Forumindex › Forums › Techniek › Airco, lpg en diesel-vragen › slecht lopen bij warme motor
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 januari 2012 om 20:51 #17244754
We hebben hier een Opel vectra 2.2 diesel staan uit 2004 deze auto heeft volgende probleem.
Nadat de auto een poosje heeft gelopen en warm begint te worden gaat de motor ineens heel onregelmatig lopen(3 cilinders) en bij het gas geven komt er dan zwarte rook uit de uitlaat.
Oranje lampje (auto sleutel) gaat dan ook branden.als de auto weer koud is en opnieuw wordt gestart loopt de motor eerst weer goed.
Weet iemand waar ik de oorzaak moet gaan zoeken.
1 januari 2012 om 21:03 #17966753Lijkt mij een gevalletje lekke koppakking.
1 januari 2012 om 21:22 #17966754Wim-V6 weet dat soort dingen wel.
1 januari 2012 om 21:23 #17966755@BlueAstraG wrote:
Lijkt mij een gevalletje lekke koppakking.
Waar baseer je dat op?????
Bij een Diesel kan dit HEEL veel oorzaken hebben
Oranje lampje geeft aan dat er een motorstoring is, lees deze eerst eens uit…
Willem
1 januari 2012 om 21:28 #179667561 van mijn vorige Astra’s had dit probleem ook zo’n beetje. Maar dan zonder motorstoring.
En ik herstelde mezelf al. Toevallig had ik jou al genoemd, omdat jij er meer verstand van hebt dan ik.
1 januari 2012 om 21:31 #17966757Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar ik denk ff hardop:
De zwarte rook lijkt mij onverbrande diesel die dus uit die niet-meedraaiende cilinder komt. Er komt dan dus wel brandstof in de cilinder, maar deze ontbrandt niet. Aangezien diesels ontbranden door de hoge compressie, heb je misschien compressieverlies op die cilinder?
Ik kan dan alleen niet beredeneren waarom dit alleen bij een warme motor zou voorkomen. Maar met uitlezen kom je inderdaad verder.Overigens weet ik wel van Ford-diesels met deze symptomen dat de turbo of turboslang kapot is en vervangen moet worden. Een oud-collega van me had namelijk eerst de turboslang, enkele duizenden km’s later kwam ook de turbo, beiden met dezelfde, bovenstaande symptomen. Dit was ook het gevolg van drukverlies, waardoor te weinig lucht in de cilinders kwam en er dus onverbrande brandstof door de uitlaat naar buiten ging.
1 januari 2012 om 21:31 #17966758als een motor op 3 cilinders gaat lopen is dat meestal NIET per see een koppakking.
en zijn ook Veel electrische delen die warm slecht kunnen werken en koud prima..onder andere > Bobine (benz) sensoren enz
en dan heb je bij de diesels nog de verstuivers die behoorlijk temperatuursafhakenlijk kunnen reageren…
1 januari 2012 om 21:33 #17966759@ Risl:
Ik vermoed eerder een slecht werkende EGR, of verstopt inlaat, of klevende wervelkleppen, druppelende verstuiver of iets in die richting.
Er word storing gegeven, en die krijg je niet bij Lage Compressie.
Willem
1 januari 2012 om 21:36 #17966760Top, weer wat geleerd :thumbup
1 januari 2012 om 21:39 #17966761Wim-V6, ik geloof je direct, je hebt bijna altijd gelijk.
Het was van mijn kant maar een gedachtegang. Dat de lage compressie niet voor een foutmelding zorgt, dat klopt, maar ik dacht dat deze misschien indirect wel een melding gaf, bijv. via een klopsensor (of iets dergelijks). Ik weet niet of een diesel dit wel heeft.Ik vind het wel vreemd dat dit alleen bij warme motor voorkomt, maar er zijn inderdaad onderdelen die temperatuursgevoelig zijn voor het functioneren.
1 januari 2012 om 21:47 #17966762@jbh wrote:
We hebben hier een Opel vectra 2.2 diesel staan uit 2004 deze auto heeft volgende probleem.
Nadat de auto een poosje heeft gelopen en warm begint te worden gaat de motor ineens heel onregelmatig lopen(3 cilinders) en bij het gas geven komt er dan zwarte rook uit de uitlaat.
Oranje lampje (auto sleutel) gaat dan ook branden.als de auto weer koud is en opnieuw wordt gestart loopt de motor eerst weer goed.
Weet iemand waar ik de oorzaak moet gaan zoeken.
allereerst allemaal bedankt voor het meedenken. :thumb
Het lijkt mij inderdaad beter om morgen de auto eerst even uit te laten lezen.
ik had gehoopt dat iemand anders het ook al eens had meegemaakt :D1 januari 2012 om 22:07 #17966763Vast wel ook al een keer gehad hier hoor, meerdere keren zelf, alleen altijd is het wat anders geweest
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.