Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Sinds vandaag enorme DIP bij 2000 toeren
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 juni 2014 om 15:24 #17266542
Heren,
Sinds vandaag heb ik opeens een enorme dip bij 2000 toeren.
Tot op heden nooit last van gehad, soms af en toe een shokje bij 2000 toeren, maar dat doet hij al 200.000 km lang.Sinds vandaag doet hij opeens erg vreemd rond de 2000 toeren, als ik rustig optrek valt bij 2000 toeren ongeveer een halve seconde lang het gas volledig weg, en dan trekt hij weer verder.
Iemand een idee wat dit kan zijn? EGR, Gasklep, Wervelkleppen?
Zojuist even gekeken, de wervelkleppen zijn 100.000k geleden vervangen en alles is nog volledig schoon.Volgend weekend moet ik weer 2000km op en af naar huis met een aanhanger, en dit kan ik dan niet gebruiken.
20 juni 2014 om 15:54 #18239244Check de volgende punten;
Vacuumslangetjes, onder kant van ‘t bochtje wat niet direct zichtbaar is kan een scheur hebben.
IC, of ie een hissend geluid maakt, duidt op een lek. Meestal aan de onderkant.
Turbo slang vanaf de turbo naar de IC op een klein gaatje.Heb je verder geen bijgeluiden?
Lees ‘m eens uit met opcom en check de egr waarde.
Heb je een dpf?Gasklephuis ook eens de IC slang af halen en controleren op sludge
Groet jraaf
21 juni 2014 om 07:09 #18239245Egr eraf halen en schoonmaken kan ook nooit kwaad, maar ik vermoed ook dat het het vacuüm slangetje is.
Voelt net of de auto niet vooruit te branden is en een soort verzuipt, tenminste dat was bij mij zo.
21 juni 2014 om 17:25 #18239246Het stomme is dat hij wel vooruit te branden is.
Gister de aanhanger wezen ophalen, en gewoon door het heuvelland rondgescheurd en bergop fietsers en tractoren ingehaald. Pit zit er nog ruim voldoende in.Het is gewoon dat hij zo rond 2000 toeren de voornamelijk in de 2e versnelling even stilvalt en dan weer doortrekt.
In de 3e en 4e gorgelt hij alleen even, maar geen hik te merken.Helaas heb ik geen eigen laptop meer, en die van mijn baas wil de opcom driver niet installeren. :swear
Dat gorgelen heb ik ook altijd als ik bij 2000 toeren in de 2e versnelling het gas los laat, dat is vrij normaal. Alleen vreemd om dat nu ook te horen als hij stottert. ‘
Morgen de laptop van mijn schoonmoeder even lenen, kijken of ik een foutcode kan lezen.
21 juni 2014 om 19:18 #18239247Is dit geen turbo bark? Dit is de overtollige boost die de turbo niet kwijt kan en dan via je lucht inlaat weer naar buiten perst.
Sorry van de redneck maar wel duidelijk uitgelegd.
https://www.youtube.com/watch?v=Jg5KMPaK9wM21 juni 2014 om 19:40 #18239248Turbo bark… Oftewel turbo flutter krijg je wanneer je de gas loslaat en de opgebouwde druk niet weg kan.
Dit zie je vaak bij opgefokte diesels en getunde benzine turbo blokken met een te kleine BOV.
Dit verklaart echter niet de dip bij 2000rpm en het gorgelen onder het gasgeven in de 3e & 4e versnelling.Sent from my GT-P7510 using Tapatalk
21 juni 2014 om 19:55 #18239249Kijk of je turbodruk solenoid nog 100% functioneert…
Als je idd last zou hebben van fluctuerende drukken (=dipjes) en teveel druk bij loslaten gaspedaal (=turbo flutter) zou dit best de oorzaak zijn.Sent from my GT-P7510 using Tapatalk
21 juni 2014 om 22:32 #18239250Zo te horen is het inderdaad turbo bark. Maar dat verklaart niet waarom dit iedere keer rond 2000 toeren plaats vind terwijl ik het gas niet los laat.
Er gebeurt dus iets waardoor de turbo even zijn druk niet kwijt kan.
22 juni 2014 om 13:58 #18239251Het probleem lijkt opgelost.
Boostsensor zat volledig dicht met roet, en de EGR haperde.
Boostsensor is nu weer schoon, en EGR zit nu vast in gesloten positie.
Opvallend is wel dat de catch can goed zijn werk doet. Voorheen zat de boostsensor vaak vol met vettige drap, nu was het gewoon roet waarvan het grootste deel met een paar keer kloppen er uit viel.
De EGR zit nu dus muurvast, eens kijken of ik de moeite neem om hem te vervangen. Maar voorlopig vind ik het wel goed zo.
22 juni 2014 om 14:26 #18239252Mooi!
Sent from my GT-P7510 using Tapatalk
22 juni 2014 om 14:28 #18239253Goed dat het opgelost lijkt te zijn, maar krijg je nu geen foutmelding omdat de egr vast zit,en de auto zal er ook niet lekkerder van gaan rijden, mits je egr eruit geprogrammeerd is.
23 juni 2014 om 05:29 #18239254Alleen bij een koude motor heb ik een foutmelding, als hij warm is gaat het lampje uit.
Maar voor de prestaties maakt het helemaal niets uit,
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.