Spanrol Tigra ’98

Forumindex Forums Modellen Tigra Spanrol Tigra ’98

• Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    MickD

Beste lezer,

Mijn Tigra maakt nu een rammelend geluid en na enig onderzoek blijkt de spanrol kapot er zijn. Of in ieder geval een onderdeel van.

Nu is mijn vraag: kan ik dit zelf? Ik heb al even gekeken waar ik de spanrol moet halen.

Het probleem is dat ik denk dat de motorsteun los moet omdat ik er lastig bij kan, onder andere vanwege de airco die ernaast zit.
      Ik ben geen beschikking tot een brug dus ik wil graag weten of er andere mogelijkheden zijn om dat ding te vervangen?

Vriendelijke groet,

Mick

spooky26

de krik bij je reserveband kan soms wonderen doen :thumb

KiLLaHeRTz

Gewoon autobokken gebruiken, heb ik ook gedaan :)

joop1970
          Deelnemer

Je motorsteun hoeft niet los om een spanrol van je distributie set te vervangen. Luchtfilter box eraf, multiriem ontspannen en eraf halen en laten hangen om motorsteun, krukaspoelie los, distributie kappen eraf en dan je kan je bij je spanrol. Spanrol zit bij de latere modellen van met Torx 40 inwendig en de distributiekap en poelie met uitwendige torx dus daar heb je aparte doppen voor nodig.

chieltjuh
            Deelnemer

Bedoel je de spanrol van de multiriem of de distrubutieriem? en wat is je motorcode?

BTW als je hier nieuw bent is het leuk als je je even voorstelt in het even voorstellen topic. het liefst met wat :kewlpics van jou tigra

MickD

Sorry! Mijn naam is Mick, 25 jaar jong en heb een zwarte Tigra uit ’98 in mijn bezit.

Het is mijn eerste autootje en ik heb hem nu 4 jaar in mijn bezit. Ben er erg trots op, ondanks de mankementjes.

Ik ben technisch wel handig maar heb amper verstand van wat er onder de motorkap van mijn Tigra zit.
                Ik was laatst al blij dat ik de snelheidssensor op mijn versnellingsbak had vervangen toen mijn km-teller en snelheidsmeter niet meer fungeerden ;)

Foto’s van mijn Tigra heb ik nu niet voorhanden, ik zal ze thuis even opzoeken.

De motorcode zal ik even opzoeken. Ik neem aan dat het om de multiriem gaat (zoals ik al zei: weinig kennis van de onderdelen) omdat deze spanrol naast mijn aircopomp zit helemaal aan de linker voorkant van de auto.

Edit: het schijnt dat ik deze nodig heb: http://hap-automaterialen.nl/Producten/Spanrol_%28poly%29_V-riem_OPEL_19285_4582.php

wim-v6
                Deelnemer

1.4 of 1.6 motor, maakt verder niet uit, technisch zijn ze gelijk..

Spanrol Multiriem

Is alleen het wieltje dat herrie maakt???

zo ja, Wieltje van de spanner afdraaien, en op de sloop een aantal van deze wieltjes van deze 1.4 16V en 1.6 16V motoren afhalen en meenemen..

het kan makkelijker zijn om deze van een Astra of Vectra met zo’n 1.4 16V of 1.6 16V af te halen om dat daar meer ruimte is.

zo had ik laatst ook een schavend mutlririem spanwieltje, kwam ik op de sloop een tigra tegen met een Splinternieuw wieltje erop, enkel wieltje eraf gehaald en met bout en ring meegenomen, moest 5 euro afrekenen.

Willem

chieltjuh
                  Deelnemer

:thumb wim

MickD

Bedankt voor je uitgebreide reactie Wim! Was er even een paar dagen tussenuit (uiteraard met de Tigra!) en net weer thuis.

Ik heb een 1.6 motor. Mijn auto maakt echt een herrie en als ik de spanrol zelf beweeg met de hand dan hoor ik diezelfde rammel.
                      Geen idee of het dan voldoende is om alleen het wieltje te vervangen.

De hele rol is ook niet zo heel duur zag ik op HAP (zie bovenstaande link) dus op zich is het niet heel erg om het hele ding te kopen.

Zal eens kijken of ik er wijzer van wordt als ik nog eens verder ga neuzen onder de motorkap..

Edit: volgens mijn garageman is het lagertje ‘waarschijnlijk’ stuk van de spanrol.. Maar aan waarschijnlijk heb ik niet zoveel ;)

wim-v6
                      Deelnemer

Zou gewoon het wieltje vervangen voor een goede gebruikte..

spanner zelf gaat meestal niet kapot namelijk..

Willem

Jurgen
                        Deelnemer

laatst ook gehad, weliswaar bij een x12xe. Ook het lagertje van het wieltje kapot, had al een nieuw los wieltje besteld via Ebay maar voordat ie binnen was, was het heel rolletje al aan puin gelopen… Toen maar een complete spanner moeten kopen voor belachelijk veel geld omdat de auto moest rijden de volgende dag :hmmz Dus weet niet of die rolletjes hetzelfde zijn, anders heb ik nog een nieuwe over ;)

MickD

Okee is dat een beetje te doen voor iemand met weinig auto ervaring? Ik heb al naar foto’s gezocht maar ik kan weinig vinden.

Ik denk dat ik er best wel uit moet kunnen komen want ik ben niet heel onhandig, heb alleen geen verstand van wat er onder mijn motorkap zit.

Moet ik voor het vervangen van dat wieltje bijvoorbeeld mijn auto opkrikken, of heb ik een brug nodig? Het is namelijk best compact gebouwd onder de motorkap!

Edit: oke Jurgen! Ben benieuwd of iemand dat hier kan vertellen!

wim-v6
                            Deelnemer

ken je vanboven vervangen, vanonder kom je er niet aan…

Willem

MickD

Beste lezers,

Ik wil hier graag weer wat nieuw leven inblazen. Heb nu meer tijd om weer naar mijn auto te kijken en dat rammelende geluid is echt heeel storend!

Ik heb het e.e.a. los gehaald om wat meer te kunnen zien, alleen nu weet ik het ff niet meer.. Op de foto’s het gedeelte waar het om gaat.
                                Een maand of 3 geleden heb ik er samen met iemand naar gekeken en geconcludeerd dat het om de spanrol gaat. Deze rammelt immers als ik hem heen en weer beweeg na het ontspannen van de riem.

Nu weet ik alleen niet meer hoe ik dat ding ontspan.. Ja zo een leek ben ik met auto’s!
                                Heel handig met gereedschap, maar aan auto’s heb ik mij nooit eerder gewaagd (op het vervangen van remmen na).
                                Ik denk dus dat ik er wel uitkom, want ik heb geen twee linkerhanden, ik heb alleen even wat tips nodig hoe en wat te doen!

En dan de beloofde foto’s van mijn Tigra:

Alvast bedankt voor de reacties.

Mick

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.