Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Sludge?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 maart 2013 om 00:00 #17256004
Heb hier een Corsa c z12xep. Toen ik onlangs de oliedop eraf deed kreeg ik dit te zien:
http://img838.imageshack.us/img838/7544/img20130307151742.jpgIs dit sludge of iets anders? Hoe ontstaat zo iets?
Kan dit kwaad en wat valt eraan te doen?Greetz,
Opelastrh
9 maart 2013 om 06:12 #18114173ja 100% sludge..
door korte ritjes,je motor warmt niet goed op,dus je olie ook niet, condens komt erin,je carter ventilatie gaat dicht koeken, dus het hele spulletje kan niet luchten.
je moet dus gaan zorgen dat alles weer open is,gasklep en op de motor de karter ventilatie doorblazen of zeer voorzichtig doorprikken..
egr en stappenmotor gelijk even mee schoonmaken,kleppendeksel uitspoelen en olie verversen…je auto zal ook gelijk een heel stuk beter gaan lopen…
arjan
9 maart 2013 om 08:44 #18114174Dat is sludge, ja.
Of mayonaise… :PEffectief is het hetzelfde als olie en water samen in de blender gooien en dan 10 minuten laten mixen.
En ja, dat kan kwaad. Sludge smeert voor geen meter, dus bestaat het risico dat je ergens een tekort aan smering hebt/krijgt en de boel kapot loopt.Kortom, er is water bij je olie gekomen. Hoe dat daar precies komt?
Veel korte ritjes maken waardoor de motor niet goed warm wordt en condens in de motor niet goed verdampt.
Of een koelvloeistof lek.Als je niks mist uit het koelvloeistof tankje, dan zal het waarschijnlijk korte ritjes zijn.
Trek je kleppendeksel los, poets zoveel mogelijk sludge weg en maak de binnenkant van het deksel schoon.
Monteer hem terug met een nieuwe pakking.
Laat de olie aflopen, monteer een nieuwe oliefilter en doe verse olie in de motor.Dan ben je er voorlopig weer van af. Maja, het kan terugkomen wanneer je korte ritjes blijft maken of een koelvloeistof lek hebt.
9 maart 2013 om 09:31 #18114175Persoonlijk zou ik eerst bij de oude olie een reinigingsvloeistof doen en dan pas verversen en alles schoonmaken.
En met de reinigingsspul erin ff flink gas geven op de snelweg.
Dat laatste is trouwens sowiezo wel aan te bevelen als het zo erg is.
Mijn pa rijdt ook veel korte stukjes, maar zo erg als dit is het bij hem niet.
Goede olie voor zo’n motor is Valvoline Synpower 5w40.
9 maart 2013 om 11:35 #18114176Let wel even op! Niet alle reinigers zijn geschikt om mee te rijden! Forte bijvoorbeeld is alleen verhoogd stationair met af en toe een dot gas tot 3500 toeren. Mocht je er een reiniger in kiepen.. Volg dan de instructies op de verpakking.
9 maart 2013 om 12:11 #18114177Heb hier hetzelfde met een autootje wat alleen korte stukjes loopt. Een lange rit maken, en vooraf en achteraf oliepijlen. Als het zaakje eens goed op temperatuur is verdampt het water uit je carter, je zult ook zien dat daardoor je oliepijl zakt. Sludge is na zo’n rit ook grotendeels verdwenen.
9 maart 2013 om 12:28 #18114178Heb het ook al een paar jaar met de Corsa, in het begin maakte ik het ook schoon, maar ik ben ermee gestopt. In de zomer is het trouwens bij mij weg. Ik heb er verders geen last van, en laat het lekker zitten
9 maart 2013 om 12:45 #18114179Wat zijn korte ritjes ???
Ik heb OOK sludge maar rijd toch elke dag 38 km van huis naar mn werk en weer naar huis.En ja, toen ik naar Maastricht ging (700 km heen en terug) toen was het meer dan gehalveerd !
De oplossing ?
Als er niks lek is of wat dan ook dan
hopen dat het gauw zomer wordt en dan de olie verversen.Ik gebruik Valvoline 10W40 olie dus als je een “merk”olie koopt geeft dat nog geen garantie dat je geen sludge krijgt.
Ik zou me er niet te druk om maken maar wel zoals eerder gezegt is, de carterventilatie regelmatig controleren en vrijmaken indien nodig.
Anders gaan je pakkingen lekken door de oveerdruk die ontstaat binnenin de motor :(Rik ;)
10 maart 2013 om 06:00 #18114180als je het laat zitten en denkt het komt wel goed is vragen om problemen..
10 maart 2013 om 18:43 #18114181Hoe verminderen of verhelpen.
Doen wat USBstick zegt.
en wat regelmatiger verversen.Goede olie gebruiken..
p.s. die kettingkjes en spanners van de Dsitributie lopen al zo vaak eraf bij deze motortjes, dus zorg maar goed voor hem..
Willem
10 maart 2013 om 19:25 #18114182Heey,
Dank je allemaal voor het massaal reageren!
Auto is van mijn zusje en ze heeft hem nog maar 2 weken in haar bezit. Auto is van bj 2006 en heeft 85000km op de teller. Ze vroeg me eens naar de auto te kijken en ik stuitte direct op de gele mayo. Voor de rest ziet het er wel allemaal ok uit, geen koelwater verlies en deze is ook helder. Auto rijdt ook vlot, geen directe problemen dus. Vorige eigenaar reed er het laatste jaar vooral korte ritjes mee wat de sludge kan verklaren. Mijn zus gaat er nu 2 keer per week 90 km mee rijden dus de motor zou nu dus wel op temperatuur moeten komen. Laatste onderhoud zou in augustus uitgevoerd zijn bij officiële dealer. Ik heb toch direct een onderhoudspakket besteld en ga volgende week de olie en alle filters eens vervangen. Daar mag toch gewoon gm dexos 2 5w30 in niet?Vandaag nog even teruggekeken na een rit van 90km en de sludge was grotendeels weg aan de dop. Het carterventillatiepijpje was niet verstopt maar ik zag daar ook wel wat gele mayo zitten. Er zitten trouwens 2 ventilatiepijpjes op? Weet iemand wat het verschil is: 1 loopt naar de e-gas klep, de ander loop naar achterkant van het blok?
Het oliepeil heb ik nog niet deftig kunnen bepalen, want het onderste deel van de pijlstok is telkens volledig in olie bedekt. Ik heb het oliepijl gemeten bij koude motor. Moet dit mss met warme motor gebeuren ofzo? Bij mijn astra H (Z17DTJ) heb ik hetzelfde probleem, alleen maak ik me er daar minder zorgen over, vermits er een olieniveau sensor inzit en die waarschuwt mij altijd als het oliepijl aan het minimum zit.
De olie die op de pijlstok zat, zag er ook een beetje zwart/bruin/geel-ig uit. Kan de bruin/gele schijn/kleur afkomstig zijn van de sludge? Ik was overtuigd dat nieuwe olie vrij snel zwart wordt en vermits de olie al van augustus is lijkt me de kleur een beetje vreemd.
Ik twijfel ook om alvorens ik de olie wissel, een ?motor cleaner? toe te voegen aan de oude olie om zo de troep op te lossen zodat alle sludge goed weg loopt. Ik heb dit alleen nog nooit gedaan en vroeg me af of iemand iets kon aanraden? Iemand ervaring hierin? Is dit een goed idee, want ik weet dat wondermiddeltjes niet bestaan. En producten die het vuil oplossen kunnen ook afdichtingen aantasten, niet?
OpelAstrH
10 maart 2013 om 19:32 #18114183Warm na 10 minuten eens peilen
geen cleaners ed toevoegen.
Dexos2 is prima olie
ligt eraan, Goudbruin is schoon!!!Dunne is regeling carterventilatie (Vacuum) (gasklep)
Dikkere komt vanaf Carter, Ventilatie slang Deze wil ook wel eens scheuren omdat deze week word door de sludge in de slangWillem
10 maart 2013 om 19:46 #18114184@wim-v6 wrote:
Warm na 10 minuten eens peilen
Dus motor op temperatuur, uitzetten en 10 min wachten en dan peilen niet?
@wim-v6 wrote:
ligt eraan, Goudbruin is schoon!!!
Ok, ik heb geen idee hoeveel er mee gereden is sinds de zomer. Maar bij mijn diesel wordt de olie al snel pikzwart. Voor de zekerheid toch maar snel verversen dus.
@wim-v6 wrote:
Dunne is regeling carterventilatie (Vacuum) (gasklep)
Ahh, ik wist niet dat er een regeling op de ventilatie zat. Ik dacht dat het gewoon een pijpje was om overdruk aftelaten. Hoe wordt dit dan gestuurd? Waarom moet dit gecontroleerd gebeuren?
@wim-v6 wrote:
Deze wil ook wel eens scheuren omdat deze week word door de sludge in de slang
Beide waren nog soepel en ik zag nergens barstjes.
Ergens een how-to te vinden hoe ik de gasklep kan reinigen?
OpelAstrH
10 maart 2013 om 19:50 #18114185Regeling om te voorkomen dat er vervuiling ontstaat bij stationair draaien.
er staan meerdere How-to’s in het handleidingen gedeelte hier op het forum, deze kan je prima gebruiken om als voorbeeld te dienen.
Willem
10 maart 2013 om 19:52 #18114186Waar vindt ik exact het motornummer ergens? Blijkbaar zijn er twee types oliefilters voor de Z12XEP? Een korte en een lange.
OpelAstrH
10 maart 2013 om 20:02 #18114187Met EGR heb je hier eerder last van, want uitlaatgassen zijn zo vochtig als maar zijn kan. Immers is het verbrandingsproduct van een koolwaterstof (diesel, benzine, gas) water en kooldioxide. Beter afdoppen dus!
En uiteraard de carterventilatie open houden.
Sludge is VOORAL gevaarlijk als het gaat vriezen, want dan wordt het dus gewoon ijs, en kan heel vervelende oliekanalen blokkeren. Zo loopt je motor voor je het weet VOLLEDIG in de soep.
Afwachten is dus gegarandeerd vragen om problemen.
10 maart 2013 om 21:02 #18114188@Vinci wrote:
Met EGR heb je hier eerder last van, want uitlaatgassen zijn zo vochtig als maar zijn kan. Immers is het verbrandingsproduct van een koolwaterstof (diesel, benzine, gas) water en kooldioxide. Beter afdoppen dus!
Is de EGR van een Z12XEP af te doppen zonder uitprogrameren? Kent iemand de gm-code voor het plaatje?
OpelAstrH
10 maart 2013 om 22:07 #18114189Niet uit te programmeren, en niet af te doppen zonder storing..
Willem
10 maart 2013 om 22:18 #18114190Megasquirt erop dan! king:
10 maart 2013 om 22:22 #18114191-offtopic -offtopic -offtopic -offtopic -offtopic -offtopic -offtopic -offtopic -offtopic -offtopic -offtopic -offtopic -offtopic -offtopic
haha, KMS Megasquirt en ander aanverwante vrijprogrameringen, sommige ouwe Saab computers, zijn ook vrij programeerbaar.
:jerry :wtf :jerry :wtf :jerry :wtf :jerry :wtf :jerry :wtf :jerry :wtf :jerry :wtf :jerry :wtf :jerry :wtf :jerry :sleeping :sleeping :sleeping
Willem
20 april 2013 om 09:56 #18114192@Corsa_GSi wrote:
Persoonlijk zou ik eerst bij de oude olie een reinigingsvloeistof doen en dan pas verversen en alles schoonmaken.
Op een groot forum van een ander merk een tip gehad van een man van 70 die hoofdmonteur is geweest.
Daarom gebruik ik nu ook bij een oliewissel een paar honderd mililiter dexron II (versnellingsbakolie) om de motor mee te flushen. Zo deden ze dat vroeger al volgens hem, voordat er allerlei dure middeltjes kwamen.Zeer effectief en dat spul en belachelijk goedkoop.
De mayonaise lost mooi op en op die manier hoef je het kleppendeskel niet eens eraf te halen.21 april 2013 om 21:00 #18114193Werkt prima inderdaad..
Willem
22 april 2013 om 14:07 #18114194Echt waar ???
Dat zou DE oplossing zijn voor de motor van mn F, die mag graag sludge produceren :(
Rik ;)
22 april 2013 om 14:37 #18114195Graag sludge produceren is vaak een carterventilatie probleem. Even alle slangetjes doorblazen…
22 april 2013 om 14:45 #18114196@Vinci wrote:
Graag sludge produceren is vaak een carterventilatie probleem. Even alle slangetjes doorblazen…
Ik weet het maar ik blaas de hele winter al slangen schoon :swear
Ik verdenk zeer sterk mn LPG systeem, die moet ook even nageken worden, zijn een paar kleine dingetjes die ik verholpen wil hebben.
Rik ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.