Snelle manier om assen uit distributie te nemen (?)

Forumindex Forums Modellen Meriva, Agila Snelle manier om assen uit distributie te nemen (?)

  • Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #17241730
    rinus747
    Deelnemer
      Lid sinds:
      31 May 2010

      Ik wil de afdichtringen tussen homokineet en distributie/transmissie vervangen. Moet ik nu perse de homokineet helemaal uitbouwen? Of kan ik de centrale wielmoer laten zitten? Is het bijvoorbeeld te doen om, als de fusee en stuurkogel losgenomen zijn, het wiel met homokineet en al naar buiten te laten zwenken? Heeft iemand dit wel eens geprobeerd?

      (Zafira A 1.8 benzine, met F17 versnellingsbak)

      Groeten Rinus

      #17922669
      Cobus
      Deelnemer
        Lid sinds:
        28 February 2010

        Hallo Rinus,

        Dan gelijk deze ook maar beantwoorden.

        De centrale wielmoer moet wel los.
        Althans je kunt hem laten zitten, maar je maakt het je zelf wel heel erg moeilijk.
        Uiteraard moet ook de fuse en de stuurkogel los.
        Ook heb je een speciale tang nodig om de segerring in de homokineet lost te krijgen.
        Ik heb hier zelf ooit mijn punttang voor bewerkt om de segerring in te knijpen.
        Maar het is makkelijk zelf te doen.

        Succes.

        #17922670
        rinus747
        Deelnemer
          Lid sinds:
          31 May 2010

          Hi Cobus

          Op jouw aanbeveling heb ik de hele zaak maar gewoon losgeschroefd. Als je maar veel sleutelt, en steeds wat kopervet op elke bout doet, gaat het steeds lekkerder. Toen ik bij 170.000km voor het eerst ging sleutelen zat alles moervast, en brak het zweet me al uit als ik er aan dacht dat ik weer een bout moest lostmaken die 8 jaar heeft zitten “vastvreten/vastroesten”.

          Ik heb trouwens geen punttang nodig gehad voor ringen. Gewoon een flinke ruk aan een gesterkte aandrijfas, en hij “vliegt er uit” (in zijn geheel).

          Handig uitneemgereedschap voor de keerring: Ga bij de bouw handel een uit een dikke ijzeren strip gebogen haakse hoek halen (5mm dik!), en zaag een van de poten af op 7 cm. Gebruik dit om in de oude ring te “haken”, en wip hem met de zelfgemaakte hefboom er uit. Je hoeft niet eens onder de auto te kruipen.

          Inslaan van een distri keerring gaat goed met wat goed gekozen PVC hulpstukjes op een 50mm PVC pijp. Als je de pijp gewoon 1 meter lang houdt kun je dat van naast de wagen doen, en een lange pijp maakt bovendien dat je vanzelf goed “uitricht”. Ga voor PVC niet naar de bekende hobbyzaken, maar ga naar een echte bouwhandel (als Wildkamp), want die hebben zeer sterke en zeer dikwandige PVC hulpstukken (bedoeld om in te graven en zo).

          Vandaag weer wat bijgeleerd :D

          Groeten Rinus

          #17922671
          Henkieo
          Deelnemer
            Lid sinds:
            26 February 2011

            Je bedoelt de keerring in de versnellingsbak, waar je aandrijfas in zit…..
            Ik dacht al distributie-as-keerring :wtf

            #17922672
            rinus747
            Deelnemer
              Lid sinds:
              31 May 2010

              Ik bedoelde inderdaad de as tussen versnellingsbak-distributie/transmissie en wielen.

              Als junior moet ik blijkbaar nog wat beter leren hoe de onderdelen heten

              Is daar ergens een site voor: Met tekeningen en onderdeelbenamingen?

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.