Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Spanningsvraag
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 juni 2012 om 19:12 #17249361
Opel Senator 3.0e 1986
* Mijn radio valt uit zodra ik de ventilator van de kachel aanzet. als ik de ventilator weer op 0 zet gaat de radio weer aan.
(als ik stoelverwarming, achterruitverwarming aanzet gaat de radio niet uit trouwens)Radio en automatische antenne heb ik wel inlaten bouwen door een carhifishop, misschien dat die het verkeerd heeft aangesloten, gezien de radio ook schakelt met het contactslot nu, voorheen stond hij constant aan als je hem niet uitzette.
Heb (mede) daarom even de spanning uitvoerig gemeten:
*Stationair gemeten spanning: 13.3 volt zonder verbruikers stationair (auto net gestart)
Met gas geven gemeten spanning: 14 volt zonder verbruikers stationair (auto net gestart)
Stationair gemeten spanning: 12.36 volt met lampen, verwarming, radio etc aan.
Stationair gemeten spanning toen de ventilator van radiateur aansprong: 11.97 volt met lampen, verwarming, radio etc aan. (de auto heeft geen viscoventilator meer, maar een radiateurventilator uit astra f 1.8 16v.)
Met warme motor stationair gemeten spanning: 11.6 volt (stoelverwarming, lampen, verwarming etc. aan)
Met warme motor en gas geven gemeten spanning: 11.9 volt (stoelverwarming, lampen, verwarming etc.aan)Graag jullie mening over de waardes…
Dit kunnen overigens 2 aparte problemen zijn, maar ook met elkaar te maken hebben.
8 juni 2012 om 07:23 #18034258meet de spanning eens aan je radio…..
9 juni 2012 om 11:42 #18034259Ik denk dat de carhifishop de spanning of de massa van je ventilator schakelaar heeft gepakt om je radio aan te sluiten wat een beetje een houtje touwtje oplossing is. D’r zitten namelijk best wel wat ‘vrije’ plussen in je zekeringskast om aftermarket dingen aan te sluiten, maar ja dan moet je een kabel trekken….en daar worden ze moe van.
En massa kan je vrijwel overal in je auto maken.Verder lijkt me dat je dynamo wat ‘moe’ is. Je dynamo, is dat een Delco of een Bosch? Delco’s hebben wel eens de neiging om als een kaarsje uit te gaan, met kapotte accu’s e.d. tot gevolg.
11 juni 2012 om 17:48 #18034260Nieuwe dynamo is besteld. Als de klacht na het vervangen van de dynamo nog bestaat dan moeten ze het probleem maar oplossen..
12 juni 2012 om 08:57 #18034261Ik denk, dat Devil het wel goed heeft wat betreft de spanningsaansluiting van je radio. Zo hoort het in ieder geval niet te zitten. Er zijn idd plekjes vrij zat in je zekeringenkast.
13 juni 2012 om 15:49 #18034262Ze hebben gewoon de massa-aansluiting van de radio aangesloten op de uitgaande plus naar je kachel-aanjager.
Sluit de massa van je autoradio maar gewoon ergens aan de carrosserie, dan is zeer waarschijnlijk het probleem verholpen.
(en goedkoper dan een nieuwe dynamo).Een andere waarde van het dynamo-lampje in je dashboard, kan de mate waarin de dynamo laadt ook beïnvloeden.
Het veld wordt dan namelijk meer of minder bekrachtigd.
13 juni 2012 om 17:09 #18034263Ja denk inderdaad ook dat het verkeerde draadje is gepakt, zal langs deze mensen gaan zodat ze het kunnen herstellen.
De dynamo is gewoon noodzakelijk omdat deze niet bijlaadt als je verbruikers aan hebt.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.