Forumindex › Forums › Techniek › Cih › slechte prestaties 20E (opgelost)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 oktober 2009 om 12:09 #17213508
hallo,
ik heb deze zomer mijn kadett C omgebouwd van 1.2s naar 20E, in combinatie met een 4-bak en een 3.44 achteras.
Nu is het probleem dat de prestaties van het blok best tegenvallen, bij het optrekken gaat het tussen 1500 en 3000 toeren redelijk, dus niet echt geweldig snel, dan tussen 3000 en 4000 toeren komt het bijna niet vooruit, van 4000 tot 5000 toeren trekt hij zeer goed, en dan houdt de motor opeens in, alsof er bij 5000 een toerenbegrenzer op zit.
Ik heb altijd gedacht dat de motor te weinig benzine kreeg, omdat er een benzinepomp van een audi 80 op zat, maar nu heb ik die deze week vervangen voor een van een manta 20E, maar het probleem blijft nog steeds.
Nu is dus mijn vraag of misschien nog iemand ooit hetzelfde probleem heeft gehad, of dat iemand misschien nog tips heeft waar dit aan zou kunnen liggen.Ik heb verder de temperatuursensor al gecontroleerd, het luchtfilter vervangen en de ontsteking nog eens gecontroleerd met een stroboscoop, dus dat zit allemaal goed.
Het gaat hier om een 20E blok uit een manta B, met LE-jetronic en transistor ontsteking, verder is het blok helemaal standaard.
27 oktober 2009 om 14:21 #17541733bougies vuil of kapot misschien. valse lucht ergens. kijk daar eens naar
27 oktober 2009 om 15:18 #17541734nieuwe bougies heb ik al geprobeerd, dat had ook geen effect. Als ik nu de bougies er uit haal, zie ik dat de bougies van cilinder 3 en 4 heel lichte aanslag hebben, en de bougies van cilinder 1 en 2 zijn helemaal schoon, dus ik denk dat de motor te arm loopt, maar ik kan hier geen oorzaak van vinden.
Valse lucht heb ik gecontroleerd, door overal een beetje remreiniger te spuiten, zonder resultaat, dus dat zal het ook niet zijn.
27 oktober 2009 om 19:20 #17541735Ik ga bijna denken aan een verkeerd ontstekingshuis.
Werkt je vacuumvervroeging nog wel?
28 oktober 2009 om 18:36 #17541736ik kwam er vandaag toevallig achter bij mij manta cc dat de benzine slang een licht knik had en dus de rubber losgelaten had vanbinnen zodoende trok de slang zich vacuüm en dus plat…
het betreft hier dus het dikke stuk slang tussen tank en benzinepomp.
dat gaf een soortgelijk gedrag…
bij hoge toeren en hoge snelheid dus inhouden/uitvallen.29 oktober 2009 om 12:26 #17541737Hij heeft het erover dat’ie boven de 4000 omw/min weer goed trekt. Dan is het niet de brandstof.
29 oktober 2009 om 18:11 #17541738hij trekt vanaf 4000 toeren wel goed, maar bij 5000 houdt hij vervolgens weer in, ik kan dus niet boven 5000 toeren komen. Bij het vervangen van de brandstofpomp heb ik ook de aanvoerleiding van de tank naar de pomp vervangen, dus daar zit het probleem ook niet.
Vandaag heb ik nog gecontroleerd of de vacuumvervroeging werkt, en die lijkt ook gewoon te werken. Nu denk ik dus dat het probleem in de centrifugaal vervroeging zou kunnen zitten, dat zou het vreemde gedrag van de motor kunnen verklaren. Alleen heb ik nu geen idee hoe ik dit kan controleren, dus ga ik morgen maar eens een andere verdeler die ik nog heb liggen proberen.29 oktober 2009 om 18:16 #17541739:agentlijkt op een brandstof mengsel probleem, dus of te weinig/veel benzine , of te weinig/veel lucht. probeer eens een andere lmm.
30 oktober 2009 om 10:23 #17541740Centrifugaal vervroeging denk ik niet dat de oorzaak is. Dan zou die boven de 5000 toeren ook niet lekker lopen.
Ik denk ook eerder aan brandstof/lucht mengsel. En dan vooral richting LMM. Als deze ooit een back-fire heeft moeten verwerken heb je grote kans dat de klep scheef is waardoor de waarden niet meer kloppen.
Ik zou er even een andere opzetten om te testen.
30 oktober 2009 om 12:31 #17541741origineel gepost door boyanka
:agentlijkt op een brandstof mengsel probleem, dus of te weinig/veel benzine , of te weinig/veel lucht. probeer eens een andere lmm.wilde ik ook zeggen,ik denk dat er war mis is met je luchtmengmeter.
2 november 2009 om 15:14 #17541742omdat ik niet al te veel reserve onderdelen heb voor LE-jetronic, is het voor mij niet echt mogelijk om even een andere luchtmassameter er op te zetten. Dus ben ik vandaag maar eens gaan kijken wat het probleem kan zijn bij de luchtmassameter.
Als eerste heb ik eens gekeken naar de klep, omdat de lmm in het begin toch een aantal keren door een backfire er af is geblazen, maar eigenlijk is er niks vreemds aan te zien, en sluit hij ook nog heel mooi af.
Vervolgens heb ik de beschermkap aan de bovenkant er af gehaald, en toen bleek dat je daar het mengsel mooi kan bijstellen, doordat het armpje een stukje te verdraaien is. Hier heb ik een beetje mee geëxperimenteerd, maar daar werd het eigenlijk alleen maar slechter van, of ik hem nu armer of rijker zette.
Verder heb ik ontdekt dat als je bij stilstaande auto het gas helemaal intrapt, de motor niet boven 2000 toeren uit komt, maar bij gedeeltelijk het gas induwen is niks aan de hand. Dit is ook af en toe te merken tijdens het rijden, met 3/4 gas trekt hij beter dan bij vol gas.
Nu denk ik dus dat iets mis is met de ecu, want de rest is eigenlijk uitgesloten, of zou ik nog iets over het hoofd zien?
2 november 2009 om 17:48 #17541743:agentlijkt er bijna op dat of je benzine slang (toevoer) is omgewisselt met de retour. of je benzine slang tussen pomp en tank trek vaccuem (dus dicht) of er zit een knik in
2 november 2009 om 20:09 #17541744het enige punt waar ik bij de benzineslangen nog een beetje over twijfel is de grootte van de retourleiding. Bij de ombouw heb ik namelijk alleen een nieuwe leiding van 8mm gelegd voor de aanvoer, en voor de retour heb ik de originele aanvoerleiding van de carburateur gebruikt, die dus redelijk dun is. Maar als dit al problemen zou geven zou het eerder een te hoge benzinedruk zijn, maar de problemen die ik heb wijzen eerder op een te lage benzinedruk.
De benzineslang tussen tank en pomp heb ik vervangen bij het vervangen van de brandstofpomp, dus het is onwaarschijnlijk dat daar het probleem zit, tenzij beide slangen hetzelfde probleem hebben.
Wat ook nog zou kunnen is dat er misschien vuil in de tank zit, dat de aanvoeropening blokkeerd, maar dat is natuurlijk niet makkelijk te controleren.3 november 2009 om 15:04 #17541745:agentje kan de hoeveelheid benzine makkelijk controleren, je koppelt de slang los onder de kap en pakt een 2 literfles. vervolgens zet je 12V op de pomp en je kijkt hoe hard het uit de slang komt. de fles zou toch binnen 1 minuut vol moeten zijn.
3 november 2009 om 16:43 #17541746Heb je eigenlijk al eens je luchtfilter losgemaakt van je LMM en gekeken wat ie doet met vrije inzuig?
Geert
19 november 2009 om 14:09 #17541747Vandaag had ik een dag vrij van school, dus heb ik nog eens naar de kadett gekeken. Ik heb van iemand een breedband lambda sensor kunnen lenen, om eens te kijken wat er nu precies gebeurt met het mengsel, dus of het een benzine of een ontstekings probleem is. Ik heb de sensor in de uitlaat gelast, aan het einde van het 4-2-1 gedeelte, en ben vervolgens op een rustige weg een aantal keren heen en weer gereden, met de sensor gekoppeld aan de laptop.
Als eerste heb ik de auto in de tweede versnelling, bij 1/4 gas, rustig naar 6000 toeren laten komen:
Zoals te zien is, bleef het mengsel mooi rond 14.7/1 dus dat was geen enkel probleem. Wel ging de motor tussen 4000 en 6000 toeren nogal ratelen, zoals zou gebeuren bij een te arm mengsel, maar dat was dus niet het geval.
Vervolgens hetzelfde nog eens gedaan bij 3/4 gas:
Het leek allemaal zonder problemen te gaan, maar in de grafiek is duidelijk te zien dat het mengsel langzaam steeds rijker wordt, tot ongeveer 10:1 bij 6000 toeren
Daarna nog eens met vol gas hetzelfde gedaan, wat al gelijk niet goed voelde, en met het mengsel gaat het ook helemaal mis:
Bij t=8s was 5000 toeren bereikt, waar de motor plotseling niet meer verder trekt, in combinatie met een hoop lawaai (gebeurt alleen bij vol gas).
De conclusie is dus uiteindelijk dat de motor bij belasting veel te rijk gaat lopen. Heeft iemand misschien enig idee hoe dit is op te lossen?
19 november 2009 om 17:27 #17541748:hmmzkan de comp zijn, heb ik wel eens gehad.
26 januari 2010 om 15:14 #17541749Na eigenlijk bijna alles vervangen te hebben begon ik te denken dat een 20e motor gewoon zo slecht hoort te presteren, ook omdat ik een erg lange achteras heb. Ik had namelijk verder ook nog nooit een 20E horen/zien lopen.
Nu is een paar dagen geleden een drijfstanglager van het blok kapot gegaan, waardoor ik tijdelijk mijn reserve blok moest inbouwen, een 20E met 19N kop. Ondertussen zit dat reserve blok er in, en dat blijkt echt een heel stuk beter te lopen, en ook de lambda waardes kloppen nu weer, dus met de electronica was niks mis. Het probleem moest dus in het blok zelf zitten.
Volgens de vorige eigenaar was het blok gereviseerd en opnieuw opgebouwd dus ik dacht dat dat wel in orde zou zijn. Nu blijkt bij het opbouwen van het blok een fout gemaakt te zijn bij het afstellen van de nokkenas. Het nokkenas tandwiel is verkeerd op gezet, waardoor de nokkenas nu ongeveer 15 graden te vroeg staat.
Het resultaat hiervan is dus dat de motor erg luid wordt en dat de lambda sensor een veel te rijk mengsel aangeeft. Ook had het blok veel last van detonatie, waardoor waarschijnlijk ook een drijfstanglager is kapot gelopen.Het leek me wel handig dit hier te plaatsen, voor als anderen dit probleem tegen komen, en ik deze oplossing nog nergens ben tegen gekomen.
Dennis
26 januari 2010 om 15:44 #17541750Altijd goed om de uiteindelijke oplossing te lezen. :thumbup
Jammer dat jet je een blok heeft gekost :cry :cry
26 januari 2010 om 16:29 #17541751Je gaat dat blok met kapot lager niet meer opknappen?
26 januari 2010 om 17:49 #17541752:wtfwie verwacht er zoiets
26 januari 2010 om 19:53 #17541753Op zich had ik al vanaf het begin het vermoeden dat iets verkeer was met de nokkenas timing, maar ik hoorde toen van meerdere mensen dat dat niet kan, omdat hij dan helemaal niet zou lopen. Op zich liep hij ook nog erg goed, als je bedenkt hoe veel de nokkenas verkeerd staat.
Het is in ieder geval wel de bedoeling om het blok te repareren, het was namelijk een helemaal gereviseerd blok. Bovendien heeft het blok wat er nu in zit al heel wat kilometers gelopen en is niet al te best meer, vandaar dat dit ook mijn reserve blok was.
In de zomer het blok maar eens uit elkaar halen, en hopen dat de schade mee valt. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.