Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Slecht schakelen Corsa C
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 juni 2014 om 12:07 #17266521
Beste mensen.
Laatste paar maanden is het schakelen in mijn Corsa C flink achteruit gegaan. Denk hierbij aan; moeizaam in de eerste versnelling gaan, vaak niet in de achteruit willen vanaf de eerste keer en soms ook de 3e versnelling niet willen pakken.
Onlangs heeft een maat van mij bij het schakelmechanisme een shortshift gestoken en de rubbers vervangen bij zijn eigen auto. Hierbij was het slechte schakelen weg bij hem door het steken van nieuwe rubbers.
Zou het probleem opgelost kunnen zijn als ik nieuwe rubbers steek of is de versnellingsbak aan het overlijden?Graag hoor ik jullie tips.
19 juni 2014 om 12:42 #18239093Gewoon even je schakelmechaniek vervangen en dan gaat het weer als een jekko
19 juni 2014 om 14:39 #18239094Kheb eraan zitten denken om een short shift bij MTech te bestellen en die er tussen te zetten.
Bedankt voor de tip!
19 juni 2014 om 16:08 #18239095Ik heb een tijd geleden een foto gepost van een oud type schakelmechanisme en een nieuw type schakelmechanisme.
De oude is van plastic en slijt uit, daardoor kan je niet meer fatsoenlijk schakelen.
Als je hem dan vervangt voor een nieuw type, ben je er van af. (nieuwe zijn van metaal, met goeie metalen kogelkoppen ipv plastic)
Dan kun je ook gelijk een shortshift syteem plaatsen.19 juni 2014 om 18:34 #18239096Dan bedoel je deze foto?
Is dit makkelijk te vinden en te demonteren/monteren?
Want ik begin het nu wel heel vervelend worden dat hij slechter schakelt.19 juni 2014 om 18:37 #18239097Als je geen 2 linker handen hebt is het goed te doen.
(Of je moet net linkshandig zijn ;) )Sent from my SM-G900F using Tapatalk
19 juni 2014 om 18:41 #18239098Ik wil dus een short shift er bij doen, maar dan moet ik wel van kunststof naar metalen schakelmechaniek wil ik er lang profijt van hebben.
En dat van twee linkerhanden, tja we zien wel waar het schip strand.19 juni 2014 om 19:07 #18239099Dat is mijn foto ja. :thumbup
Het lastigste is het dopje op het scharnierpunt. Er af is geen punt, dan tik je hem gewoon stuk.
De nieuwe er terug op wil lastig gaan soms. De 4 puntjes moeten perfect op de as geklikt zijn anders zit ie los.Afstellen is een kwestie van een schroevendraaier bij de pook, door het gaatje. Tussen de 1 en de 2. Dan blijft ie staan.
Vervolgens op de bak de pin indrukken terwijl je het mechanisme verdraaid naar links.
Daarna kun je de bout vast draaien.Misschien iets te simpel uitgelegd, maar dat is het enige waarvan ik zou zeggen….dat het wat lastig is.
19 juni 2014 om 21:14 #18239100Thanks Fearless!
Ik zal dan ook maar gelijk een nieuw schakelmechanisme bestellen en dan die short shift erbij doen.
Want een short shift en dat de auto nog steeds bagger schakelt is een verspilling van geld.
Kzal morgen eens onder de kap kijken waar het mechanisme precies zit en wat de staat ervan is.Ik heb wel variërende prijzen gezien van het schakelmechanisme tussen de 35 en 95 euro (deze is te koop bij MTech)
Dus ik weet niet of de 35 euro versie van goede kwaliteit is.19 juni 2014 om 21:21 #18239101http://www.fsrs-partswebshop.nl/nl/schakelmechaniek-opel-corsa-c-corsa-combo-c-meriv.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
voorheen duparts…gewoon goed voormekaar.
Deze monteer ik zelf ook altijd.Maar hoe zit dat met zon shortshifter? wat krijg je dan precies? Want je kunt ze ook zelf maken door bijv je nieuwe iets in te korten. Aan beide kanten van het scharnierpunt een cm er tussen uit scheelt al een heel stuk. Daarbij het plastic stangetje vervangen voor een schroefdraad met kogelkoppen en je bent er ook.
Dan hoef je maar 1 keer wat te kopen. Scheelt je denk ik wel een hoop centen. Mtech is machtig duur met dat soort spullen.19 juni 2014 om 21:28 #18239102Dank je Fearless!
Het idee dat ik heb met de inbouw van een short shift is dat het schakelen sneller en soepeler gaat.
Heb dit getest in de auto van een maat van mij (Seat Leon 1.8 20VT, i know is andere koek dan een C GSi) en het schakelen bevalt mij wel.
Ik wil dit ook doen omdat ik nogal redelijk veel moet schakelen i.v.m. stadsverkeer en ik helaas een slechte rechterschouder heb (vertik het om een automaat te rijden).
Wat ik dus heb gemerkt is dat het veel gemakkelijker gaat en ik niet teveel kracht op mijn rechterarm moet uitoefenen wat weer een win/win situatie is voor mij. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.