Sludge?

Forumindex Forums Techniek Ecotec Sludge?

  • Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 26 tot 29 (van in totaal 29)
  • Auteur
    Berichten
  • #18114197
    Astra G X1.6SZR
    Deelnemer
      Lid sinds:
      23 January 2013

      @KadAstra-EF wrote:

      Echt waar ???

      Dat zou DE oplossing zijn voor de motor van mn F, die mag graag sludge produceren :(

      Rik ;)

      Echt waar :thumb

      Rijd je motorblok warm.
      Voeg 200-300ml (niet meer) dexron II toe aan je motorolie
      Ongeveer 10 minuten (maar niet meer dan 15 minuten!) de motor laten draaien
      Af en toe even gas geven geen probleem, maar minimaal 70% van de tijd stationair laten draaien
      Dan olie en filter verversen (zorg wel dat de oude olie er goed uitloopt, er zit namelijk nog dexron II bij natuurlijk)
      Klaar

      #18114198
      KadAstra-EF
      Deelnemer
        Lid sinds:
        24 July 2010

        @Astra G X1.6SZR wrote:

        @KadAstra-EF wrote:

        Echt waar ???

        Dat zou DE oplossing zijn voor de motor van mn F, die mag graag sludge produceren :(

        Rik ;)

        Echt waar :thumb

        Rijd je motorblok warm.
        Voeg 200-300ml (niet meer) dexron II toe aan je motorolie
        Ongeveer 10 minuten (maar niet meer dan 15 minuten!) de motor laten draaien
        Af en toe even gas geven geen probleem, maar minimaal 70% van de tijd stationair laten draaien
        Dan olie en filter verversen (zorg wel dat de oude olie er goed uitloopt, er zit namelijk nog dexron II bij natuurlijk)
        Klaar

        Verbazend, verbazend maar ik ga het wel proberen.
        In mei doe ik het jaarlijks (groot) onderhoudbeurt dus zal je truc proberen :thumb
        Als mn blok in de soep loopt dan haal ik bij jouw wel een andere oke ? :jerry

        Rik ;)

        #18114199
        Astra G X1.6SZR
        Deelnemer
          Lid sinds:
          23 January 2013

          Natuurlijk komt de sludge weer een keer terug als er iets niet lekker zit, zoals een te lage olietemperatuur of geen goede carterontluchting. Maar bij iedere oliewissel lost het wel lekker op en is het (grotendeels) weg.

          Dat je motor in de soep loopt, ben ik niet zo bang voor, maar goed alles kan :angel De Astra G heeft het ook overleeft en bij andere auto’s heb ik het ook vaker toegepast nadat ik zelf de tip had gekregen van een gepensioneerde monteur. Bij andere auto’s was geen sprake van sludge en is het gedaan om een motorspoeling toe te passen (reiniging oliekanalen).

          #18114200
          RicBruns
            Lid sinds:
            16 July 2013

            Heb soortgelijks aan mijn vorige Astra’98 gehad, meestal in <12 graden maanden. Het was zo sludgerig dat om de haverklap het oliedruklampje ging branden. Allereerst bleek de thermostat (in cylinderkop) niet goed te sluiten. Honderden eurie. Nieuwe olie/filter. Dag erna weer het zelfde. De tijd daarvoor had ik al van alles geprobeerd. Gelukkig heb ik onder mijn collega's veel monteurs en de minst waarschijnlijke oplossing bleek wel te werken nml. Je moet gewoon eens een flink stuk gaan rijden (lees scheuren) met die auto?! Het zou aan de korte stukjes liggen. Ik reed minimal 15km 100km p/u.
            Reed dus weg met ‘n paniekzaaiend knipperend oliedruklampje/veel mayo in de motor naar de duitse autobahn (God zegene de greep)… en het wonder geschiedde; na 100 km flink gassen was de eens zo hardnekkige sludge verdwenen. Heb er nadien nooit meer last van gehad.

          4 berichten aan het bekijken - 26 tot 29 (van in totaal 29)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.