Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Snelheid sensor vervangen X12XE (Corsa B)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 november 2015 om 15:05 #17274303
Ik zal eens even mijn verhaaltje delen. Ik zag dat anderen vergelijkbare problemen hadden, maar ik vond nergens een ‘nu doet hij het weer!’ reactie.
Maandag;
Ik rijd op de snelweg, Motor management (MM) lampje gaat aan. Paniek! Ik heb een keer met een oververhitte/kromme motor langs de A2 gestaan dus ik zet hem bij het eerste tankstation aan de kant. ANWB gebeld. Uurtje wachten….. ‘Lekker doorrijden’ ik kan hem niet uitlezen, maar als hij nog goed rijdt, zal het niks spannends zijn.Tien minuten later, weer op de snelweg, valt mijn snelheid metertje af en toe weg. Het MM lampje gaat soms aan voor 5 minuten en is daarna weer even uit. Op die manier heb ik de rit vervolgd.
‘S Avonds;
Uitlezen met een ebay op-com. Installeren was weer even een gepruts, maar het is gelukt. Speed sensor missing/malfunction las ik uit. P0500 uit mijn hoofd.Goed en nu? Kabel rot? Connector rot? Sensor rot?
Het bleek dat er bij mijn blokje een sensor op de versnellingsbak zit. Deze zit in het zicht, rechts naast/onder het blok. Kabel losgetrokken => bruine drap. Maar ik weet niet hoe een connector set er uit moet/mag zien na 15 jaar. Hmmz. Paar keer de connector erop en eraf in de hoop dat het een matig contact was.
Dinsdag;
Naar mijn werk gereden, snelheidsmetertje bleef nu op 0 staan. Er was dus iets veranderd. De sensor contacten zijn gaar, de sensor was gaar en heb ik met mijn gehobby verpest of de connector aan de kabel is na mijn gehobby kapot.Aangezien ik niet lang met rare lampjes en een defecte snelheidmeter wilde rondrijden, heb ik voor de zekerheid maar een nieuwe sensor besteld bij FSRSopel.
Zaterdag;
Sensor ontvangen en vervangen. De contacten van de oude sensor waren echt slecht. Geen wonder, de connector staat als een emmertje naar boven gericht en kan makkelijk water vangen/verzamelen.Ik heb een half uur staan vloeken op de oude sensor. Het plastic brak af en ik was bang dat ik hem er nooit uitgepeuterd kon krijgen. Met wat volhouding plopte hij er gelukkig toch uit. Nieuwe sensor erin, bevestigd met dop maat 10, een knietje en wat verlengstukken en ik kon een proefritje maken. Succes, lampje bleef uit en de snelheidmeter werkte weer.
Dus, als je een elektrische snelheid meter/sensor met spontaan wegvallen hebt (die op een Corsa B meten vanaf 0 km/h op je dash t.o.v. de mechanische vanaf 20 km/h), dan is een nieuwe sensor van 40 euro misschien wel de oplossing.
Ps. als je op een gegeven moment in een hoosbui aan het klussen bent, doe dan ff de gereedschapkoffer dicht. Anders ben je nog een extra kwartier bezig om je tools te drogen…
21 november 2015 om 17:45 #18302426Wisselt m voor een andere ouwe.
Je hebt de electrische ook met wormwiel en pulsegever.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.