Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › sper diffrentieel
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 maart 2010 om 18:06 #17218084
hallo iedereen,
wie heeft er wel eens een sper diffentieel gemonteerd in de achteras van een c-kadett?
en wat waren je bevindingen?groetjes,
moshe1 maart 2010 om 18:46 #17622867de bevindingen waren goed ;)
het was de beste upgrade die ik gedaan heb1 maart 2010 om 20:02 #17622868Alleen kunnen de meesten (waaronder ikzelf :( ) dit niet zelf monteren. Is een nogal specialistisch werkje
3 maart 2010 om 06:31 #17622869origineel gepost door mr-turbo
de bevindingen waren goed ;)
het was de beste upgrade die ik gedaan heben hoe moeilijk was dat?
waar moet je op letten?groetjes
3 maart 2010 om 18:19 #17622870origineel gepost door c-dett16v
origineel gepost door mr-turbo
de bevindingen waren goed ;)
het was de beste upgrade die ik gedaan heben hoe moeilijk was dat?
waar moet je op letten?groetjes
Met sper is natuurlijk het mooiste wat er is met een beetje PK’s, DRIFTEEEEUN!
Je haalt de klok eruit, schroeft het tandwiel over op de sper. En dan begin je met de lagers met shims op te meten en eventueel direct overzetten en dan moet je zorgen dat de klok er op goeie spanning in komt met de juiste tandflankspeling.
Is toch niet voor die diesel of wel?;)
3 maart 2010 om 20:33 #17622871origineel gepost door sniksnak
origineel gepost door c-dett16v
origineel gepost door mr-turbo
de bevindingen waren goed ;)
het was de beste upgrade die ik gedaan heben hoe moeilijk was dat?
waar moet je op letten?groetjes
Met sper is natuurlijk het mooiste wat er is met een beetje PK’s, DRIFTEEEEUN!
Je haalt de klok eruit, schroeft het tandwiel over op de sper. En dan begin je met de lagers met shims op te meten en eventueel direct overzetten en dan moet je zorgen dat de klok er op goeie spanning in komt met de juiste tandflankspeling.
Is toch niet voor die diesel of wel?;)
hoi barry,
heb jij het wel eens gedaan??ik kan een quafe sper kopen.
alleen montage is bijna even duur als aanschaf.het is voor de diesel ja!!:angel
8 maart 2010 om 20:18 #17622872nog iemand advies?
11 maart 2010 om 22:12 #17622873C Kadett al eens ingebouwd, beviel die man wel goed, was een 40% platensper
Montage net zoveel als de aanschaf?? What?
Een Quiffe kost €880,- nieuw met 2 liter olie
Ik bouw ze in VANAF €125,- afhankelijk van de wensen.
12 maart 2010 om 07:11 #17622874Je kan ook een sper pakken uit de achteras van bijv. een Omega 3000.
Dit is standaard iets van 15-25%, maar je kan ‘m ‘opvoeren’ door er een extra frictieplaat er in te zetten.
Deze moet wel iets gevlakt worden, omdat het anders 100% wordt.— EDIT — : Past niet, mensen, lees even verder a.u.b. !!!
12 maart 2010 om 07:31 #17622875origineel gepost door CommoCruiser
Je kan ook een sper pakken uit de achteras van bijv. een Omega 3000.
Dit is standaard iets van 15-25%, maar je kan ‘m ‘opvoeren’ door er een extra frictieplaat er in te zetten.
Deze moet wel iets gevlakt worden, omdat het anders 100% wordt.Een sper van een omega 3000 in een c-kadett as zetten?:hmmz
24 maart 2010 om 22:23 #17622876Da Past Nieieie ;) En upgraden werkt nie dmv meer platen erin te drukken :D Het zit em in de wig ;)
31 maart 2010 om 20:48 #17622877Kan er wel weer 1 hebben hier. :thumbup
Vandaag is er weer 1 opgehaald :wors
3 april 2010 om 17:40 #17622878Gewoon vast lassen werkt toch ook goed, of zeg ik nou wat doms?
Voordat je begint te lassen moet je het diff NIET schoonmaken. Waarom niet? Zolang het diff nog onder de olie zit hechten las spetters er minder goed op. Zorg ook dat je wat papier om de lagers heen doet (om te voorkomen dat er geen las spetters in de lagers komen). Beetje olie erover zorgt ervoor dat het papier niet in de fik vliegt. Vliegt het papier toch in de fik? Dan is dat het teken dat het diff veel te warm aan het worden is.
Zorg dat, wanneer je hem last met MIG/MAG, dat je een relatief lage draad toevoer gebruikt (minder last van spetters) en een hoge stroom (hierdoor smelt de boel beter aan elkaar). Las in één keer alles, zo snel mogelijk na elkaar en laat het diff op z’n gemak afkoelen niet geforceerd af laten koelen en al helemaal niet in water . Gewoon lekker op z’n gemak af laten koelen.
Als het goed is duurt het een half uur voordat je hem weer vast kan pakken3 april 2010 om 18:23 #17622879origineel gepost door 2000
origineel gepost door CommoCruiser
Je kan ook een sper pakken uit de achteras van bijv. een Omega 3000.
Dit is standaard iets van 15-25%, maar je kan ‘m ‘opvoeren’ door er een extra frictieplaat er in te zetten.
Deze moet wel iets gevlakt worden, omdat het anders 100% wordt.Een sper van een omega 3000 in een c-kadett as zetten?:hmmz
Eehh, sorry ik bedoel een Senator of Monza.
Het past i.i.g in een Manta-as,dus zou het ook in een dikke C-as moeten passen.
Dat ‘opvoeren’ met een plaatje werkt, de Manta waarbij we dat gedaan hebben had veel meer sperwerking als voordat we dat extra plaatje gemonteerd hadden.
Maar alleen bij gas erop, wat die plaatjes remmen het slippende wiel af door als een soort koppeling de uitgaande assen aan elkaar te koppelen.
Als je de auto op de krik hebt staan en je draait aan één van de wielen, dan werkt het sper niet4 april 2010 om 07:53 #17622880Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970origineel gepost door CommoCruiser
origineel gepost door 2000
origineel gepost door CommoCruiser
Je kan ook een sper pakken uit de achteras van bijv. een Omega 3000.
Dit is standaard iets van 15-25%, maar je kan ‘m ‘opvoeren’ door er een extra frictieplaat er in te zetten.
Deze moet wel iets gevlakt worden, omdat het anders 100% wordt.Een sper van een omega 3000 in een c-kadett as zetten?:hmmz
Eehh, sorry ik bedoel een Senator of Monza.
Het past i.i.g in een Manta-as,dus zou het ook in een dikke C-as moeten passen.
Dat ‘opvoeren’ met een plaatje werkt, de Manta waarbij we dat gedaan hebben had veel meer sperwerking als voordat we dat extra plaatje gemonteerd hadden.
Maar alleen bij gas erop, wat die plaatjes remmen het slippende wiel af door als een soort koppeling de uitgaande assen aan elkaar te koppelen.
Als je de auto op de krik hebt staan en je draait aan één van de wielen, dan werkt het sper nietmet alle respect
maar houd ff op met onzin te postten
dadelijk investeren mensen op jou advies in een sper
waar ze niets mee kunnen
omdat het niet past:o:o:thumbdowneen monza senator sper
past enkel in het diff huis van een monza senator
nee ook niet een een b commodore as;)
ook die van een omega past niet in een manta as
of in een commodore asmanta en dikke as van een c kadett is wel uit wisselbaar
maar das ook t enigste;)dus als je het niet 100% cker weet post het dan niet:o:o;)
4 april 2010 om 09:56 #17622881origineel gepost door louwe 16 klepper
dus als je het niet 100% cker weet post het dan niet:o:o;)
tja, dat zou je denken…
ik vermoed dat als dat zou gebeuren er ineens niet veel meer gepost word op dit forum , als je begrijpt wat ik bedoel :P
wat een onwaarheden er in het algemeen worden geschreven van mensen die datgene waarover ze schrijven nog nooit zelf vast hebben gehad / gezien hebben
4 april 2010 om 10:33 #17622882origineel gepost door louwe 16 klepper
origineel gepost door CommoCruiser
origineel gepost door 2000
origineel gepost door CommoCruiser
Je kan ook een sper pakken uit de achteras van bijv. een Omega 3000.
Dit is standaard iets van 15-25%, maar je kan ‘m ‘opvoeren’ door er een extra frictieplaat er in te zetten.
Deze moet wel iets gevlakt worden, omdat het anders 100% wordt.Een sper van een omega 3000 in een c-kadett as zetten?:hmmz
Eehh, sorry ik bedoel een Senator of Monza.
Het past i.i.g in een Manta-as,dus zou het ook in een dikke C-as moeten passen.
Dat ‘opvoeren’ met een plaatje werkt, de Manta waarbij we dat gedaan hebben had veel meer sperwerking als voordat we dat extra plaatje gemonteerd hadden.
Maar alleen bij gas erop, wat die plaatjes remmen het slippende wiel af door als een soort koppeling de uitgaande assen aan elkaar te koppelen.
Als je de auto op de krik hebt staan en je draait aan één van de wielen, dan werkt het sper nietmet alle respect
maar houd ff op met onzin te postten
dadelijk investeren mensen op jou advies in een sper
waar ze niets mee kunnen
omdat het niet past:o:o:thumbdowneen monza senator sper
past enkel in het diff huis van een monza senator
nee ook niet een een b commodore as;)
ook die van een omega past niet in een manta as
of in een commodore asmanta en dikke as van een c kadett is wel uit wisselbaar
maar das ook t enigste;)dus als je het niet 100% cker weet post het dan niet:o:o;)
Weet je het heel zeker Louwe?
Ik heb namelijk bij een vriend van mij een Monza 3.0E diff in de achteras van zijn Manta gesleuteld. Dat diff was opgevoerd met dat extra frictieplaatje waar ik het over had.
Ik heb het dan over alleen het diff, dus wat je tegen het kroonwiel aan schroeft.Wel een heel precies werkje trouwens, gelukkig kon hij een meetklokje en een doos shims op zijn werk lenen.
4 april 2010 om 10:39 #17622883Misschien heb je met heel veel geluk, er 1 van een Kadett/Manta gekocht terwijl de verkoper dacht dat het een Monza sper was. Want deze passen inderdaad niet!
4 april 2010 om 10:44 #17622884Als dat zo is mijn excuses !! :wors:wors
Maar dat diff hebben we zelf onder de Monza vandaan gehaald.
En het was een standaard 4-gaats achteras, dus geen 400/Commo-B ombouw.
Het was een Manta Gsi uit 1986 of 1987, maar dat zou ook toch niet uit moeten maken?4 april 2010 om 10:49 #17622885Monza heeft 5 gaats en is onafhankelijk afgeveerd! De achteras is totaal niet te vergelijken met een starre as van een Kadett/Manta. Weet je zeker dat het een Monza was??
4 april 2010 om 10:53 #17622886Ja !
We hebben alleen het diff gebruikt, dus het gedeelte wat je tegen het kroonwiel aanschroeft.
De rest van de klok is bij het oud ijzer gegaan.
De steekassen pasten er gewoon in!
Stond ik ook van te kijken hoor!
Maar dat is wat ik juist zo leuk vind aan Opel, zoveel onderdelen van verschillende modellen, die toch op elkaar passen. :wub4 april 2010 om 11:09 #17622887Je hebt verschillende bouwvormen bij Opel en sommige delen passen inderdaad in verschillende modellen. Een Monza sper past bijvoorbeeld wel een de starre as van een Rekord E Station. Monza/Rekord E station hebben 29,1mm steekassen. Die zijn dus dikker als Manta/Kadett steekassen.
4 april 2010 om 11:13 #17622888:hmmz
En past zo’n Rekord-as dan wel weer onder een Manta ?
4 april 2010 om 13:45 #17622889Nee die is veeeeel breder en heeft het 5 link principe, een cardanas tot de achteras en geen staartstuk. Dus is echt een totaal andere as.
4 april 2010 om 21:21 #17622890Ik had nog even zitten zoeken op internet en kwam een paar keer een vermelding tegen dat je bij een Manta vanaf 1987 een vulplaat moest gebruiken om het sperdiff te kunnen gebruiken wat in een standaard Manta-as (tot 1987) past.
Weet iemand wat nou precies het verschil is tussen deze assen (voor en na 1987) ?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.