sperdifferentieel

Forumindex Forums Modellen Manta sperdifferentieel

  • Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17215718
    rico523
    Deelnemer
      Lid sinds:
      13 January 2008

      Ik heb een achteras met sperdif gekocht. Hoe kan ik controleren of deze nog naar behoren functioneert?

      Mijn sper is een 40%, zou ik deze voordat ik m definitief monteer moeten reviseren/nakijken?

      Graag wat meer info over het sperdiffentieel!

      gr’s Rico

      #17581229
      eddepet007
        Lid sinds:
        11 February 2005

        even danny vragen die weet wel wat van spers af
        manta 24v

        #17581230
        Anoniem
          Lid sinds:
          1 January 1970

          in de vraagbaak van de manta staat
          precies beschreven hoe je dat zou kunnen/moeten testen
          (heb de meine ergens in n verhuisdoos
          anders wou ik t wel ff scannen en postten);)
          let wel op dat als je de olie wilt verversen
          dat je der geen standaard diff olie inkiept

          maar moet olie zijn voor n sper diff
          bij n bmw dealer kun je dat probleemlooz halen/kopen;)

          #17581231
          henk 400rr
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 June 2004

            hier alvast wat info

            #17581232
            rico523
            Deelnemer
              Lid sinds:
              13 January 2008

              das nuttige info! Ik moet zowieso mn achteras reviseren, de lagers hebben speling, dus ik denk dat ik mn sper er maar meteen bijpak.

              gr’s Rico

              #17581233
              rico523
              Deelnemer
                Lid sinds:
                13 January 2008

                Ik heb trouwens een 3,67 overbrenging in mn achteras, zou dit een goede overbrenging zijn in combinatie met een 3.0e?

                gr’s Rico

                #17581234
                henk 400rr
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  29 June 2004

                  :hmmz beetje kort, een 3:44 is mooier en rustiger, er is ook nog de 3:14, maar die is redelijk moeilijk te krijgen.

                  #17581235
                  rico523
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    13 January 2008

                    Dacht ik eerlijk gezegd ook al. Denk dat ik er maar meteen een 3:44 bijzoek..

                    Zijn er nog wel vervangingsonderdelen voor mn sper te krijgen Henk?

                    #17581236
                    Manta-aero
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      29 June 2004

                      Er zit verschil tussen de sperre van 3,18/3,44 en van 3,67 en korter. Het kan wel een 3,67 sper met een 3,44 overbrenging. Maar dan moet het kroonwiel worden afgedraaid.

                      Een aantal onderdelen is nog te krijgen bij onder andere de BMW dealer, daar heb ik mijn sper plaatjes ook gehaald. Anders via o.a. revisiebedrijf zoals Autrans in Lunteren.

                      #17581237
                      Maartuh
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        29 August 2004

                        origineel gepost door Manta-aero
                        Er zit verschil tussen de sperre van 3,18/3,44 en van 3,67 en korter. Het kan wel een 3,67 sper met een 3,44 overbrenging. Maar dan moet het kroonwiel worden afgedraaid.

                        Een aantal onderdelen is nog te krijgen bij onder andere de BMW dealer, daar heb ik mijn sper plaatjes ook gehaald. Anders via o.a. revisiebedrijf zoals Autrans in Lunteren.

                        Ik had het idd al eens eerder gelezen en opgeslagen op mijn pc, maar heb je hier in de praktijk ervaring mee misschien?
                        Ik heb namelijk een 3,44 as onder mijn manta en een kleine sper liggen waarbij ik de aanpassing nog een keer wil (laten?) doen

                        #17581238
                        Manta 24V
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          8 September 2004

                          Afdraaien kroonwiel gaat erg moeilijk omdat het nogal hard is. Kun je beter voor een andere overbrenging gaan. (Of een andere sper wat weer moeilijker is)

                          Sper afdraaien NOOIT doen.

                          Eventueel een schijf tussen je kroonwiel en sper bij korte overbrengingen kan weer wel. (deze heb ik evt voor je)

                          #17581239
                          rico523
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            13 January 2008

                            Ik had eens effe wat uitgezocht, en ik kwam erachter dat in een Manta i300 standaard een 3,18 overbrenging zit, samen met 40% sper.
                            Dus dan zal mn 3,67 wat kort zijn.

                            Heeft iemand een rekenvoorbeeld voor me wat het verschil is in eindsnelheid. Ik heb geprobeerd het uit te rekenen, maar kom er niet uit:

                            Een i300 heeft een 3.18 overbrenging
                            220 topsnelheid
                            400 versnellingsbak
                            Max toerental weet ik niet, hoogste vermogen bij 6000 omw/min

                            wat zou dan het verschil in snelheid zijn met een 3.67 overbrenging?

                            gr’s Rico

                            #17581240
                            postbusmanta
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              5 July 2004

                              Puur theoretisch:

                              3,18/3,67 X 100 = 86,64%

                              220km / 100 X 86,64 = 190,6 km/h

                              Dus met dezelfde eindoverbrenging in de versnellingsbak en bij hetzelfde toerental, zit er 30 km/h verschil in de eindsnelheid.

                              #17581241
                              Maartuh
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                29 August 2004

                                origineel gepost door Manta 24V
                                Afdraaien kroonwiel gaat erg moeilijk omdat het nogal hard is. Kun je beter voor een andere overbrenging gaan. (Of een andere sper wat weer moeilijker is)

                                Sper afdraaien NOOIT doen.

                                Eventueel een schijf tussen je kroonwiel en sper bij korte overbrengingen kan weer wel. (deze heb ik evt voor je)

                                Ik ken iemand die cnc werk doet, die kan dat waarschijnlijk wel fixen. Moet ik alleen wel weten hoeveel er precies afgedraaid moet worden, en hoe precies het moet zijn

                                Ik zal eens gaan zoeken naar een extra as, dan kan ik eens gaan kijken en het eens voor me zien

                                #17581242
                                rico523
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  13 January 2008

                                  Als ik er een 3.44 diff bij zoek, zou ie theoretisch 206 km/h moeten lopen, uitgaande van dezelfde eindoverbrenging van de 5e versnelling.

                                  Is er iemand die ooit een 3.44 heeft afgedraaid?

                                  gr’s Rico

                                  #17581243
                                  Manta 24V
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    8 September 2004

                                    origineel gepost door Maartuh

                                    origineel gepost door Manta 24V
                                    Afdraaien kroonwiel gaat erg moeilijk omdat het nogal hard is. Kun je beter voor een andere overbrenging gaan. (Of een andere sper wat weer moeilijker is)

                                    Sper afdraaien NOOIT doen.

                                    Eventueel een schijf tussen je kroonwiel en sper bij korte overbrengingen kan weer wel. (deze heb ik evt voor je)

                                    Ik ken iemand die cnc werk doet, die kan dat waarschijnlijk wel fixen. Moet ik alleen wel weten hoeveel er precies afgedraaid moet worden, en hoe precies het moet zijn

                                    Ik zal eens gaan zoeken naar een extra as, dan kan ik eens gaan kijken en het eens voor me zien

                                    3,5mm

                                    #17581244
                                    henkjan_80
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      14 December 2006

                                      origineel gepost door rico523
                                      Als ik er een 3.44 diff bij zoek, zou ie theoretisch 206 km/h moeten lopen, uitgaande van dezelfde eindoverbrenging van de 5e versnelling.

                                      gr’s Rico

                                      Dit geld dan wel voor het toerental dat een i300 op topsnelheid draait. Je hebt best kans dat hij met een 3.44 harder loopt dan origineel omdat hij het iets makkelijker kan doen. Daar zitten natuurlijk ook grenzen aan, mijn manta met een 4.22 overbrenging loopt volgens gps bijna 210 maar draait dan wel zo’n 7000 toeren zodat hij geen puf meer over heeft. Met een een langere overbrenging zou hij ook wel iets harder willen (dat ‘s niet de bedoeling maar dat terzijde)

                                      Wil ‘t allemaal precies weten dan moet je de volgende weten:
                                      Bandenmaat c.q. afrolomtrek
                                      Overbrenging 5e versnelling
                                      Overbrenging diff. (3.18 dus)
                                      Topsnelheid (220 km/h)

                                      Met deze gegevens kun je dus toerental uitrekenen wat een i300 draait op top. Draait hij bij wijze van spreken maar 5000 dan kun je d’r een kortere diff in zetten en meer toeren maken

                                      #17581245
                                      rico523
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        13 January 2008

                                        De afrol omtrek is bij mij hetzelfde als bij een originele i300. Overbrenging van de 5e versnelling is nagenoeg hetzelfde, motor is ook hetzelfde, alleen mijn diff is anders. Dus eigenlijk is dat de bepalende factor. Als ik een 3,44 af kan draaien doe ik dan hoogstwaarschijnlijk. Dan heb ik de gulden middenweg denk ik.

                                        gr’s Rico

                                      18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.