelf een G2 installatie maar heb zelden tot nooit problemen.

                          Maar nogmaals, fijn dat het klaar is en ik zal je tip opschrijven want ik heb ook een lamdasonde :angel

                          Rik ;)

                          #18128392
                          RISL
                          Moderator
                            Lid sinds:
                            24 January 2011

                            @jongsma63 wrote:

                            @RISL wrote:

                            Ik had een x18xe1 (de voorloper van de z18xe, bijna hetzelfde blok) die regelmatig terugschakelde.
                            Bij de dealer geweest en al, niemand kwam er achter, tot ik er gewoon (heel stom) achter kwam dat m’n koelvloeistofniveau veel te laag stond. Daardoor kon de verdamper bevriezen (gebeurde ook zomers) en dan schakelde het systeem terug naar benzine.

                            Dus even koelvloeistofniveau checken.

                            Hallo RISL,

                            Als eerste sorry voor de late reactie!! Had jou idee niet gezien. Sorry!!

                            Maar koelvloeistof is niet het probleem bij dit euvel….
                            Heb er voldoende in zitten, heb nl net de slangen van de verdamper gewisseld en dat was/is prima voor elkaar!

                            Toch bedankt voor je meedenken….

                            Geen probleem, fijn dat het opgelost is :thumb

                            #18128393
                            turbo.d
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              24 June 2013

                              Mag ik vragen hoe je die lambdasonde heb gevonden op ebay, want ik zie er best een aantal staan voor mijn motor type, doch ik kan er niet uit opmaken of het een originele is.

                              Ik heb voor een Astra-G Z1.6SE degene nodig die in het uitlaat traject zit na het flexibele deel ( dus aan de onder kant van de auto zeg maar )

                              #18128394
                              jongsma63
                                Lid sinds:
                                23 September 2012

                                @turbo.d wrote:

                                Mag ik vragen hoe je die lambdasonde heb gevonden op ebay, want ik zie er best een aantal staan voor mijn motor type, doch ik kan er niet uit opmaken of het een originele is.

                                Ik heb voor een Astra-G Z1.6SE degene nodig die in het uitlaat traject zit na het flexibele deel ( dus aan de onder kant van de auto zeg maar )

                                Hey Turbo-d,

                                Tsja, ik denk dat ik mazzel heb gehad……
                                Ik ben op zoek gegaan naar het Opel onderdeel nummer via Ebay.
                                Toen ik deze had gevonden, heb ik deze als zoekopdracht gebruikt.
                                Hierna heb ik via de foto’s gekeken/gezocht naar een Opel doosje (grijs/bruine papierkleur) met GM sticker of doorzichtig zakje met witte sticker waar GM op stond.
                                Dit was/is dus een originele verpakking, en als tekst stond ook “Original” erbij, dus BINGO.

                                ‘t is dus even zoeken…… Misschien als er iemand EPC voor Opel heeft, kan die even voor je kijken naar het GM nummer :)

                                Wanneer je dit nummer dan invoert als zoekterm krijg je een aantal “hits”.
                                Nu is het alleen nog “even” zoeken naar de juiste aangezien er dus veel aanbieders dit nummer ook gebruiken als referentienummer. :(

                                Meer kan ik er helaas niet van maken, en hoop dat ik je “iets” op de goede weg heb geholpen.

                                MvG Ronald

                                #18128395
                                jongsma63
                                  Lid sinds:
                                  23 September 2012

                                  @turbo.d wrote:

                                  Mag ik vragen hoe je die lambdasonde heb gevonden op ebay, want ik zie er best een aantal staan voor mijn motor type, doch ik kan er niet uit opmaken of het een originele is.

                                  Ik heb voor een Astra-G Z1.6SE degene nodig die in het uitlaat traject zit na het flexibele deel ( dus aan de onder kant van de auto zeg maar )

                                  Oh, en nog een klein ding……

                                  Je hebt het hier volgens mij over de diagnose sonde, dus de 2e lambdasonde in je uitlaat.
                                  De eerste zit nl net voor je katalysator welke ze de regelsonde noemen….

                                  Succes!

                                  MvG Ronald

                                  #18128396
                                  turbo.d
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    24 June 2013

                                    ik heb idd de diagnose sonde nodig. Gaf een foutmelding bij uitlezen, maar ik merk er niets van tijdens het rijden.

                                    #18128397
                                    jongsma63
                                      Lid sinds:
                                      23 September 2012

                                      @turbo.d wrote:

                                      ik heb idd de diagnose sonde nodig. Gaf een foutmelding bij uitlezen, maar ik merk er niets van tijdens het rijden.

                                      Kan idd dat je er niets van merkt.
                                      De diagnosesonde controleert eigenlijk alleen maar de regelsonde, en geeft een terugkoppeling wanneer er teveel/teweinig zuurstof in de uitlaatgassen zitten (lambda = niet 1)
                                      Het kan ook zijn, dat de katalysator aan het einde van zijn leven is, waardoor de emissie waarde niet meer wordt gehaald,
                                      en de diagnosesonde defect lijkt te zijn.
                                      Maar ik neem aan, dat dit wel goed gecontroleerd is….. (te arm of rijk mengsel t.o.v. onderbroken signaal).
                                      Wanneer de lambdasonde constant tussen arm en rijk wisselt, is de sonde (in principe) goed, maar wanneer deze constant een te rijk of arm mengsel aangeeft,
                                      of helemaal geen waarde meer geeft is deze helaas naar zijn grootje.

                                      Wederom hoop ik je een stukje verder te hebben geholpen.

                                      #18128398
                                      turbo.d
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        24 June 2013

                                        Laat ik het zo stellen, bij de aankoopkeuring van mijn auto heeft de dealer de motor gecontroleerd en de foutcodes uitgelezen. En daarin kwam deze storing aan het licht.
                                        Heb ook de foutcode; maar moet ik even zoeken.

                                        Kan ik die diagnose sonde testen/ doormeten :?: bijv met een multimeter oid.

                                        #18128399
                                        jongsma63
                                          Lid sinds:
                                          23 September 2012

                                          @turbo.d wrote:

                                          Laat ik het zo stellen, bij de aankoopkeuring van mijn auto heeft de dealer de motor gecontroleerd en de foutcodes uitgelezen. En daarin kwam deze storing aan het licht.
                                          Heb ook de foutcode; maar moet ik even zoeken.

                                          Kan ik die diagnose sonde testen/ doormeten :?: bijv met een multimeter oid.

                                          Ok, da’s alvast fijn dat ze je een auto verkopen met fouten erin :) maar goed, daar ga ik niet over…..

                                          Die lambdasonde is best goed door te meten….
                                          Er zijn 4 draden (als het goed is)…. 2 daarvan zijn van de voorverwarming (zodat hij eerder kan gaan snuffelen) en 2 van het signaal.

                                          Hier de gegevens van een Z18xe die Wim-V6 heeft gedoneerd :)

                                          lambda sonde meten Z18XE..

                                          lambda sonde 1 (voor de kat dus)

                                          meten tussen pin 2 en 4 voor lambda waarde.
                                          deze moet bij STATIONAIR toerental tussen de 0,1 en 0,9 volt
                                          bij koude draaiende motor meten tussen pin 1 en 3 om de verwarming te controleren
                                          tussen pin 1 en 3 bij losgekoppelde stekker weerstand meten moet 9 ohm zijn.

                                          Lambda sonde 2: (na de kat dus)
                                          lambda waarde meten tussen pin 2 en 4
                                          Waarde moet bij STATIONAIR draaiende motor constant op 0,6 volt blijven staan.
                                          om verwarming van de lambda te controleren geld hetzelfde als lambda 1

                                          Hiermee moet je in ieder geval weer iets verder komen, maar ‘k denk dat je nog veel verder komt met OpCom….
                                          Dat is wel zo handig om te hebben, en kost volgens mij maar iets van 50€…..
                                          Dus een keer laten uitlezen bij de dealer en je hebt het geld er weer uit :)

                                          Gr. Ronald

                                          #18128400
                                          turbo.d
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            24 June 2013

                                            @jongsma63 wrote:

                                            @turbo.d wrote:

                                            Laat ik het zo stellen, bij de aankoopkeuring van mijn auto heeft de dealer de motor gecontroleerd en de foutcodes uitgelezen. En daarin kwam deze storing aan het licht.
                                            Heb ook de foutcode; maar moet ik even zoeken.

                                            Kan ik die diagnose sonde testen/ doormeten :?: bijv met een multimeter oid.

                                            Ok, da’s alvast fijn dat ze je een auto verkopen met fouten erin :) maar goed, daar ga ik niet over…..

                                            Die lambdasonde is best goed door te meten….
                                            Er zijn 4 draden (als het goed is)…. 2 daarvan zijn van de voorverwarming (zodat hij eerder kan gaan snuffelen) en 2 van het signaal.

                                            Hier de gegevens van een Z18xe die Wim-V6 heeft gedoneerd :)

                                            lambda sonde meten Z18XE..

                                            lambda sonde 1 (voor de kat dus)

                                            meten tussen pin 2 en 4 voor lambda waarde.
                                            deze moet bij STATIONAIR toerental tussen de 0,1 en 0,9 volt
                                            bij koude draaiende motor meten tussen pin 1 en 3 om de verwarming te controleren
                                            tussen pin 1 en 3 bij losgekoppelde stekker weerstand meten moet 9 ohm zijn.

                                            Lambda sonde 2: (na de kat dus)
                                            lambda waarde meten tussen pin 2 en 4
                                            Waarde moet bij STATIONAIR draaiende motor constant op 0,6 volt blijven staan.
                                            om verwarming van de lambda te controleren geld hetzelfde als lambda 1

                                            Hiermee moet je in ieder geval weer iets verder komen, maar ‘k denk dat je nog veel verder komt met OpCom….
                                            Dat is wel zo handig om te hebben, en kost volgens mij maar iets van 50€…..
                                            Dus een keer laten uitlezen bij de dealer en je hebt het geld er weer uit :)

                                            Gr. Ronald

                                            Okay, bedankt voor alle informatie.
                                            Om even duidelijkheid te stellen. Ik had de auto van een particulier gekocht met een mogelijkheid de koop terug te draaien indien er problemen zijn met de motor. Vandaar even de aankoop keuring; want ik kan bij hem opstraat wel dingen zien/ruiken voelen en merkten we iets bij de proefrit, maar niet alle gebreken komen naar boven.

                                            Dus bij de dealer even op de brug geweest.

                                            Een Opcom staat bij mij op de verlanglijst. Dat lijkt me een handig hulpmiddel bij service aan de auto.

                                            Wat me echter tegenstaat is dat veel problemen terug te voeren zijn op de electronische sensoren, terwijl de mechanica het gewoon blijft doen. Ik bedoel zo’n sensor moet toch enkel detecteren of er iets aan de hand is en niet zelf de geest geven :?:

                                            #18128401
                                            jongsma63
                                              Lid sinds:
                                              23 September 2012

                                              Oh, ok op die “fiets”…….

                                              Net wandelde ik even door marktplaats, en daar wordt OpCom aangeboden voor 42,50€….
                                              En idd, die electronica kunnen je behoorlijk ver*&*%^….

                                              Soms is het maar een klein ding, en ‘t zit hem altijd in de hoek waar je het niet zoekt!

                                              Probleem is met de lambdasensoren, is dat ze altijd het systeem controleren, maar ook feedback geven aan de ECU.
                                              En zo’n ding zit in de uitlaat, dus hij krijgt het lekker warm :) .
                                              Maar, als je een beetje goed zoekt, zijn die sensoren best voordeling op het interweb te vinden,
                                              dus blijft het rijden in onze bolides nog redelijk betaalbaar.
                                              Ook wanneer je veel zelf kunt/wilt doen scheelt dit stukken.

                                              Succes met het oplossen, en als je nog eens wat info nodig hebt, ….

                                              Groetjes Ronald

                                            21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
                                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.