Forumindex › Forums › Modellen › Grandland X › Slingerende Grandland X
- Dit onderwerp bevat 21 reacties, 11 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 24 augustus 2021om 20:10 door Astroide01.
-
AuteurBerichten
-
3 mei 2021 om 09:18 #18418900AnoniemLid sinds:
1 January 1970Hallo,
Ik heb een vraag.Ervaart er iemand ook dat de GX zich als een slagschip gedraagt op de weg en bij het toenemen van de snelheid het alleen maar erger wordt?
Onze GX slingert en dweilt op de weg. Heel erg onstabiel.
Bij een klein tikje aan het stuur veranderd die van richting en komt ook niet meer terug in een rechte lijn. Of dat links of rechts is maakt niet uit. En nee ik heb de corrigerende functie om binnen de lijnen te willen rijden uit staan. Dat vind ik niet prettig rijden. Over hobbels lijkt het als of je in een vrachtwagen zit waarbij de neus een duik maakt. Eerst dachten we dat het met de bandenspanning te maken had maar die zijn normaal 2.60 bar wat het ook behoort te zijn. Hij is door de Opel nagekeken maar die hebben niets kunnen vinden.Heeft iemand hier ook last van. Ik denk zelf aan problemen zoals:
– stuurhuis (kolom)
– schokbrekers
– ophangingIk kan iet snappen waar dat vandaan komt. heb in een andere GX mogen rijden welke ervaringen veel beter waren.
Graag verneem ik als er oplossingen zijn.
Vast vriendelijk bedankt
3 mei 2021 om 16:59 #18418922beste
2.6 bar is te veel normaal 2.2 baar van voor en achter is het minder dacht van 2 baar
Ik heb ook last van het stuurhuis soms valt dit weg en moet je aan het stuur trekken en allen maar naar links rechts is dit normaal
tussen ons ge zegt je koopt een Duitse en krijgt Franse bucht in je handen gestoken
3 mei 2021 om 19:09 #18418938Bij aanschaf vond ik hem ook erg slap in de achterkant. Vooral in vergelijk met de Zafira of Astra’s die ik daarvoor had met sportonderstel. Ook ivm met de caravan heb ik achter hulpveren geplaatst. Dit maakt hem veel stugger en een beter rijgedrag.
24 juni 2021 om 12:42 #18423896Ik heb een Grandland X hybrid en deze dwijlt ook over de weg. Afgelopen maart nieuw geleverd. Ben nog niet bij de dealer geweest.
<p style=”text-align: center;”></p>24 juni 2021 om 21:46 #18423930AnoniemLid sinds:
1 January 1970Typisch, als ik dit lees. Vreemd eigenlijk. Mijn Grandland X Innovation automaat, was van dec 2017, en lag als een blok op de weg. Niks dweilen, of over hoge bruggen hier, niks zijwindgevoelig. Ook ik had de functie Lane keep assist, altijd uit. Mijn bandenspanning hield ik voor en achter, altijd op 2,5 bar. De GLX lag bij mij als een blok op de weg. Het enig wat ik aan kan merken is , hij was naar mijn beleving wat te stug. Je voelde elke oneffenheid hard binnenkomen. De besturing was prima. Als ik het stuur losliet, trok hij niet naar rechts of naar links. Wanneer hij dan toch iets naar rechts liep, was dat,omdat het wegdek naar rechts afhelde.
25 juni 2021 om 08:39 #18423967AnoniemLid sinds:
1 January 1970Er is kennelijk gaandeweg de ontwikkeling van de GLX veel veranderd.
De mijne komt uit eind 2020 en heb begrepen dat het een van de modellen is welke niet meer door GM gemaakt wordt maar door een Franse fabrikant.
Er blijkt door de Fransen bezuinigd te zijn op tal van opties en mogelijkheden.Ik heb de auto grondig nalaten kijken en is die opnieuw gestabiliseerd. Nu lijkt het redelijk goed te gaan en is er wel iets veranderd maar echt stabiel op de weg is die niet helemaal.
25 juni 2021 om 09:46 #18423968AnoniemLid sinds:
1 January 1970[quote quote=18423967]Er is kennelijk gaandeweg de ontwikkeling van de GLX veel veranderd. De mijne komt uit eind 2020 en heb begrepen dat het een van de modellen is welke niet meer door GM gemaakt wordt maar door een Franse fabrikant. Er blijkt door de Fransen bezuinigd te zijn op tal van opties en mogelijkheden. Ik heb de auto grondig nalaten kijken en is die opnieuw gestabiliseerd. Nu lijkt het redelijk goed te gaan en is er wel iets veranderd maar echt stabiel op de weg is die niet helemaal.[/quote] Dat zou goed kunnen. Het is mij al eerder opgevallen, dat de Grandland uit de eerste productie serie, duidelijk minder of geen mankementen vertoond, dat de daaropvolgende series. Als een auto dweilt over de weg, kan dit verschillende oorzaken hebben. Denk aan de bandenspanning. De wielophanging, de schokdempers, de fusees enz. Dat gaf je zelf ook al aan. De constructie van de Grandland sluit uit, dat dit een zijwindgevoelige auto zou zijn. Dat een GLX Hybrid 4 (met een duidelijk hoger gewicht) zou dweilen, kan ik me al helemaal niet voorstellen. Doordat de Grandland niet meer Duits is, maar veel (naar mijn optiek) te veel Franse genen heeft, ben ik overgestapt naar een ander degelijk merk.
25 juni 2021 om 14:55 #18423999Ik heb een GLX 1.2 ultimate automaat uit maart 2019 en van dweilen over de weg heb ik geen last.
29 juni 2021 om 10:27 #18424363Offtopic :
[quote quote=18423968]Doordat de Grandland niet meer Duits is, maar veel (naar mijn optiek) te veel Franse genen heeft, ben ik overgestapt naar een ander degelijk merk. [/quote]
Hans : tja, Frans of Chinees, het is maar net waar je van gaat rillen. Gelukkig gaat de volledige 100% fusie niet door, maar weet jij dat je in een Chinese auto rijdt en wel van het Chinese moederbedrjf “Geely”? Daarom wil ik het woord ‘degelijk’ dat je gebruikt wel een klein beetje nuanceren. De chinezen hebben de afgelopen 100 jaar nog niet 1 betrouwbare / degelijke auto gebouwd. Dat Volvo zo zijn sporen heeft verdiend, doet niets af aan het feit dat de chinezen de baas zijn bij Volvo.
Zo rijdt anno 2021 een Opelrijder in een Franse auto en een Volvorijder in een Chinese auto………… en of je nu door een Franse kat of een Chinese hond wordt gebeten, het doet in beide gevallen pijn.
Tien jaar is het bij de meeste Volvo-fans waarschijnlijk al wel geland en voelt het al normaal, maar tien geleden was het nog hartstikke hot en enigszins controversieel: de overname van Volvo door de Chinese kolos Geely. Exact tien jaar geleden gaf de Europese Unie groen licht.
Het was voor velen even wennen: het Zweedse Volvo in bezit van een gigantisch Chinees bedrijf. Als dat maar goed zou gaan. Nadat zowel Volvo als Zhejiang Geely Holding Group in maart 2010 een handtekening onder de overname zetten, wilde de Europese Unie eerst eens nader onderzoeken of dit wel een goed idee was. De EU wilde goed kijken of de overname geen grote gevolgen zou hebben voor de concurrentie op de markt. Het onderzoek werd begin juli 2010 afgerond en toonde aan dat het Chinese eigenaarschap geen ‘significant’ verschil zou maken.De overname, waar een bedrag van €1,8 miljard mee gemoeid was, kreeg dus op 10 juli 2010 groen licht! Beide bedrijven namen nog even de tijd, waarna op 2 augustus de overname officieel werd gemaakt. Dankzij een stevige kapitaalinjectie heeft Volvo niet stilgezeten. Inmiddels heeft Volvo een portfolio dat niet meer vergelijkbaar is met dat van enkele jaren geleden. Daarbij profiteert het merk onder andere van de samen met Geely ontwikkelde modulaire platformen. Ook op elektrovlak heeft Volvo inmiddels veel te bieden. Wat begon bij plug-ins van de XC90 en S60 gaf later vorm aan auto’s als de volledig elektrische XC40 P8 Recharge. Hiervoor werden bijvoorbeeld ook gloednieuwe (Chinese) fabrieken uit de grond gestampt. Inmiddels is Polestar als volwaardig zustermerk gelanceerd en daarnaast lift ook het Chinese Lynk & Co – evenals een stel andere merken van Geely, mee op de gezamenlijk ontwikkelde techniek.
29 juni 2021 om 13:39 #18424392AnoniemLid sinds:
1 January 1970Beste @Quandor, je hebt volkomen gelijk wat de overname van Volvo door het Chinese Geely betreft. En wat dit verder in de toekomst mag betekenen, is vooralsnog koffiedik kijken. Hoe dan ook, Mijn Volvo XC 40 is in het Belgische Gent geassembleerd, en van origine nog Zweeds. Ook nog met een echte 1.5T benzinemotor. ik hou uit pure belangstelling, de ontwikkelingen op autogebied in de gaten. Hoe het zich ook verder ontwikkeld, ik ben zeer tevreden met mijn overstap. En het succes van de XC 40″an sich”, is echt gigantisch. Vorige maand mei zijn er 121 Opel Grandland,s verkocht in Holland. Tegenover maar liefst 940 van het XC 40 model. (waaronder ook veel PIH, en veel P8) Dat is toch een enorm verschil of niet? Buiten dit alles, denk ik (gezien mijn leeftijd, en de kwaliteit van Volvo) dat dit mijn laatste nieuw gekochte auto is. En ik ben nogal zuinig op m,n spullen. Dus hoop ik nog lang plezier van deze auto te hebben. Het verhaal doet niets af van het feit, dat door de overnamen van Opel door PSA, de door ieder welbekende “Duitse degelijkheid” heeft plaats gemaakt voor: “Franse kwaal…iteit”. En zal, wanneer de “Chinese invloed” op Volvo in de toekomst de overhand zal krijgen, dit op mij geen enkele invloed meer hebben. Dat Volvo nu min of meer gedeeltelijk in Chinese handen is, wil nog niet zeggen,(zoals jij suggereert) dat ik nu in een Chinese auto rijd. Zie mijn bijdrage in: Defect distributieriem (26 juni 9.26u) Daar zie je toch heus een Zweeds vlaggetje aan de rugleuning van de rechterstoel. (Excuses wanneer dit off-topic is)
29 juni 2021 om 22:00 #18424450Een vriend van mij werkt in Gent bij Volvo. Daar wordt de XC 40 inderdaad geassembleerd. Degelijke kwaliteitscontrole ook daar.
Ik ging niet tot aankoop over door het prijskaartje (achteraf wel wat spijt hoewel ik de grandland mooier vind).
Het is echter wel zo dat Volvo geïnteresseerder lijkt bij problemen met wagens na de verkoop. dat kan je van Opel of PSA blijkbaar niet zeggen. Ben benieuwd hoe de rechtszaak hier zal aflopen. Laatste bijeenkomst resulteerde in de vraag van de dealer en zijn advocaat,de klant en zijn advocaat of OPEL bereid was om een inspanning te doen….. De aanwezigen van OPEL begrepen die vraag blijkbaar niet en deden of hun neus bloedde alhoewel alle ogen van de aanwezigen, inclusief de gerechtsexpert op de OPEL vertegenwoordigers gericht waren. Het bleef heeeel erg stil in dat hoekje.
Ohja, die van mij slingert niet (vermoed ik),maar misschien morgen wel…………..
29 juni 2021 om 22:55 #18424455AnoniemLid sinds:
1 January 1970Beste @jopsa, ik heb echt met je te doen, dat je het zó slecht treft met je Grandland. Nu tot zelfs in de rechtszaal! Ik ben zeer benieuwd hoe dit verder zal verlopen. Hopelijk trekt Opel zijn lessen, uit de ontevredenheid, en serieuze klachten van de klanten. Ik wens je het beste.
4 juli 2021 om 15:16 #18424814Kleine correctie…. Als er met slingeren of “dweilen ” bedoeld wordt dat de wagen af en toe naar links of rechts neigt tijdens het rijden dan is dat inderdaad hier ook het geval. Vooral merkbaar bij autosnelweg rijden. Ik dacht dat dat aan mij lag maar blijkbaar dus niet. heb dat inderdaad niet met onze opel corsa….
4 juli 2021 om 20:22 #18424843als ik dit allemaal interpreteer denk ik dat het zogenoemde dweilen, gewoon de ‘lane assist’ is die reageert op de witte lijnen, ik voel dit inderdaad ook harder op de autoweg, als op gewone wegen, vermoedelijk omdat je op de autoweg beduidend harder rijd, zodat de correctie wat ruwer aanvoelt…
5 juli 2021 om 09:21 #18424870AnoniemLid sinds:
1 January 1970[quote quote=18424843]als ik dit allemaal interpreteer denk ik dat het zogenoemde dweilen, gewoon de ‘lane assist’ is die reageert op de witte lijnen, ik voel dit inderdaad ook harder op de autoweg, als op gewone wegen, vermoedelijk omdat je op de autoweg beduidend harder rijd, zodat de correctie wat ruwer aanvoelt…[/quote] Dat kan kloppen, maar dat weet ik niet zeker. Ik vond vanaf de eerste ritten, de Lane Assist zeer irritant, (omdat hier veel B-wegen zijn, met andere belijning) Daar waar je naar rechts moest voor tegenliggers, stuurde het systeem de auto altijd ongewild naar het midden. Dat vond ik te gevaarlijk, en heb vanaf het begin het systeem definitief uitgeschakeld. Daarom heb ik nooit last ondervonden van dweilen, of onstabiel rijgedrag van de Grandland. Ook niet bij sterke zijwind. Ik zou hen die klagen over het dweilen van de auto, dan ook adviseren, een tijdje zonder dit systeem te rijden.
7 juli 2021 om 21:08 #18425247[quote quote=18424843]als ik dit allemaal interpreteer denk ik dat het zogenoemde dweilen, gewoon de ‘lane assist’ is die reageert op de witte lijnen, ik voel dit inderdaad ook harder op de autoweg, als op gewone wegen, vermoedelijk omdat je op de autoweg beduidend harder rijd, zodat de correctie wat ruwer aanvoelt…[/quote][quote quote=18424843]als ik dit allemaal interpreteer denk ik dat het zogenoemde dweilen, gewoon de ‘lane assist’ is die reageert op de witte lijnen, ik voel dit inderdaad ook harder op de autoweg, als op gewone wegen, vermoedelijk omdat je op de autoweg beduidend harder rijd, zodat de correctie wat ruwer aanvoelt…[/quote]
Nee hoor. Anders zag ik wel dat de line-assist in werking treedt,wat niet het geval is.
8 juli 2021 om 10:22 #18425317Heb je al laten nakijken of de sporing van de je banden correct is?
https://www.auto-onderdelenexpert.nl/tips/uitlijning-slechte-sporing-1659
8 juli 2021 om 16:45 #18425373Beste,
Als toevoeging aan de melding van “sporing” hierboven, kan het zijn dat de banden gemonteerd zijn in de verkeerde draairichting (na de winter bijvoorbeeld)? dit is vaak te herkennen aan een icoon/pijl op de band met tekst “Rotation”. Een kennis van mij voelde ook vreemd rijgedrag en toen ik ging kijken zaten de banden van linksvoor aan de rechterzijde gemonteerd. Alles teruggezet en het issue was toen verholpen.
Succes.
9 juli 2021 om 19:32 #18425464[quote quote=18425317]Heb je al laten nakijken of de sporing van de je banden correct is? https://www.auto-onderdelenexpert.nl/tips/uitlijning-slechte-sporing-1659[/quote][quote quote=18425373]
Beste, Als toevoeging aan de melding van “sporing” hierboven, kan het zijn dat de banden gemonteerd zijn in de verkeerde draairichting (na de winter bijvoorbeeld)? dit is vaak te herkennen aan een icoon/pijl op de band met tekst “Rotation”. Een kennis van mij voelde ook vreemd rijgedrag en toen ik ging kijken zaten de banden van linksvoor aan de rechterzijde gemonteerd. Alles teruggezet en het issue was toen verholpen. Succes.[/quote][quote quote=18425373
Na 4 maanden de wagen kwijt te zijn geweest zouden ze dat toch wel gemerkt hebben vermoed ik. Nee,het ligt niet aan de banden. Was het dat maar.
10 juli 2021 om 16:55 #18425533AnoniemLid sinds:
1 January 1970[quote quote=18424450] Oh ja, die van mij slingert niet (vermoed ik),maar misschien morgen wel…………..[/quote] Ik vind je gevoel voor humor, (ondanks alle tegenslag met je GLX) echt uniek op dit forum….. :rolling:
12 juli 2021 om 12:12 #18425892Bedankt Hans
Ik stuurde onlangs 1,25 GB aan video-spul door naar betrokken partijen. Het zal wel weer zijn van “Ja maar………”
24 augustus 2021 om 20:10 #18433060[quote quote=18418900]Hallo, Ik heb een vraag. Ervaart er iemand ook dat de GX zich als een slagschip gedraagt op de weg en bij het toenemen van de snelheid het alleen maar erger wordt? Onze GX slingert en dweilt op de weg. Heel erg onstabiel. Bij een klein tikje aan het stuur veranderd die van richting en komt ook niet meer terug in een rechte lijn. Of dat links of rechts is maakt niet uit. En nee ik heb de corrigerende functie om binnen de lijnen te willen rijden uit staan. Dat vind ik niet prettig rijden. Over hobbels lijkt het als of je in een vrachtwagen zit waarbij de neus een duik maakt. Eerst dachten we dat het met de bandenspanning te maken had maar die zijn normaal 2.60 bar wat het ook behoort te zijn. Hij is door de Opel nagekeken maar die hebben niets kunnen vinden. Heeft iemand hier ook last van. Ik denk zelf aan problemen zoals: – stuurhuis (kolom) – schokbrekers – ophanging Ik kan iet snappen waar dat vandaan komt. heb in een andere GX mogen rijden welke ervaringen veel beter waren. Graag verneem ik als er oplossingen zijn. Vast vriendelijk bedankt[/quote]
@Gravenb,
Toen jij last had van het ‘dweilen’ over de weg met je GLX, had je toen ook last van een trilling in je stuur tussen de 100-110km/u? Van het dweilen blijk ik ook last te hebben, maar ervaar ook een soort van brom in mijn stuur rond die snelheid. Mijn banden zijn al opnieuw gebalanceerd, maar daar lag het dus niet aan. Vrijdag worden mijn banden kruislings gewisseld, in de hoop dat het euvel dan verholpen is. Het is vermoeiend rijden zo, het is net of je de hele tijd je auto aan het corrigeren bent.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.