Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › sloom in lage toeren,hangend toerental bij schakelen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 oktober 2012 om 18:36 #17252665
hallo ik ben mark en nieuw op dit forum.
ik heb een zafira a 1.8 [x18xe] uit 1999 nu een jaar in mijn bezit en ik kan er niet echt aan wennen,bij een laag toerental is hij enorm traag maar naarmate het toerental omhoog gaat is er vermogen genoeg.
als ik dan moet schakelen valt me op dat het toerental lang blijft hangen waardoor je niet vloeiend kunt schakelen.
dit is mijn eerste opel dus weet niet of het normaal is,heb wel wat gelezen op dit forum over het schoonmaken van de gasklep en opboren van de carterontluchting.is dit bij mij ook de oorzaak?
lmm,egr en lambda is al vernieuwd,niet voor dit maar was voor motorstoring.
bvd mark1 oktober 2012 om 20:46 #18072741Welkom, wat is traag en bij welk toerental? Deze motor levert zijn maximale vermogen bij 5400 tpm en dat is maximaal 115pk bij een auto van ongeveer 1300kg.
Echt flitsend zal het dus nooit worden, wat betreft het langzaam terugvallen van het toerental, dat hoort zo!2 oktober 2012 om 10:06 #18072742Een Zafira is ook een redelijk zware auto 1300KG en dan 116PK heeft daarvoor toeren nodig om van zijn plaats te komen.
2 oktober 2012 om 18:44 #18072743in de lage toeren kan ik het wel begrijpen dan zal het geringe koppel best moeite hebben met 1300 kilo.
maar als ik bijvoorbeeld bij 4500 toeren overschakel zakt het toerental bijna niks,tussen de koppeling intrappen en het opschakelen.
als ik dan weer gas geef krijg ik eerst een dip en daarna trekt hij weer door.
dus vloeiend doorrijden is nagenoeg niet mogelijk.
heb ongeveer 18 jaar mijn rijbewijs dus daar ligt het niet aan.[hoop ik]3 oktober 2012 om 06:41 #18072744Het zou natuurlijk ook kunnen dat je koppeling niet helemaal meer goed is.
3 oktober 2012 om 16:20 #18072745volgens mij slipt hij niet door,welke manieren kan ik dit nog meer testen?
4 oktober 2012 om 18:44 #18072740ik kom er net achter dat ik een x18xe1 motor heb.
is mijn probleem nu wel te verklaren?4 oktober 2012 om 19:16 #18072739je kan je koppeling testen door je auto goed op de handrem te zetten, dan vervolgens je auto in versnelling 3 zetten, koppeling rustig op laten komen je merkt dat de auto dan vooruit wil maar dit gaat niet vanwege je handrem, dat is al goed. laat je dan de koppeling nog verder op komen en valt je moter uit dan kan je ervan uitgaan dat je koppeling OK is. Wanneer je dit doet en je auto wil niet vooruit of als je de koppeling verder laat opkomen en je motor valt niet uit en maakt alleen toeren, dan kan je ervan uitgaan dat je koppeling versleten is.
Good Luck :thumb
5 oktober 2012 om 21:14 #18072738dit motortype is zelfs bij de 1.8 soms sloom bij lage toeren. Dat hoeft ie van mij ook. bij toeren boven de 2000 trekt hij prima. Je moet gewoon je gasklep en je egr schoonhouden en bougies en benzinefilter en eventueel je LMM,(deze kan ook de boel verstoren) op tijd vervangen. Als ik je klacht hoor dan hoeft dat niets met je koppeling te maken, als ie slipt dat merk je meteen. dan schiet ie omhoog in de toeren. Jouw probleem (wat volgens mij bij een auto uit 1999 niet echt een probleem is) is dat de toeren te laag blijven, terwijl je motor juist veel toeren wil maken (3700 toeren bij 120 kmpu)
6 oktober 2012 om 10:21 #18072737 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.