Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › slecht schakelen opel rekord E1
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 juni 2012 om 12:59 #17249559
hallo,
ik heb een opel rekord 2.3 diesel uit 1979.hij schakelt soms wat moeilijk,gaat allemaal niet meer zo soepel.het kraakt niet maar gaat gewoon wat moeilijk in een ander versnelling. er zit genoeg bakolie in. denk dat mijn koppeling wel goed is want het slipt niet,trekt ook wel goed op.kan het ook aan de cardanas liggen,hoe groot mag de spelingen zijn van je cardanas.hoe zit het met de tandwielen van de achterwiel aandrijving.wie heeft daar een beetje verstand van,alle ideen zijn welkom.
alvast erg bedankt.17 juni 2012 om 16:38 #18036404Ik heb een soort gelijk iets bij een ander soort bak, ik ben ook nog aan het uitzoeken wat het is..
17 juni 2012 om 17:43 #18036405misschien keer de bakolie verversen
18 juni 2012 om 04:00 #18036406Bij mij is het i.i.g. vervangen. En wil het zwaar schakelen door slechte olie, dan moet de olie zo slecht zijn, dat maak je nooit mee..
18 juni 2012 om 10:00 #18036407@GS2.6 wrote:
Bij mij is het i.i.g. vervangen. En wil het zwaar schakelen door slechte olie, dan moet de olie zo slecht zijn, dat maak je nooit mee..
wat is een i.i.g. kunt u dat even uitleggen,waar zit het.
18 juni 2012 om 10:16 #18036408iig = in ieder geval
18 juni 2012 om 11:11 #18036409Als er te weinig olie inzit wil hij ook wle eens slecht gaan schakelen. Veel te dikke olie helpt ook niet met soepeler schakelen.
Verder kan er natuurlijk iets met het schakelmechaniek aan de hand zijn, te strak aangedraaid bv?
Maar schakelt hij altijd zwaar of gaat het soepeler of juist zwaarder als je een eind gereden hebt en alles warm is geworden? Schakelt de bak ook zwaar als de motor niet loopt en je stil staat?
Getrag bakken( ga er van uit dat er een getrag onder zit bij een diesel?) zijn normaal gesproken erg degelijk, ik zou dan ook beginnen bij het schakelmechaniek. ;)
De cardanas heeft weinig met het schakelen te maken.
18 juni 2012 om 17:28 #18036410@giuliettaevo wrote:
Als er te weinig olie inzit wil hij ook wle eens slecht gaan schakelen. Veel te dikke olie helpt ook niet met soepeler schakelen.
Verder kan er natuurlijk iets met het schakelmechaniek aan de hand zijn, te strak aangedraaid bv?
Maar schakelt hij altijd zwaar of gaat het soepeler of juist zwaarder als je een eind gereden hebt en alles warm is geworden? Schakelt de bak ook zwaar als de motor niet loopt en je stil staat?
Getrag bakken( ga er van uit dat er een getrag onder zit bij een diesel?) zijn normaal gesproken erg degelijk, ik zou dan ook beginnen bij het schakelmechaniek. ;)
De cardanas heeft weinig met het schakelen te maken.
ik probeer even zo duidelijk mogelijk uitleggen wat er aan de hand is.
dit probleem is niet nieuw,het begon eigenlijk ongeveer 2 jaar terug maar ik had er niet veel last van,het viel wel mee.maar vindt dat het steeds erger wordt.
als de motor niet draait schakelt het meestal wel soepel,maar soms ook niet .
dan is het stroef en gaat het moeizaam heen en weer.als je het een paar keer heen en weer hebt gehaalt,dan gaat het wel weer soepel en blijft het ook soepel.als ik de motor start en wil gaan schakelen dan gaat het vaak moeilijk maar enkel ook soepel.
maar tijdens het rijden heb ik er weinig last van.dus zolang de auto rolt schakelt het een stuk beter.
hoe sneller ik rijdt hoe soepeler hij schakelt,hoe langzamer ik rijdt hoe stroever het schakelt.ik heb zelf het idee dat het ligt aan het aandrijf mechaniek(tandwielen) achter de auto maar weet niet hoe ik dat kan controleren.of misschien speling aan de kruiskoppelingen van de cardan as,is dat mogelijk?
nogmaals,de bak kraakt niet,zit genoeg olie in en trekt gewoon normaal op zoals altijd.
warm of koud maakt niet uit.wat bedoelt u met met te strak aan gedraaide schakel mechaniek?
alvast bedankt.
18 juni 2012 om 21:59 #18036411De schakelpook zelf is een kogelgewricht dat ook smering nodig heeft, wellicht is dat verdwenen? En van de onderkant van de schakelpook loopt een schakelstang naar de bak toe, misschien zit daar iets te strak oid?
Cardanas en differentieel hebben eigenlijk geen invloed op het schakelen.
19 juni 2012 om 04:47 #18036412@giuliettaevo wrote:
De schakelpook zelf is een kogelgewricht dat ook smering nodig heeft, wellicht is dat verdwenen? En van de onderkant van de schakelpook loopt een schakelstang naar de bak toe, misschien zit daar iets te strak oid?
Cardanas en differentieel hebben eigenlijk geen invloed op het schakelen.
oke, de cardanas en differentieel kan ik dus uitsluiten.
schakelstang en kogelgewricht ga ik iets beter bekijken en insmeren met vet.22 juni 2012 om 01:28 #18036413misschien is het toplager die in het vliegwiel zit wel versleten en dan gaat je priesas doorzakken met als gevolg dat hij slecht gaat schakelen.
22 juni 2012 om 10:15 #18036414ja dat zou ook nog kunnen toplager versleten
28 juni 2012 om 21:17 #18036415@kadettje73 wrote:
misschien is het toplager die in het vliegwiel zit wel versleten en dan gaat je priesas doorzakken met als gevolg dat hij slecht gaat schakelen.
oke, maar hoe kun je zoiets controleren en eventueel vervangen?
28 juni 2012 om 21:23 #18036416bak erachter weg.
2 juli 2012 om 12:54 #18036417@kadettje73 wrote:
misschien is het toplager die in het vliegwiel zit wel versleten en dan gaat je priesas doorzakken met als gevolg dat hij slecht gaat schakelen.
groot kans dat dat de reden is,die ga ik maar eens keer vervangen.ik heb er vertrouwen in dat ik dat wel kan maar misschien wil iemand nog een korte beschrijving geven,punten die belangerijk zijn die ik moet weten.heb ik ook een speciale gereedschap nodig?
alvast bedankt.12 augustus 2012 om 08:52 #18036418gewoon je koppelingskabel een beetje bijspannen, je koppeling komt blijkbaar niet helemaal vrij.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.