Simpele manier ontspannen multiriem z18xe?

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Simpele manier ontspannen multiriem z18xe?

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17266805
    Phantom
      Lid sinds:
      4 January 2014

      Beste allemaal,

      Gisteren ben ik bezig geweest aan de Vectra.
      Nieuw gasklephuis gemonteerd en daarna aan de thermostaat begonnen.
      Omdat ik er niet goed bij kon heb ik de pomp van de stuurbekrachtiging losgehaald doormiddel van de twee bouten.
      De multiriem stond nog op spanning dus nu de volgende vraag:

      Hoe krijg ik (tijdelijk) op een simpele manier de spanning van de multiriem zodat ik de stuurbekrachtiging terug kan monteren?

      Ik had al iets gelezen over een sleutel 15 op de spanrol en dan duwen of iets maar ik krijg geen beweging in dat ding.
      Welke kant moet ik op bewegen zonder dat er het nodige los schiet?

      Mijn dank is zeer groot voor de technische ondersteuning! :-)

      #18241434
      Famempeters
        Lid sinds:
        8 March 2008

        Ring sleutel 15 op de grote bout van de spanner zetten en van de riem af duwen trekken net hoe je er bij staat of ligt is simpel .
        de rol duwt door een dikke veer de riem strak en de veer druk is best groot dus dat voel ja best als weer stand . bij mij weten zit er zelfs een blokkeer gaatje voor een boortje of een stiftje zodat je niet die veer druk meer hebt .

        #18241435
        Phantom
          Lid sinds:
          4 January 2014

          Thanks voor je support.
          Ik ben overigens langs boven bezig en sta bij het rechter voorspatbord / rechter koplamp.
          Luchtfilterhuis en hitteschild van de uitlaat zijn gedemonteerd, verder nog niks. ;-)

          #18241436
          Opeltje17
          Deelnemer
            Lid sinds:
            18 January 2012

            Kan ook zijn dat de spanner vast zit.

            #18241437
            Phantom
              Lid sinds:
              4 January 2014

              Het is opgelost en indd best simpel, maar mocht iemand het ook willen doen is hier de uitleg. :-)

              Ik heb het rechterwiel los gehaald, daarna de binnenkant van de wielkuip / onderplaat gedemonteerd.
              Vanaf dat punt zet je een steeksleutel 15 op de bout van de spanrol.
              Omdat ik met tweeën ben is dat makkelijker want anders sta je elkaar in de weg aan de bovenkant.
              De bout van de spanrol draai je rechtsom (met de klok mee) en dan gaat de spanning van de multiriem.
              Hiermee kan de andere persoon de pomp weer goed monteren waarna de spanning weer op de multiriem kan.
              Dit werkt bij bijvoorbeeld de dynamo ook zo.
              Wel ff checken dat de riem nog netjes tussen de randen van de poulies loopt. ;-)

              Bedankt, en succes voor de volgende mensen die dit ook willen/moeten doen.

              #18241438
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                Pak m zo van Bovenaf eraf altijd eigenlijk..

                Willem

                #18241439
                Anoniem
                  Lid sinds:
                  1 January 1970

                  Inderdaad, van bovenaf kun je er zo bij, en dan naar je toe trekken.

                  #18241440
                  Phantom
                    Lid sinds:
                    4 January 2014

                    Ja oke, maar we waren met z’n tweeën bezig omdat de sbpomp los zat.
                    Dus het werd een beetje druk aan de bovenkant.
                    Maar het kan indd op meerdere manieren. :)

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.