Slepend probleem motormanagement lampje

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Slepend probleem motormanagement lampje

  • Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17265998
    jackflash
      Lid sinds:
      27 June 2007

      Hallo,
      Laat ik beginnen met te zeggen dat ik absoluut een dombo ben als het op kennis van auto’s aankomt. Dus dat verklaart waarschijnlijk een hoop domme vragen die ik wellicht nog ga stellen n.a.v. reacties. Ik ben ten einde raad. Ik rijd een Opel Zafira Diesel (2.0 DTI 16V, 74 kw / 99 pk) uit 2004. Ik heb ‘m zelf nu 7 jaar en ‘t is op 1 ding na, een super betrouwbare auto gebleken. Eigenlijk al na een jaar of 2 kreeg ik af en toe een melding van motormanagement. Probleem is dan, zoals jullie weten dat dan je max snelheid ineens terugvalt naar 100/110 en je niet meer goed kunt accellereren. Bij de Opel dealer code uit laten lezen, wat dingen vervangen en hij deed het weer. Voor een paar weken…. Weer terug, weer codes gereset en hetzelfde verhaal. Nu kwam dit gelukkig tijdens het rijden meer niet dan wel voor, dus er viel mee te leven. Echter het afgelopen jaar is het lampje continue aan en rij ik dus letterlijk op halve kracht. Mijn vrouw rijdt voornamelijk in de auto en heeft er niet zo’n problemen mee, maar ik word er knettergek van. Levensgevaarlijk ook nog als je een tractor wilt inhalen en het lampje springt ineens aan. Goed, om een lang verhaal kort te maken: ik heb er al diverse mensen naar laten kijken. Er zijn al wat dingetjes vervangen (vraag me niet wat), maar zonder resultaat. Ik vind het verder een prettige auto en zou er graag nog een paar jaar in willen rijden. Maar dan moet dit wel opgelost worden. Wie weet hoe ik dit moet aanpakken, of heeft zelf al zo’n probleem gehad en kan met enige zekerheid zeggen wat de oorzaak is?
      Hulp is meer dan welkom. Ik denk eraan om een nieuwe auto te kopen, puur en alleen door dit hele vervelende euvel. Zou ik echt jammer vinden.

      Alvast dank!
      Michel

      #18235212
      midnight black
      Deelnemer
        Lid sinds:
        14 December 2011

        Welkom, ik zou de auto uit laten lezen zodat ook bekend is waar het probleem gezocht moet worden. Zonder foutcode is er zo op afstand niks zinnigs over te zeggen.

        #18235213
        gose91
        Deelnemer
          Lid sinds:
          13 November 2013

          En ik mag hopen dat je wel wat rekeningen mee hebt gekregen waarop staat wat er al vervangen is…

          #18235214
          jackflash
            Lid sinds:
            27 June 2007

            @midnight black wrote:

            Welkom, ik zou de auto uit laten lezen zodat ook bekend is waar het probleem gezocht moet worden. Zonder foutcode is er zo op afstand niks zinnigs over te zeggen.

            De foutcodes hebben geen betrekking op het probleem, zo lijkt het. Elke keer als de foutcodes worden uitgelezen, staan er dingen tussen die niet de oorzaak waren. Deze stapelen zich op in de loop der tijd met als gevolg dat het lampje niet meer uitgaat. Iets in het systeem is er de oorzaak van dat deze foutcodes steeds op komen zetten. Resetten is dan een tijdelijke oplossing. Vraag is hoe dit aan te pakken.

            #18235215
            Haasje17
            Moderator
              Lid sinds:
              8 September 2009

              Ga eens naar een andere opel dealer of garage.
              Dat het opstapelt is voor een deel logisch, op moment dat het lampje gaat branden kan het zomaar zijn als je dan nog een paar dagen doorrijd dat er ook andere sensoren andere waardes meten, het vervangen van ineens al die sensoren heeft vaak geen zin.

              Dus zonder foutcodes kunnen we weinig of niets, veel gevallen de egr klep. Anders is de kans groot dat de ecu de boosdoener is.

              Zonder foutcodes kunne we er niet veel over zeggen. Kan je wel zeggen als je naar een van de betere garages of dealers gaat dat ze dit echt wel op moeten kunnen lossen.

              De garages die uitlezen en dan ineens alles wat erin staat vervangen daarvan wegblijven.

              Schiet de auto echt in de begrenzer of krijg je hem dan nog wel op volle toeren bij gasgeven maar duurt het langer?

              #18235216
              Dolby
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 May 2008

                Zoals hierboven ook al gezegd is. Laat hem uitlezen. Met de foutcodes kun je tenminste kijken waar je moet zoeken namelijk. Maar zoals je zelf beschrijft lijkt het inderdaad dat het te maken kan hebben met de EGR klep of vacuum van de turbo diesel. Maar nogmaals eerst uitlezen met met die codes kun je verder gaan.

                Succes ermee.

                #18235217
                jackflash
                  Lid sinds:
                  27 June 2007

                  @Haasje17 wrote:

                  Schiet de auto echt in de begrenzer of krijg je hem dan nog wel op volle toeren bij gasgeven maar duurt het langer?

                  Nee, volle toeren krijg ik hem nagenoeg nooit meer. Ik rij nu 99% van de tijd met het lampje aan en dan trekt hij dus slechts heel langzaam op met maximaal 110 als snelheid bij gaspedaal helemaal ingedrukt.

                  Ik zal de codes nog eens laten uitlezen, maar vraag me af of dat helpt. Ik krijg dan een hele waslijst van dingen die defect zouden zijn, maar dat in werkelijkheid niet zijn. Zou het een goede procedure zijn om:
                  – de codes te laten resetten
                  – indien het lampje de eerste keer weer gaat branden hierna, meteen code uitlezen
                  – zou het kunnen dat dat dan de oorzaak van het probleem is?

                  #18235218
                  Dolby
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    1 May 2008

                    Dat de auto dan max +/-110 rijd is een beveiliging van de motor. Dat is alleen maar om de motor te beschermen. Ik zou er niet te lang mee doorrijden. Want het zou motorschade kunnen geven.
                    Nogmaals zonder foutcodes kun je alleen maar gissen maar kom je niet verder.

                    Je zegt zelf. Er komt een hele waslijst met codes. Hoe kun jij nou zeggen dat die codes niet kloppen eigenlijk? Als de Op-com deze foutcodes weergeeft betekend dit dat er iets aan de hand is. Dat wilt niet zeggen dat het kapot is. Maar dat die onderdelen niet werken zoals ze zouden moeten werken. Het kan ook best zijn dat je allerlei foutcodes krijgt die betrekking hebben op een onderdeel. Bijvoorbeeld; een EGR klep en/of vacuüm gedeelte. Dat zou niet betekenen dat de EGR klep kapot is maar het zou wel een vacuüm slang of een verstopte EGR klep kunnen zijn.

                    Nogmaals laten uitlezen de foutcodes opschrijven en met die foutcodes kun je aan de slag met uitzoeken wat nu precies de problemen zijn.

                    Succes met het oplossen van je probleem.

                    #18235219
                    jackflash
                      Lid sinds:
                      27 June 2007

                      @Dolby wrote:

                      Dat de auto dan max +/-110 rijd is een beveiliging van de motor. Dat is alleen maar om de motor te beschermen. Ik zou er niet te lang mee doorrijden. Want het zou motorschade kunnen geven.
                      Nogmaals zonder foutcodes kun je alleen maar gissen maar kom je niet verder.

                      Je zegt zelf. Er komt een hele waslijst met codes. Hoe kun jij nou zeggen dat die codes niet kloppen eigenlijk? Als de Op-com deze foutcodes weergeeft betekend dit dat er iets aan de hand is. Dat wilt niet zeggen dat het kapot is. Maar dat die onderdelen niet werken zoals ze zouden moeten werken. Het kan ook best zijn dat je allerlei foutcodes krijgt die betrekking hebben op een onderdeel. Bijvoorbeeld; een EGR klep en/of vacuüm gedeelte. Dat zou niet betekenen dat de EGR klep kapot is maar het zou wel een vacuüm slang of een verstopte EGR klep kunnen zijn.

                      Nogmaals laten uitlezen de foutcodes opschrijven en met die foutcodes kun je aan de slag met uitzoeken wat nu precies de problemen zijn.

                      Succes met het oplossen van je probleem.

                      Ik rij er al 4 jaar mee rond ;) Hoe ik dat weet dat die codes niet kloppen? De garage heeft die punten / onderdelen gecontroleerd. Maar er zal toch wel iets niet goed zijn, anders krijg ik dat verdomde lampje niet te zien. Maar zal je advies opvolgen. Ik zal het eerst eens resetten en dan in de gaten houden welke codes er verschijnen. Dank.

                      #18235220
                      Dolby
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        1 May 2008

                        Graag gedaan. hou ons op de hoogte. Misschien dat we je nog kunnen helpen met advies. :thumb

                        #18235221
                        Nick-GSI
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 June 2004

                          misschien is het ook handig als je de foutcodes die erin zitten hier neer te zetten zodat we ook kunnen mee denken, en ze zullen er niet voor niks in zitten ( let wel dat het 1 gevolg kan zijn van een andere foutcode )

                          #18235222
                          jeroegro
                            Lid sinds:
                            4 March 2012

                            Michel,
                            ik deel je zorgen! In mijn Zafira ZX 1.8 is het lampje ook meer aan dan uit en hij loopt soms uitermate beroerd. De garage weet t niet en de erkende dealer begint doodleuk bij ‘t duurste onderdeel! Heb zelf een dongeltje aangeschaft en lees de foutcode’s uit. Helaas is de verkoper overleden maar op dit forum zitten zeer ervaren monteurs (m/v).

                            Bijna logisch komt er een hele lijst meldingen. Die computer schrijft alles op! Bijv: 1. Een ventilator valt stil maar dat weet die compu niet, wel dat t te warm wordt (melding 1), dat het ergens anders ook te warm wordt(melding 2) , dat de motor te heet wordt (melding 3) dat de achterruitverwarming geen stroom afneemt (meldingt 4) en dat alles omdat er een stukje draadboom is uitgefikt (wat uiteindelijk de oorzaak blijkt maar waar natuurlijk geen sensor op zit! De compu weet daar dus niks van, maar wel van alle gevolgen! Hoe langer je lijstje hoe beter je de ananlyse kunt maken.

                            Succes, ben heel benieuwd waar je op uit komt.

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.