Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Slecht aanslaan 1.9 cdti enz.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 december 2011 om 13:54 #17244385
Hallo ik heb een vraagje omtrent mijn zafira.
Ik ben sinds een week in het bezit van een zafira b uit 2006 met 1,9 cdti motor, met 141000km op de teller.
Garage heeft distributie riem vervangen en beurt gegeven bij aflevering.Nu heb ik een aantal problemen waarvoor ik nog terug moet naar de garage namelijk:
Slecht aanslaan motor bij koud en nat weer.
Rammel onder dashboard tussen de 1200 en 1400 rpm.
Vocht in de koplampen en achterlichten.
Piepend geluid bij dynamo kant als motor koud is.Als ik dit zelf zo terug lees lijkt het wel of ik een wrak heb gekocht ha ha,maar dat zal wel meevallen(hoop Ik) en ik heb 6 maanden garantie!
Nu ging ik zelf vandaag kijken of ik de gloeibougies kon controleren maar dit is nogal wat werk dus dat laat ik maar over aan de garage, maar tijdens het draaien van de motor haalde ik de vuldop van de motor los en daar kwam een flinke druk uit blazen samen met flinke olie spetters, is dit normaal bij deze motoren?
En komt de rammel onder het dashboard iemand bekend voor?
Vocht in de lampen heb ik op meer forums gelezen, maar is niet echt een oplossing voor geloof ik.
Verder zou ik willen weten welke motor er inzit, volgens de garage en 101 pk, en volgens kenteken ook, maar op de motor zelf staat z19dt en dat is volgens mij een 120pk?
Ik hoop dat iemand mij het een en ander kan vertellen omtrent deze problemen.
20 december 2011 om 18:34 #17961649op je kenteken papieren moet vermogen van je auto staan 74, 88, 110 KW… (100, 120, 150 PK).
Anders kun je via : https://ovi.rdw.nl/” onclick=”window.open(this.href);return false; je auto gegevens opvragen.
Vocht in de achterlichten is een bekend kwaaltje bij ZAFIRA B en Astra H modellen.. rammel onder dashboard.. ? Hoe loopt je motor stationair en tot 1400 toeren als je constant gas geeft..? schudden, onregelmatig etc..? dan is dat niet goed.piepend geluid koud of warm, lijkt mij ook niet goed. Is er samen met je distr.riem ook multiriem en daarbij behorende rollen e.d. vervangen?
Als ik bij een lopende motor mijn oliedop van van 1.9cdti 16V 150 pk los haal dan heb ik geen last van flinke druk! Er spattert wel wat olie maar, dat komt door bovenliggende nokkenassen denk ik.
misschien heeft dat druk uit de olievuldop wel te maken met verstopte carterventilatie?20 december 2011 om 19:34 #17961650Ja op kenteken staat 74 kw, maar ik dacht dat een z 19 dt motor 88 kw was?
Motor loopt netjes stationair, rammel onder dashboard komt tussen de 1200 en 1400 toeren.
Nee multiriem is niet vervangen en ook geen rollen of spanner.
Ja carter ventilatie zou verstopt kunnen zitten.
Ik heb een afspraak overmorgen bij de garage, dan mogen ze daar allemaal naar kijken en hopelijk ook de problemen oplossen.
20 december 2011 om 20:27 #17961648@Zaad4ra wrote:
Ja op kenteken staat 74 kw, maar ik dacht dat een z 19 dt motor 88 kw was?
Motor loopt netjes stationair, rammel onder dashboard komt tussen de 1200 en 1400 toeren.
Nee multiriem is niet vervangen en ook geen rollen of spanner.
Ja carter ventilatie zou verstopt kunnen zitten.
Ik heb een afspraak overmorgen bij de garage, dan mogen ze daar allemaal naar kijken en hopelijk ook de problemen oplossen.
Hai, deze motor kent 3 uitvoeringen in pk”s, tw: 100 (74 kW) 120 (88 kW) en 150 (110 kW)
21 december 2011 om 07:22 #17961651Ja dat is nou zo verwarrend, volgens mijn papieren heb ik een z19dt motor met 74kw!
Maar volgens opel is de: z19dt een 88 kw 8 klepper
z19dtl een 74 kw 8 klepper
z19dth een 110 kw 16 klepperDus ik snap het niet helemaal, of hebben de drie types ondeling ook nog eens vermogens verschillen?
21 december 2011 om 13:47 #17961652Hai, als je op de site van rdw.nl kijkt en bij: Voertuiggegevens online je kenteken invoert, kun je dan zien welke uitvoering 1.9 DT?DTH?Z19DT of anders, hebt. En je kunt dan ook zien hoeveel kW deze motor heeft.
22 december 2011 om 08:03 #17961653Hai Bert,
Ja dat snap ik allemaal, dat is namelijk hetzelfde als wat er op je kenteken papieren staat. En daar staat 74 kw.
Alleen staat er op mijn motor z19dt en dat is volgens opel een 120 pk oftewel een 88 kw? Snap je, en dat snap ik dan niet.
Of de z19dt is er ook weer in verschillende uitvoeringen! En als dat zo is zou ik dat graag weten.
22 december 2011 om 09:37 #17961647Waarom hebben ze je spanrollen niet vervangen?? Dat vind ik vreemd.. Meestal hoort dit er standaard bij. Het zijn lagers. Ook al zijn ze “goed” kunnen ze misschien 10k km kapot zijn. Lagers zijn verradelijk dingen.
De rammel heb ik ook in mn dashboard. Heeeeeeel vervelend maar tot op heden helpt alleen een klap geven.
Vochtproblemen heb ik ook. Alleen in mn rechter achterlicht dan. Wat je kan doen is een klein gaatje boren op het laagste punt. Ik heb een verzopen achteruitlicht. Die staat in een laagje water…
Succes
22 december 2011 om 10:34 #17961654Vandaag auto naar garage gebracht voor garantie, ze gaan kijken naar de problemen.
Ik hoop dat ze het een en ander oplossen.
En Motorsmurf ik zie dat jij ook een 1.9 CDTI hebt, blaast hij bij jouw ook zo uit de vuldop als motor draait??
En heb je de zwaailampen er ook bij gekregen, kan handig zijn als je snel naar huis wilt :D :D
En bij de garage zeiden ze dat het normaal was dat vocht in de lampen, trekt wel weer weg als het droog word :hmmz maar ja daar lig ik niet zo wakker van, als hij maar niet meer rammelt en gewoon normaal start ben ik tevreden. Lampen zal ik zelf wel een keer droog fohnen.23 december 2011 om 10:17 #17961655Auto gisterenmiddag opgehaald, gloeibougies zijn vervangen zeggen ze.
Vanmorgen starten, probleem is hetzelfde, duurt lang voordat hij aanslaat.
Als de motor even heeft gedraaid dan start hij meteen goed, misschien wel terug lopen van brandstof dan?Trillingen en klapperen onder dashboard kunnen ze niets aan doen, ja het is een diesel dan heb je dat :ass
Tuurlijk, ik heb hiervoor ook diesel gereden niks geen rammeltjes, maar ja.Binnenkort maar weer een afspraak maken met garage, dan moeten ze hem maar eens een paar dagen houden en in de ochtend starten, en dan gaan zoeken.
Wordt vervolg dus.
24 december 2011 om 18:41 #17961656slecht aanslaan kan zijn dat de distributie 1 tandje verkeerd staat. Heb dat zelf ook al eens ervaren bij een klanten auto, aangezien je de krukas kan blokkeren bij zo´n ding en de nokkenas niet
29 december 2011 om 11:51 #17961657Oke, moet dat even laten controleren van die distributie dan, vandaag startte hij weer voor geen meter.
Ik heb auto laten gloeien, daarna starten maar duurt erg lang voordat hij aanslaat! Net of dat ie geen brandstof krijgt.
29 december 2011 om 13:43 #17961658Lekt misschien langs de verstuivers ??>of de brandstofleidingen ??
30 december 2011 om 09:36 #17961659Slecht aanslaan met de temperaturen van nu kan niets te maken hebben met de gloeibougies.
Ik weet niet wat ik bij “rammel in bij 1200- 1400 toeren” moet voorstellen, maar hoe loopt je motor stationair? schudden, trillen ?
Het schudden trillen van de motor kan ook twee oorzaken hebben : verstuivers of minder goede dubbele-massa-vliegwiel (dmf).
Bij een defecte dmf voel je een resonatie in de koppeling als je voorzichtig je voet daarop laat rusten.
Bij een probleem met de verstuivers hoor je dat motor tot 1600 toeren niet lekker loopt. Ook wanneer je constant op een bepaalde toer probeert te houden gaat je motor heen en weer schudden.
Ga naar een goede garage of Opel dealer voor een diagnose. Verstuivers kunnen ze testen met ‘retour-test’, dat is 30-45 min werk. Vliegwiel (dmf) probleem kan een goede monteur zo herkennen na een ritje van 5 minuten.
Als je auto moeilijk, of niet goed wilt starten wordt er ook een storing opgeslagen. Dat kun je ook bij de Dealer uit laten lezen, of zelf een diagnose apparaat aanschaffen voor paar tientjes, super handig.
suc6.30 december 2011 om 12:30 #17961660Als de motor eenmaal draait loopt hij netjes stationair en als ik langzaam het gas opvoer blijft hij mooi lopen.
Tussen de 1200 en 1400 toeren resoneerd er iets onder dashboard achter stuur, losse leiding of iets denk ik.
Koppeling voelt goed aan, geen trillingen.
Als de motor eenmaal heeft gedraaid, start hij gewoon snel, het lijkt of de brandstof terug loopt?!30 december 2011 om 13:34 #17961661Is bij de beurt het brandstoffilter vervangen?
Als de rubber ring niet goed tussen het huis en de deksel zit of vuil ertussen moet je ook heel lang doorstarten voordat de motor aanslaat na een nacht stilstand.
Na kort uit te hebben gestaan slaat de motor dan wel meteen aan.Succes
30 december 2011 om 20:25 #17961662@ries e wrote:
Is bij de beurt het brandstoffilter vervangen?
Als de rubber ring niet goed tussen het huis en de deksel zit of vuil ertussen moet je ook heel lang doorstarten voordat de motor aanslaat na een nacht stilstand.
Na kort uit te hebben gestaan slaat de motor dan wel meteen aan.Succes
is commenrail, dus filter word door een pomp in de tank al volgepompt. Ik vermoed toch dat de riem niet 100% optijd staat
31 december 2011 om 11:13 #17961663oke en hoe kan ik dat controleren?
16 maart 2012 om 10:28 #17961664Probleem lijkt nu opgelost te zijn met slecht aanslaan, er bleek 1 injector defekt te zijn.
Deze is vervangen en motor slaat nu veel sneller aan en wagen loopt meteen een stuk zuiniger!12 juni 2012 om 02:35 #17961665Ik had trouwens ook een rammel in het dashboard. De kap bovenop het dashboard heb ik er af getrokken en een tochtstrip onder geplakt. Probleem weg.
Ik heb een tocht vrije vuldop… (nee geen tochtstrip ondergeplakt) helaas heb ik de zwaailichten niet mee gekregen ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.