Snelheidsteller – ABSsensor storing

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Snelheidsteller – ABSsensor storing

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17271397
    Beans
      Lid sinds:
      30 May 2015

      Hoi allemaal,

      Ik ben nieuw op dit forum, maar heb wel al wat vruchteloos gezocht naar een oplossing voor het probleem hetgeen ik aan mijn Opel Zafira heb.

      Het betreft een OPEL ZAFIRA 1.9 CDTI uit 2007 – 75 kW

      Sinds september (!!) heb ik het probleem dat de kilometerteller en ABS-sensor een storing geeft…
      Eerst sprong de naald van de kilometerteller op en neer (heel snel en wisselend van 0 naar 200 km/h) en enkele kilometers verder bleef de naald op 0 staan, geen beweging meer in de teller sindsdien.
      Er komen geen kilometers meer bij op de teller, de snelheid geeft niets aan, lampje ABS sensor brandt, geen cruise control en op de display staat achter reikwijdte en verbruik de letter “F”.

      Wat me later wel opviel is dat op mijn display precies enkele ledjes stuk zijn met als gevolg een vlek in mijn display, maar ik kan niet zeggen of dit gelijktijdig met de storing van de snelheidsmeter – abs sensor is gekomen. Wel weet ik dat dit in een vrij korte tijdsperiode samen is gekomen.

      Hiervoor ben ik reeds verschillende malen naar een garagist geweest, maar nog steeds is het probleem niet verholpen.

      Linksvoor zit in de wiellager een abs-sensor en snelheidsmeter, deze werd reeds vervangen, maar nog steeds hetzelfde probleem. Nu had ik wel al eens de kabels gemeten op signaal. De abssensor in de wiellager(linksvoor bestuurderskant) geeft een signaal en ook het koppelstukje overheen de vering geeft een signaal. Dit koppelstukje is verbonden met een kabel dewelke in de motorkap verdwijnt. Wanneer ik deze kabel door meet krijg ik geen signaal (0).

      Nu ben ik vandaag naar een andere garagist gegaan. Deze zei me dat de teller (klok) mogelijks stuk is…

      Wat is jullie ervaring hiermee? Zou het de klok kunnen zijn (en indien het zo is, wat is de geschatte herstellingskost) of is het probleem meer te zoeken in de boordcomputer? Of zelfs een kabelbreuk ergens?

      Ik ben bijna ten einde rade met dit probleem.
      Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen

      Alvast een dikke merci !

      #18280585
      Dolby
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 May 2008

        Moeilijk te zeggen maar het zou natuurlijk ook kunnen dat alleen jeABS sensor kapot is waardoor verkeerde waardes worden doorgegeven en daarom de teller raar doet.

        #18280586
        Opeltje17
        Deelnemer
          Lid sinds:
          18 January 2012

          Wat geeft ie met uitlezen aan??

          #18280587
          Beans
            Lid sinds:
            30 May 2015

            @Dolby wrote:

            Moeilijk te zeggen maar het zou natuurlijk ook kunnen dat alleen jeABS sensor kapot is waardoor verkeerde waardes worden doorgegeven en daarom de teller raar doet.


            Deze heb ik reeds vervangen (linksvoor bestuurderskant), maar het probleem is er nog steeds…

            @Opeltje17 wrote:

            Wat geeft ie met uitlezen aan??

            Met uitlezen geeft ie ‘storing abs-sensor + snelheidsmeter” aan

            Misschien nog iets wat samen kan hangen.
            Sinds kort valt me op dat mijn richtingaanwijzer niet altijd automatisch uitschakelt na het nemen van een bocht…
            Kan dit ergens te maken hebben met de boordcomputer – chip?

            Groetjes

            #18280588
            Haasje17
            Moderator
              Lid sinds:
              8 September 2009

              Heb je ABS dan heb je 4 ABS sensoren en word de snelheid door de ABS computer naar je tellerklok en mid gestuurd. Ofwel uitlezen, waarschijnlijk veel fouten in de ABS unit en ik vermoed dat deze stuk is.

              Je richtingschakelaar kan versleten zijn, maar staat los van de andere problemen. Ook de ledjes die het niet doen maakt geen fluit uit voor je abs syteem.

              ofwel ga eens naar een goede garage!

              #18280589
              realhustler
              Deelnemer
                Lid sinds:
                19 April 2013

                Als je in de buurt van Lelystad woont kunnen we wel even op het gemakje met op-com kijken naar de diverse waardes en foutmelding, wie weet kunnen we het probleem detecteren.
                en als Lelystad ver weg is, dan kan je vast wel iemand in je buurt met opcom vinden.

                als ik naar de abs module ga in opcom, en ik kijk naar de meetwaardes, en ik draai aan het wiel dan zie je gelijk dat hij het meet. Onder het rijden kan je dit ook doen. Dan zie je welke wielsnelheden gemeld worden, en nog vanalles.

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.