sper diffrentieel

Forumindex Forums Modellen Kadett sper diffrentieel

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Berichten
  • #17218084
    c-dett16v
    Deelnemer
      Lid sinds:
      23 March 2005

      hallo iedereen,

      wie heeft er wel eens een sper diffentieel gemonteerd in de achteras van een c-kadett?
      en wat waren je bevindingen?

      groetjes,
      moshe

      #17622867
      mr-turbo
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 July 2004

        de bevindingen waren goed ;)
        het was de beste upgrade die ik gedaan heb

        #17622868
        2000
        Moderator
          Lid sinds:
          30 June 2004

          Alleen kunnen de meesten (waaronder ikzelf :( ) dit niet zelf monteren. Is een nogal specialistisch werkje

          #17622869
          c-dett16v
          Deelnemer
            Lid sinds:
            23 March 2005

            origineel gepost door mr-turbo
            de bevindingen waren goed ;)
            het was de beste upgrade die ik gedaan heb

            en hoe moeilijk was dat?
            waar moet je op letten?

            groetjes

            #17622870
            sniksnak
            Deelnemer
              Lid sinds:
              16 May 2006

              origineel gepost door c-dett16v

              origineel gepost door mr-turbo
              de bevindingen waren goed ;)
              het was de beste upgrade die ik gedaan heb

              en hoe moeilijk was dat?
              waar moet je op letten?

              groetjes

              Met sper is natuurlijk het mooiste wat er is met een beetje PK’s, DRIFTEEEEUN!

              Je haalt de klok eruit, schroeft het tandwiel over op de sper. En dan begin je met de lagers met shims op te meten en eventueel direct overzetten en dan moet je zorgen dat de klok er op goeie spanning in komt met de juiste tandflankspeling.

              Is toch niet voor die diesel of wel?;)

              #17622871
              c-dett16v
              Deelnemer
                Lid sinds:
                23 March 2005

                origineel gepost door sniksnak

                origineel gepost door c-dett16v

                origineel gepost door mr-turbo
                de bevindingen waren goed ;)
                het was de beste upgrade die ik gedaan heb

                en hoe moeilijk was dat?
                waar moet je op letten?

                groetjes

                Met sper is natuurlijk het mooiste wat er is met een beetje PK’s, DRIFTEEEEUN!

                Je haalt de klok eruit, schroeft het tandwiel over op de sper. En dan begin je met de lagers met shims op te meten en eventueel direct overzetten en dan moet je zorgen dat de klok er op goeie spanning in komt met de juiste tandflankspeling.

                Is toch niet voor die diesel of wel?;)

                hoi barry,
                heb jij het wel eens gedaan??

                ik kan een quafe sper kopen.
                alleen montage is bijna even duur als aanschaf.

                het is voor de diesel ja!!:angel

                #17622872
                c-dett16v
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  23 March 2005

                  nog iemand advies?

                  #17622873
                  Manta 24V
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    8 September 2004

                    C Kadett al eens ingebouwd, beviel die man wel goed, was een 40% platensper

                    Montage net zoveel als de aanschaf?? What?

                    Een Quiffe kost €880,- nieuw met 2 liter olie

                    Ik bouw ze in VANAF €125,- afhankelijk van de wensen.

                    #17622874
                    CommoCruiser
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      23 March 2007

                      Je kan ook een sper pakken uit de achteras van bijv. een Omega 3000.
                      Dit is standaard iets van 15-25%, maar je kan ‘m ‘opvoeren’ door er een extra frictieplaat er in te zetten.
                      Deze moet wel iets gevlakt worden, omdat het anders 100% wordt.

                      — EDIT — : Past niet, mensen, lees even verder a.u.b. !!!

                      #17622875
                      2000
                      Moderator
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        origineel gepost door CommoCruiser
                        Je kan ook een sper pakken uit de achteras van bijv. een Omega 3000.
                        Dit is standaard iets van 15-25%, maar je kan ‘m ‘opvoeren’ door er een extra frictieplaat er in te zetten.
                        Deze moet wel iets gevlakt worden, omdat het anders 100% wordt.

                        Een sper van een omega 3000 in een c-kadett as zetten?:hmmz

                        #17622876
                        Manta 24V
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          8 September 2004

                          Da Past Nieieie ;) En upgraden werkt nie dmv meer platen erin te drukken :D Het zit em in de wig ;)

                          #17622877
                          Manta 24V
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            8 September 2004

                            Kan er wel weer 1 hebben hier. :thumbup

                            Vandaag is er weer 1 opgehaald :wors

                            #17622878
                            Roderick
                              Lid sinds:
                              25 December 2009

                              Gewoon vast lassen werkt toch ook goed, of zeg ik nou wat doms?

                              Voordat je begint te lassen moet je het diff NIET schoonmaken. Waarom niet? Zolang het diff nog onder de olie zit hechten las spetters er minder goed op. Zorg ook dat je wat papier om de lagers heen doet (om te voorkomen dat er geen las spetters in de lagers komen). Beetje olie erover zorgt ervoor dat het papier niet in de fik vliegt. Vliegt het papier toch in de fik? Dan is dat het teken dat het diff veel te warm aan het worden is.
                              Zorg dat, wanneer je hem last met MIG/MAG, dat je een relatief lage draad toevoer gebruikt (minder last van spetters) en een hoge stroom (hierdoor smelt de boel beter aan elkaar). Las in één keer alles, zo snel mogelijk na elkaar en laat het diff op z’n gemak afkoelen niet geforceerd af laten koelen en al helemaal niet in water . Gewoon lekker op z’n gemak af laten koelen.
                              Als het goed is duurt het een half uur voordat je hem weer vast kan pakken

                              #17622879
                              CommoCruiser
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                23 March 2007

                                origineel gepost door 2000

                                origineel gepost door CommoCruiser
                                Je kan ook een sper pakken uit de achteras van bijv. een Omega 3000.
                                Dit is standaard iets van 15-25%, maar je kan ‘m ‘opvoeren’ door er een extra frictieplaat er in te zetten.
                                Deze moet wel iets gevlakt worden, omdat het anders 100% wordt.

                                Een sper van een omega 3000 in een c-kadett as zetten?:hmmz

                                Eehh, sorry ik bedoel een Senator of Monza.
                                Het past i.i.g in een Manta-as,dus zou het ook in een dikke C-as moeten passen.
                                Dat ‘opvoeren’ met een plaatje werkt, de Manta waarbij we dat gedaan hebben had veel meer sperwerking als voordat we dat extra plaatje gemonteerd hadden.
                                Maar alleen bij gas erop, wat die plaatjes remmen het slippende wiel af door als een soort koppeling de uitgaande assen aan elkaar te koppelen.
                                Als je de auto op de krik hebt staan en je draait aan één van de wielen, dan werkt het sper niet

                                #17622880
                                Anoniem
                                  Lid sinds:
                                  1 January 1970

                                  origineel gepost door CommoCruiser

                                  origineel gepost door 2000

                                  origineel gepost door CommoCruiser
                                  Je kan ook een sper pakken uit de achteras van bijv. een Omega 3000.
                                  Dit is standaard iets van 15-25%, maar je kan ‘m ‘opvoeren’ door er een extra frictieplaat er in te zetten.
                                  Deze moet wel iets gevlakt worden, omdat het anders 100% wordt.

                                  Een sper van een omega 3000 in een c-kadett as zetten?:hmmz

                                  Eehh, sorry ik bedoel een Senator of Monza.
                                  Het past i.i.g in een Manta-as,dus zou het ook in een dikke C-as moeten passen.
                                  Dat ‘opvoeren’ met een plaatje werkt, de Manta waarbij we dat gedaan hebben had veel meer sperwerking als voordat we dat extra plaatje gemonteerd hadden.
                                  Maar alleen bij gas erop, wat die plaatjes remmen het slippende wiel af door als een soort koppeling de uitgaande assen aan elkaar te koppelen.
                                  Als je de auto op de krik hebt staan en je draait aan één van de wielen, dan werkt het sper niet

                                  met alle respect
                                  maar houd ff op met onzin te postten
                                  dadelijk investeren mensen op jou advies in een sper
                                  waar ze niets mee kunnen
                                  omdat het niet past:o:o:thumbdown

                                  een monza senator sper
                                  past enkel in het diff huis van een monza senator
                                  nee ook niet een een b commodore as;)
                                  ook die van een omega past niet in een manta as
                                  of in een commodore as

                                  manta en dikke as van een c kadett is wel uit wisselbaar
                                  maar das ook t enigste;)

                                  dus als je het niet 100% cker weet post het dan niet:o:o;)

                                  #17622881
                                  mr-turbo
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    1 July 2004

                                    origineel gepost door louwe 16 klepper

                                    dus als je het niet 100% cker weet post het dan niet:o:o;)

                                    tja, dat zou je denken…

                                    ik vermoed dat als dat zou gebeuren er ineens niet veel meer gepost word op dit forum , als je begrijpt wat ik bedoel :P

                                    wat een onwaarheden er in het algemeen worden geschreven van mensen die datgene waarover ze schrijven nog nooit zelf vast hebben gehad / gezien hebben

                                    #17622882
                                    CommoCruiser
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      23 March 2007

                                      origineel gepost door louwe 16 klepper

                                      origineel gepost door CommoCruiser

                                      origineel gepost door 2000

                                      origineel gepost door CommoCruiser
                                      Je kan ook een sper pakken uit de achteras van bijv. een Omega 3000.
                                      Dit is standaard iets van 15-25%, maar je kan ‘m ‘opvoeren’ door er een extra frictieplaat er in te zetten.
                                      Deze moet wel iets gevlakt worden, omdat het anders 100% wordt.

                                      Een sper van een omega 3000 in een c-kadett as zetten?:hmmz

                                      Eehh, sorry ik bedoel een Senator of Monza.
                                      Het past i.i.g in een Manta-as,dus zou het ook in een dikke C-as moeten passen.
                                      Dat ‘opvoeren’ met een plaatje werkt, de Manta waarbij we dat gedaan hebben had veel meer sperwerking als voordat we dat extra plaatje gemonteerd hadden.
                                      Maar alleen bij gas erop, wat die plaatjes remmen het slippende wiel af door als een soort koppeling de uitgaande assen aan elkaar te koppelen.
                                      Als je de auto op de krik hebt staan en je draait aan één van de wielen, dan werkt het sper niet

                                      met alle respect
                                      maar houd ff op met onzin te postten
                                      dadelijk investeren mensen op jou advies in een sper
                                      waar ze niets mee kunnen
                                      omdat het niet past:o:o:thumbdown

                                      een monza senator sper
                                      past enkel in het diff huis van een monza senator
                                      nee ook niet een een b commodore as;)
                                      ook die van een omega past niet in een manta as
                                      of in een commodore as

                                      manta en dikke as van een c kadett is wel uit wisselbaar
                                      maar das ook t enigste;)

                                      dus als je het niet 100% cker weet post het dan niet:o:o;)

                                      Weet je het heel zeker Louwe?

                                      Ik heb namelijk bij een vriend van mij een Monza 3.0E diff in de achteras van zijn Manta gesleuteld. Dat diff was opgevoerd met dat extra frictieplaatje waar ik het over had.
                                      Ik heb het dan over alleen het diff, dus wat je tegen het kroonwiel aan schroeft.

                                      Wel een heel precies werkje trouwens, gelukkig kon hij een meetklokje en een doos shims op zijn werk lenen.

                                      #17622883
                                      Manta-aero
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        29 June 2004

                                        Misschien heb je met heel veel geluk, er 1 van een Kadett/Manta gekocht terwijl de verkoper dacht dat het een Monza sper was. Want deze passen inderdaad niet!

                                        #17622884
                                        CommoCruiser
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          23 March 2007

                                          Als dat zo is mijn excuses !! :wors:wors

                                          Maar dat diff hebben we zelf onder de Monza vandaan gehaald.
                                          En het was een standaard 4-gaats achteras, dus geen 400/Commo-B ombouw.
                                          Het was een Manta Gsi uit 1986 of 1987, maar dat zou ook toch niet uit moeten maken?

                                          #17622885
                                          Manta-aero
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            29 June 2004

                                            Monza heeft 5 gaats en is onafhankelijk afgeveerd! De achteras is totaal niet te vergelijken met een starre as van een Kadett/Manta. Weet je zeker dat het een Monza was??

                                            #17622886
                                            CommoCruiser
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              23 March 2007

                                              Ja !

                                              We hebben alleen het diff gebruikt, dus het gedeelte wat je tegen het kroonwiel aanschroeft.
                                              De rest van de klok is bij het oud ijzer gegaan.
                                              De steekassen pasten er gewoon in!
                                              Stond ik ook van te kijken hoor!
                                              Maar dat is wat ik juist zo leuk vind aan Opel, zoveel onderdelen van verschillende modellen, die toch op elkaar passen. :wub

                                              #17622887
                                              Manta-aero
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                29 June 2004

                                                Je hebt verschillende bouwvormen bij Opel en sommige delen passen inderdaad in verschillende modellen. Een Monza sper past bijvoorbeeld wel een de starre as van een Rekord E Station. Monza/Rekord E station hebben 29,1mm steekassen. Die zijn dus dikker als Manta/Kadett steekassen.

                                                #17622888
                                                CommoCruiser
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  23 March 2007

                                                  :hmmz

                                                  En past zo’n Rekord-as dan wel weer onder een Manta ?

                                                  #17622889
                                                  Manta-aero
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    29 June 2004

                                                    Nee die is veeeeel breder en heeft het 5 link principe, een cardanas tot de achteras en geen staartstuk. Dus is echt een totaal andere as.

                                                    #17622890
                                                    CommoCruiser
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      23 March 2007

                                                      Ik had nog even zitten zoeken op internet en kwam een paar keer een vermelding tegen dat je bij een Manta vanaf 1987 een vulplaat moest gebruiken om het sperdiff te kunnen gebruiken wat in een standaard Manta-as (tot 1987) past.

                                                      Weet iemand wat nou precies het verschil is tussen deze assen (voor en na 1987) ?

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.