Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Snelheids impuls gever / Wegstreckenfrequenzgeber
- Dit onderwerp bevat 30 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 augustus 2018om 17:06 door GSE.
-
AuteurBerichten
-
3 april 2018 om 19:15 #18354624
de snelheids impuls gever voor ombouw van een 4 gang automaat uit senator A in ander voertuig:
volgens diverse bronnen zijn we bij deze ombouw een 6 impuls gever nodig.
bij de senator A kan deze puls gever in sommige gevallen al in het dashboard zitten.
sommige senator A 1.5 ( tussenmodel) en de meeste senators A2 hadden deze aansluiting “G”
al achterop de klokkenset, thv de km teller.nu is er naar mijn idee veel ontwetendheid over deze sensor.
kom wat vaak vragen tegen over dit onderwerp, vandaar dat ik me er eens in verdiept heb.
met de volgende conclussie:veelal wordt genoemd dat een 6 puls gever nodig is, maar de senator werkt op meerdere opties.
ik heb ook al gelezen dat een 8 puls gever ook werkt.
maar hier wil ik me beperken tot feiten welke ik zelf gevonden heb op het net.de senator a de rekord e en de monza, waren destijds uitgerust met een 6 puls gever.
maar na wat speur en lees werk, trek ik de conclussie dat een 7 puls gever ook gebruikt is bij de senator a monza en rekord ehieronder beperk ik mij uit het ruime aanbod, even tot de senator A, en vanzelf dan ook tot de monza.
AA 90 148 828
6 puls met km teller kabel aansluiting
toegepast op:
Ascona C, Calibra, Corsa A, Kadett D/E, Rekord E, Vectra AAH 90 149 083
6 puls Zonder km teller kabel aansluiting
toegepast op:
Kadett E, Monza, Senator AAB 90 148 829
7 puls gever met km teller kabel aansluiting
toegepast op:
Monza, Rekord E, Senator AAJ 90 149 084
7 puls gever zonder km teller kabel aansluiting
toegepast op:
Kadett E, Monza, Senator Awil je de rest ook weten, neem dan een kijkje op onderstaande site:
https://www.opel-infos.de/bc-mid/bc_bosch.html4 april 2018 om 10:07 #18354645Er staat mij iets van bij dat de 7 pulsgever enkel bij een 3.15 diff werd gebruikt. Kan echter geen reden bedenken waarom dit zou moeten zijn.
De g aansluiting op een A2 dashboard werd enkel vanaf ’84 geleverd.
Bij de eerste A2’s werd dit gedaan doodmiddel van een puls en massa aansluiting op het dashboard.
Bij mijn weten werkt alles van Senator/Monza op een 6 puls: 4 traps, boordcomputer, crousecontrole, LCD dashboard.
Omega A/Senator B werkt op 8 pulsen. 4traps, injectiesysteem (enkel de motronic varianten), Boordcomputer, crousecontrole, stuurbekrachtiging. LCD dashboard.
Motronic op een Corsa A en Kadett E werkt op een 6 pulsgever die ook een km kabel aansluiting heeft.
Side note: heb ooit eens in mij SenatorA met LCD dashboard een 8 pulsgever van een Senator B gemonteerd. Het dashboard gaf 240 KM/uur aan, echter werd ik ingehaald door vrachtwagens. 6 & 8 pulsgevers uitwisselen raad ik dus af.
4 april 2018 om 13:36 #18354648[quote quote=18354645]Er staat mij iets van bij dat de 7 pulsgever enkel bij een 3.15 diff werd gebruikt.
Motronic op een Corsa A en Kadett E werkt op een 6 pulsgever die ook een km kabel aansluiting heeft. [/quote]
zie de bijgevoede link.
onderste tabel, daar zul je dus zien dat kadett e ook een heeft met 2 pulsen en km teller aansluiting.
dus men kan nog de verkeerde hebben liggen.ik hoop met deze tabel duidelijkheid te geven in welke sensor je nodig bent. incl. nummers. pulsen en toepassing
4 april 2018 om 13:47 #18354649AA 90 148 828 imp.6 Ascona C, Calibra, Corsa A, Kadett D/E, Rekord E, Vectra A
AB 90 148 829 imp.7 Monza, Rekord E, Senator A
AC 90 149 078 imp.8 Ascona C
AD 90 149 079 imp.10 Kadett D/E
AE 90 149 080 imp.13 Ascona C
AF 90 149 081 imp 15. Ascona C
AF 90 009 089 imp.15 Ascona C
AG 90 149 082 imp.16 Kadett D/E
AY 90 320 053 imp.2 Kadett E Astra F Vectra Adit zijn alle impulsgevers met zowel een km-teller aansluiting. als bedraad.
( bron: opel-infos.de)4 april 2018 om 13:54 #18354650hierboven een link naar een zoekterm in google :
op de code van de 7 puls gever uit senator A.7 april 2018 om 07:49 #18354769Ik heb 2 sensors op elkaar moeten draaien:
Monza digi tacho is 6 impuls en motronic is 8 impuls,nu werkt alles na behoren maar met een 8 impuls sensor liep de de motor wel goed maar ik was heel erg snel heheh
16 juli 2018 om 20:57 #18358495Doet de motronic iets met het pulsgeversignaal? Ik heb een c30se motor in mijn Monza maar heb deze niet aangesloten. Ben wel benieuwd of het wat uitmaakt.
18 juli 2018 om 23:56 #18358581de automaat voor een 24v AR35 naar het schijnt wel.
Of motronic 1.5 iets met de snelheids puls doet weet ik niet.
Bij mijn Corsa B wordt het toerental van de motor iets verhoogt als ik de auto voor een stoplicht laat uitrollen.
Als ik dan tot stilstand kom zakt het toerental.Dit lijkt me de enige nuttige functionaliteit voor een motormanagement om de snelheid van de auto te weten.
19 juli 2018 om 17:59 #18358608Motronic gebruikt de impulsgever niet.
de impulsgever is voor de automaatbak zelf
cruise control
En volgens mij ook voor een digi dash.
al zit in enkele dash’s al een ingebouwde impulsgever.
Zoals bij de senator a cd, ben dan ook geen impulsgever nodig geweest voor mijn bak.
en ook niet voor de motronic
21 juli 2018 om 18:04 #18358655Als motronic niet gebruikt maakt van het puls signaal waarom geeft het stroomschema dan aan dat deze wel aangesloten dient te worden?
Ik kan wel uit ervaring vertellen dat motronic zonder puls signaal ook prima werkt.
Maar de vraag is waarvoor heeft motronic (zowel zonder als met automaat) een aansluiting voor het puls signaal.
21 juli 2018 om 20:18 #18358657Ik heb mij al een tijdje verdiept in deze kwestie en weet het ook niet. Ook lees ik veel op het forum dat de ar25/35 automaat het puls signaal nodig heeft. Mijn Monza heeft zo’n automaat erachter. Ik kan in het schema terug vinden waar het pulssignaal heen gaat en deze gaat niet naar de automaat ecu. Ook heeft deze automaat op de uitgaande as een eigen pulsgever. Ik heb voor een tijdje terug de pulsgever op de motronic aangesloten en ben toen gaan rijden (Stekker x16 pootje 16) maar merkte geen verschil in motor en schakelgedrag. Wellicht zie ik iets over het hoofd daar ik vermoed dat de bak niet in de lockup komt.
21 juli 2018 om 22:28 #18358661Ik kan dat uit het schema niet uithalen.
p35 – inductief pulselement.
bedoel je wellicht die?
= krukas positie sensor
21 juli 2018 om 22:45 #18358663Stekker x16 is pootje 16 niet in gebruik
22 juli 2018 om 10:03 #18358668Inderdaad, pin 16 zit er niet bij maar op het schema die ik heb staat die wel.
P51 is volgens mij de snelheidspulsgever van de automaat.
22 juli 2018 om 11:46 #18358671K92 is de automaat computer.
En daarop zit het pulsgever signaal.
K91 is de motronic computer
klem 9 naar x16 is inderdaad je snelheids impuls
Waarom dat deze aansluiting op de computer zit was ik vergeten, maar hieronder de reden;
de boordcomputer is deze nodig voor berekening van oa verbruik en af te leggen afstand op huidig tanknivo
22 juli 2018 om 11:48 #18358672Oja..
let ook op het verschil tussen motronic 1.5 en 4.1
22 juli 2018 om 11:52 #1835867322 juli 2018 om 13:25 #18358679Dit is toch de snelheidsensor? (P14)
22 juli 2018 om 13:29 #18358680<p style=”text-align: center;”>En volgens mij is dit P51?</p>
22 juli 2018 om 13:33 #18358681Inderdaad
De elektronische kilometer teller aansluiting.
Wel handig voor het digitale dashboard
alwaar ook het puls signaal weg komt.
22 juli 2018 om 14:13 #18358683En inderdaad de oudere type automaat Aw03-71L hebben een Snelheidsignaal van p14 nodig om in de lock up te komen,
:dank-u:
22 juli 2018 om 14:18 #18358684Dus eigenlijk kan ik de conclusie trekken dat de ar25/35 automaat zijn eigen uitgaande as snelheidsensor heeft. Links p14 (de standaard) en rechts (de automaat) P51,
22 juli 2018 om 14:18 #1835868522 juli 2018 om 14:28 #18358686Hmm, maar dan snap ik nog steeds niet waarom ik het gevoel heb dat de automaat in de 4e trap nog steeds slip heeft. Deze heeft er wel 350000 km op zitten. Opel rules :praying:
22 juli 2018 om 14:30 #18358687welke bak?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.