Sinds vandaag enorme DIP bij 2000 toeren

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Sinds vandaag enorme DIP bij 2000 toeren

  • Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17266542
    yzf1kr
      Lid sinds:
      3 January 2005

      Heren,

      Sinds vandaag heb ik opeens een enorme dip bij 2000 toeren.
      Tot op heden nooit last van gehad, soms af en toe een shokje bij 2000 toeren, maar dat doet hij al 200.000 km lang.

      Sinds vandaag doet hij opeens erg vreemd rond de 2000 toeren, als ik rustig optrek valt bij 2000 toeren ongeveer een halve seconde lang het gas volledig weg, en dan trekt hij weer verder.

      Iemand een idee wat dit kan zijn? EGR, Gasklep, Wervelkleppen?
      Zojuist even gekeken, de wervelkleppen zijn 100.000k geleden vervangen en alles is nog volledig schoon.

      Volgend weekend moet ik weer 2000km op en af naar huis met een aanhanger, en dit kan ik dan niet gebruiken.

      #18239244
      jraaf
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 January 2008

        Check de volgende punten;

        Vacuumslangetjes, onder kant van ‘t bochtje wat niet direct zichtbaar is kan een scheur hebben.
        IC, of ie een hissend geluid maakt, duidt op een lek. Meestal aan de onderkant.
        Turbo slang vanaf de turbo naar de IC op een klein gaatje.

        Heb je verder geen bijgeluiden?
        Lees ‘m eens uit met opcom en check de egr waarde.
        Heb je een dpf?

        Gasklephuis ook eens de IC slang af halen en controleren op sludge

        Groet jraaf

        #18239245
        DennisD
        Deelnemer
          Lid sinds:
          25 June 2007

          Egr eraf halen en schoonmaken kan ook nooit kwaad, maar ik vermoed ook dat het het vacuüm slangetje is.

          Voelt net of de auto niet vooruit te branden is en een soort verzuipt, tenminste dat was bij mij zo.

          #18239246
          yzf1kr
            Lid sinds:
            3 January 2005

            Het stomme is dat hij wel vooruit te branden is.
            Gister de aanhanger wezen ophalen, en gewoon door het heuvelland rondgescheurd en bergop fietsers en tractoren ingehaald. Pit zit er nog ruim voldoende in.

            Het is gewoon dat hij zo rond 2000 toeren de voornamelijk in de 2e versnelling even stilvalt en dan weer doortrekt.
            In de 3e en 4e gorgelt hij alleen even, maar geen hik te merken.

            Helaas heb ik geen eigen laptop meer, en die van mijn baas wil de opcom driver niet installeren. :swear

            Dat gorgelen heb ik ook altijd als ik bij 2000 toeren in de 2e versnelling het gas los laat, dat is vrij normaal. Alleen vreemd om dat nu ook te horen als hij stottert. ‘

            Morgen de laptop van mijn schoonmoeder even lenen, kijken of ik een foutcode kan lezen.

            #18239247
            DennisD
            Deelnemer
              Lid sinds:
              25 June 2007

              Is dit geen turbo bark? Dit is de overtollige boost die de turbo niet kwijt kan en dan via je lucht inlaat weer naar buiten perst.

              Sorry van de redneck maar wel duidelijk uitgelegd.
              https://www.youtube.com/watch?v=Jg5KMPaK9wM

              #18239248
              KRSA2000
              Deelnemer
                Lid sinds:
                25 February 2009

                Turbo bark… Oftewel turbo flutter krijg je wanneer je de gas loslaat en de opgebouwde druk niet weg kan.
                Dit zie je vaak bij opgefokte diesels en getunde benzine turbo blokken met een te kleine BOV.
                Dit verklaart echter niet de dip bij 2000rpm en het gorgelen onder het gasgeven in de 3e & 4e versnelling.

                Sent from my GT-P7510 using Tapatalk

                #18239249
                KRSA2000
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  25 February 2009

                  Kijk of je turbodruk solenoid nog 100% functioneert…
                  Als je idd last zou hebben van fluctuerende drukken (=dipjes) en teveel druk bij loslaten gaspedaal (=turbo flutter) zou dit best de oorzaak zijn.

                  Sent from my GT-P7510 using Tapatalk

                  #18239250
                  yzf1kr
                    Lid sinds:
                    3 January 2005

                    Zo te horen is het inderdaad turbo bark. Maar dat verklaart niet waarom dit iedere keer rond 2000 toeren plaats vind terwijl ik het gas niet los laat.

                    Er gebeurt dus iets waardoor de turbo even zijn druk niet kwijt kan.

                    #18239251
                    yzf1kr
                      Lid sinds:
                      3 January 2005

                      Het probleem lijkt opgelost.

                      Boostsensor zat volledig dicht met roet, en de EGR haperde.

                      Boostsensor is nu weer schoon, en EGR zit nu vast in gesloten positie.

                      Opvallend is wel dat de catch can goed zijn werk doet. Voorheen zat de boostsensor vaak vol met vettige drap, nu was het gewoon roet waarvan het grootste deel met een paar keer kloppen er uit viel.

                      De EGR zit nu dus muurvast, eens kijken of ik de moeite neem om hem te vervangen. Maar voorlopig vind ik het wel goed zo.

                      #18239252
                      KRSA2000
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        25 February 2009

                        Mooi!

                        Sent from my GT-P7510 using Tapatalk

                        #18239253
                        DennisD
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          25 June 2007

                          Goed dat het opgelost lijkt te zijn, maar krijg je nu geen foutmelding omdat de egr vast zit,en de auto zal er ook niet lekkerder van gaan rijden, mits je egr eruit geprogrammeerd is.

                          #18239254
                          yzf1kr
                            Lid sinds:
                            3 January 2005

                            Alleen bij een koude motor heb ik een foutmelding, als hij warm is gaat het lampje uit.

                            Maar voor de prestaties maakt het helemaal niets uit,

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.