Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › Speling op trommelrem rechts achter
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 april 2013 om 18:27 #17257189
Beste mensen,
Ik merk al heel lang dat er ‘gerommel’ (klank) komt van het rechter achterwiel. Nu heb ik hier vandaag naar gekeken en het blijkt dat er wat speling op de trommel zit. Het is maar een heel klein beetje maar net genoeg om dat irritantje gerommel-geluid te veroorzaken.
Zou dit aan het lager kunnen liggen? Zou deze versleten kunnen zijn? Of zou de kroonmoer aandraaien voldoende kunnen zijn?
Als ik het wiel met de hand ronddraai dan loopt ie ook ergens aan. Het eerste stuk draait dan soepel en dan ineens loopt ie een stukje aan.Mocht het lager versleten zijn, is dit dan veel werk om te vervangen?
Hoe haal ik bijv. het lager er vanaf?Het gaat om een Kadett E1.3 NB S6 uit 1989.
Alvast bedankt,
Kevin :agent19 april 2013 om 21:23 #18128047een conisch lager kun je afstellen:
met de hand/waterpomptang helemaal aandraaien (de moer die het lager op ze plek houd) zodat die aanzit, en dan een tikkie terug zodat die minimale speling heeft , absoluut nooit met een luchtsleutel of iets dergelijks vastzetten.
en recht lager kun je gewoon goed vast zetten. en is volgens mij niet af te stellen dus ik denk dan dat je hem moet vervangen
remmen aanlopen:
haal de trommel er eens af alles even goed schoonmaken , remblokken even schuren trommel ook. dan met remreiniger alles afspuiten , en dan alle scharnierende punten met remmenpaste oid insmeren
ik weet niet of dit een zelf stellende rem is, maar meestal zitten tussen de 2 remblokken een stangetje met aan bijde kanten 2 vorkjes en 1 kant zit een moertje met tandjes met daarop een soort van plaatje. door aan dat moertje met die tandjes te draaien vergroot/verklein je de afstand tussen de 2 remblokken en kun je hem afstellen.ik kan er helemaal naast zitten qua de remmen aangezien ik nog nooit de achterremmen van een kadett e heb losgehad maar 9 van de 10 zit het bij trommelremmen zo.
20 april 2013 om 12:57 #1812804820 april 2013 om 13:02 #18128049Je bedoelt de splitpen die door de kroonmoer heensteekt? (daar is het een kroonmoer voor, die is op deze manier geborgd zodat hij niet los kan trillen)
Makkelijkste is met een punttang de splitpen openbuigen en voorzichtig eruit te tikken, kun je hem hergebruiken (ik heb ze nooit op voorraad)– Als je de kroonmoer aandraait terwijl de trommel eraf is geweest, draai hem dan eerst heelstrak aan en os hem dat een stukje. Zet het lager zich beter.
– Speling na afstellen hoef je niet te voelen (beste te testen met het wiel er even op en heen en weer schudden), voel je het nog –> kroonmoer slag strakker
– Trommel kan naar je idee wat stroef lopen als je het lager wat vaster draait, dit is normaal. Hebben rechte lagers ook.Dat gebonk heb ik ook gehad, was inderdaad de kroonmoer strakker draaien en het was opgelost.
21 april 2013 om 16:06 #18128050Dat dat gelast is, lijkt me een teken voor wat ergers.
21 april 2013 om 19:52 #18128051Ja dat “lasje” lijkt mij ook maar iets raars :s nog nooit gezien…
21 april 2013 om 20:48 #18128052Ik zie het stukje nu pas zitten, toch proberen los te draaien denk ik, waarom zou je dat uberhaupt lassen?
21 april 2013 om 21:39 #18128053Ik raad je aan om even langs de slegte te gaan en een vraagbaak aan te schaffen voor een paar euro. Daar staat mooi beschreven met afbeeldingen en dergelijke hoe je dit soort dingen moet aanpakken. Vooral met minimale sleutelervaring een ideaal boekje om op terug te vallen als je het even niet weet :)
21 april 2013 om 22:02 #18128054@joop1970 wrote:
Ik zie het stukje nu pas zitten, toch proberen los te draaien denk ik, waarom zou je dat uberhaupt lassen?
waarschijnlijk een vorige eigenaar het schroefdraad dol gedraait
zou maar in je achterhoofd houden dat je om een andere achteras moet als je dit gaat los draaien22 april 2013 om 08:40 #18128055@arnold kadett wrote:
@joop1970 wrote:
Ik zie het stukje nu pas zitten, toch proberen los te draaien denk ik, waarom zou je dat uberhaupt lassen?
waarschijnlijk een vorige eigenaar het schroefdraad dol gedraait
zou maar in je achterhoofd houden dat je om een andere achteras moet als je dit gaat los draaienDit klopt toch niet??
Je kan toch gewoon een nieuwe astap gaan halen (+ moer en lager eventueel)…
Die zit toch vastgebout op de achteras.22 april 2013 om 09:34 #18128056Zit als het goed is vast met 3/4 bouten aan de achterkant van de ankerplaat.
22 april 2013 om 15:19 #18128057Met een 4 tal imbusbouten veelal ja. Zijn deze toevallig niet hetzelfde als die van een Corsa-A volgens mij waren de lagers in elk geval wel hetzelfde. Heb nog wel een setje fuse’s liggen dacht ik.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.