sludge

Forumindex Forums Modellen Corsa sludge

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 41)
  • Auteur
    Berichten
  • #17270674
    corsalou
      Lid sinds:
      27 September 2014

      Vanmiddag oliepijl weer eens gecontroleerd zoals ik dat iedere maand doe. Maar deze en vorige keer kwam ik een grote hoeveelheid sludge tegen. Nu heb ik een tijd geleden de inlaatspruitstuk pakking vervangen. Door het inlaatspruitstuk liep ook een kanaal waar koelvloeistof uit kwam. Het zou dus zo kunnen zijn dat er wat in de inlaatpoorten is gelopen tijdens het vervangen of duid dit op een lekke koppakking?

      Alvast bedankt voor het meedenken!

      Corsalou

      #18274731
      corsalou
        Lid sinds:
        27 September 2014

        Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk

        #18274732
        bart-gsi
        Deelnemer
          Lid sinds:
          7 July 2012

          @corsalou wrote:

          Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk

          Je kan kijken door je motorblok the flushen en er dan nieuwe olie en koelvloeistof erin te doen of het dan weer gebeurd.. Het is altijd goedkoper dan een nieuwe koppakking

          #18274733
          corsalou
            Lid sinds:
            27 September 2014

            Kan ik dat flushen zelf doen op een of andere manier? Of moet ik daarvoor naar de garage?

            Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk

            #18274734
            xladage
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 July 2008

              Laten we eens even bij het begin beginnen…. want misschien is er nog helemaal niks aan de hand…

              Rijd je veel korte / kleine stukjes?
              Komt je motor goed op temperatuur?
              Welk type olie gebruik je? Is het minerale, half synthetische of vol sysnthetische?
              Heb je het nu het koud is ineens meer last van dan bijv. in de zomer?

              Voor wat betreft je vraag: ja het kan een lekke koppakking zijn, maar ook vanalles anders, en ook gewoon niks…

              #18274735
              bart-gsi
              Deelnemer
                Lid sinds:
                7 July 2012

                @corsalou wrote:

                Kan ik dat flushen zelf doen op een of andere manier? Of moet ik daarvoor naar de garage?

                Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk

                Als je handig bent en de spullen ervoor hebt kun je het zelf doen maar je kan het bij een garage uit besteden

                @xladage wrote:

                Laten we eens even bij het begin beginnen…. want misschien is er nog helemaal niks aan de hand…

                Rijd je veel korte / kleine stukjes?
                Komt je motor goed op temperatuur?
                Welk type olie gebruik je? Is het minerale, half synthetische of vol sysnthetische?
                Heb je het nu het koud is ineens meer last van dan bijv. in de zomer?

                Voor wat betreft je vraag: ja het kan een lekke koppakking zijn, maar ook vanalles anders, en ook gewoon niks…

                Ik ga niet meteen uit van een koppakking maar als je flushed begin je van vers en als je het in de gaten houden of het zich mengt na een tijd… Om van” maar kan vanalles zijn maar ook niks” is niet zo’n goede comment want als er nijs is zou het zich niet mengen… Maar het is eerst goed om klein te beginnen en dan stap voor stap te kijken.. Als je koppakking eruit ligt is dat duidelijk merkbaar door een witte rookwolk uit je uitlaat als die koelvloeistof aan het opstoken is of dat de motor geen compressie kan opbouwen en op 3 of minder poten gaat draaien maar olie verversen+ oliefilter en koelvloeistof is een relatief goedkoop begin on daarna te kijken wat er gebeurd of het zich mengt of niet..

                #18274736
                Opeltje17
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  18 January 2012

                  Ik hoor niks over k.v,s verlies, en als je denkt dat je een lekke kop hebt rij je langs een garage met een uitlaatgas snuffelaar en dan weet je genoeg.

                  Goedkoper dan flushen, of olie en k.v.s verversen.

                  Zal wel van de korte ritjes komen als je geen k.v.s kwijtraakt.

                  #18274737
                  wim-v6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 August 2005

                    Zoals altijd is hier niks aan de hand, maar word wel gelijk gediscuseerd over die koppakking.

                    Combootje bij ons van de week, rijd veel korte ritten.

                    Dit is een eigenschap van deze motoren.

                    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                    #18274738
                    Aapje
                      Lid sinds:
                      1 January 2009

                      Truuc om dit te verhelpen is dan ook alle carterdamp slangen schoon te maken, zodat ‘t ventilatie systeem weer z’n werk kan doen.. En wat vaker lange afstanden te rijden daarna zodat je olie gezond blijft…

                      Hier een X12SZ die de carterdampventilatie niet op orde had, zelfde sludge in de motor gevonden:

                      #18274739
                      wim-v6
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        12 August 2005

                        Bij de Combo is alles open, nog hebben we sludge.

                        Komt door kunstof klepdeksel, waardoor je veel temperatuurverschil krijgt.

                        verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                        #18274740
                        corsalou
                          Lid sinds:
                          27 September 2014

                          Gemiddeld rij ik inderdaad geen lange ritten. Woon-werk verkeer is 15 km. Koelvkoeistof verliest hij niet.
                          Ik gebruik 5W40 ik dacht vol synthetisch.
                          En de motor komt nooit echt goed op temperatuur. Vorig jaar reed ik 45 km woon-werk en als ik aan kwam stond de temperatuurmeter om en nabij de 90 graden.

                          Het valt mij alleen extra op omdat het nu ineens zo heftig is nadat ik die inlaatspruitstuk pakking vervangen heb.
                          Hij draait na het vervangen van die pakking wel netjes op 4 poten. (Zie elders op het forum).

                          Ik zal zeer binnenkort olie en koelvloeistof eens verversen en die carterdampventilatie nalopen. Ook thermostaat, waterpomp en distributie riem komen er aan.

                          Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk

                          #18274741
                          Corsa_GSi
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            30 June 2004

                            Meest logische en illigale oplossing is je carterventilatie niet meer terug te voeren de motor in, maar naar de buitenlucht te ventileren (met of zonder filter, met of zonder catchtank).

                            #18274742
                            bart-gsi
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              7 July 2012

                              .

                              #18274743
                              bart-gsi
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                7 July 2012

                                @Corsa_GSi wrote:

                                Meest logische en illigale oplossing is je carterventilatie niet meer terug te voeren de motor in, maar naar de buitenlucht te ventileren (met of zonder filter, met of zonder catchtank).

                                is niet illegaal zolang je er niet mee gepakt wordt… je kan er gewoon mee rond rijden en met de keuring er terug op schroeven/monteren en de rest van het jaar zonder carterventilatie rijden als die er beter van wordt…
                                ken meerdere mensen die dat doen
                                zelfde procedure geld voor bijvoorbeeld met de catalysator.. met de apk erop en de rest van het jaar eraf…

                                #18274744
                                xladage
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  1 July 2008

                                  @bart-gsi wrote:

                                  Om van” maar kan vanalles zijn maar ook niks” is niet zo’n goede comment want als er nijs is zou het zich niet mengen…

                                  Niet waar dus, zoals je hebt kunnen lezen

                                  @bart-gsi wrote:

                                  Als je koppakking eruit ligt is dat duidelijk merkbaar door een witte rookwolk uit je uitlaat als die koelvloeistof aan het opstoken is of dat de motor geen compressie kan opbouwen en op 3 of minder poten gaat draaien

                                  Ook niet waar. Witte rook hoeft helemaal niet. Gebrek aan compressie en lopen op 3 poten ook niet.
                                  Heb zelf een lekke kop gehad, en dat merkte je alleen bij het aanslaan, verder nooit, ook geen rook.

                                  #18274745
                                  bart-gsi
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    7 July 2012

                                    @xladage wrote:

                                    @bart-gsi wrote:

                                    Om van” maar kan vanalles zijn maar ook niks” is niet zo’n goede comment want als er nijs is zou het zich niet mengen…

                                    Niet waar dus, zoals je hebt kunnen lezen

                                    @bart-gsi wrote:

                                    Als je koppakking eruit ligt is dat duidelijk merkbaar door een witte rookwolk uit je uitlaat als die koelvloeistof aan het opstoken is of dat de motor geen compressie kan opbouwen en op 3 of minder poten gaat draaien

                                    Ook niet waar. Witte rook hoeft helemaal niet. Gebrek aan compressie en lopen op 3 poten ook niet.
                                    Heb zelf een lekke kop gehad, en dat merkte je alleen bij het aanslaan, verder nooit, ook geen rook.

                                    niet elke auto is het zelfde en gaat op de zelfde manier gebreken tonen.. op een forum deel je elkaars ervaring om iemand er mee te helpen maar zoals wim al zei.. er is nog niks en mensen gaan al meteen uit van een kapotte koppakking..
                                    bij mij zij bij 2 corsatjes een 1.4 en een 1.6 de pakkingen kapot gegaan bij de 1.6 bouwde die geen compressie op en bij de 1.4 had ik witte rook.. dus zo doende.. mijn ervaring…

                                    #18274746
                                    corsalou
                                      Lid sinds:
                                      27 September 2014

                                      Witte rook heb ik geen last van. Alleen de eerste minuten. Komt denk ik vooral omdat ik een andere einddemper heb waarbij de pijpjes iets omhoog staan waardoor ze water vangen.

                                      Aanslaan doet hij net zo makkelijk en betrouwbaar als anders! Wat dat betreft nog nooit problemen gehad. Het enige punt van aandacht is die sludge onder de dop.

                                      Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk

                                      #18274747
                                      bart-gsi
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        7 July 2012

                                        @corsalou wrote:

                                        Witte rook heb ik geen last van. Alleen de eerste minuten. Komt denk ik vooral omdat ik een andere einddemper heb waarbij de pijpjes iets omhoog staan waardoor ze water vangen.

                                        Aanslaan doet hij net zo makkelijk en betrouwbaar als anders! Wat dat betreft nog nooit problemen gehad. Het enige punt van aandacht is die sludge onder de dop.

                                        Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk

                                        ik denk dat je wim er meer op kunt vertrouwen van dat korte afstanden rijden.. en een keer je olie en koelvloeistof verversen zou je motor wel fijn vinden denk ik… kun je ook tevens kijken na welk tijds verstrek het gebeurd dat het weer de wel bekende mayonaise wordt :P

                                        #18274748
                                        kaneelschep
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          30 November 2004

                                          Die witte rook is inderdaad gewoon damp zoals je al zegt ja. Niet alleen speciaal van die pijpjes. Elke uitlaat trekt koud wat vocht aan. Wat bij opwarmende motor weer verdampt.
                                          Het is nu ook wel juist heel vochtig buiten hè ;) S’nachts erg koud en dan s’ochtends weer het zonnetje erop. ;) Hallo temperatuur verschil.
                                          Gewoon even de dop en de carterventilatie slang goed schoon maken en doorblazen, een goede lange rit maken en dan weer kijken.
                                          Meestal is het dan meteen na de rit wel minder. Maar soms na de volgende korte rit weer net zo hard terug.
                                          Terug bij wat Wim zei..

                                          Carterventilatie gewoon op de weg uit laten komen is niet illegaal als je niet gepakt wordt….

                                          Ja zo is weinig illegaal hè ;) Als je er toch mee bezig bent, laat het dan gewoon in een oud AA flesje ofzo uit komen. Of in een brommer filtertje. Kost geen drol, is geen moeite en wel zo sociaal voor de andere weggebruikers ;)

                                          In 15km moet hij in principe eigenlijk wel gewoon op temperatuur komen.
                                          Zal wel je thermostaat zijn. Maar die ging je al vervangen zei je.
                                          Nieuwe olie en kvs is altijd goed. Zeker in combinatie met de rest. Dan kan ie er weer even goed tegenaan.

                                          Denken aan kapotte koppakking begint eerst bij kvs verlies zonder lekkage.
                                          Zo ja dan kijk je pas verder naar rook, vettig/ranzig kvs potje, sludge aan de peilstok, waterige olie, etc.
                                          Neit andersom. :D

                                          #18274749
                                          bart-gsi
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            7 July 2012

                                            Carterventilatie gewoon op de weg uit laten komen is niet illegaal als je niet gepakt wordt….

                                            hier heb je van 2 quotes 1tje gemaakt.. zo ben je niet echt goed bezig…

                                            “Carterventilatie gewoon op de weg uit laten komen” heb je er zelf voor gezet
                                            en “is niet illegaal als je niet gepakt wordt” komt van mij

                                            als je een statement wil maken doe het dan goed maar niet zelf iets in elkaar zetten, vriend..
                                            .. just to let you know
                                            ben er niet bepaald amused over

                                            met de rest van je comment ben ik het wel met je eens..

                                            #18274750
                                            wim-v6
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              12 August 2005

                                              8kleppertje heeft met 15kilometer niet genoeg om schoon te blijven, dan komt net de olie een beetje op goede temperatuur.

                                              Je kan inderdasd even de buis naar beneden controleren. Als ie vol zit doorprikken.

                                              Als je dst gedaan hebt wel even op kort termijn de olie en filter verversen

                                              verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                                              #18274751
                                              lucas1975
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                19 January 2012

                                                Bij andere merken hetzelfde geval gehad, bv met een Ford fiesta 1.3 gietijzeren blokje, niks aan de hand maar met kortere stukjes altijd sludge.

                                                #18274752
                                                corsalou
                                                  Lid sinds:
                                                  27 September 2014

                                                  Pas olie, filter, waterpomp, thermostaat, distributie riem en koelvloeistof vervangen. Motor komt nu goed op temperatuur! Sludge is tot nu toe weg gebleven dus dat heeft zeker geholpen! Ook op die korte woon-werk ritjes komt hij nu ruim boven de 90 graden en is de kachel lekker snel warm.

                                                  Maar 1 probleem is nog altijd gebleven: hij schokt en houd in bij accelereren.

                                                  Dacht altijd dat dit een valse lucht kwestie was maar na het vervangen van een vacuumslangetje en inlaatapruitstukpakking nog altijd geen bevredigend resultaat.

                                                  Zou dit de koelvloeistof temperatuur sensor kunnen zijn? Want naar mijn idee loopt hij gewoon te arm….

                                                  Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk

                                                  #18274753
                                                  bart-gsi
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    7 July 2012

                                                    Ik denk met je temperatuur dat je moet kijken bij je termostaat… Die gaat bij een vaste temperatuur open…. Kun je kijken als je je termostaat in een pannetje kokend water doet met een termometer.. Kijken op welke temperatuur die open gaat… Tenzij iemand hier iemand een ander idee heeft

                                                    #18274754
                                                    corsalou
                                                      Lid sinds:
                                                      27 September 2014

                                                      Thermostaat is net als koelvloeistof en waterpomp pas vervangen. De oude thermostaat ging te laat of niet open inderdaad.

                                                      Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 41)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.