Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › SLick 50 of iets anders? bescherming voor de winter!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 november 2010 om 19:05 #17228527
Hoi allemaal,
Heb een tijdje geleden (net na de winter 2010) de auto een hele goeie beurt gegeven, en daarbij op aanraden van een opel-kenner, slick -50 in mijn motortje gegooid bij oliewissel…
heb sindsdien weer ettelijke km’s gereden enzo, ongeveer 19:000. (ja veel ik weet het) en ik ben nu de auto soort-van winterklaar aan het maken…
komt binnenkort ook weer een APK, grotebeurt en distri-riem wissel aan bij deze oto,
mijn vraag is… ik heb gemerkt dat slick-50 nogal redelijk werkt bij koude motor/lage toerentallen/stationair toerental etc.
kan ik het binnen 15.000km weer toepassen, met name ook voor bescherming voor de winter/korte stukken..
en/of wordt mij iets anders aangeraden?
ander spulletje of truukjes etc?momenteel heb ik iets, wat ik elke winter bij de auto doe…
de ram air buis naar luchtfilter vanaf de grille verwijderen,
en ongeveer 40% van de radiator met 2x houten plankje (1x voor 1x achter) afplakken, zodat ie sneller warm loopt/niet zo snel afkoelt in koude lucht….
auto kan niet op een oprit (heb ik niet) en ook niet in een stalling/garage (ook niet beschikbaar), en staat in een parkeerhaven langs de weg!
iemand nog andere tips en trics voor de winter?
16 november 2010 om 18:42 #17760476Tips of tricks voor de winter nog iemand?
had gedacht ergens nog een 12v föhntje op te duiken, uit elkaar te trekken, en in het luchtfilterhuis te plaatsen met een thermoschakelaartje op de radiator ;)
> starten > aan, motortemp 92 graden > uit!
Deken rondom de accu,
auto ‘snachts aan de lader
voorruit met warmte pads etc.!??16 november 2010 om 19:12 #17760477Handremkabel goed in de olie zetten!!!
Is eigenlijk zo stom nog niet je auto voorbereiden het zou een hele koude winter worden!!
Dat met dat “12v föhntje” snap ik niet, en zo n ding kan nooit al die inlaat lucht verwarmen!
16 november 2010 om 19:42 #17760478Ik heb in de vorige astra F een 150 watt keramisch verwarmingselement in de filterbox gebouwd (equivalent van een föhn,
(bij een föhn zou ik alleen spiraaltje in een ronde pijp monteren)
Resultaten, na eerst zelfs sceptisch te zijn…
motor 3 a 4 minuten eerder op temperatuur bij stadsverkeer,
fors minder brandstof verbruik met koude motor op de 1e 5 km!-5graden, 2 minuten stationair draaien, met systeem aan… motor temperatuur begon al op te komen…
-5 graden, 2 minuten stationair draaien zonder systeem aan…
geen kik!het werkt dus wel…:wub:wors
de lucht die aangezogen werd had ongeveer een temperatuur van 25 graden celsius… een zomerse dag temperatuur dus…
en dat in de winter…ik ga dus dat weer proberen in te bouwen, echter moet een
doorgang vinden in het brandschot voor een schakelaar, of schakelen via de mistlichten/temperatuurschakelaar…als je wil kan ik fotó’s online zetten van het in te bouwen systeem!
16 november 2010 om 19:57 #17760479Bovendien heb ik met winterklaar het volgende klaar staan aangezien ik regelmatig naar limburg rij (en naar luxemburg reed door de ardennen/schneiffel)
-een complete rugzak in de auto met reserve kleding, dikke winter/regenjas, handschoenen, sjaal, muts, reserve schoenen hesjes, Deken, handdoeken en slaapzak
-heb een 220v multi XS7000 lader met accessoires (van CTEK) in de auto/inhuis)
-winterbandjes er onder,
-altijd setje sneeuwkettingen klaar achterin de bak…
-sleepkabel/startkabels klaar,
– Heb een Tasje met hoes voor de voorruit en ene voor de hele auto,
-2x krabber,
-slotontdooier/vaseline,
-ruitontdooier,
-doek, spons,
-antivries etc.
Ja die tas staat in de auto klaar, achterin en ja ik zorg er heel goed voor dat kofferdeksel NIET dichtvriest…er staat nog flesje slotontdooier, antivries, krabber, en een fohn met verlengsnoer klaar in de hal!
-Radiator helft dichtgeplakt,
-aanzuigbuis verwijderd, motor pakt nu “warme” lucht vanachter de radiator ipv voor onder de motorkap…
– 12v systeem komt er binnenkort ook weer in!en last but not least staat een 44AH reserve accu continue aan die lader naast de verwarming in de hal,
– Natuurlijk een telefoonnummer ANWB, (voor als ik het echt niet meer redt! hetgeen bijna ondenkbaar is…)Zoals je ziet ben ik heel goed uitgerust voor de winter!!
(heb de nodige ervaring gehad met pech/niet starten/bevroren deuren/stranden in de sneeuw dan wel andere problemen…16 november 2010 om 20:07 #17760480als er een middel is tegen dat klote gekrab,mn voorruit heb ik bedekt met folie,maar die zijruitjes!
16 november 2010 om 20:17 #17760481je ramen inwrijven met een mengsel van auto (nanowax) en Rainex/ of anti regen spul,
en een paar van die windspoilers boven je ramen helpen een stuk… (ook niet helemaal, maar net genoeg om niet te hoeven krabben)
of een half uurtje eerder naar buiten en een 220v kacheltje met verlengsnoer in je auto zetten op de laagste warme stand ;)
16 november 2010 om 20:42 #17760482zo jullie maken van het winterklaar maken een echte hobby :agent
als je niet van krabben houd, koop dan gewoon van die ruiten ontdooings spray werkt prima,
dat spul ruit heel erg naar spiritus dus denk als je dat in een oude fles glassex doet dat dat ook wel werkt.
16 november 2010 om 20:59 #17760483Zoals gezegd, ik heb veel meegemaakt in het verleden, dus ik Zorg er wel voor dat ik alles klaar en bij elkaar heb…
Spiritus wil wel werken ja, evenals die pakketjes ruit ontdooier/slotontdooier te krijgen bij de gamma, aldi, etc… witte flesjes met rood/blauwe labels, men kent ze wel… t spul werkt goed… op glycol basis…
maar ik zou graag meer weten over motorbescherming en of dopes? voor de winter???
Dopes/Olie, en andere truucjes of spulletjes?16 november 2010 om 21:00 #17760484Heb ooit wel eens een weekje een huis tuin en keuken kachel in de kofferbak gegooid. Bank had ik toch altijd plat van die auto (anders klonk de bass niet mooi uit de woofer)
Die had ik op een tijdklokje in het stopcontact.
Voor dat ik naar mn werk moest had ie al 2 uur staan blazen en verwarmen.
Stapte dus lekker met een duffe kop in de auto, op lekker warm leer….en ik hoefde geen ruiten te krabben…Je moet alleen niet vergeten om de stekker los te trekken als je weg wil:angel
16 november 2010 om 21:04 #17760485toevoegingen aan de olie en dergelijke vind ik niet nodig.
We zijn hier niet in een superkoud land.
Als je dan toch zover wil gaan zou je eens in Zweden moeten zien hoe ze sommige dingen oplossen.
Zoals een zak voor de ruitensproeier, die op het uitlaatspruitstuk ligt en dergelijke.
16 november 2010 om 21:05 #17760486Ook dat heb ik een tijd lang gedaan ja… :) maarja kan de auto niet op een oprit zetten, maar langs de kant van de weg, met 10mtr verlengsnoer gaat dat dan nog, maar je loopt het risico dat een persoon er over valt, of het steelt, of andere dingen uithaalt!
1200w kacheltje voor op de badkamer achter in de bak van de station was wel lekker inderdaad, moest alleen een half uur eerder op staan, en ik ben al geen ochtendmens…
kunnen ze stroom niet gewoon draadloos maken??
16 november 2010 om 21:13 #17760487Standkachel van Webasto er in.
Mooi spul, maar kost genoeg.
16 november 2010 om 21:15 #17760488ja inderdaad, dan meteen een aansluiting bij de bumper er in, en een on-board accu lader, etc…
en meteen een verwarmingselement voor de motor (koelwater..) en die bestaan,
je kan tegenwoordig alles krijgen in een hele set, maar het kost genoeg ja!
17 november 2010 om 13:17 #17760489er worden inderdaad veel spulletjes voor in de olie etc verkocht, maar ik denk dat het meeste geldverspilling is :o
versleten delen moeten toch vervangen worden en kunnen niet gemaakt worden door zogenaamde wondermiddelen
denk dat je met die olie additieven alleen maar uitstel van executie krijgtik zorg altijd dat ik goede kwaliteit olie in mijn motor gooi en dat zou voldoende moeten zijn
vaak genoeg olie controleren en op tijd vervangen :thumbup17 november 2010 om 13:44 #17760490die rommel voor in de olie is idd voor motoren die gereviceerd moeten worden :P
18 november 2010 om 18:28 #17760491Valvoline een van de beter oliën?
heb nu valvoline 15w40 synt er in zitten…
maar als t erg koud is… (lees <+5.C)
dan begint bij start vaak even de boel te ratelen…
komt na een licht tikje op het gas allemaal wel weer bij…misschien dunnere olie er in doen?
of andere olie?
auto heeft net de 150.+++ aangetikt…heb wel gemerkt dat slick 50 gewerkt heeft hoor de vorige keer…
dusja of het echt rommel is weet ik niet…maarre… een collega gaf me een tip… achterruitverwarming aan, en airco, en andere accessoires, 3 minuten wachten voor het wegrijden… en dan inderdaad, loopt de auto sneller warm… > of dat te maken heeft met stationair toerental en/of geen rijwind weet ik niet… maar het helpt wel…
(handboekje van de auto staat niet stationair warm laten draaien? in hoeverre moeten we dat serieus nemen? aangezien diezelfde collega van mij, bij -5/-10 een 10 minuten voor einde werktijd auto gaat starten, zich omkleed en dan wegrijdt met een heerlijk warme auto?
ook een opel trouwens, vraag me niet welk type motor etc.)19 november 2010 om 23:01 #1776049215W40 is voor een Z16XE ook wel ERG dikke olie.
Willem
20 november 2010 om 13:33 #17760493Ik snap dat gedoe voor de motor niet zo :wtf Die dingen kunnen echt wel tegen een beetje kou
21 november 2010 om 10:20 #17760494Ze kunnen zeker wel tegen de kou, maar de 16 kleppertjes zijn tog net ff wat gevoeliger dan normale 8 kleppers. De 16 kleppers kan je inderdaad beter 10W of 5W 40 in doen, zeker in de winter zodat de olie sneller door je blok wordt gepompt en minder slijtage onderhevig is. Slik 50 is zeker een goed middel voor je blok. Het zorgt ervoor dat je kleppen minder of helemaal niet meer tikken. Het zorgt er namelijk voor dat er een beschermlaag van Teflon aan ja cilinderwanden blijft zitten. Zodat je motor minder snel slijt en dus langer mee gaat. Heb het zelf een paar keer tot mijn grote tevredenheid gebruikt. Wanneer je je olie ververst kan je slik erbij gooien en daarna kan je geloof ik nog zeker 2 tot 3 keer je olie verversen zonder opnieuw slik 50 erbij te gooien. Maar dat staat geloof ik op de verpakking.
25 november 2010 om 15:22 #17760495Ik zeg tijd voor Motor Up, wondermiddel, check teleshopping maar op RTL.
En al die zooi in je auto, het lijkt wel op je gaat camperen.
Dat is een patij extra gewicht in je auto, kost je weer extra aan benzine.1 december 2010 om 14:07 #17760496… :wtf .. gewoon een goeie thermostaat, en GOED onderhoud .. niks aan de hand… en de mijne staat regelmatig weken stil.. ook in de vrieskou..
mijne begint meestal na een minuut of 5 al warmere lucht te blazen..
ik laat em ook warmlopen als het echt koud is.. starten… 5sec wachten, 3 sec hoger toerental (ff olie rond laten gaan).. deur opslot,motor aan.. koffie drinken.. :D
moet zeggen dat als het echt koud is … zoals nu.. -5c doe ik het elke keer als ik moet rijden.. mij te koud.. king:denk dat ik voor de vectra een afstandstart-kastje ga monteren.. dat is een automaat dus kan geen rare dingen doen..
1 december 2010 om 20:52 #17760497na 5 minuten pas… :jerry :wors
De Vectra-V6 is ook zo warm inderdaad.
Straat uit, hoek om en huppa, na 1 km begint het al lekker warm te worden in de auto….
nee ik gebruik geen extra olietoevoegingen, de V6 tikt eigenlijk nooit, en dat is toch zo’n ”gevoelige” multi klepper, 24kleppen met exact dezelfde stoters als alle 16V motoren.
er is maar 1 devies, GOED onderhoud en regelmatig langere stukken rijden.
mijn 1.6 16V tikt nooit, ook nu niet, zelfs niet met oliepeil onder de min, terwijl ze inderdaad normaal vrij gevoelig voor zijn.
ik ververs regelmatig eerder dan voorgeschreven, de motorolie.
Willem
11 december 2010 om 12:36 #17760498Olie vaker verversen dan voorschreven ja daar doe ik dan ook wel aan, maar heb nu naar tevredenheid een paar weken met mijn 300w verwarmingselementje in de luchtfilterbox gereden, momenteel even er uit gehaald (APK weet niet of dat goedkeur is) maar voor de rest zien we wel…
en wat ook helpt tegen vocht in de auto, (raamspoilers) en daaronder de ramen op een kiertje laten staan… kan het vocht UIT de auto… helpt ook met het ontdooien/ontwasemen van de voorruit… :P
maar toch bedankt voor alle tips en tricks!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.