Sludge, oil catch tank/can

Forumindex Forums Modellen Corsa Sludge, oil catch tank/can

• Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Kleine-Paul
    Deelnemer

Hallo allemaal,

Vooral door de korte ritten die ik maak heeft mijn Corsa B X14SZ nogal wat last van sludge. Vooral met het weer van de afgelopen maanden natuurlijk.

Nu vraag ik mij af, is het verstandig om er dan een oil catch tank tussen te zetten? Om zo het één en ander wat meer te filteren. Ik ben hier zelf totaal niet bekent mee.

Als ik het goed begrijp moet het tankje dan tussen de slang met de rode cirkel (foto) en de vacuümslang met de gele cirkel blijft gewoon zoals het zit (is voor de sturing).

Foto geleend van Google ;)

CORSA BB

….. oil catch tank

vul dit eens in bij zoeken…op dit forum..

…en you tube ook eens tjekken

en ja de zoals jij al zij..rode circel.
        gele niet.

bb
        king:

Kleine-Paul
        Deelnemer

@CORSA BB wrote:

….. oil catch tank

vul dit eens in bij zoeken…op dit forum..

…en you tube ook eens tjekken

en ja de zoals jij al zij..rode circel.
          gele niet.

bb
          king:

Zoeken en lezen heb ik genoeg gedaan. En een filmpje van een tankje met rommel erin vind ik ook bijster interessant.

Gaat mij erom, zal het wat helpen tegen de sludge al is het bijvoorbeeld preventief. Die informatie zie ik niet op YouTube. Ben meer van de wat uitgebreide en goed onderbouwde informatie.

tamiya
          Deelnemer

Je zegt dat je veel korte stukken rijdt. Dan lijkt het voor de hand liggend om eens een flink lang stuk te rijden. En als de motor warm is, eens goed op z’n staart te trappen. Dat lijkt me makkelijker en goedkoper dan zo’n oil catch tankje ;)

CORSA BB

ja …tuurlijk helpt het om al die sludge uit je blok te halen..dat heb je al gezien.
              alle troep die uit je carterontluchting komt gaat dan in je tank zitten.

1-dan kun je kiezen om de dampen terugtevoeren via je inlaat..gesloten
              2-maar ook om dat niet te doen..en dan via de open lucht .. is wel apk afkeur.

maar eigenlijk wil je ook die vochtige gassen NIET meer in je blok terug.

….als ik jou was ging ik voor optie 2

*en voor de keuring nr.1

bb
              king:

Kleine-Paul
              Deelnemer

@tamiya wrote:

Je zegt dat je veel korte stukken rijdt. Dan lijkt het voor de hand liggend om eens een flink lang stuk te rijden. En als de motor warm is, eens goed op z’n staart te trappen. Dat lijkt me makkelijker en goedkoper dan zo’n oil catch tankje ;)

Eens, probeer ook zoveel mogelijk bij grootte ritten de corsa mee te nemen. Blijft dan over dat ik het leuk vind om te hobbyen en vooral de theorie erachter te begrijpen. En des te minder sludge des te beter. Die tankjes zullen niet voor de lol geplaatst worden neem ik aan.

bandido
                Deelnemer

De mijne heeft er ook last van.
                  Toen ik hem kocht weet ik nie wat voor olie erinzat, maar toen was het best wel veel sluge.
                  Heb toen naa een paar maanden een beurt gedaan en er castrol in geggooid, en was toen minder.
                  Waar ik de onderdelen koop voor de auto verkocht toen op een gegevenmoment geen castrol meer maar kroon oil.
                  Daar was het echt heel erg mee die sluge.
                  Nu gebruik ik valvoline en het is nog maar een heel klein beetje.
                  En een flink lang stuk rijden (100km moet toch wel genoeg zijn of nie) , en flink op het gas trappen hielp bij mij niet, sluge bleef er evengoed.
                  Ik vernieuw ieder jaar de olie en rij ongeveer 8000km per jaar.

Lex
                  Deelnemer

en als je dan toch een tankje wilt plaatsen;maak er lekker zelf 1.
                    stukjes pvc,afdoppen,spuiten..ben je met 10 euro klaar.

wim-v6
                    Deelnemer

Ik heb er evengoed last mee, een oil catch tank gaat niet helpen tegen de sludge onder de oliedop, daar helpt alleen lange ritten tegen.

zoals corsaBB schrijft, een open systeem levert op korte ritten veelal nog meer vocht en condens op ivm vocht gehalte buitenlucht wanneer de auto buiten in de open lucht staat.

Gesloten is de beste optie, ik heb er helemaal geen.

Van het weekend met de 1600 8klepper een rit van 300km gemaakt, en daarbij niet eens gek gedaan, motor is weer geheel schoon..

Willem

Kleine-Paul
                      Deelnemer

@wim-v6 wrote:

Ik heb er evengoed last mee, een oil catch tank gaat niet helpen tegen de sludge onder de oliedop, daar helpt alleen lange ritten tegen.

zoals corsaBB schrijft, een open systeem levert op korte ritten veelal nog meer vocht en condens op ivm vocht gehalte buitenlucht wanneer de auto buiten in de open lucht staat.

Gesloten is de beste optie, ik heb er helemaal geen.

Van het weekend met de 1600 8klepper een rit van 300km gemaakt, en daarbij niet eens gek gedaan, motor is weer geheel schoon..

Willem

Ik begrijp dat het er niet tegen helpt. Maar wanneer je al veel last hebt van sludge en je dan een lange rit maakt verdampt het vocht en laat je dat terug de inlaat in. Voor mijn gevoel is dat dan veel beter om af te vangen met een oil catch tank in plaats van het rechtstreeks de inlaat in te geleiden.

wim-v6
                        Deelnemer

Ik heb in mijn luchtfilterdoos (1.6 16SV 1.6 smallblock 8klepper van 1986) een iets aan vocht in de bak zitten bij het carterventilatie pijpje, kan me er niet druk om maken, motor loopt er niks minder om..

Dit is de smallblock 1.6S 16SV uit 1986

Dit is de filterbak vanbinnen, de dop net naast het middengat is de Carterventilatie doorgang:

hier zie je het pijpje waar de carterventilatieslang op komt:

1x een ritje van 300km is alles weer Clean!!

heb met woonwerk verkeer knap last van sludge.. (6km heen, 6km terug)

Willem

Kleine-Paul
                          Deelnemer

Helder verhaal, dank voor de uitgebreide extra info. Ga binnenkort maar eens een goede rit verzinnen.

Heb ook nog een andere auto van 1,5 jaar oud, die pak ik toch vaak net iets sneller ;)

wim-v6
                            Deelnemer

Ik rijdt met Plezier met de ouwe meuk, vind het juist leuk om er ritten mee te maken..

Ben er al mee naar Belgie en Duitsland geweest, met dit monster wel te verstaan:

Willem

croshok

En echt niet gek gedaan in die 300 km?? :hmmz

Leuke bak Willem die Ascona!

robert_corsa

die sludge komt idd van korte ritten.
                                  lange ritten werken ook niet echt goed hoor.

je heb een plastic kleppen deksel, en een plastic dop.
                                  dit wordt niet warm, of niet warm genoeg.
                                  vocht zal dus moeizaam verdwijnen.

bij mijn z16se was dat ook zo.

let maar op bij de sloop.
                                  ze hebben het allemaal met een plastic kleppen deksel.

gewoon elk weekend even het dopje goed schoonmaken.

wim-v6
                                  Deelnemer

Ik heb ook sludge vorming bij de 8klepper Robert, dat is na een ritje van 100 a 150km helemaal weg, ondanks de gare thermosstaat..

Willem

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.