Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › smering problemen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 september 2009 om 08:42 #17212119
Goedemorgen geachte heer,
Met interesse lees ik uw site .
Mijn probleem zit in het volgende.
We praten over old timers.
Opel 6 cilinder die een jaar afgetapt heeft stilgestaan.
Olie pomp en filter eraf gehaald.
Na een jaar, alles weer gemonteerd, daarna olie gevuld en starten maar.
In eerste instantie liep hij correct .
Daarna begonnen de hydraulische klepstoters te ratelen, dus wat ATF erbij in en hopen dat ze weer dempen gingen.
Dat gebeurde niet.
Later het rode lampje aan op het dashboard .
Peilstok gaf genoeg niveau aan maar de olie was maagdelijk schoon!.
Olie pomp en filter losgehaald .
Duidelijk schade aan de as waar het tandwiel aan zit, en het filter losgehaald, deze was leeg !.
Ik meen toch werkelijk dat ik deze had gevuld met schone olie voordat hij geplaatst was.
Daarna gecheckt of het circuit open was.
Wel eerst de stofzuiger erop gehad, en daarna met de compressor doorgeblazen zodat je lucht uit de pomp voelt komen.
Daaruit concludeer ik dan dat dit stukje leiding schoon is.
Ik was bang dat er wat vloeibare pakking was meegenomen naar het circuit toe en daar was vast gaan zitten
Ik denk nu dat er iets rommel zit tussen de carter zeef en de pomp.
Mijn vraag is : welke olie heeft u om dit probleem op te lossen??.
Misschien is er bezinksel in de zeef wat is gaan uit harden ,of zit er een beetje opgedroogde pakking in het smeer-circuit14 september 2009 om 09:49 #17522836Als de pomp eraf is geweest, en je monteerd deze vervolgens weer……………moet je deze vóór het starten vullen met olie.
De pomp is namelijk niet zelf-aanzuigend.
Dit vullen kan door de stop aan de zijkant eruit te draaien en daar olie in te pompen of hevelen.14 september 2009 om 11:48 #17522837Misschien weer eens een domme vraag van mij, maar hoe werkt het dan, als de pomp niet zelf aanzuigend is? Hoe brengt deze dan de circulatie op gang? Ik heb bij Opel het principe van de tandwieltjes nooit echt begrepen.
14 september 2009 om 12:05 #17522838halo,van harte welkom hier,maar stel je ook even voor.en we zijn gek
op foto,s:sleeping
vgr tonsr.14 september 2009 om 19:09 #17522839Ff korte uitleg oliepomp:
Als de kamer waarin de tandwielen draaien niet gevult is dan draaien de tandwielen in een loze ruimte rond en verplaatsen alleen lucht,totdat er iets warm loopt of begint te vreten ergens in het blok.Als de tanwielkamer gevult is,perst ie olie eruit maar moet ook nieuwe hebben om te kunnen draaien,en zuigt daardoor zelf nieuwe olie aan.
16 september 2009 om 12:09 #17522840‘t komt erop neer dat de olie ook gebruikt word als afdichting zodat ie beter zuigt.
@rinus: het principe van de tandwielpomp gebruiken meer merken, het principe is vrij simpel: de pomp zit vol olie. Als de pomp draait gaan de tanden uit elkaar (waar de tandwielen in elkaar grijpen). Daar krijg je dus een vacuum waar olie in gezogen wordt. De olie word dan langs de buitenkant in een tandholte vervoerd totdat hij weer in aangrijping komt en de olie er weer uitgeperst wordt.
Als je een beetje googled kun je wel een paar duidelijke plaatje tegenkomen -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.