Slecht (zeg maar bijna niet) kunnen schakelen met de kou!

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Slecht (zeg maar bijna niet) kunnen schakelen met de kou!

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #18407794
    ZaffieB
    Deelnemer
      Lid sinds:
      14 June 2011

      Ik heb een probleem. Nu met de vorst merk ik dat mijn versnellingspook bijna vast staat. Met zer veel moeite krijg ik hem in z’n versnellingen. De pook springt dus uiteraard ook niet naar z’n neutraal stand wanneer ik van de 2 naar 3 wil schakelen. Eenmaal warm gereden, na een half uurtje, schakelt de auto weer als vanouds. Ik rij al bijna 38 jaar auto en heb al vele auto’s gehad, maar dit is iets wat ik voor het eerst meemaak. Ik ben met deze auto drie jaar geleden ook op wintersport geweest, maar toen had ik het probleem helemaal niet.
      Afgelopen zomer zijn wel het vliegwiel en de koppeling vervangen, maar dat kan er volgens mij toch niets mee te maken hebben?

      Dus, wat is het probleem en hoe kan ik dit (laten) oplossen?

      Betreft een Zafira 1.6 cdti uit 2013.

      Mvg Jan

      #18407797
      22voeter
      Deelnemer
        Lid sinds:
        4 November 2018

        Bekend probleem, Zafira`s schakelen altijd al vrij zwaar door de kabeloverbrenging.
        Smeren van kabels en overbrenging bij de pook en op de bak helpt al heel wat.

        Maar de hoofdoorzaak is de versnellingsbak olie, die is door de kou veel dikker dan warm.
        De olie verversen helpt vaak al enorm, en soms zit er te weinig olie in de bak. Vaak schakelt de bak ook fijner met iets meer olie dan voorgeschreven (niet overdrijven maar ongeveer 200ml meer).

        Er zou eventueel ook een transmissie olie in kunnen die koud vloeibaarder is, dat scheelt al enorm.

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.