Slecht schakelen Corsa C

Forumindex Forums Modellen Corsa Slecht schakelen Corsa C

  • Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17266521
    Sevendust
      Lid sinds:
      7 January 2013

      Beste mensen.

      Laatste paar maanden is het schakelen in mijn Corsa C flink achteruit gegaan. Denk hierbij aan; moeizaam in de eerste versnelling gaan, vaak niet in de achteruit willen vanaf de eerste keer en soms ook de 3e versnelling niet willen pakken.

      Onlangs heeft een maat van mij bij het schakelmechanisme een shortshift gestoken en de rubbers vervangen bij zijn eigen auto. Hierbij was het slechte schakelen weg bij hem door het steken van nieuwe rubbers.
      Zou het probleem opgelost kunnen zijn als ik nieuwe rubbers steek of is de versnellingsbak aan het overlijden?

      Graag hoor ik jullie tips.

      #18239093
      roger rabbit
        Lid sinds:
        10 December 2009

        Gewoon even je schakelmechaniek vervangen en dan gaat het weer als een jekko

        #18239094
        Sevendust
          Lid sinds:
          7 January 2013

          Kheb eraan zitten denken om een short shift bij MTech te bestellen en die er tussen te zetten.

          Bedankt voor de tip!

          #18239095
          Fearless
          Deelnemer
            Lid sinds:
            9 January 2005

            Ik heb een tijd geleden een foto gepost van een oud type schakelmechanisme en een nieuw type schakelmechanisme.
            De oude is van plastic en slijt uit, daardoor kan je niet meer fatsoenlijk schakelen.
            Als je hem dan vervangt voor een nieuw type, ben je er van af. (nieuwe zijn van metaal, met goeie metalen kogelkoppen ipv plastic)
            Dan kun je ook gelijk een shortshift syteem plaatsen.

            #18239096
            Sevendust
              Lid sinds:
              7 January 2013

              Dan bedoel je deze foto?

              Is dit makkelijk te vinden en te demonteren/monteren?
              Want ik begin het nu wel heel vervelend worden dat hij slechter schakelt.

              #18239097
              KRSA2000
              Deelnemer
                Lid sinds:
                25 February 2009

                Als je geen 2 linker handen hebt is het goed te doen.
                (Of je moet net linkshandig zijn ;) )

                Sent from my SM-G900F using Tapatalk

                #18239098
                Sevendust
                  Lid sinds:
                  7 January 2013

                  Ik wil dus een short shift er bij doen, maar dan moet ik wel van kunststof naar metalen schakelmechaniek wil ik er lang profijt van hebben.
                  En dat van twee linkerhanden, tja ;-) we zien wel waar het schip strand.

                  #18239099
                  Fearless
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    9 January 2005

                    Dat is mijn foto ja. :thumbup
                    Het lastigste is het dopje op het scharnierpunt. Er af is geen punt, dan tik je hem gewoon stuk.
                    De nieuwe er terug op wil lastig gaan soms. De 4 puntjes moeten perfect op de as geklikt zijn anders zit ie los.

                    Afstellen is een kwestie van een schroevendraaier bij de pook, door het gaatje. Tussen de 1 en de 2. Dan blijft ie staan.
                    Vervolgens op de bak de pin indrukken terwijl je het mechanisme verdraaid naar links.
                    Daarna kun je de bout vast draaien.

                    Misschien iets te simpel uitgelegd, maar dat is het enige waarvan ik zou zeggen….dat het wat lastig is.

                    #18239100
                    Sevendust
                      Lid sinds:
                      7 January 2013

                      Thanks Fearless!

                      Ik zal dan ook maar gelijk een nieuw schakelmechanisme bestellen en dan die short shift erbij doen.
                      Want een short shift en dat de auto nog steeds bagger schakelt is een verspilling van geld.
                      Kzal morgen eens onder de kap kijken waar het mechanisme precies zit en wat de staat ervan is.

                      Ik heb wel variërende prijzen gezien van het schakelmechanisme tussen de 35 en 95 euro (deze is te koop bij MTech)
                      Dus ik weet niet of de 35 euro versie van goede kwaliteit is.

                      #18239101
                      Fearless
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        9 January 2005

                        http://www.fsrs-partswebshop.nl/nl/schakelmechaniek-opel-corsa-c-corsa-combo-c-meriv.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

                        voorheen duparts…gewoon goed voormekaar.
                        Deze monteer ik zelf ook altijd.

                        Maar hoe zit dat met zon shortshifter? wat krijg je dan precies? Want je kunt ze ook zelf maken door bijv je nieuwe iets in te korten. Aan beide kanten van het scharnierpunt een cm er tussen uit scheelt al een heel stuk. Daarbij het plastic stangetje vervangen voor een schroefdraad met kogelkoppen en je bent er ook.
                        Dan hoef je maar 1 keer wat te kopen. Scheelt je denk ik wel een hoop centen. Mtech is machtig duur met dat soort spullen.

                        #18239102
                        Sevendust
                          Lid sinds:
                          7 January 2013

                          Dank je Fearless!

                          Het idee dat ik heb met de inbouw van een short shift is dat het schakelen sneller en soepeler gaat.
                          Heb dit getest in de auto van een maat van mij (Seat Leon 1.8 20VT, i know is andere koek dan een C GSi) en het schakelen bevalt mij wel.
                          Ik wil dit ook doen omdat ik nogal redelijk veel moet schakelen i.v.m. stadsverkeer en ik helaas een slechte rechterschouder heb (vertik het om een automaat te rijden).
                          Wat ik dus heb gemerkt is dat het veel gemakkelijker gaat en ik niet teveel kracht op mijn rechterarm moet uitoefenen wat weer een win/win situatie is voor mij.

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.