Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Speakers
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 juni 2012 om 17:25 #17249535
Goeieavond,
Ik ben sinds 2 weken geleden trotse eigenaar van een Opel Astra G-CC Hatchback uit 1999. Een leuke fijne auto alleen ik ben niet tevreden met het geluid dat erin zit. Daarom wil ik graag mijn speakers vervangen voor betere speakers. Alleen aangezien ik geen audioexpert ben wil ik graag om hulp vragen. Dit is trouwens mijn eerste auto.
Allereerst heb ik een nieuwe radio gekocht, een Kenwood KDC-BT51U met 4×50 Watt vermogen.
Ik heb op internet gekeken voor speakers van het merk Pioneer, Hertz en JBL. Maar ik weet niet wat de diameter van de speaker is en ik kon dit ook niet een twee drie vinden op internet. Ook weet ik niet of ik 50 Watt boxen moet pakken vanwege de radio of kan dit ook hoger zonder versterker?
Hebben jullie tips voor mij qua speakerkeuze? Het belangrijkste vind ik dat het geluid zuiver is en dat de lage tonen goed zijn aangezien ik wel hou van een lekker bassje. :wors
Alvast bedankt voor jullie reacties en tips!
12 juni 2012 om 17:29 #18036046Halle Dennikx.
Ik zie dat je nieuw bent op ‘t forum, hier heb je een voorstel topic: viewforum.php?f=30
Om op je vraag terug te komen, heb je een 3 of 5 deurs?
Als je een 3 deurs hatchback hebt kan ik je met zekerheid zeggen dat je voorin 16.5cm speakers kan plaatjes (letop, je hebt wel pas ringen nodig). en achterin zit 13cm.
Ik heb zelf ook een 3 deurs hatchback en heb een audio installatie van Polk Audio. Voorin een compo set 16.5cm en achter boxen afgekoppelt en daarvoor 6×9 boxen in de hoedeplank geplaatst.
Geluid van Polk Audio staat vooral bekent om het zuiver geluid en een goede bass.
12 juni 2012 om 17:57 #18036047Is de radio al ingebouwd? Daar zou ik eerst eens aan beginnen, daarmee wordt je geluidskwaliteit al een stuk beter op!
Zelf vindt ik de geluidskwaliteit van een astra niet slecht.. maar kan altijd beter. Je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Zoals Step-han al zegt: voorin 16,5 en achter 13. Verders heb je bij de 5 deurs nog in de achterdeuren tweeters zitten en voor bij de raambediening zitten tweeters.
Je kunt kiezen voor speakers die niet aangesloten hoeven te worden op een versterker, maar dit is geheel je eigen keuze hoeveel tijd/moeite/geld je erin wilt steken. Mocht je voor zwaardere speakers gaan in je deuren etc. wordt het nml. een leuke klus met kabels trekken…
12 juni 2012 om 20:21 #18036048Hallo Step-Han en Mr T, bedankt voor de snelle reactie. ik heb een hatchback 3 deurs dus dat komt goed uit. Ik ga zometeen eens kijken voor de Polk audio installatie. Mr T: Wanneer moet je andere kabels voor je speakers leggen dan? Of anders gezegd, ik neem aan hoe hoger het vermogen hoe dikker de kabel als ik het goed heb. Tot welk vermogen kan ik de standaard bedrading gebruiken? Of is het misschien verstandiger om een versterker aan te schaffen? Bedankt voor de reacties! ;) edit: de radio zit er al in maar vind het geluid nog niet mooi vandaar deze keuze haha
12 juni 2012 om 21:45 #18036049de radio zit er al in maar vind het geluid nog niet mooi vandaar deze keuze haha
Gaat niet hard genoeg zeker :P
Mr T: Wanneer moet je andere kabels voor je speakers leggen dan? Of anders gezegd, ik neem aan hoe hoger het vermogen hoe dikker de kabel als ik het goed heb.
Jep
Tot welk vermogen kan ik de standaard bedrading gebruiken? Of is het misschien verstandiger om een versterker aan te schaffen?
Wacht even. voordat we verwarringen gaan creëren.
1: Op de standaard bekabeling kun je boxen aansluiten met eenzelfde aantal wattages (wat deze zijn, zou je eens een kapje los moeten halen, deze zijn eruit te wippen) staat ergens op de box.
2: Op het moment dat je zwaardere boxen gaat plaatsen dan die standaard worden gelevered, kun je beter een set-up maken waarbij je alles doorlust vanuit versterkers die je zelf plaatst in je auto.Hoe hoger het aantal wattages, hoe dikker de VOEDINGSKABEL EN AARDING KABEL worden.
Je hebt geluk dat ik morgen mijn eigen setje ga aanleggen, dan kan ik je foto’s maken die het verhaal verduidelijken. dan weet je hoe een STANDAARD set up uit komt te bestaan.
Voor het mentale plaatje van een EXTERNE set-up (die buiten de standaard bedrading valt van je auto)
De accu (beginpunt) stuurt stroom door het cirquit (+). Vanuit de + pool gaat een voedingskabel naar de versterker. (afhankelijk van het aantal wattages wat je versterker vraagt, wordt deze kabel dikker).Je versterker is het middenpunt.
– Je radio verbind je met je versterker d.m.v RCA kabels. (deze vervoeren het geluid)
– Je radio verbind je met je versterker tevens ook met een REMOTE kabel (die stuurt het signaal aan zodat je versterker aanspringt op het moment dat je radio aanspringt. BLAUWE KABEL op je ISO kabel van je radio) er zijn kabels te koop waarbij je RCA en Remote ineen zitten.
– Je versterker ontvangt op dit moment stroom en signaal vanuit je radio.
– vanuit je versterker lopen outputs waaruit je SPEAKER kabels gaat aansluiten, deze sluit je aan op de speakers. (Door deze kabels ontvangen de speakers stroom en signaal vanuit de versterker)
– Vanuit je versterker loopt als laatst een AARDE kabel. Dit is in principe het (-) punt van je set-up. Deze kun je aarden op je carrosserie voor het circuit rond te maken.EDIT: (verveelde me en heb dus liggen krabbelen)
Een soortgelijk schema bestaat ook al in je auto, alleen is deze maar gelimiteerd in het aantal wattages dat deze kan dragen.13 juni 2012 om 04:48 #18036050Ik denk dat ik het snap. Ben heel benieuwd naar de foto’s! Dan kijk ik of ik het voor 100% snap:p
13 juni 2012 om 21:39 #18036051Ik heb nog een vraag over de speakers. Ik heb speakers uitgekozen 60W Rms 120W max. Maar hoe kan ik weten of de originele bedrading het aankan?
14 juni 2012 om 05:37 #18036052dat moet die makkelijk aankunnen.(als je ze niet gaat versterken)
zodra je het gaat versterken zou ik wel de kabels aangaan passen.ps je kan achter bij een 3 deurs ook 16.5 cm boxen plaatsen. dan wel zonder pas-ring.
en extra gaatje maken in je box of met 2 bouten vastzetten.voor heb je mooie compo setjes vervang je gelijk je tweeter erbij ;)
zelf heb ik boxen van pioneer 80w rms
versterkt op 5 kanaals jbl.
samen met een jbl sub.
alles versterkt en aangesloten op een dubbeldin van kenwood. 4x 60wik ben er tevreden mee erg goed geluid ,maar ieder heeft ze eigen smaak kwa geluid.
succes ermee :thumbup14 juni 2012 om 14:45 #18036053Ik ga zaterdag mijn voedingskabel nog leggen, dan krijg je de beloofde foto’s. sorry, maar er waren nog wat dingen tussengekomen.
14 juni 2012 om 15:35 #18036054mijn ervaaring
ik speel alles van het merk ground zero !
waarom ??
omdat dit merk hoog in de lijst staat
voor heb ik inderdaad 16.5 cm boxen (Ground Zero GZRC 16X )
achter heb ik ook een ground zero composetje van 13cm (Ground Zero GZRC 130FX)
dit speel ik gewoon zonder versterker via de radio ( aplhine radio )
dan heb ik nog een mono versterker van ground zero (Ground Zero GZTA 1.2000MK² ) ( moeilijk te vinden) deze versterker geeft 1900 watt rms op 1 ohm ik draai op 2 ohm en dit komt opneer dat hij 1200 watt rms geeft
subwoofer heb ik ook van het merk ground zero de (GZRW30SPL)
in dan de (Ground Zero GZUC 1200X 1,2 Farad )hoe klinkt dit ???
ummmm erg goed !!! en erg hard !!! :afroground zero :wors
14 juni 2012 om 15:38 #18036055@Dennikx wrote:
Goeieavond,
Ik ben sinds 2 weken geleden trotse eigenaar van een Opel Astra G-CC Hatchback uit 1999. Een leuke fijne auto alleen ik ben niet tevreden met het geluid dat erin zit. Daarom wil ik graag mijn speakers vervangen voor betere speakers. Alleen aangezien ik geen audioexpert ben wil ik graag om hulp vragen. Dit is trouwens mijn eerste auto.
Allereerst heb ik een nieuwe radio gekocht, een Kenwood KDC-BT51U met 4×50 Watt vermogen.
Ik heb op internet gekeken voor speakers van het merk Pioneer, Hertz en JBL. Maar ik weet niet wat de diameter van de speaker is en ik kon dit ook niet een twee drie vinden op internet. Ook weet ik niet of ik 50 Watt boxen moet pakken vanwege de radio of kan dit ook hoger zonder versterker?
Hebben jullie tips voor mij qua speakerkeuze? Het belangrijkste vind ik dat het geluid zuiver is en dat de lage tonen goed zijn aangezien ik wel hou van een lekker bassje. :wors
Alvast bedankt voor jullie reacties en tips!
http://www.facebook.com/#!/marijn.lenting/photos
bekijk even bij de video’s
ps misschien heb je hier wat aan
en ik draai hier op half vermogen van me sub en versterker ( aan de achterkant staan hij zou goed als uit ) :D
14 juni 2012 om 15:47 #18036056@Mr-T-Opel-Astra-G wrote:
de radio zit er al in maar vind het geluid nog niet mooi vandaar deze keuze haha
Gaat niet hard genoeg zeker :P
Mr T: Wanneer moet je andere kabels voor je speakers leggen dan? Of anders gezegd, ik neem aan hoe hoger het vermogen hoe dikker de kabel als ik het goed heb.
Jep
Tot welk vermogen kan ik de standaard bedrading gebruiken? Of is het misschien verstandiger om een versterker aan te schaffen?
Wacht even. voordat we verwarringen gaan creëren.
1: Op de standaard bekabeling kun je boxen aansluiten met eenzelfde aantal wattages (wat deze zijn, zou je eens een kapje los moeten halen, deze zijn eruit te wippen) staat ergens op de box.
2: Op het moment dat je zwaardere boxen gaat plaatsen dan die standaard worden gelevered, kun je beter een set-up maken waarbij je alles doorlust vanuit versterkers die je zelf plaatst in je auto.Hoe hoger het aantal wattages, hoe dikker de VOEDINGSKABEL EN AARDING KABEL worden.
Je hebt geluk dat ik morgen mijn eigen setje ga aanleggen, dan kan ik je foto’s maken die het verhaal verduidelijken. dan weet je hoe een STANDAARD set up uit komt te bestaan.
Voor het mentale plaatje van een EXTERNE set-up (die buiten de standaard bedrading valt van je auto)
De accu (beginpunt) stuurt stroom door het cirquit (+). Vanuit de + pool gaat een voedingskabel naar de versterker. (afhankelijk van het aantal wattages wat je versterker vraagt, wordt deze kabel dikker).Je versterker is het middenpunt.
– Je radio verbind je met je versterker d.m.v RCA kabels. (deze vervoeren het geluid)
– Je radio verbind je met je versterker tevens ook met een REMOTE kabel (die stuurt het signaal aan zodat je versterker aanspringt op het moment dat je radio aanspringt. BLAUWE KABEL op je ISO kabel van je radio) er zijn kabels te koop waarbij je RCA en Remote ineen zitten.
– Je versterker ontvangt op dit moment stroom en signaal vanuit je radio.
– vanuit je versterker lopen outputs waaruit je SPEAKER kabels gaat aansluiten, deze sluit je aan op de speakers. (Door deze kabels ontvangen de speakers stroom en signaal vanuit de versterker)
– Vanuit je versterker loopt als laatst een AARDE kabel. Dit is in principe het (-) punt van je set-up. Deze kun je aarden op je carrosserie voor het circuit rond te maken.EDIT: (verveelde me en heb dus liggen krabbelen)
RCA kabel kun je beter van een goed merk nemen ( bijvoorbeeld vergulde rca kabel )
http://audiodiscount.eu/mohawk-audio-signaal-rca-mzn-3-0.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Een soortgelijk schema bestaat ook al in je auto, alleen is deze maar gelimiteerd in het aantal wattages dat deze kan dragen.14 juni 2012 om 17:20 #18036057@ Marijn
Waar heb jij je voedingskabel naar binnen gestrokken ?
Kon het zo even niet zien .Ik heb hier nog een versterker en sub van 600 rms van audio system staan .
Zou het er graag in willen bouwen en misschien achter betere speakers .Orginele spul kan niet zo heel erg hard jammer genoeg .
14 juni 2012 om 18:40 #18036058@Rene_AstraG2.0 wrote:
@ Marijn
Waar heb jij je voedingskabel naar binnen gestrokken ?
Kon het zo even niet zien .Ik heb hier nog een versterker en sub van 600 rms van audio system staan .
Zou het er graag in willen bouwen en misschien achter betere speakers .Orginele spul kan niet zo heel erg hard jammer genoeg .
ik heb mijn voeding naar binnen gedaan bij de ruitenwisser ( komt bij me pedaal uit )
dit heb ik geboord
helaas was mijn kabel te dik dus daarom heb ik hem zo gedaan ( je kun een kleinere kabel ook bij de kabelboom door drukken…
let wel op als je het zelfde doet als mij dat je de gat erom een rubber doet of afkit ( afvoer van het water ( gat heb ik naast de motorkapkabel geboord ) daarna goed afgekit zodat het niet gaat lekken)haha mijn systeem maakt erg veeeeeeel lawaai ( je kunt niet lang in de auto zitten ) :wors
14 juni 2012 om 19:17 #18036059oke dan ga ik ook is doen ,
Mijn sub kabel is 15mm dik .
Voorheen had ik alles van audio system compo en nog een versterker .
Ging ook snoei hard XD zere oren
Maar bas uit me compo had ik niet wat ik toch erg jammer vond geen mid tonen .Daarom wil ik nu eigelijk ook me composet nie verranderen omdat me bas kwijt ben .
15 juni 2012 om 15:17 #18036060Heb je video’s bekeken, klinkt heel goed moet ik zeggen haha! Alleen zo’n boomdoos hoeft voor mij niet:P. Ik denk dat ik voor een goede composetje doe op een leuk versterkertje en daar blijft het denk ik bij:p
Een kennis van mij zei dat ik als composetje Rockford Fosgate moest doen, is dat iets? Die van Ground Zero bevallen me ook wel moet ik zeggenXD
15 juni 2012 om 16:45 #18036061Rockford en Ground zero zitten grotendeels op dezelfde lijn. zijn beide bekende merken die eer aan hun naam doen.
17 juni 2012 om 21:07 #18036062Zo ik heb een Rockford setje gekocht.. Dacht bouw het vandaag even in… Dus niet. Ik kreeg het niet voor elkaar om de zwengel van de raam eraf te halen. Heb zeker een uur ervoor gezeten maar ik heb geen flauw idee. Iemand een idee hoe ik die eraf kan halen? De rest van de schroeven heb ik al gevonden( onderkant deurpaneel en 3 bij het handvat )
17 juni 2012 om 21:11 #18036063Er zit een omega pin in. Even met een handdoek ertussen naar beneden duwen. Oppassen, deze willen zichzelf nog wel eens door je auto lanceren.
17 juni 2012 om 21:15 #18036064klopt zit een soort van een veer overheen ( iets naar voren trekken je hendel en goed erachter kijken en die los wippen ) raak hem inderdaad niet kwijt of krijg hem tegen je smoel aan ;)
17 juni 2012 om 21:17 #18036065@Dennikx wrote:
Zo ik heb een Rockford setje gekocht.. Dacht bouw het vandaag even in… Dus niet. Ik kreeg het niet voor elkaar om de zwengel van de raam eraf te halen. Heb zeker een uur ervoor gezeten maar ik heb geen flauw idee. Iemand een idee hoe ik die eraf kan halen? De rest van de schroeven heb ik al gevonden( onderkant deurpaneel en 3 bij het handvat )
dit was misschien ook wel een goede oplossing geweest
http://www.acr-helmond.nl/shop/versterkers/ktp_445_alpine_ktp-445.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
dit is een versterker die je er gewoon tussen zet
zo krijg je net iets meer bass in je compo ( iets is stukje meer ;) )
18 juni 2012 om 18:41 #18036066het is net wat je wilt
ik heb een van mac audio gekocht
deze klinken super goed
waar je voor al moet op letten zijn de hz 20 is laag 29000 is hoog
en met de db ook wel een beetje hoog pakken 90/95 dit is voor de ruis/zuiverheid
als je hier naar kijkt kom je veel leuke speakers tegen voor een nomale prijsconrad heeft ook leuke van Sinustec ST-165 deze zijn echt niet duur en zullen wel leuk klinken
plus hier zou je ook nog een leuke 100 versterker op kunnen zetten om dat deze 150 wat rms issucces
9 juli 2012 om 15:17 #18036067Ik heb eigelijk ook nog wel een vraag .
Kabels trekken moeten door de gootjes .
Maar hoe haal ik de gootjes eruit .
Ik gok de stoelen deruit moeten dan goten eruit kunnen naar achtere toe ?
Mooie how to zou makkelijk zijn :P9 juli 2012 om 16:36 #18036068@Rene_AstraG2.0 wrote:
Ik heb eigelijk ook nog wel een vraag .
Kabels trekken moeten door de gootjes .
Maar hoe haal ik de gootjes eruit .
Ik gok de stoelen deruit moeten dan goten eruit kunnen naar achtere toe ?
Mooie how to zou makkelijk zijn :PStoelen fijn laten zitten, hoeven er niet uit.. Aan beide kanten de kappen naar het dashboard losschroefen.. Let op bij je bestuurderskant… daar zit nog de hendel voor je motorkap te openen.. om deze kap makkelijk eruit te krijgen, hendeltje naar je toe trekken en dan de kap eruit halen met een draaiende beweging..
De zijkappen van de gootjes heb ik gewoon losgeklikt (kan enige kracht kosten, maar gaat gewoon los…) je gaat dus van BOVEN werken, want aan de onderkant blijven de kappen zitten, wees niet bang, ze zullen niet zomaar knikken e.d. is gemaakt van dik materiaal.
Dan heb je in principe genoeg ruimte om kabel te leggen… let wel op.. je kabels moet je dusdanig leggen dat de kappen er weer op passen.. anders klikken ze niet vast, en dit gaat GOED met een dik formaat kabel, goed kijken hoe de gootjes lopen, ik was met alles zo’n 30 minuten klaar..9 juli 2012 om 16:52 #18036069Thanks :) nog niet aan gedacht maar zo kan het ook idd .
Dan gaat het helemaal goed komen .
Ik heb 35 mm2 omdat ik 2 versterkers had in de vorige auto
Nu heb ik maar 1 versterker voor me sub dus ga ik 25mm 2 draad leggen.
Dik genoeg :)Ergens las ik dat er 20 cm bove gas pendaal een rubbertje zit .
Hier ga ik nog ff naar kijke dan hoef ik niet te borren.
Reserve wiel gaat eruit schilt weer iets gewicht .
Alleen nog ff kijke hoe me sub gaat vast zettenIk wou eigelijk een plank make hoop spijkers erdoor ramme en onder me kist schroeve dat ie op de mat blijft hange .
Maar of dit werkt geen idee -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.