Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › slechte opel diesels
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 maart 2013 om 20:03 #17256482
Op een of andere manier sinds ik de rekord heb komen er regelmatig mensen op mij af om even te kijken en even een praatje over de auto’s van weleer, maar ze binnen op een of andere manier vooral te klagen over de opel diesels uit de blitz . rekord D/E, senator tijdperk.
vooral het geklaag dat zijn/haar vader destijds “zo’n opel” had met een diesel motor er in die meer in de garage stond dan reed, en het uit eindelijk geen 100.000km vol hield met 1 motor.
aanbod in diesels is al jaren heel erg laag en misschien juist wel een teken van de zwakte?
maar waren de diesels uit die tijd echt ZO dramatisch slecht? en wat was er dan zo slecht…
en wat zijn de beteren? begreep dat de TD’s over het algemeen beter waren? rekord, senator, omega a? als dat zo is, waarom?
ben wel nieuwsgierig… :D :hmmz
25 maart 2013 om 23:10 #18119445In mijn ogen is Opel nooit echt een dieselmerk geweest, ze hebben altijd een beetje achter de feiten aangelopen met hun diesels. De concurrenten hadden snellere en betere diesels, in de jaren 80 had VW met de TD en later de TDI natuurlijk een grote voorsprong op Opel. En ook de 6 pitter diesels van bmw en mercedes bv zijn stukken fijner als die 2.3(T)D. Was ook niets voor niets dat ze voor de Omega later de BMW TDS motor gebruikten.
Van mijn vader heb ik ook weinig goeds gehoord over die 2.3 diesel blokken. Hij heeft 17 jaar bij de Opel gewerkt en dat waren precies de jaren dat die dingen er waren. ;) Zal eens vragen of hij nog weet wat er het meest aan mankeerde bij die dingen. :hmmz
26 maart 2013 om 05:54 #18119446maatje van me heeft een rekord e 2.3 diesel
enigste probleem tot nu toe was de pomp
zal eens vragen hoeveel km hij er op heeft zittenoom van me had er vroegah ook een
en kan me niet herinneren dat hij er veel problemen mee had
in 1990 mocht ik een nieuwe vectra uitzoeken voor hem :wub26 maart 2013 om 08:50 #18119447Heb een tijdje in een E2 rekord rond gereden met een 2.3 diesel uit een A omega. Laatste lichting van dit blok. In combinatie met een 5 bak echt een heerlijk ding om in te rijden. Was absoluut niet snel, maar dat blok startte echt altijd. Eenmaal op temperatuur niet te stoppen. Maargoed, dat was ook een goed onderhouden ding waar alle essentiele zaken goed van waren bijgehouden, en voornamelijk snelweg kilometers. 1 op 17/18 was haalbaar.
26 maart 2013 om 10:44 #18119448Voor zover ik gemerk heb is de mening over de OHC Diesels van Opel wel weer zoals “Oerdegelijk” e.d. (wel de opmerking altijd, ‘sloom’).
De CIH diesels waren daarin tegen wel het doelwit van alle klaag-piraten… Wat ik wel merkte is dat de klagers zelf weinig tot geen onderhoud deden… Bijvoorbeeld lang doorrijden op oude olie… Olie raakt zeker bij diesels flink vervuild door roet en zooi, vaak vervangen is geen must maar wel een pre… vooral bij die oudere blokken die afhankelijk zijn van de oliesmering met de ketting.
27 maart 2013 om 12:17 #18119449Heb jaren verschillende a omega’s stations gehad met een 2.3D en kan niet anders zeggen dan top dingen .
niet snel maar nooit gezeik mee gehad.27 maart 2013 om 12:34 #18119450Hier nog iemand die geen opel diesel fan is.
Denk dat ook moet kijken wie de concurrenten waren.
In mijn ogen Mercedes en Peugeot (504).
Bij Peugeot had aan het eind alleen de motor en de bak nog over voor de rest gatenkaas.
en wat moet je over Mercedes zeggen.Neem daarbij het vreemde ontwerp een relatief korte slag tov boring.
Een klas genoot had een bedford busje daarzet ook een opel diesel in.
ding moest flink toeren maken om uberhaubt vooruit te komen.Dit laatste was iets waar een blok niet tegen kan.
Bij de andere genoemde motoren leek het net of ze betere werden als flink moesten werken.Dingen die aan de verwachtingen voldoen hoor je mensen niet meer over.
iets wat tegenvalt hoor je mensen nog jaren over.Weet niet maar klagen doen we graag geloof ik
27 maart 2013 om 12:52 #18119451oke dat het vermogen etc niet op en top was klopt, dat ze onder deden op de concurrenten klopt.
Maar dat zal nooit het probleem zijn geweest dat er nog zo weinig zijn (vw 16d of peu 19d rijden er ook nog zat van rond en niet alleen vanwege de kwaliteit of het berg vermogen die ze leveren..)Als op zo’n oude mercedes geen turbo zit zijn die ook echt niet vooruit te schroeien.
Het ging mij meer om de techniek die schijnbaar te weten over liet.
waren de motoren echt zo slecht? wat was er dan zo slecht of wat waren de zwakke punten.:hmmz :hmmz :hmmz
27 maart 2013 om 13:23 #18119452Als bij ongeveer 200k de zuigers en cylinder wanden op zijn.
Het was meer regel als uitzondering dat een opel diesel zijn eerste revisie voor de 200k al had gehad.
Ook een verhaal gehoord over los komende wervelkamer uit de kop.
Kan alleen niet aangeven of het een incident was diezelfde persoon heeft het meer als 1 keer gehad.
Maar wel warm rijden wat is dat.Op marktplaats wel eens een Opel diesel gezien met 180K.
Dan denk ik dat is een mooie revisie kandidaat terwijl je van eerder genoemde motoren
alleen de kering zou vervangen omdat je er nu goed bij kunt.Netjes warmrijden, op tijd nieuwe olie erin.
Als je de motor niet aftrapt kan hij wel langermee27 maart 2013 om 16:25 #18119453En toch zijn ze er ook wel die ruim over de 200.000km hebben gereden. (althans de TD’s)
Misschien is Opel en losse cilinderbussen geen succes geweest, zijn volgens mij de enige motoren met losse cilinderbussen na WOII.
Maar kan geen tastbaar bewijs vinden dat er iets zwaks aan mankeert. net als het kleppen systeem wat niet echt een Opel systeem is. Maar of het goed of slecht is …??Los liggende wervelkamers is ook weer iets wat niet alleen bij opel voor komt, eigenlijk elke indirect ingespoten diesel heeft dat. stukje ouderdom en verkeerde materialen bij elkaar, en het grootste probleem is vaak de gebruiker…
inspuitpomp is een Bosch VE welke bijna onverwoestbaar zijn net zoals de verstuivers, dus daar zal het hem ook niet aan liggen.
27 maart 2013 om 21:31 #18119454AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Aapje wrote:
Voor zover ik gemerk heb is de mening over de OHC Diesels van Opel wel weer zoals “Oerdegelijk” e.d. (wel de opmerking altijd, ‘sloom’).
nou de ohc turbodiesels zijn anders ook niet best de dtl motor bedoel ik in ditgeval
de tds de isuzu motor is stukken beter
voor mij maar zo geen opel diesel weer :shock: :shock:De CIH diesels waren daarin tegen wel het doelwit van alle klaag-piraten… Wat ik wel merkte is dat de klagers zelf weinig tot geen onderhoud deden… Bijvoorbeeld lang doorrijden op oude olie… Olie raakt zeker bij diesels flink vervuild door roet en zooi, vaak vervangen is geen must maar wel een pre… vooral bij die oudere blokken die afhankelijk zijn van de oliesmering met de ketting.
27 maart 2013 om 22:17 #18119455vroeger ook een 2.3 diesel rekord gehad ( de FS-38-ZS ) roken als een schoorsteen… een liter olie op de 500 km , (maar ja toen had je nog geen APK he) , maar wel altijd lopen , niet snel , maar wel beresterk , mijn ervaring met de opel diesel is wel positief , maar ik kwam niet veel verder dan dan 1 op 12 , maar toen kostte het ook wat minder als nu …
28 maart 2013 om 10:17 #18119456opel diesel…
Mijn vader reed altijd diesels, altijd een rekord.
Weet nog dat als ie me naar school bracht hij de wagen moest starten en dan 15-20 minuten moest wachten voor hij kon gaan rijden.
En dat geluid…
Als ik bij mijn tante logeerde en me vader kwam me halen hoorde je hem al van ver aankomen.
Zei me tante altijd, “kijk je vader is er al met zijn tractor”.30 maart 2013 om 08:06 #18119457Diesel is toch ook voor tractors? :jerry
30 maart 2013 om 09:54 #18119458;) maatje van me reed met een ascona diesel uit ’80. 2.0 blokje had ca 6 ton erop zitten maar verbruikte wel wat olie.
31 maart 2013 om 09:12 #18119459De huidige dieseltechniek (laatste 15jr) is niet te vergelijken van de rommel destijds.
En of dat nou een rekord 2.3 was, ook de asconaC 1.7 (OHC) was totaal niet vooruit te branden. Maar ook de alom bekende turkebakken met ster komen nog steeds niet op gang.
Echter de CDTi van bijv een signum is toch effe heel wat anders.
Ik rij nu o.a. een BMW E28 met commo-rail techniek van ca 200pk en dik 400Nm. Wat een genot. verbruik 1:12. Is me met met zowel de lijn 24V als de V6-24V nog nooit gelukt. Nooit gedacht dat diesel-rijden te vergelijken is met benzine.31 maart 2013 om 09:27 #18119460@louwe 16 klepper wrote:
@Aapje wrote:
Voor zover ik gemerk heb is de mening over de OHC Diesels van Opel wel weer zoals “Oerdegelijk” e.d. (wel de opmerking altijd, ‘sloom’).
nou de ohc turbodiesels zijn anders ook niet best de dtl motor bedoel ik in ditgeval
de tds de isuzu motor is stukken beter
voor mij maar zo geen opel diesel weer :shock: :shock:De CIH diesels waren daarin tegen wel het doelwit van alle klaag-piraten… Wat ik wel merkte is dat de klagers zelf weinig tot geen onderhoud deden… Bijvoorbeeld lang doorrijden op oude olie… Olie raakt zeker bij diesels flink vervuild door roet en zooi, vaak vervangen is geen must maar wel een pre… vooral bij die oudere blokken die afhankelijk zijn van de oliesmering met de ketting.
Ok, kan ik begrijpen… van de X17DTL hoor je een hoop horror verhalen, maar je moet wel even afwegen tegenover hoeveel ervan geleverd zijn… Hoop lui weten niet dat je olie moet wisselen elke 7500 km…
Ik heb zelf een 16D Ascona-C, daarvan nu 45k km gereden zover ik specialisten ben tegenkomen tijdens m’n ritueel: “Auto Onderdelen halen”… waren ze allemaal vol lof te spreken over het blok. Ze hadden alleen geen van alle nog een 16D in de laatste jaren gezien… omdat ze meestal al gesloopt zijn in het verleden (Wat het nu voor mij lastig maakt mocht bijv. de pomp kapot gaan). 16D onderdelen zijn erg slecht te krijgen heb ik gemerkt :( (auto loopt moeilijk, waarschijnlijk brandstoftoevoer slecht, zag witte bubbels in m’n leiding langskomen… Dacht eerst verstuivers, daar zitten nu 4 gloedje nieuwe in… Blijkt het probleem niet te zijn :P).
De 17D motoren in de Corsa-B/Astra-F zijn daarin tegen ook Opel OHC’s en zijn bijna hetzelfde als mijn 16D. Ook daarvan weinig slechte verhalen gehoord. Alleen zodra je met Turbo’s gaat spelen/kijken…. Zou ik adviseren –> Isuzu’s idd die zijn een klap degelijker.
De CIH diesels heb ik tot zover slechte verhalen over gehoord, maar dat waren meestal eigenaren die onderhoud beetje ‘laag’ hielden om kosten te besparen… Als je een goed onderhouden CIH diesel hebt, heb je niks om te vrezen… Ik zou alleen waar je kan onderdelen apart leggen, want net als bij mij zijn ze slecht te krijgen als je ze echt nodig hebt :)
31 maart 2013 om 12:50 #18119461Pa heeft jaren vroeger een Kadett E 1.6D 54pktjes gereden, heeft hem zelf 4x het klokje rond gereden, meende gekocht met 2.2ton kort om rond de 5 of 6ton naar de sloop gegaan.
Nog spijt was nu belastingvrij geweest.
Problemen hoe maar… Was tenslotte ook het karretje waar ik met 7 jaar in rond tufte op het terrein.
x17DTL kent ook geen problemen ooit 1x riem eraf gelopen aangezien dat pa niet wist dat de riem 60.000km of 4 jaar mee ging.
Nieuwe riem en liep weer.
250.000km tot 384.000km ooit 2x olie vernieuwd.. Dus om de 7500km vind ik een beetje kortzinnig.x17DT TDS isuzu geen Opel maar beren sterk, kent geen problemen onderhoud ho maar, altijd lopen dat hok, elke morgen heb ik respect voor hem, terwijl ik hem dagenlijks behoorlijk afzeik met rond de 60km in 30zones en allemaal korte ritten met ongeveer 30 tot 40x starten per dag.
Afgelopen 4 jaar 3x startmotor effen duwen en hij liep weer, naar de garage nieuwe starter en gaan met de wagen.
Betere auto als deze kan ik me niet wensen ondanks zijn kmstand… Ook al zegt voor mij kmstanden geen reet, omgerekend naar de aantal uren wat de astra draait max 6uurtjes perdag en dan doe ik ongeveer 100/120km per dag.
6uurtjes op de autobaan doe je gauw 500km.31 maart 2013 om 12:56 #18119462Ik heb die 7500km ook niet bedacht astraTD, schrijft Opel voor… En om heel eerlijk te zijn is het een prima interval, want telkens als ik ‘m nu verwissel klinkt ie voor het vervangen weer als een zak knikkers… Na vervangen weer heerlijk stil.
31 maart 2013 om 12:58 #18119463Je zou maar 75.000km PER jaar rijden moet je het 10x vervangen, lekker duur. :jerry
Ik let er niet zo op, met de olie wat ik nu erin heb rij ik ook al alweer 50.000km mee. Af en toe bij gieten.
31 maart 2013 om 13:15 #18119464Volgens mij dwalen we een beetje af met E kadett/ ascona C/ astra F diesels. Het ging mij om een generatie ouder. De ‘CIH’ diesels.
De OHC diesels mogen wel in een ander topic :D :D
Ben toch nog steeds benieuwd waarom het imago van de ‘CIH’ diesels vaak als slecht bestempeld staat. (en dan de specifieke redenen) of zijn ze kwalitatief gewoon niet slecht? :???: :D
1 april 2013 om 10:12 #18119465mijn ouders reden altijd rekord diesel. eerst 2.1 later 2.3. daarna een c ascona 1.6d
maar die was binnen een week weer omgeruild voor een rekord . Die is helemaal op
gereden (casco) motor onverwoestbaar.1 april 2013 om 10:27 #18119466Beide diesels die ik tot zover gehad hebt waren uitstekende diesels. Heb er heerlijk heel veel kilometers in gereden en de motor liet me nooit in de steek. Kan absoluut niet beamen dat Opel geen diesel merk is.
– Astra 1.7D uit 1992
– Astra 1.7DTI uit 20038 mei 2013 om 20:55 #18119467heb zelf 2 D rekord Diesels met een 2100 motor er in en heb er zelf alleen maar goede ervaringen mee, ze zijn lekker zuinig op 70ltr diesel haal ik ongeveer tussen de 900 en 1000km (op de snelweg met een snelheid van +/- 110km/u).
het zijn alleen geen snelheid monsters. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.