Forumindex › Forums › Modellen › Manta › sperdifferentieel
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 januari 2010 om 09:36 #17215718
Ik heb een achteras met sperdif gekocht. Hoe kan ik controleren of deze nog naar behoren functioneert?
Mijn sper is een 40%, zou ik deze voordat ik m definitief monteer moeten reviseren/nakijken?
Graag wat meer info over het sperdiffentieel!
gr’s Rico
3 januari 2010 om 09:37 #17581229even danny vragen die weet wel wat van spers af
manta 24v3 januari 2010 om 10:20 #17581230AnoniemLid sinds:
1 January 1970in de vraagbaak van de manta staat
precies beschreven hoe je dat zou kunnen/moeten testen
(heb de meine ergens in n verhuisdoos
anders wou ik t wel ff scannen en postten);)
let wel op dat als je de olie wilt verversen
dat je der geen standaard diff olie inkieptmaar moet olie zijn voor n sper diff
bij n bmw dealer kun je dat probleemlooz halen/kopen;)3 januari 2010 om 10:32 #17581231hier alvast wat info
3 januari 2010 om 10:35 #17581232das nuttige info! Ik moet zowieso mn achteras reviseren, de lagers hebben speling, dus ik denk dat ik mn sper er maar meteen bijpak.
gr’s Rico
3 januari 2010 om 10:46 #17581233Ik heb trouwens een 3,67 overbrenging in mn achteras, zou dit een goede overbrenging zijn in combinatie met een 3.0e?
gr’s Rico
3 januari 2010 om 14:34 #17581234:hmmz beetje kort, een 3:44 is mooier en rustiger, er is ook nog de 3:14, maar die is redelijk moeilijk te krijgen.
3 januari 2010 om 14:42 #17581235Dacht ik eerlijk gezegd ook al. Denk dat ik er maar meteen een 3:44 bijzoek..
Zijn er nog wel vervangingsonderdelen voor mn sper te krijgen Henk?
3 januari 2010 om 14:50 #17581236Er zit verschil tussen de sperre van 3,18/3,44 en van 3,67 en korter. Het kan wel een 3,67 sper met een 3,44 overbrenging. Maar dan moet het kroonwiel worden afgedraaid.
Een aantal onderdelen is nog te krijgen bij onder andere de BMW dealer, daar heb ik mijn sper plaatjes ook gehaald. Anders via o.a. revisiebedrijf zoals Autrans in Lunteren.
4 januari 2010 om 21:04 #17581237origineel gepost door Manta-aero
Er zit verschil tussen de sperre van 3,18/3,44 en van 3,67 en korter. Het kan wel een 3,67 sper met een 3,44 overbrenging. Maar dan moet het kroonwiel worden afgedraaid.Een aantal onderdelen is nog te krijgen bij onder andere de BMW dealer, daar heb ik mijn sper plaatjes ook gehaald. Anders via o.a. revisiebedrijf zoals Autrans in Lunteren.
Ik had het idd al eens eerder gelezen en opgeslagen op mijn pc, maar heb je hier in de praktijk ervaring mee misschien?
Ik heb namelijk een 3,44 as onder mijn manta en een kleine sper liggen waarbij ik de aanpassing nog een keer wil (laten?) doen4 januari 2010 om 22:17 #17581238Afdraaien kroonwiel gaat erg moeilijk omdat het nogal hard is. Kun je beter voor een andere overbrenging gaan. (Of een andere sper wat weer moeilijker is)
Sper afdraaien NOOIT doen.
Eventueel een schijf tussen je kroonwiel en sper bij korte overbrengingen kan weer wel. (deze heb ik evt voor je)
5 januari 2010 om 13:23 #17581239Ik had eens effe wat uitgezocht, en ik kwam erachter dat in een Manta i300 standaard een 3,18 overbrenging zit, samen met 40% sper.
Dus dan zal mn 3,67 wat kort zijn.Heeft iemand een rekenvoorbeeld voor me wat het verschil is in eindsnelheid. Ik heb geprobeerd het uit te rekenen, maar kom er niet uit:
Een i300 heeft een 3.18 overbrenging
220 topsnelheid
400 versnellingsbak
Max toerental weet ik niet, hoogste vermogen bij 6000 omw/minwat zou dan het verschil in snelheid zijn met een 3.67 overbrenging?
gr’s Rico
5 januari 2010 om 13:54 #17581240Puur theoretisch:
3,18/3,67 X 100 = 86,64%
220km / 100 X 86,64 = 190,6 km/h
Dus met dezelfde eindoverbrenging in de versnellingsbak en bij hetzelfde toerental, zit er 30 km/h verschil in de eindsnelheid.
5 januari 2010 om 15:46 #17581241origineel gepost door Manta 24V
Afdraaien kroonwiel gaat erg moeilijk omdat het nogal hard is. Kun je beter voor een andere overbrenging gaan. (Of een andere sper wat weer moeilijker is)Sper afdraaien NOOIT doen.
Eventueel een schijf tussen je kroonwiel en sper bij korte overbrengingen kan weer wel. (deze heb ik evt voor je)
Ik ken iemand die cnc werk doet, die kan dat waarschijnlijk wel fixen. Moet ik alleen wel weten hoeveel er precies afgedraaid moet worden, en hoe precies het moet zijn
Ik zal eens gaan zoeken naar een extra as, dan kan ik eens gaan kijken en het eens voor me zien
5 januari 2010 om 16:35 #17581242Als ik er een 3.44 diff bij zoek, zou ie theoretisch 206 km/h moeten lopen, uitgaande van dezelfde eindoverbrenging van de 5e versnelling.
Is er iemand die ooit een 3.44 heeft afgedraaid?
gr’s Rico
5 januari 2010 om 17:37 #17581243origineel gepost door Maartuh
origineel gepost door Manta 24V
Afdraaien kroonwiel gaat erg moeilijk omdat het nogal hard is. Kun je beter voor een andere overbrenging gaan. (Of een andere sper wat weer moeilijker is)Sper afdraaien NOOIT doen.
Eventueel een schijf tussen je kroonwiel en sper bij korte overbrengingen kan weer wel. (deze heb ik evt voor je)
Ik ken iemand die cnc werk doet, die kan dat waarschijnlijk wel fixen. Moet ik alleen wel weten hoeveel er precies afgedraaid moet worden, en hoe precies het moet zijn
Ik zal eens gaan zoeken naar een extra as, dan kan ik eens gaan kijken en het eens voor me zien
3,5mm
5 januari 2010 om 20:41 #17581244origineel gepost door rico523
Als ik er een 3.44 diff bij zoek, zou ie theoretisch 206 km/h moeten lopen, uitgaande van dezelfde eindoverbrenging van de 5e versnelling.gr’s Rico
Dit geld dan wel voor het toerental dat een i300 op topsnelheid draait. Je hebt best kans dat hij met een 3.44 harder loopt dan origineel omdat hij het iets makkelijker kan doen. Daar zitten natuurlijk ook grenzen aan, mijn manta met een 4.22 overbrenging loopt volgens gps bijna 210 maar draait dan wel zo’n 7000 toeren zodat hij geen puf meer over heeft. Met een een langere overbrenging zou hij ook wel iets harder willen (dat ‘s niet de bedoeling maar dat terzijde)
Wil ‘t allemaal precies weten dan moet je de volgende weten:
Bandenmaat c.q. afrolomtrek
Overbrenging 5e versnelling
Overbrenging diff. (3.18 dus)
Topsnelheid (220 km/h)Met deze gegevens kun je dus toerental uitrekenen wat een i300 draait op top. Draait hij bij wijze van spreken maar 5000 dan kun je d’r een kortere diff in zetten en meer toeren maken
5 januari 2010 om 21:01 #17581245De afrol omtrek is bij mij hetzelfde als bij een originele i300. Overbrenging van de 5e versnelling is nagenoeg hetzelfde, motor is ook hetzelfde, alleen mijn diff is anders. Dus eigenlijk is dat de bepalende factor. Als ik een 3,44 af kan draaien doe ik dan hoogstwaarschijnlijk. Dan heb ik de gulden middenweg denk ik.
gr’s Rico
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.