Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Snel advies gevraagd: Z16SE goede motor?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 september 2013 om 14:53 #17260522
Omdat mijn Astra total loss is, en ik zo snel mogelijk een andere auto moet kopen, kan ik misschien morgen een Z16SE kopen.
Kan iemand mij meer vertellen over deze motor? Iets waar ik op moet letten, of waar ik naar kan vragen ivm onderhoud?
Thanx!!!8 september 2013 om 16:17 #18172421Is mechanisch zeer betrouwbaar, is zeker niet de zuinigste, maar loopt ook niet erg duur.. (je kan er 1 op 12 mee rijden, maar ook 1 op 16 als het moet..
Willen nog wel eens vreemde storingkjes betreffende stationair draaien hebben.
Verder prima motoren.
Verder wil het kleppendeksel nog wel lekken, en / of de slang van de carterventilatie poreus worden.
Ook vervuild de EGR nog wel eens bij deze motoren.Willem
8 september 2013 om 16:34 #18172422versleten nokkenas komt regelmatig voor bij 8 kleppers,dan hoor je em tikken.
katalysator wil wel eens lekken of,scheuren op het flexibele stuk .
thermostaat wil ook wel eens kapot gaan ,die zit op een vervelende plek achter het nokkenastandwiel.
voorste motorsteun gaat wel eens kapot.8 september 2013 om 16:35 #18172423haha, die vergeet ik gewoon helemaal..
Willem
8 september 2013 om 17:43 #18172424Pfff… dat is een aardig en serieus lijstje zeg…
Thermostaat moet dus met de distri mee? Weet iemand het interval van deze?Mijn tweede optie is een Corsa 1.2 Sport (16v) uit 2001 met 74pk
Ik weet niks van Corsa’s en haar motoren, iemand een idee welk type motor hier in zit?
Dan kan ik misschien op het Corsa gedeelte nog wat info vragen (hoewel ik denk dat willem het allemaal wel weet).
ook hiervan ben ik benieuwd naar waar op te letten en het distributie interval
Bedankt voor alle hulp!8 september 2013 om 17:54 #181724251.2 16V, Goed letten op:
Rammelen van de distributie ketting bij koude start
Flink end GOED op zijn kloten geven, en olie dus goed heet stoken!! dan letten op rammelen van de distributie ketting
Motor moet goed en soepel rijden
Luchtmassameter zwak punt en prijzig
olie lekken oleidruk sensor, en krukaskeerringen
EGR geeft wel problemen
Waterpomp (pijpje) wil wel lekken of kapot gaanbeter kijken voor eentje met meer kilometers, bij de meeste met weinig kms zijn meestal de kettingspanners gaar.
autootje is bedoeld als stadsautootje, maar de motor is daar eigenlijk absoluut niet geschikt voor…
en gebruik je m wel daarvoor zal je GOED en VAAK moeten verversen met GOEDE olie en nieuw filter.Willem
8 september 2013 om 18:10 #18172426Duidelijk verhaal, dank! hij heeft weinig KM’s dus dan weet ik al een beetje genoeg….
Ik lees net op dit forum dat de Z16SE een interval van 90K en 6 jaar heeft, en volgens mij kan ik concluderen dat het een vrijloper is?EGR schoonmaken doe ik bij mijn Y17DT zelf. Is EGR en gasklephuis van de Z16SE makkelijk zelf te doen?
8 september 2013 om 18:17 #18172427Is inderdaad een vrijloper, en mits goed onderhouden gaat die heel lang mee. De probleempjes die je ermee hebt zullen allemaal meestal niet ernstig zijn.
8 september 2013 om 18:20 #18172428Ik heb zelf een Z16SE, is wel een fijn motortje maar wel traag, die 84pk is eigelijk te weinig, zeker voor een station.
wel zuinig idd.
nokkenas is bij mij ook al vervangen.
gebruikt ook wel wat olie moet ik zeggen.8 september 2013 om 18:22 #181724298 september 2013 om 21:31 #18172430Carten ventilatie slang loopt tussen t inlaatspuitstuk door denk? Mijne is wel hard maar nog wel heel :) loop wel slecht stationair.. nokkenas lijk me sterk, loopt verder namelijk super en houdt niet in e.d. bijna 167k gelopen..
9 september 2013 om 05:31 #18172431@Silver wrote:
Ik heb zelf een Z16SE, is wel een fijn motortje maar wel traag, die 84pk is eigelijk te weinig, zeker voor een station.
wel zuinig idd.
nokkenas is bij mij ook al vervangen.
gebruikt ook wel wat olie moet ik zeggen.Hij reed voor heen een x16szr de z16se heeft een stuk meer pit.
En ondanks die pk’s die hier voor de deur staan met een z16se is toch echt goed mee te rijden en snel ook.
Je moet alleen de versnellingsbak gebruiken.En gebruikt geen druppel.
9 september 2013 om 05:34 #18172432@Silver: Wat is het olieverbruik bij jou? Onze X16SZR gebruikt namelijk een liter op de 10K ongeveer
De SZR is ook niet echt snel te noemen, maar is voldoende. Over de PK’s maak ik me niet zo zorgen
@Willem: is dat het sludge paradise ofzo? Mijn vrouw rijdt veel korte stukjes, dus sludge en olie verversen is ons niet vreemd, maar dit ziet er wel lekker uit zeg?!Over dat niet lekker stationair lopen lees ik wel meer. is daar nog wat aan te doen?
@b07: kat lek op het flexibele stuk. Bedoel je daarmee dat gevlochten gedeelte aan het eind van het uitlaat spruitstuk? dus net onder de auto laat maar zeggen? Is dat het flexibele stuk?9 september 2013 om 09:19 #18172433@xladage wrote:
@Silver: Wat is het olieverbruik bij jou? Onze X16SZR gebruikt namelijk een liter op de 10K ongeveer
De SZR is ook niet echt snel te noemen, maar is voldoende. Over de PK’s maak ik me niet zo zorgen
@Willem: is dat het sludge paradise ofzo? Mijn vrouw rijdt veel korte stukjes, dus sludge en olie verversen is ons niet vreemd, maar dit ziet er wel lekker uit zeg?!Over dat niet lekker stationair lopen lees ik wel meer. is daar nog wat aan te doen?
@b07: kat lek op het flexibele stuk. Bedoel je daarmee dat gevlochten gedeelte aan het eind van het uitlaat spruitstuk? dus net onder de auto laat maar zeggen? Is dat het flexibele stuk?ja klopt ,dat gevlochten stuk ,als je de uitlaat dicht houd zie je daar rook uitkomen als die lek is.
9 september 2013 om 09:35 #18172434olieverbruik weet ik niet precies, omdat ik het niet bijhoudt alleen het valt mij op dat ik tussen de onderhoudsbeurten door toch wel wat olie bij moet vullen.
bij mijn andere Opels hoefde dat eigenlijk nooit.
ik zal het eens bij gaan houden.
over de snelheid..voor de Astra had ik een Zafira A 2.2-16v met 147pk, en dan voelt 84pk traag aan.
het is maar wat je gewend bent.
succes met je zoektocht.9 september 2013 om 19:24 #18172435de kat zit aan het spruitstuk. Flex stuk zit aan de voorpijp. Dus zit niet aan de kat bij deze motoren.
9 september 2013 om 20:21 #18172436Beste allemaal, ik heb onder voorbehoud van een total loss verklaring van de verzekering een nieuwe Astra gekocht.
Fotos en beschrijving etc volgen nog, maar het is dus een Astra G 1.6 Edition Z16SE in pearl zilver9 september 2013 om 20:21 #18172437En bedankt voor alle hulp!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.