Forumindex › Forums › Techniek › C20ne/seh (2.0 8v) › slecht stationair lopen 20SEH
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 juli 2012 om 19:02 #17249903
hallo opel liefhebbers,
een tijd geleden heb ik een corsa a1 gekocht met daarin een 20seh. Ik wist dat de motor niet lekker liep en de vorige eigenaar had ook geen idee waarom. de motor schokt en stoot in laag toeren en valt regelmaatig uit ook gebeurde het wel eens dat na een rit het beestje helemaal niet meer wou starten. ik heb al het een en ander geprobeerd en vervangen waarbij iig het niet meer willen starten na lange rit is verholpen(defecte temperatuur sensor).
dit is wat ik al heb geprobeerd:
• Temperatuur sensor vervangen.
• Stappen motor gereinigd en een andere geprobeerd. hierdoor reageerde de motor weer iets beter en zuigt goed aan als ik de slang dichtknijp.
• een andere Gasklephuis(zelfde model) + gasklep positie sensor vervangen, een 2dehandsje van de sloop. dit had als resultaat dat tijdens het gasgeven de motor ging pendelen. om er zeker van te zijn heb ik tog maar een nieuwe gehaald. echter is dit wel een ander model dan de originele, iets kleiner en is niet verstelbaar. het resultaat nog steeds het zelfde. dus zonder de sensor loopt ie zelfs beter :swear. na een tip heb ik de ecu gereset ook zonder resultaat van het pendellen heb ik een filmpje gemaakt
[youtube:393ie5p9]http://www.youtube.com/watch?v=Eh4t7w8iQ80[/youtube:393ie5p9]• Een andere luchtmassa meter geprobeerd.
• Verschillende bobines, dit maakte geen van allen weinig uit.
• Ecu uitgelezen d.m.v paperclip methode. de enige fout code was van de luchtmassameter die niet goed stond afgesteld. na afstellen liep het al wat beter.
• Bougies vervangen + de kabels gecontroleerd. iedere keer als ik de bougies loshaal zijn deze zwart maar niet vochtig.
• verdelerkap + rotor nagekeken. deze zagen er nog prima en bijna nieuw uit.
• Druk regelaar vervangen.
• een degelijke Kabelboom geplaatst omdat de oude nogal was verknipt. daarna de bedrading fatsoenlijk gesoldeerd en geisoleerd.
• de Massa aansluit punten gecontroleerd.
• Injectoren nagekeken. deze zagen er op het oog niet vies uit. misschien nog een optie om deze ultrasoon te reinigen en op een of andere manier testen.het rare is dat de paperclip methode nu niet meer werkt
wat ik nog ga proberen:– andere ecu proberen. heb alleen nog niks kunnen regelen. misschien heeft iemand in de omgeving apeldoorn – deventer nog eentje die ik kan proberen? :angel
– controleren of de juiste tank en brandstofpomp is gebruikt.
– brandstof filter vervangen. maar dat is misschien niet nodig want zag er nog bijna nieuw uit.
– brandstofleiding vervangen voor hard kuntstof. want nu liggen er slangen onder van zacht rubber met 8mm binnen diameter. is beetje gevaarlijk en niet apk approved.ook viel mij op dat er geen accumulator is aangesloten en geen druk regelaar die bij dat setje hoort.
als iemand nog tips of ideëen heeft ik hoor het graag :wors.
met vriendelijke groet. corsawo
5 juli 2012 om 05:59 #18040250Ik heb hier nog een computer liggen van een 2.0se liggen en heb er zelf 1 van een c20ne maar die past denk ik niet. Wat voor nummer staat er op je computer? Ik woon tussen Deventer en Raalte, dus als het de juiste is mag je m altijd even proberen. Wat bedoel je trouwens met accumulator? Is de vorige eigenaar een bekende? Misschien kun je hem even vragen wat voor brandstofpomp hij gebruikt heeft. Als het namelijk een monopoint pomp is, kan daar het slechte lopen wel van komen.
5 juli 2012 om 13:04 #18040251@*Jurgen* wrote:
Ik heb hier nog een computer liggen van een 2.0se liggen en heb er zelf 1 van een c20ne maar die past denk ik niet. Wat voor nummer staat er op je computer? Ik woon tussen Deventer en Raalte, dus als het de juiste is mag je m altijd even proberen. Wat bedoel je trouwens met accumulator? Is de vorige eigenaar een bekende? Misschien kun je hem even vragen wat voor brandstofpomp hij gebruikt heeft. Als het namelijk een monopoint pomp is, kan daar het slechte lopen wel van komen.
hier een foto van de ecu
van een c20ne kan volgensmij niet zomaar als ik zo een ander topic lees.
nee sorry, geen accumelator maar ik bedoelde eigenlijk dit:iets van een instelbare drukregelaar ?
de eigenaar ken ik niet maar vanavond staat de corsa op de brug om de brandstof toevoer en retour leiding te vervangen dus kan ik het dan mooi bekijken.5 juli 2012 om 13:17 #18040252ik las net dat de ecu van de se en seh hetzelfde type is: ml4.1 zou ik vanavond de ecu kunnen ophalen?
5 juli 2012 om 13:28 #18040253Die zit er bij mij ook niet meer tussen. Ik ga vanavond even voor je kijken of ik die computer heb liggen.
edit: stuur me maar even een u2u met je telefoonnummer, dan sms ik je rond half 6 even of het dezelfde is. Dan kun je m vanavond wel op komen halen, ben alleen wel om kwart over 7 weg, als het geen kutweer is want ik moet nog trainen :P
5 juli 2012 om 20:28 #18040254ik heb bij mijn seh heel veel gedonder opgelost door de potmeter goed te stellen
mijne liep eerst ook heel onregelmatig en sloeg af en nadat ik die potmeter wat verdraaide liep die heel rustig en steady stationair
en slaat ook nooit meer dood
succes :thumbup6 juli 2012 om 06:11 #18040255Hij heeft bij mij gister even een SE computer te leen gekregen, ben benieuwd wat ie doet :thumb
6 juli 2012 om 09:19 #18040256jup ook benieuwd ,maar ik verdenk toch ook nog de potmeter ,de stappenmotor ,het kan zelfs een kapotte vac.slang zijn ,
ik heb laatst ook alllerlei vage klachten met me c20xe 2.5 gehad ,bleek een vac.slang eraf te liggen
ook toen die dan eindelijk weer eraan zat ,nog niet goed ,zweven in toeren ,heb toen accu polen tegen elkaar gehouden 20sec
daarna was die ecu weer goed6 juli 2012 om 09:56 #18040257Die potmeter moet toch zo afgesteld worden dat als je heeeel iets gas geeft vanuit stationair, dus de gasklep heel iets verdraait, dat de potmeter dan klikt?
6 juli 2012 om 15:11 #18040258@corsair A wrote:
ik heb bij mijn seh heel veel gedonder opgelost door de potmeter goed te stellen
mijne liep eerst ook heel onregelmatig en sloeg af en nadat ik die potmeter wat verdraaide liep die heel rustig en steady stationair
en slaat ook nooit meer dood
succes :thumbupbedankt voor je reactie.
de potmeter die er eerder op zat was verstelbaar en heb ook geprobeerd om deze goed af te stellen. later heb ik op de sloop een andere gehaald van een C20ne die niet verstelbaar is. toen begon dat pendelen zoals je ziet op het filmpje. om zeker van te zijn dat die niet kapot is heb ik een nieuwe gehaald met het juiste type nr. voor de seh. na het vervangen was het nog steeds het zelfde helaas.
@*Jurgen* wrote:
Hij heeft bij mij gister even een SE computer te leen gekregen, ben benieuwd wat ie doet :thumb
heb de ecu geprobeerd maar de motor sloeg helemaal niet aan en daarna met de oude weer wel. ik dacht zo dat aangezien de oude ecu overeen komt met die van jouwn c20ne, dat de kabelboom misschien ook wel anders is. eerder zag ik al een stekkertje op de kabelboom zitten waarvan ik niet wist waar deze op hoorde en dacht gister ineens dat het stekkertje misschien wel van de lambda sonde kon zijn. dit is het stekkertje wat ik bedoel:
het zou misschien ook een verklaring kunnen zijn waarom de motor zo raar loopt en misschien is de originele potmeter helemaal niet kapot. jurgen jij zij dat je de lambdasonde had omzeild, hoe heb je dat gedaan?
@corsair A wrote:
jup ook benieuwd ,maar ik verdenk toch ook nog de potmeter ,de stappenmotor ,het kan zelfs een kapotte vac.slang zijn ,
ik heb laatst ook alllerlei vage klachten met me c20xe 2.5 gehad ,bleek een vac.slang eraf te liggen
ook toen die dan eindelijk weer eraan zat ,nog niet goed ,zweven in toeren ,heb toen accu polen tegen elkaar gehouden 20sec
daarna was die ecu weer goedde stappenmotor lijkt goed te werken, zuigt goed vacuum krijgt(slang dicht geknepen), voldoende spanning ook tijdens het draaien. heb m nog schoongemaakt met remreiniger en daarna een beetje wd40 erin gedaan. vac. slangen lijken nog goed en niet zo heel oud maar het zou altijd kunnen. de accupolen tegen elkaar aanhouden heb ik ook nog geprobeerd om de ecu te ontladen maar had geen resultaat.
vanavond ga ik even de auto op de brug zetten om de leidingen te vervangen en de pomp e.d te bekijken.
6 juli 2012 om 15:35 #18040259Die stekker die jij laat zien hangt bij mij ook los. En als jij een lambdasonde stekker hebt, dan heb je geen SEH kabelboom ;)
De lambda omzeilen heb ik gedaan door 1 draadje aan massa te leggen. Je stekker heeft 3 draadjes als het goed is, 2 witte en 1 zwarte. Die zwarte heb ik aan massa gelegd.
6 juli 2012 om 15:52 #18040260@*Jurgen* wrote:
Die stekker die jij laat zien hangt bij mij ook los. En als jij een lambdasonde stekker hebt, dan heb je geen SEH kabelboom ;)
De lambda omzeilen heb ik gedaan door 1 draadje aan massa te leggen. Je stekker heeft 3 draadjes als het goed is, 2 witte en 1 zwarte. Die zwarte heb ik aan massa gelegd.
oke bedankt dan weet ik dat ook weer :thumb , dan is het tog van een seh. zit n.l geen andere losse stekker op. raar dat ie helemaal niet aanslaat de 20SE en SEh zouden wel de zelfde type ecu’s moeten zijn. bij jouw deed ie het wel, zou het kunnen dat het een en ander nu niet goed staat afgesteld voor deze ecu en daarom helemaal niet aanslaat?
9 juli 2012 om 20:49 #18040261de potmeter die er eerder op zat was verstelbaar en heb ook geprobeerd om deze goed af te stellen. later heb ik op de sloop een andere gehaald van een C20ne die niet verstelbaar is. toen begon dat pendelen zoals je ziet op het filmpje. om zeker van te zijn dat die niet kapot is heb ik een nieuwe gehaald met het juiste type nr. voor de seh. na het vervangen was het nog steeds het zelfde helaas.
Uhmmmm je hebt dus een gaskleppositie sensor (grote verstelbare)
En een gasklep potentie meter (kleine niet verstelbare)Een seh motor is alleen geleverd met een gaskleppositie sensor de grote.
En neem van mij aan dat die met die nie verstelbare sensor nimmer te nooit goed kan lopen(eigen ervaring).
En stationair kun je regelen met een stelschroef op de gas klep moet je van onder bij met een vuistschroevendraaiertje.Had je de BDP sensor al gewisselt ? die zit bij cilinder 1 zeg maar achter uitlaatspruitstuk.
Als deze slecht cq bijna dood is gaat de ecu ook rare dingen doen !!!10 juli 2012 om 15:58 #18040262@Noordpoolgsi wrote:
de potmeter die er eerder op zat was verstelbaar en heb ook geprobeerd om deze goed af te stellen. later heb ik op de sloop een andere gehaald van een C20ne die niet verstelbaar is. toen begon dat pendelen zoals je ziet op het filmpje. om zeker van te zijn dat die niet kapot is heb ik een nieuwe gehaald met het juiste type nr. voor de seh. na het vervangen was het nog steeds het zelfde helaas.
Uhmmmm je hebt dus een gaskleppositie sensor (grote verstelbare)
En een gasklep potentie meter (kleine niet verstelbare)Een seh motor is alleen geleverd met een gaskleppositie sensor de grote.
En neem van mij aan dat die met die nie verstelbare sensor nimmer te nooit goed kan lopen(eigen ervaring).
En stationair kun je regelen met een stelschroef op de gas klep moet je van onder bij met een vuistschroevendraaiertje.Had je de BDP sensor al gewisselt ? die zit bij cilinder 1 zeg maar achter uitlaatspruitstuk.
Als deze slecht cq bijna dood is gaat de ecu ook rare dingen doen !!!bedankt voor je reactie,
de originele zeg maar is idd zo’n grote. ik heb de gasklephuis + de sensor weer terug geplaatst (gasklephuis zit schijnbaar ook verschil in dan van een ne) . heb de sensor afgesteld zoals jurgen hierboven al zij en d.m.v het stelschroefje. het stelschroefje ontbrak dus niet zo gek dat ik m niet goed kreeg afgesteld :mrgreen: weer wat geleerd.
de motor loopt nu iig stukken rustiger :thumb maar tijdens het rijden in laag toeren nog steeds last van het schokken.
de bdp sensor, wordt die ook wel krukas sensor genoemd? in dat geval heb ik die nog niet vervangen, ziet er nog aardig nieuw uit maar dat zegt natuurlijk niks. wat voor een ecu gebruik je, dus met welke nummering? de motor wil n.l alleen starten met de originele ecu en die is volgens jurgen de zelfde als van zijn c20ne.
verder was de brandstofpomp wel van een 2l en is het nu wel gelukt om uit te lezen. de ecu gaf dit aan : 66 Carbon Monoxide ( CO ) potentiometer High voltage. dit heeft volgensmij iets met de luchmassa meter te maken?
10 juli 2012 om 22:28 #18040263dat is volgens mij de gasklep positie sensor dus da ding achter op de gasklep mischien heb je ergens daar eeen draadbreukje cq massa sluiting . ???
En eeen half/heel kapotte bdp senso/krukas sensor kan ook rare stroingen veroorzaken.
P.s. Je motor staat wel op tijd :P niet ldat die een tandje tevroeg of telaat op de distririem staat ?
13 juli 2012 om 19:54 #18040264Ben ff wezen kijken vandaag, erg vreemd probleem. Nou zag ik wel dat er geen onstekingsmodule aanwezig was. Nou kan ik het van men eigen SEH niet meer herinneren of die erop hoort te zitten ofniet… bij Xe’s zitten ze er wel op dat weet ik dan weer wel. Zou dit eventueel het probleem kunnen geven ?
13 juli 2012 om 20:28 #18040265@Noordpoolgsi wrote:
dat is volgens mij de gasklep positie sensor dus da ding achter op de gasklep mischien heb je ergens daar eeen draadbreukje cq massa sluiting . ???
En eeen half/heel kapotte bdp senso/krukas sensor kan ook rare stroingen veroorzaken.
P.s. Je motor staat wel op tijd :P niet ldat die een tandje tevroeg of telaat op de distririem staat ?
nee de kabel is iig ok alleen de originele gasklepsensor is nog niet vervangen. ik heb de bdp sensor tog maar vervangen dit maakte geen verschil en gekeken met glen of de onsteking op tijd stond. boven lijkt het dat het streepje op de poelie niet helemaal gelijk ligt met het midden. ongeveer een tandje verschil tegen de klok in. helaas is het niet goed te zien omdat het lipje op de plastic kap is afgebroken. zou dit een groot verschil maken? tog denk ik dat het met deze ecu nooit goed zal lopen als deze daadwerkelijk van een c20ne is.
hier heb ik nog even een filmpje hoe t nu loopt. sorry voor het slechte filmen en het geluid. het klapperen is de motorm die bijna uitvalt en m dan ineens weer pakt.
[youtube:11inrsc0]http://www.youtube.com/watch?v=gqRNTjmHqxw&feature=plcp[/youtube:11inrsc0]14 juli 2012 om 13:37 #18040266Zit geen ontstekingsmodule op nee ;) Ik heb m er in ieder geval niet op zitten ;) Maar het lijkt dus of je riem een tandje verkeerd zit? Zou toch eens kijken of je een goeie kap kunt krijgen, zodat je dit kunt controleren. Ook die heb ik wel liggen :P
19 juli 2012 om 07:03 #18040267En, stond je distributieriem op tijd?
19 juli 2012 om 18:50 #18040268heb helaas nog geen tijd gehad :( , in het weekend maar eens even kijken.
20 juli 2012 om 17:32 #18040269ik heb een kap van jurgen kunnen lenen en vergeleken met die er nu opzit. het lijkt of het streepje 1 á 2 mm te vroeg staat maar echt precies zien kan niet want de kap zit n beetje los :hmmz. die 1 a 2 mm zou dit veel uitmaken? lijkt mij iig een lastige klus gezien de weinig ruimte ik heb.
verder ik nog gekeken naar die co melding. dit heeft dus met de afstelling van lmm te maken en heb geprobeerd dmv de stelschroef dit te stellen. iedere keer gaf dit aan te laag of te hoog. als ik met draaiende motor stelde lukte het om de motor beter stationair te krrijgen. daarna even een stukje gereden en reed bijna zonder het schokken in zn 1 en zn 2. mooi dacht ik :D dit zou het nog wel eens kunnen zijn. na een tijdje weer gestart en liep weer erg beroerd :wtf iemand een iddee?
30 juli 2012 om 16:03 #18040270heb even de nummers opgezocht van de ecu en de lmm(had ik eerder kunnen bedenken :angel ). beide komen voor op de 20seh.
ook heb ik nu een nieuwe en de juiste gasklep poistie sensor gemonteerd. de auto loopt veel rustiger maar nog niet goed.
nog steeds krijg ik melding co potentio meter low voltage. nu zag ik in het vraagbak boekje dat de lmm kan worden doorgemeten op weerstand.
dit heb ik dus gedaan en de meter gaf niks aan. alleen als ik het klemmetje aandruk gaf die wat aan, dus die op de as gemonteerd zit en contact maakt met de printplaat.
lijkt mij dat deze gewoon kaduuk is en daarom zoek ik een andere. had al eerder een andere geprobeerd maar dit was schijnbaar de verkeerde (eentje zonder stelschroef).
de gene die ik nu heb heeft het nummer 0280202202 dus als iemand er nog een heeft liggen ik neem m graag over ;)26 augustus 2012 om 14:56 #18040271eindelijk loopt de corsa stationair. :D
na het vervangen van de kap waardoor ik de onsteking goed kon zetten. ook heb ik een lmm op de kop kunnen tikken wat het uitvallen in bochten heeft verholpen. alleen heb ik nog een probleem en dat is als ik gas geef het beestje uitvalt. zou ik nog iets moeten afstellen?23 september 2012 om 15:36 #18040272stelschroef op gasklep huis ? van statioair regelaar. ?
25 september 2012 om 16:17 #18040273die heb ik al afgesteld behalve van de stationair regelaar want daarvan is de binnenzeskant kapot.
van het weekend was Jurgen langs geweest en hebben we de ecu geswitcht zonder resultaat. wat ik nog niet heb verteld is dat de vorige eigenaar de brandstofpomp met een schakelaar activeerde. dit heb ik vervangen door een relais die activeert als ik m op contact heb. ik las ergens dat het brandstof relais normaal wordt geactiveerd door de ecu. zou dit uitmaken?verder hebben we nog even naar de bedrading gekeken .en Jurgen had het vermoeden dat misschien de ecu of een slechte verbinding heeft of dat ik misschien iets niet had aangesloten.
zo heb ik het nu aangesloten:
vanaf de corsa kabelboom: de rood/zwarte op de startmotor, de zwarte op de rood/blauwe vd motor kabelboom, de blauw witte op de dynamo, de massa naar het chassis de zwarte die naast de massa ligt naar de boubine en de groene naar de boubine.
vanaf de motor kabelboom: de roode op de +, de groene naar de boubine.vergeet ik iets? heb nog op nova tuning gekeken en leek mij zo goed te zijn.
en zojuist weer proberen te starten maar sloeg niet aan begon wel te verbranden. ook gaven de dashboard lampjes niks meer aan op contact :(
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.