Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › Sludge, hoe te verhelpen ??
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 januari 2011 om 00:18 #17230723
Wij rijden ‘s ochtend en ‘s avonds ongeveer 20-30 minuten met de auto… woon-werkverkeer.
Via google lees ik dat dit niet genoeg is voor de motor om echt op temparatuur te komen en dat (vooral in de winter) dat sludge veroorzaakt in de motor.
De laatste oliewissel is 13.000km geleden bij de dealer gedaan. Olie is gewisseld naar Elf Exellium 5w30 volsyntheet.
Maar nu zit er dus toch weer sludge in het blok.
Aan de peilstok is niks te zien, maar de dikke mayo zat weer aan het blok.Ik vraag me nou af wat echt effectief is om dit te verwijderen, en voor de toekomst om tegen te gaan.
Langere afstanden rijden is doordeweeks niet mogelijk, en met de fiets naar het werk is geen optie.Is een Enige Flush aan te raden ?? En hoe dan verder ??
9 januari 2011 om 00:40 #17792243Lekker door knallen.
Willem
9 januari 2011 om 15:42 #17792244vaker olie wisselen.. ;):P 13000km woon/werk (stads) is best veel.. en zo krijg je ook geen vocht(sludge) in de olie..
en zoals willem al zei… KNALLEN met dat ding.. (op de snelweg rij je ook constant in hogere toeren)en met een warme motor natuurlijk..9 januari 2011 om 16:20 #17792245Ik rij nog veel minder,heb het dan dus ook.
Laat elk jaar de olie verwisselen,meer kan je niet doen.
9 januari 2011 om 17:04 #17792246Heb gisteren nieuwe fles olie gehaald… gelijk even gepeild en olie bijgevuld, en toen zag ik dus die dikke klodder aan de dop :o
Vanmiddag even een stukje wezen rijden… getankt, vrouw thuis afgezet en even wezen racen.
Doe ik normaal nooit maar ‘t blok was mooi op temparatuur… toen naar huis, even gewacht en weer oliepeil controleren en de dop er dus weer af… zag er wel uit dat het minder was geworden, maar weg is het nog lang niet.Maar met de dop eraf kun je niet ver in het blok kijken… aan de peilstok zat het niet, maar hoever zal het in het blok zitten ???
En als ik de komende tijd goed doorrijd… is een flush dan nog nodig ??De olie kan ik hier in de buurt maar moeilijk aan komen.
Elke keer naar de dealer in Zwolle rijden voor een nieuwe fles vind ik overdreven… Welke olie kan ik het beste nemen… wil in de lente namelijk zelf een olie-wissel voor de deur doen… deed ik vroeger ook altijd zelf.
Vind dat ze bij de garage de oude olie er niet lang genoeg laten uitlekken.Las op internet dat men ook met de onderste schroef er nog uit even wat nieuwe olie in het blok doen… zodra er schone olie onderuit stroomt sluiten ze het systeem… en dan verder met bijvullen.
Er stond alleen niet of men dit deed met de nog oude oliefilter erop, een nieuwe of even zonder…
9 januari 2011 om 17:07 #17792247Dan kan je toch net zo goed olie verversen….
Je zit nu al op 13dkm……..ik vervang het al met 15 bij de normale personen auto’s
9 januari 2011 om 17:48 #17792248[rquote=1837319&tid=140086&author=Fearless]Dan kan je toch net zo goed olie verversen….
Je zit nu al op 13dkm……..ik vervang het al met 15 bij de normale personen auto’s[/rquote]
Misschien wel… maar ben er ook nog niet uit welke olie ik dan neem. Het wordt waarschijnlijk Castrol, mede omdat ik dit eerder ook altijd had en omdat in de regel hier ook wat makkelijker aan te komen is (lees Brezan en korting).
Zit te kijken naar Magnatec of Edge… Edge is de duurdere, al vind ik dat geen probleem.
Had eerder altijd Magnatec maar hier staat op de verpakking : “volsynthetische technologie…”Bij Edge staat: ” volsynthetische motorolie…”
Het is overigens voor een z16se motor.
19 januari 2011 om 18:05 #17792249dit is wel een handige site:vertag
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productadvies/resultaat/oJl6NuT4dpN/
28 januari 2011 om 20:01 #17792250[rquote=1836780&tid=140086&author=wim-v6]Lekker door knallen.
Willem[/rquote]
Inderdaad!, woon/werk verkeer auto na een paar jaar inruilen, en geen hond die er naar kraait…..
dus rijden en geen zorgen maken…
maar als je een serieus antwoord wil, dan zou ik zeggen, ga fietsen of met de brommer(luchtgekoelde hebben geen last van sludge)
gr rene
30 januari 2011 om 23:06 #17792251[rquote=1854188&tid=140086&author=rpjverhoev]
maar als je een serieus antwoord wil, dan zou ik zeggen, ga fietsen of met de brommer(luchtgekoelde hebben geen last van sludge)
gr rene[/rquote]
Is dat je serieuze antwoord :wtf
Op een dag zul je zelf een vraag hebben… waar je graag goede raad over wilt…
Hoop dat er dan ook iemand is die een onnozel antwoord plaatst 2 weken na de laatste post :P31 januari 2011 om 21:02 #17792252Luchtgekoeld kan zeker last van sludge hebben, kleine 2takt motoren hebben geen carterolie, en kunnen dus geen last van sludge hebben.
Grote 2takt motoren hebben gewoon een carter:
filmpje van een ietwat groot uitgevallen 2takt dieselmotor (met peilstok):
http://www.youtube.com/watch?v=FMis5vOL8oUWillem
31 januari 2011 om 21:06 #17792253filmpje????:hmmz
31 januari 2011 om 21:07 #17792254[rquote=1837363&tid=140086&author=Rob-Epe][rquote=1837319&tid=140086&author=Fearless]Dan kan je toch net zo goed olie verversen….
Je zit nu al op 13dkm……..ik vervang het al met 15 bij de normale personen auto’s[/rquote]
Misschien wel… maar ben er ook nog niet uit welke olie ik dan neem. Het wordt waarschijnlijk Castrol, mede omdat ik dit eerder ook altijd had en omdat in de regel hier ook wat makkelijker aan te komen is (lees Brezan en korting).
Zit te kijken naar Magnatec of Edge… Edge is de duurdere, al vind ik dat geen probleem.
Had eerder altijd Magnatec maar hier staat op de verpakking : “volsynthetische technologie…”Bij Edge staat: ” volsynthetische motorolie…”
Het is overigens voor een z16se motor.[/rquote]
Volsyntetisch is volsyntetisch
Beide dus dezelfde soort olie.Ik gooi in deze fijne 8kleppertjes gewoon 10w40 halfsynteeth.(Mobil olie, op het werk) Daar het ook gewoon een ouderwetse 8klepper is met wat nieuwere technieken. Ook het oude welbekende 650-401 oliefiltertje gaat er op.
Denk dat je geen verschil gaat merken tussen hele dure olie of gewoon de olie van de garage op de hoek.
31 januari 2011 om 21:32 #17792255moest deze zijn, foutje..
http://www.youtube.com/watch?v=FMis5vOL8oU
blijf ook een mens.
ook in eerdere post aangepast.
het betreft hier trouwens een Dieselmotor uit de GM stal (EMD was of is een Devisie van General Motors)(EMD betekend Electro Motive Division).
Willem
3 februari 2011 om 22:05 #17792256[rquote=1856911&tid=140086&author=Fearless]
Volsyntetisch is volsyntetisch
Beide dus dezelfde soort olie.
[/rquote]Heb al wat meer info… de Magnatec heeft volsynthetische aanvullingen.
Edge is volledig vol-synthetisch.Nu nog een mooie lente-dag :angel
In Afrika zweren ze bij Mobil… ben een paar keer in Egypte geweest (dit jaar sla ik over) en daar rijd iedere goede taxi met Mobil olie… daar wisselen ze ook elke 5dkm :o
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.