Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Smeren stabilisatorstangrubbers – Fingrease dé oplossing??!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 maart 2013 om 20:50 #18110741
@Tech 1 wrote:
Busje is bij mij ook gearriveerd,ze hadden het van de post in de fietstas bij ons thuis gedaan,en een briefje in de bus dat hij daar in zat :hmmz
Maar ja,zal het van het weekend ook even proberen,de Signum staat nu nog warm in de schuur en heb hem nog niet nodig.
Gelukkig heb ik een aardappel/appel bewaarkelder in de schuur,waar ik overheen kan rijden,dus kan ik er dan goed bij zodat ik het niet per ongeluk op verkeerde plekken spuit.Alvast bedankt voor het sturen Vinci :thumb
Ah mooi, maar typisch weer die incompetentie van de postnl, wat een kloot zakken zijn het toch!
Dat laatste zeg ik met klem hoor, één keer op je remblokken en je kan ze weggooien. En snaren gaan ook glijden. En laat staan als je met de spuitbus sluiting maakt op de + pool ergens. Dat laatste zou kunnen gebeuren met manouvreren met de bus in de motor ruimte, dan ALTIJD DE + POOL LOS!!!!
@Kronkels wrote:
@Vinci wrote:
Wij kopen het redelijk klein in, in nóg veel grotere hoeveelheden wordt het steeds goedkoper door staffelkortingen. Voor ons is het €14,95 bruto ex.
Dit spul is ook bedoeld voor de industrie, en in de industrie ga je gelijk nat als het spul steeds weer opnieuw aangebracht moet worden. Daarom smeert het voor eeuwen en eeuwen. Zelf met die droge smering Lube tf heb ik dat als dingen compleet droog lopen na lange tijd dat het nog steeds niet piept, en ik heb wel eens gekeken hoe lang dat dan nog duurt. Nou zelfs dat duurt dan nog een eeuwigheid.
Daarom WD40 is gewoon rommel…
Dus ook goed geschikt om mijn vogeltje in de kachel stil te krijgen ipv WD40 uit de how to? —> viewtopic.php?f=129&t=173146
Met WD40 op mijn mountainbike ketting moet ik in één toertocht meerdere malen spuiten. Met finlubeTF spuit ik hem één keer in de paar weken/ maanden in afhankelijk van de kilometers/regen/modder…
In een kachelmotortje mag je blij zijn als je er een paar weken plezier van hebt, met een beetje mazzel zat er ooit vet in het lager en druipt dat met de WD40 weer een beetje er tussen dan heb je langer lol, grotere kans dat het na max. 2 weken weer gaat piepen….
5 maart 2013 om 22:02 #18110742Dat doet wd40 nog het meest. Oud vet weer vloeibaar maken zodat het lijkt op de problemen over zijn. Lagers die op hogere snelheid draaien zonder vet is snel voorbij.
5 maart 2013 om 22:38 #18110743En het ruikt lekker… :jerry
En tjah, bouten los maken doet het nog als beste van de eigenschappen, maar dat doet een andere spray weer veel effectiever. TSL airbus spray bedoel ik dan. Alleen hoewel dat goedje op metalen wonderbaarlijk drukbestendig is breekt het wel af in zuur, dus voor langdurige smering ook volkomen waardeloos. Dit werkt ook op een mountainbike ketting wel aardig door de drukbestendigheid, normaal is het hoe harder je trapt hoe erger de wrijving de ketting tegen houdt en met TSL spray wordt dat effect enorm vermindert. Alleen houdt het roest totaal niet tegen.
Ik ben altijd heel sceptisch met middeltjes en pik er echt enkel degenen tussen uit die zich echt bewezen hebben, en niet wat iedereen zegt dat wel goed is en in een busje met wat flitsende kleuren en mooie beloftes op de verpakking in de winkel ligt.
Zo vind ik de reiniger van Cyclon genaamd Bionet ook een topper. Is een water oplosbare ontvetter. Zeer basisch, dus wel oppassen. Maar het is enorm geconcentreerd spul wat metaal waar lagen vette vuile bagger op zit erg goed schoon maakt. Je doet het er op, borstelt het wat rond, spoelt het af en het is door en door schoon.
Je wordt als consument altijd zo enorm voor de gek gehouden, spulletjes voor een leuk prijsje die eigenlijk amper werking hebben, vaak nét genoeg om de gemiddelde klant niet direct ontevreden te maken. En daardoor gaan mensen allemaal tegen mekaar lullen van “oh gebruik jij het ook, ik ook, goed heh!” En zo verkoopt het nog goed ook! :thumbdown Goed spul is dan een paar euro duurder en werkt wel echt, maar vindt men dan ineens te duur. Zoals zo vaak gezegd goedkoop is duurkoop en dat geldt hier heel sterk.
Als je regulier onderhoud doet aan machines die je door en door kent en dat doe je met een vaste regelmaat dan zie je zo welke middelen wel of niet goed werken. Daarom vallen die consumenten middeltjes in de industrie gelijk door de mand. Ze worden ook 100 keer zo zwaar op de proef gesteld. Als jij een ventilator motortje wilt smeren en dat lukt nog met WD40, dan moet je begrijpen dat als jij de driefase motor van een zware pomp moet smeren dat na drie minuten al ophoudt. Die smeringen van Interflon hebben zichzelf al jaren lang in de industrie bewezen en voldoen dan ook aan diverse zware normen voor de industrie. Dat is dus ondanks dat het uit een vrij saai spuitbusje komt gewoon een heel ander snotje wat uit het tuutje komt, ondanks dat het er wel een beetje op lijkt om te zien. :vertag
6 maart 2013 om 15:11 #18110744@Vinci wrote:
En het ruikt lekker… :jerry
En tjah, bouten los maken doet het nog als beste van de eigenschappen, maar dat doet een andere spray weer veel effectiever. TSL airbus spray bedoel ik dan. Alleen hoewel dat goedje op metalen wonderbaarlijk drukbestendig is breekt het wel af in zuur, dus voor langdurige smering ook volkomen waardeloos. Dit werkt ook op een mountainbike ketting wel aardig door de drukbestendigheid, normaal is het hoe harder je trapt hoe erger de wrijving de ketting tegen houdt en met TSL spray wordt dat effect enorm vermindert. Alleen houdt het roest totaal niet tegen.
Ik ben altijd heel sceptisch met middeltjes en pik er echt enkel degenen tussen uit die zich echt bewezen hebben, en niet wat iedereen zegt dat wel goed is en in een busje met wat flitsende kleuren en mooie beloftes op de verpakking in de winkel ligt.
Zo vind ik de reiniger van Cyclon genaamd Bionet ook een topper. Is een water oplosbare ontvetter. Zeer basisch, dus wel oppassen. Maar het is enorm geconcentreerd spul wat metaal waar lagen vette vuile bagger op zit erg goed schoon maakt. Je doet het er op, borstelt het wat rond, spoelt het af en het is door en door schoon.
Je wordt als consument altijd zo enorm voor de gek gehouden, spulletjes voor een leuk prijsje die eigenlijk amper werking hebben, vaak nét genoeg om de gemiddelde klant niet direct ontevreden te maken. En daardoor gaan mensen allemaal tegen mekaar lullen van “oh gebruik jij het ook, ik ook, goed heh!” En zo verkoopt het nog goed ook! :thumbdown Goed spul is dan een paar euro duurder en werkt wel echt, maar vindt men dan ineens te duur. Zoals zo vaak gezegd goedkoop is duurkoop en dat geldt hier heel sterk.
Als je regulier onderhoud doet aan machines die je door en door kent en dat doe je met een vaste regelmaat dan zie je zo welke middelen wel of niet goed werken. Daarom vallen die consumenten middeltjes in de industrie gelijk door de mand. Ze worden ook 100 keer zo zwaar op de proef gesteld. Als jij een ventilator motortje wilt smeren en dat lukt nog met WD40, dan moet je begrijpen dat als jij de driefase motor van een zware pomp moet smeren dat na drie minuten al ophoudt. Die smeringen van Interflon hebben zichzelf al jaren lang in de industrie bewezen en voldoen dan ook aan diverse zware normen voor de industrie. Dat is dus ondanks dat het uit een vrij saai spuitbusje komt gewoon een heel ander snotje wat uit het tuutje komt, ondanks dat het er wel een beetje op lijkt om te zien. :vertag
Haha, weer een mooi praktijk verhaal van je, je hebt toch niet toevallig aandelen in dat spulletje :jerry
Wil nog wel even WD40 een beetje te hulp schieten hoor, het wordt nu voor van alles en nog wat gebruikt, maar is het niet zo dat het ooit bedoelt was om vast zittende bouten, moeren enz los te kunnen krijgen? Dat het ook smerende werking heeft in sommige gevallen, en er lekker tussen kruipt( zoals de naam als zegt KRUIPOLIE en geen KRUIPSMEERMIDDEL) is soms meegenomen(piepende voor deur scharnieren ed)
6 maart 2013 om 15:16 #18110745Nee, maak je geen zorgen, ik ken drie producten van Interflon die ik zo zou kunnen afkraken. Fin25, Fingear en Allclean moet je absoluut niet zomaar gebruiken. Net als WD40, het is niet dat het niets doet, maar het is niet geweldig ook….
6 maart 2013 om 15:18 #18110746schrik me nu toch echt even het lazerus, sorry dat ik t zeg, zoek je even met google op Finlube en dan vind je dit:
http://www.pol.nl/interflon-fin-lube-tf-spuitbus/nl/product/43789/” onclick=”window.open(this.href);return false;
potjandorie daar heb ik heel wat kachelmotortjes voor denk ik
Dit lijkt er al iets meer op maar nog duur zat zo’n busje:
http://www.dynastarttools.nl/watervoerende-armaturen/watervoerende-armaturen-straalpijpen/accessoires/teflonspray-fin-lube-tf/” onclick=”window.open(this.href);return false;
6 maart 2013 om 15:25 #18110747Wel per 12 bussen he die 1e link ;)
De zooi die erin zit is ook niet helemaal gratis natuurlijk6 maart 2013 om 15:28 #18110748@joop1970 wrote:
Wel per 12 bussen he die 1e link ;)
De zooi die erin zit is ook niet helemaal gratis natuurlijkPrecies! Vergeet ook niet, dit zijn ENORME bussen van 500ml voor de industrie waar je denk wel een paar honderd kachel motortje mee kan smeren. Ik heb privé wel eens 15 jaar gedaan met één bus!
Wij kopen dat wel voordeliger in natuurlijk.
Laat ik voorop stellen, ik ben geen winkel, dus wil best eens een busje doorschuiven, maar dan min of meer als kennismaking er mee. Als er veel vraag is moet ik jullie ook gewoon verder naar winkels door verwijzen.
6 maart 2013 om 15:35 #18110749@Vinci wrote:
@joop1970 wrote:
Wel per 12 bussen he die 1e link ;)
De zooi die erin zit is ook niet helemaal gratis natuurlijkPrecies! Vergeet ook niet, dit zijn ENORME bussen van 500ml voor de industrie waar je denk wel een paar honderd kachel motortje mee kan smeren. Ik heb privé wel eens 15 jaar gedaan met één bus!
Wij kopen dat wel voordeliger in natuurlijk.
Laat ik voorop stellen, ik ben geen winkel, dus wil best eens een busje doorschuiven, maar dan min of meer als kennismaking er mee. Als er veel vraag is moet ik jullie ook gewoon verder naar winkels door verwijzen.
Dan moet ik maar snel bij u bestellen denk ik, prijzen die ik zie zijn allemaal rond of boven de 30 euro voor 300 ml en Belg bood het aan voor 17,95 maar verhipt kan die site niet meer vinden LOL. En 500 ml voor mij is niet zo veel hoor, weet uit eigen ervaring dat ik er nogal kwistig op los spuit :D
Ik kijk niet op een druppie meer of minder. Maar 300 ml om eens te kijken of het inderdaad heel goed spul is lijkt me wel genoeg.Ik neem aan dat ik als ik wil bestellen je even een pm moet sturen?
6 maart 2013 om 15:40 #18110750Jep, even PM sturen.
De Fingrease is momenteel in bestelling, dus zal even op levering moeten wachten. De FinlubeTF is wel nog voorradig.
Dit zijn dus wel twee totaal verschillende producten heh!
6 maart 2013 om 16:15 #18110751@Vinci wrote:
Jep, even PM sturen.
De Fingrease is momenteel in bestelling, dus zal even op levering moeten wachten. De FinlubeTF is wel nog voorradig.
Dit zijn dus wel twee totaal verschillende producten heh!
Oeps dat wordt dan nog maar eens door dit topic scrollen en zien welke ik moet hebben of misschien wel alle 2 hmmmm ff samen vatten voor me zelf:
Fingrease is voor de rubbertjes als ik het goed heb en
Finlube TF is voor de uh geen idee ff dus toch maar scrollen dan :( dit zou dus voor de kachelmotor zijnJa hoor heb ik weer ik zou dus 2 busjes moeten hebben haha 1 x Fin Grease en 1 x Finlube Tf hmmm ik doe eens gek en ik probeer gewoon Fin Grease voor alles denk ik.
6 maart 2013 om 16:33 #18110752Kan je doen, maar het grote verschil is dat de grease meer vuil aantrekt, wat voor de rubbers geen probleem is, maar voor lagers funest. De lube is een droge smering, als je die na een dagje voelt dan zul je merken dat het totaal niet plakt en toch enorm goed smeert. Zelfs open glijlagers van metaal op metaal zijn super gesmeerd met de lube terwijl je er niks van ziet. Met de grease zit er echt duidelijk een glibberig goedje op.
Voor kachel motor lagertjes zou ik écht geen grease gebruiken hoor!
Je ziet voor de centenpikkers nog wel eens de finsuper hier en daar in de winkel liggen, dat is een slap aftrekseltje van de finlube in een klein handig meeneem busje. Goed spul, maar zeker niet de kwaliteit van finlube en dat kleine busje is omgerekend eigenlijk veel duurder ook…
6 maart 2013 om 17:52 #18110753:hmmz
6 maart 2013 om 17:53 #18110754Je kunt je natuurlijk wel afvragen of je echt high grade spul voor een kachelmotortje nodig hebt. Ik heb ooit bij gebrek aan ander smeermiddel een jankend elektromotortje gesmeerd met zuurvrije vaseline…. Gaat nog steeds goed.
6 maart 2013 om 18:05 #18110755Ja, het zal best werken met de grease, alleen komt er in die ventilator motortjes nogal eens stof en dan wordt het wel een vuile bende. Kijk, het is best kostbaar om allebei die middeltjes in huis te halen voor alleen zo iets, omdat het ook vrij grote spuitbussen zijn (zeker de lube) en dat is het voor enkel een kachel motortje niet echt waard misschien.
Ik heb allebei die middletjes in huis en dan is het natuurlijk makkelijker kiezen en dan kies ik de droge smering liever.
Laat ik zeggen, als je vaak naar de WD40 grijpt dan is het wel handig om dit in plaats er van in huis te nemen, je zult er vele jaren langer mee doen. Mijn vorige bus lube is ongeveer 15 jaar mee gegaan bij mij privé
6 maart 2013 om 18:32 #18110756AnoniemLid sinds:
1 January 1970Kun je de lube voor zowel de kachelmotor als die rubbers van je stang gebruiken?
6 maart 2013 om 18:54 #18110757@pixels66 wrote:
Kun je de lube voor zowel de kachelmotor als die rubbers van je stang gebruiken?
Ik moet je heel eerlijk zeggen dat ik dit niet heb getest, maar ik ben bang dat het niet echt goed helpt omdat het om rubber gaat, daar moet echt een lekker vettig goedje op.
Wel hebben we de fingrease OG er voor getest en die hielp goed, alleen niet met de vrieskou. Later zagen we dat deze ook afgeraden wordt voor gebruik onder de -10. Het is beide best wel een specifieke toepassing en het ene middeltje voor de andere toepassing gebruiken kan wel eens nét niet het beste resultaat geven.
Toen ik fietsenmaker was deed ik altijd teflon in de kabels, maar alsnog een likje Kroon vet op de uiteindes van de buitenkabel. Dat sluit het dan mooi af tegen vocht. Het zal ook best zonder gewerkt hebben, alleen niet zo goed…
7 maart 2013 om 07:29 #18110758Het is binnen Vincent :thumb .
Komend weekend kruip ik wel even onder de auto. Ben benieuwd.
8 maart 2013 om 16:55 #18110759Ben inmiddels niet meer zo benieuwd! ;)
Net nog de Touran van een collega gedaan, die hebben er ook last van. En weg…..
Hij kon me wel knuffelen zei hij, ik zeg nou zeg maar gewoon bedankt. :jerry
8 maart 2013 om 18:08 #18110760AnoniemLid sinds:
1 January 1970Wel gaaf.. Jammer dat er geen kleine goedkope busjes zijn.. Iemand in de buurt van Den Haag toevallig met zo’n busje om ff af te spreken, of gewoon een restje wat ik over kan nemen ofzo?
8 maart 2013 om 18:22 #18110761Van de lube heb ik wel eens restjes. Wij gebruiken dat al langer en eigenlijk is deze wel meer universeel. De grease gebruiken we nu pas bijna een half jaar, en ondanks een enorm wagenpark en enorm veel flightcases, karren op wielen, generatoren, enz. enz. gaat het niet zo snel op. Anders zou je best een half busje over mogen nemen, had ik Kronkels ook al aangeboden. Spul is best goed te wegen namelijk…
Het leegste busje grease is nog 90% vol! :shock:
Tja, je spuit het op de meeste dingen ook maar eenmalig er op heh…. :vertag
8 maart 2013 om 19:56 #18110762AnoniemLid sinds:
1 January 1970PM ;)
9 maart 2013 om 09:04 #18110763Hmm, van morgen toch wat kraakjes helaas… :(
Maaaar.. ik hou het er nog even op dat ik ze alleen maar vanaf de buitenkant heb ingespoten. Misschien er toch even onder kruipen en nog eens inspuiten.
I’ll keep you posted. Ben overigens benieuwd naar de rest! Johan, heb jij het al ingespoten?
9 maart 2013 om 09:19 #18110764Ben bang dat je het toch wel vanaf de andere kant moet inspuiten, zoals ik inderdaad al vooraf had gezegd… Als dat randje nog droog staat dan kan dat natuurlijk alsnog gaan kraken.
9 maart 2013 om 18:11 #18110765Vanmiddag ook maar eens geprobeerd,viel nog niet mee.
De rubbers/stang zaten helemaal ingesmeerd met rood vet,dat bij de rubbers ook al weer verdroogd was.
(sorry dat het autofocuspunt niet helemaal goed ligt,maar ik had de foto’s gemaakt met mijn waterdichte/stuiterbestendige compact camera en niet met m’n spiegelreflex)
Dit rode vet viel net zo makkelijk te verwijderen,omdat je er moeilijk bij kunt.
Dit zoveel mogelijk verwijderd,en daarna de boel ingespoten fingrease.
Ik had de Signum mooi over me heen geduwd terwijl ik in de (aard)-appelkelder stond,dit ging makkelijk.
Alleen is de vloer niet helemaal vlak,dus het terug duwen dat lukte bijna niet meer. :oops:
Dus na veel heen en weer gejojo,toch weer ruimte gekregen om uit de kelder te klauteren.
Daarna gauw eer rondje drempels gereden,en inderdaad geen gekraak meer :thumb
Maar ik denk dat ik hem toch nog een keer op een brug probeer te krijgen,om te kunnen zien of ik alle rode vet weg heb kunnen krijgen.
En dan alles nog eens goed in te spuiten. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.