sludge in koelvloeistof tank

Forumindex Forums Modellen Astra sludge in koelvloeistof tank

• Dit onderwerp is leeg.
21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    hal

Hallo,

Ik heb onlangs een opel astra H 1.6 16v, 2008 gekocht met kleine 95000 km op de teller.Auto rijdt super.

Aangezien ik binnenkort op auto vakantie ga (+/- 6000 km) ging ik kijken naar olie peil en koelvloeistof.

Er is geen olieverbruik echter op de koelvloeistof tank zat een behoorlijke sludge achtige substantie.Ik dacht in eerste instantie een lekke koppakking. ik ging terug naar de garage waar ik de auto gekocht heb en koelsysteem schoongemaakt , nieuwe tank erin echter na een week gereden te hebben is de sludge weer terug .

Auto rijd nog steeds prima , geen olie verbruik , geen witte rook en geen sludge ophoping in de motor zelf (oliedop gekeken).

Garage zegt dat er geen lekke koppakking is maar verder doen ze niks aan (valt onder garantie )

ik ben zelf geen kenner dus ik heb ook geen idee wat ik hiermee moet doen. Is het gevaarlijk? kan ik hiermee nog rijden ,en zeker lange afstanden in een extreem warme weer (+/- 40 graden )?

Alvast bedankt voor jullie reactie

Grt.Hal

Dolby
      Deelnemer

Dit zou de garage toch moeten oplossen lijkt mij. Want dit kan zeker niet goed zijn. Als je pech hebt gaat straks je koelsysteem dicht zitten.
        Met als gevolg de motor warm loopt door te weinig koeling lijkt me.

wim-v6
        Deelnemer

Denk inderdaad iets van een lekke koppakking

opel-mark
          Deelnemer

of iemand heeft eens last gehad van een kleine lekkage en er dichtingsspul in gegooid zoals bars leaks, dan krijg je ook een bruinige sludge, heel het systeem incl verwarming een paar keer goed doorspoelen en kijken of het terugkomt, anders heeft de garage een probleem want dit hoef je niet te accepteren, garantie

hal

Als het lekke koppakking zou zijn dan je zou sowieso een en ander troep in je motorblok moeten zien ?! En dat zie ik niet,ook geen witte rook.Auto rijd soepel verder, gisteren getest op A12 , flink geblaast en absoluut geen problemen.

is het een idee om een onafhankelijke partij in te schakelen en diagnose vast te stellen ?Heeft diemand hier ervaring mee ? Anwb misschien ?

wim-v6
              Deelnemer

Waarom??????
                Waarom denkt iedereen dat er vanalles mis moet zijn voor een lekke koppakking.

Als simpelweg je hogedruk oliekanaal naar een koelkanaal lekt krijg je enkel olie in dekoelvloeistof.

verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk

RamSwa72
                Deelnemer

Het verhaal van Wim klopt helemaal , en dan kunnen ze het ook niet meten met zo een snuffelaar in je kvs want dan zitten er geen uitlaat gassen bij
                  En zal een compressie test ook niets uit halen …………..En toch is je koppakking dan lek !

Haasje17
                  Moderator

Inderdaad, olie naar koelvloeistof is meestal toch echt koppakking lek. Vocht in olie kan namelijk wel uitgelegd worden als bijvoorbeeld condens. Ik denk ook gevalletje lekke koppakking.

xladage
                    Deelnemer

@wim-v6 wrote:

Waarom??????
                      Waarom denkt iedereen dat er vanalles mis moet zijn voor een lekke koppakking.

Als simpelweg je hogedruk oliekanaal naar een koelkanaal lekt krijg je enkel olie in dekoelvloeistof.

Bedoel je hiermee dat je er niks mis is met een beetje olie in de KVS?
                      Dus dat er eigenlijk niet zo veel aan de hand is?
                      Ik heb zelf namelijk ook een beetje ;)

RamSwa72
                      Deelnemer

Wat Wim-v6 bedoeld , is dat de koppakking lek is
                        En na mijn mening is een lekke koppakking een defect aan je motor en HEEEEL verstandig dit te repareren
                        En dan niet met een flesje weyss of wat voor rommel dan ook maar gewoon de koppakking vervangen ,en als je dan toch bezig ben pak gelijk je distributie en waterpomp mee.
                        Olie in je KVS is een signaal dat er wat mis is , dat moet je niet negeren hoe fijn of je auto nu rijd , Dit kan dus zo maar af gelopen zijn …

wim-v6
                        Deelnemer

Olie in de koelvloeistof kan tot erndtige verstoppingen leiden in het koelsysteem en dus een ernstiger zaak dan waar je denk mee in je hoofd zat.

Ik legde alleen uit dat bij een lekke koppalking niet persee sludge in de motorolie hoeft te komen, of dat er per see uitlaatgassen in de koelvloeistof komen.

De koppaking dicht namelijk lage en hoge druk olie kanalen, koel kanalen, compressiedichting van de cilinders, en bij sommige motoren ook de carterventilatie.

Als deze pakking dus van een hoge druk olie kanaal naar koelvloeistof kanaal lekt, lekt er dus olie naar de koelvloeistof, maar is et geen hoge druk in het koel systeem, ook geen koelvloeistof in de olie etc etc.

Enkelt olie in de koelvloeistof kan dus ook een koppakking lek zijn.

Aangezien er geen warmte wisselaar op zit kan deze het dus niet zijn.

Haasje17
                          Moderator

Of wim mischien kan het wel een olie koeler zijn. Dit is vast een A16XER volgensmij heeft die wel een oliekoeler.

xladage
                            Deelnemer

Ik heb het over mn Y17DT, geen idee of daar een oliekoeler op zit.
                              Het punt is dat de distributie nog lang niet hoeft, dus ik hoop het nog even uit te stellen.

Ik heb vorig jaar het hele koelsysteem gereinigd (op aanraden van Wim met een vaatwasserblokje in mn expansievat !!)
                              Vervolgens is de troep niet helemaal weg gebleven.
                              Het is niet veel, de KVW is helder rood, maar in het vaatje zit er wat zwarte aanslag.

Ik hoopte dit dus eigenlijk een beetje uit te kunnen zingen, of eigenlijk hoopte ik dat het niet de koppakking is ;)

stefanDTI

@ haasje17

Het is een astra 1,6 van 2008 dus een Z16XER . Met een warmte wisselaar.
                                Deze geven wel eens de geest ook bij een Z18XER. komt dit voor.

opel-mark
                                Deelnemer

@xladage wrote:

Ik heb het over mn Y17DT, geen idee of daar een oliekoeler op zit.
                                  Het punt is dat de distributie nog lang niet hoeft, dus ik hoop het nog even uit te stellen.

Ik heb vorig jaar het hele koelsysteem gereinigd (op aanraden van Wim met een vaatwasserblokje in mn expansievat !!)
                                  Vervolgens is de troep niet helemaal weg gebleven.
                                  Het is niet veel, de KVW is helder rood, maar in het vaatje zit er wat zwarte aanslag.

Ik hoopte dit dus eigenlijk een beetje uit te kunnen zingen, of eigenlijk hoopte ik dat het niet de koppakking is ;)

ok, als het al gereinigd is en het blijft komen is er dus iets anders aan de hand, hoeveel zwarte aanslag is het, heb je een foto ?
                                  Want voordat je de koppakking laat vervangen met bijbehorende hoge kosten wil je natuurlijk wel alle andere oorzaken uitsluiten.

xladage
                                  Deelnemer

Foto zal ik proberen te maken als de auto weer teug is. De vrouw heeft hem mee ;)
                                    Het is iig zwart. Olie achtig. De KVS is dus helder, dat zwarte zit tegen de zijkant van het expansievat aan.
                                    2 B Continued

wim-v6
                                    Deelnemer

Y17DT heeft een warmte wisselaar ja.

In de beginpost ging t om een 1.6, daar zat ik mee in mijn hoofd.

De Warmte Wisselaar gaat wel eens lek bij de Y17DT/L/H

RamSwa72
                                      Deelnemer

Warmtewisselaar kan je af laten persen !

xladage
                                        Deelnemer

Ik weet inmiddels waar hij zit gelukkig, direct aan de oliefilter achter op.
                                          Ik zal eens langs garage rijden, thanks!
                                          Hmmmm… misschien maar eens even deze er op zetten, opnieuw reinigen, en kijken of het werkt.
                                          is goedkoper dan langs de garage.
                                          http://nl.aliexpress.com/item/VAUXHALL-OIL-COOLER-1-7-ASTRA-CORSA-COMBO-97223705-by-china-post/781275703.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

P. Rutser

Valt onder de garantie toch.

Dolby
                                            Deelnemer

laten repareren onder garantie lijkt me persoonlijk het beste.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
                                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.