software tuning vraagje meriva opc

Forumindex Forums Modellen OPC-Modellen software tuning vraagje meriva opc

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17242707
    vectra-y26SE-V6
      Lid sinds:
      13 May 2007

      Hallo. ik ben vandaag met mijn meriva opc bij een tuner geweest, nu kan hij uit mijn z16let motor 40 tot 45 pk extra halen.
      ook heb ik gevraagd naar de voor en de nadelen, volgens de tuner kan het voor de motor verder helemaal geen kwaad.
      ik zit er sterk aan te denken om het te laten doen, maar klopt het wat de tuner zegt, heeft het geen nadelige gevolgen voor mijn motor?
      ook pleit hij dat de motor zuiniger word, graag jullie meningen en ervaringen met tunen. ben echt overdreven zuinig op mijn auto, en wil hem wel graag heel houden. de meriva is van 2006 en heeft nu net 48000 op de teller. weet niet of dit van belang is, maar zet het er gewoon even bij.
      MVG harold. PS de tuner is scholtmeier uit westerbork.

      #17933048
      botssiee
        Lid sinds:
        24 October 2010

        Ik heb het mij astra bij de 67.000km gedaan, maar wel door eds in duitsland en loopt nou vanaf januari nog steeds prima.

        Ze zeggen wel dat hij zuiniger word, maar je moet geen wonderen verwachten (van 1op 10 naar 1 op 20) ik merk het vrij weinig, je gaat ook automatisch harder rijden dat zal het hem wel zijn. ;)

        Het enige wat ik vreemd vind is dat de ene tuner zegt dat je daarna vort euro 98 moet tanken en de andere tuner zegt weer dat je gewoon bij euro 95 kan blijven, ik weet ook niet wie er gelijk heeft, dus daar zou ik wel even rekening mee houden.

        Ik tank in iedergeval euro 98. :)

        #17933049
        RISL
        Moderator
          Lid sinds:
          24 January 2011

          Even de volgende gedachtenspinsel:

          Een fabrikant haalt uit de motor een bepaald aantal pk’s, weet dat er meer mogelijk is, maar dat gaat dan ten koste van levensduur en kosten, lijkt me. Als je dan zo’n software-upgrade doet, lijkt het mij dat je in die marge gaat zitten, waardoor de levensduur van de onderdelen afneemt. Ga je trouwens echt flink in vermogen omhoog, dan is het mechanische gedeelte daar niet op berekend: aandrijfassen, krukas, versnellingsbak, drijfstangen enzovoort.

          In principe doet alles de motor kwaad: ermee rijden, er niet mee rijden, opvoeren, ga zo maar door. Het is dus eerder de vraag hoeveel kwaad dat het doet.
          Even iets anders, geeft Scholtmeier garantie op de upgrade? En op onderdelen die zwaarder belast worden nu?

          #17933050
          DeMeistah
          Deelnemer
            Lid sinds:
            4 December 2010

            zoals al eerder gezegd, vroeger reden ze in de F1 met 1500cc turbo motortjes zo gebouwd dat ze er wel meer als 1000pk uit konden krijgen, maar zo’n motor hoefde dan ook maar 1 wedstrijd mee te gaan daarna was hij ook echt gewoon op. het is een beetje een gok hoe ver je kan gaan zonder extra slijtage te krijgen. heb zelf al genoeg autos gezien die fase 1 gechipt waren(40-60pk extra) en gewoon tot dik over de 2 ton op de teller bleven draaien

            #17933051
            Basgsi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              29 June 2004

              het is zeker goed om mensen op de risico’s te wijzen, maar het moet wel in het juiste perspectief genomen worden.
              Natuurlijk bepaald de fabrikant marges, maar die zijn heel ruim. Vooral bij de meriva, aangezien de corsa opc 192 pk eigenlijk hetzelfde blok heeft.
              en nu de corsa opc nurburgring edition 210 pk heeft met hetzelfde blok alleen een iets grotere turbo. Dus de standaard chip zoals veel bekende opel
              tuners leveren gaan naar de +/-220 pk. dit lijkt mij nog veilig.

              dbilas levert zelfs tuningskits toto 280 pk aan zonder aanpassen van de internals en 320 pk met veranderen van de internals
              http://www.dbilas-dynamic.de/dbilas_eng/pdf/dbilas_Z16LEx_V2.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;

              Kijk maar naar veel 20let en z20let motoren, die zijn ook naar de 280 pk gebracht (met wat extra aanpassingen zoals intercooler, inlaat en uitlaat. en die rijden ook
              met veel kilometers zonder problemen rond. Uiteraard gaat de turbo op hogere druk draaien en slijt alles iets harder maar goed onderhoud is net zo belangrijk.
              Ik zou het gewoon doen!

              Bij een goede tuner kun je aangeven met welke benzine je gaat rijden, maar turbomotoren vinden minimaal octaan 98 na een chip wel veel lekkerder. Gelukkig woon ik vlak bij de grens en is octaan 102 te krijgen.

              #17933052
              RISL
              Moderator
                Lid sinds:
                24 January 2011

                De marges zijn zeker vaak ruim. Wanneer een turbomotor gechipt wordt, wordt vaak de turbodruk verhoogd. Als je die flink omhoog schroeft, zul je de compressie moeten verlagen, anders is het einde blok. Maar ja, het is inderdaad lastig aangeven vanaf wanneer je motoronderdelen moet vervangen door sterkere onderdelen. M’n baas rijdt in een Alfa Romeo met een turbodruk van 1,8 bar (echt bizar veel) en daar is niets versterkt, terwijl de Calibra van m’n neef in de soep draaide nadat hij de turbodruk omhoog had laten schroeven naar 0,9).

                Ik wist wel dat de Corsa OPC het blok deelde met de Meriva OPC, maar dacht dat de turbo anders was?

                #17933053
                gijzbed-opc
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  Kijk is naar de WTCC !!!
                  Chevrolet Cruze welk motortje???
                  Inderdaad de 1.6 Turbo van Opel. :D
                  Natuurlijk is dit blokje versterkt maar het principe is het zelfde en dat doen ze niet voor niets. :thumb

                  Technical specificationsBODY:Chevrolet Cruze, 4 doors.ENGINE:turbocharged 4-cylinder in line, transversally installed. Distribution: two overhead camshafts, 16 valves. Displacement: 1600 cc. Bore x stroke: 81 x 77.5 mm. Compression ratio: 12.5:1. Maximum output: 310 bhp @ 5500 rpm. Maximum torque: 400 nm @ 3750 rpm. Engine management: LIFE. Lubrication: dry sump.TRANSMISSION:front-wheel-drive. Gearbox: X-trac 6-speed, sequential shift. Clutch: AP triple plate sintered. Differential: mechanical limited slip differential. CHASSIS:front suspension: McPherson strut, coil springs, gas-filled dampers, anti-roll bar. Rear suspension: trailing twist axle, coil springs, gas-filled dampers, anti-roll bar. Steering: power assisted rack and pinion.BRAKES:dual circuit hydraulical system. Front brakes: 4-piston calipers, 332 mm steel ventilated discs. Rear brakes: 2-piston calipers, 280 mm steel ventilated discs. DIMENSIONS:length: 4630 mm, width: 1860 mm, wheelbase: 2702 mm, minimum weight: 1150 kg including the driver.

                  #17933054
                  turbosix
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    7 November 2010

                    Over Scholtmeier heb ik veel goede dingen gehoord! dus dat is wel vertrouwd.

                    Mijn tuner heeft de motor iets rijker afgesteld dus kan ik gewoon RON95 tanken
                    (alleen belgische en franse 95 lust hij niet, daar rijd hij prima op alleen geeft hij een motorstorings melding)

                    hij zei ook dat hij de motor wat zuiniger kon afstellen maar dan zat ik aan 98 gebonden.
                    toch tank ik wel ultimate, lijkt mij dat je dat ook doet als je zegt dat je overdreven zuinig bent op de Meriva…

                    #17933055
                    vectra-y26SE-V6
                      Lid sinds:
                      13 May 2007

                      klopt, scholtmeier staat wel goed te boek met tunen, over de benzine heb ik het niet gehad met hem, maar uiteraard, gooi er gewoon in wat het beste is voor de motor.
                      hij garandeert mij 40 pk, zonder dat dit nadelige gevolgen heeft voor de draaiende delen in de motor. ook geeft hij garantie, als ik niet tevreden ben krijg ik gewoon mijn geld en de originele software weer terug. PS hij heeft op dit moment een actie, normaal vraagt hij voor het tunen van mijn auto 550 euro, nu kant en klaar voor 250 euro. dit geld voor alle benzine en diesel motoren. volgens mij duurt deze actie tot eind van dit jaar.


                      @turbosix
                      gefeliciteerd met de geboorte van jullie kleine. ben zelf ook net vader geworden.

                      #17933056
                      RISL
                      Moderator
                        Lid sinds:
                        24 January 2011

                        Dan zou ik het zeker doen!
                        En beiden gefeliciteerd met de kleine! :jerry

                        #17933057
                        turbosix
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          7 November 2010

                          bedankt voor de felicitaties jongens!
                          jij ook gefeliciteerd vectra-y26!

                          #17933058
                          vectra-y26SE-V6
                            Lid sinds:
                            13 May 2007

                            haha dank u.
                            maar ga volgende week een afspraak maken om de meriva te laten tunen, hou jullie wel even op de hoogte. bedankt voor de reacties.

                            #17933059
                            combo c driver
                              Lid sinds:
                              20 October 2004

                              Hallo,

                              ik rij zelf ook met een meriva OPC. Hij is ook van 2006 en heeft 45000 km op de teller. Ik heb hem zo’n 3000 km geleden laten chippen. Ik heb dat hier in de buurt laten doen bij BR Performance. Hij heeft op de testbank gestaan en had standaard 178,2 pk. Na de remapping had hij 212,4 pk.
                              Ik raad je wel aan om uw OEM recirculatieklep te veranderen als je hem laat chippen. Hij is van 0,7 bar naar 1,3 bar gegaan. En dan durfde de OEM recirculatieklep wel eens falen.

                              Ondertussen heb ik een andere uitlaatlijn geplaatst vanaf de kat. en een vervangdeel voor de 1e kat.
                              Moet wel zeggen dat dit een groot verschil gaf. Maar ondertussen ben ik nog niet op de vermogenbank geweest.

                              De volgende stappen zijn andere inlaat van DBilas en een grotere interkoeler.

                              Maar ik raad je zeker aan om het te doen. hij verbruikt een stuk minder en rijdt een pak vlotter.

                              grtz

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.