Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Signum 1.9 CDTi | Ertan
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 juli 2015 om 09:30 #18288379
ik ben vorige week dinsdag langs geweest bij KCP.
die willen de wervelkleppen uitschakelen, EGR afpluggen, roetfilter en gasklep verwijderen. niet omdat het nu per direct nodig is, maar omdat die binnenkort toch wel een keer aan de beurt zijn. ook zou ik volgens hun de turbo moeten vervangen. logisch dat na al die vervangingen en aanpassingen de auto weer goed zal worden maar dit zijn niet de mankementen nu op het moment. kosten € 2940 ex btw2 juli 2015 om 09:39 #18288380@Ertan wrote:
ik ben vorige week dinsdag langs geweest bij KCP.
die willen de wervelkleppen uitschakelen, EGR afpluggen, roetfilter en gasklep verwijderen. niet omdat het nu per direct nodig is, maar omdat die binnenkort toch wel een keer aan de beurt zijn. ook zou ik volgens hun de turbo moeten vervangen. logisch dat na al die vervangingen en aanpassingen de auto weer goed zal worden maar dit zijn niet de mankementen nu op het moment. kosten € 2940 ex btwOke.. das een stevige prijs.
2 juli 2015 om 09:41 #18288381een aantal dingen zijn zelf te doen ( of door iemand van het forum te doen) zoals EGR afpluggen, de inlaat schoonmaken en de wervelplekken modificeren, iemand die kan lassen dan kun je de roetfilter verwijderen of leegtrekken … en bedoel je niet de vacuüm klep???
als je dit zelf of door iemand van ons laat doen valt je prijs wel veel lager uit dan die bijna 3000 euro… alle beetjes helpen natuurlijk
2 juli 2015 om 09:43 #18288382AnoniemLid sinds:
1 January 1970Fluiten doet de mijne ook. Bij koude motor duidelijker dan warm.
Je kunt simpel kijken of de inlaat vol zit met zwarte aanslag. De dikke turboslang die rechts van de motor loopt (als je er voor staat) die langs de accu loopt.
Slag wegnemen. Dan kun je de gashuisklep zien en of daar al veel zwarte aanslag zit. Als dat zo is. Is het haast zeker dat de inlaat vol zit en de wervelkleppen vast zitten door speling en de zwarte troep2 juli 2015 om 09:46 #18288383@speaker wrote:
@Ertan wrote:
ik ben vorige week dinsdag langs geweest bij KCP.
die willen de wervelkleppen uitschakelen, EGR afpluggen, roetfilter en gasklep verwijderen. niet omdat het nu per direct nodig is, maar omdat die binnenkort toch wel een keer aan de beurt zijn. ook zou ik volgens hun de turbo moeten vervangen. logisch dat na al die vervangingen en aanpassingen de auto weer goed zal worden maar dit zijn niet de mankementen nu op het moment. kosten € 2940 ex btwOke.. das een stevige prijs.
precies ja:)
op het moment is de actuator de boosdoener.
ik moet dus iemand hebben die tijd heeft en voorlopig alleen de actuator en evt. de inlaatspruitstuk wil vervangen.2 juli 2015 om 09:49 #18288384@Helmer opelfan
ik zal zo even gelijk checken, maar dat betekent dus nog steeds dat de inlaatspruitstuk vervangen / gedemonteerd en schoongemaakt moet worden?
@bart-gsi
ik heb al paar mensen een pm gestuurd. alleen CarloAstra heeft erop gereageerd en die kan pas over 3 weken, dus eind juli ergens.
mochten er nog andere mensen zijn die tijd hebben, dan wil best even langs rijden.2 juli 2015 om 09:52 #18288385hier alvast voor je EGR
ik weet niet welke PK versie je hebt van de 1.9 dus ik zet ze alle 2 maar even neer
http://www.opel-tuning.nl/?View=page&part_id=111162&hid=&lhid=&lvid=&mid=201″ onclick=”window.open(this.href);return false; ( 100 en 120 pk)
http://www.opel-tuning.nl/?View=page&part_id=111161&hid=&lhid=&lvid=&mid=201″ onclick=”window.open(this.href);return false; ( 150 pk)
dit is zeer makkelijk zelf te zienik woon zelf in tilburg.. eindje weg van rotterdam.. heb alle tijd en gereedschap.. alleen de ruimte ontbreekt..
2 juli 2015 om 11:54 #18288386zo ziet het eruit.
ik heb onder de grote dikke slang gekeken en zie niks bijzonders ?
2 juli 2015 om 11:59 #182883872 juli 2015 om 12:36 #18288388@helmer opelfan ik denk dat als de afspraak staat dat ik bij ertan zoals in dit filmpje te werk ga.. en dat is overgens ook hoe jij het uitlegt..
https://www.youtube.com/watch?v=G7kMp87_Xjo” onclick=”window.open(this.href);return false;2 juli 2015 om 13:52 #18288389ff nog mijn 5 cent in het ‘zakje’ doen :angel
De actuator is een elektromagnetisch zelflerende unit welke de wervelkleppen via de derde kop aan de onderkant van het inlaatspruitstuk aanstuurt. De actuator krijgt zijn signaal van de ECU. Om de actuator te vervangen dien je het inlaatspruitstuk te demonteren, hij zit namelijk aan de onderkant van het inlaatspruitstuk. In de meeste, zo niet alle gevallen is niet de actuator de boosdoener maar de dikke olie sludge welke wia ‘flowby’ vanuit je carter ontluchting via je intekoeler en via je gasklephuis in het inlaatspruitstuk terecht komt alwaar ze de wervelkleppen vast koeken. Dit is verre van ideaal want je motor krijgt niet meer voldoende lucht. Achterop het inlaatspruitstuk zit ook een T druk sensor, als je die los haalt zal je zien dat ook deze kompleet vol met dikke olie smurrie wat niet bevoordelijk is voor de metingen die de ecu doet.
Nu zegt de dealer dat de actuator het niet meer doet omdat het stangetje niet in beweging komt. In mijn optiek krijgt de actuator het stangetje niet meer in beweging om dat de kleppen vastgekoekt zitten. Omdat de actuator zelflerend is gaat hij verder ook niet meer bewegen want zijn maximale uitslag is begrensd door de vastgekoekte wervelkleppen.
Wat je nu kunt doen is het volgende:
1. Bekijk de werking van het stangetje bij lopende motor door een maat gas te laten geven en gas los te laten. Dan zou het stangetje moeten bewegen.
2. Beweegt het stangetje niet, probeer dan met de hand het stangetje horizontaal te bewegen. Als je er makkelijk beweging in krijgt is de actuator daadwerkelijk stuk. Krijg je er geen beweging in dan zitten ze vastgekoekt en zal de actuator ze ook niet in beweging krijgen.De suggestie om ‘onder’ je inlaatbuis vanaf de interkoeler te kijken is niet juist. je moet ‘m losdraaien bij het gasklephuis en dan kan je de aangekoekte smurrie zien. zie volgende foto van mijn gasklephuis. Daarnaast de wervelklep delete actie en aanverwante zaken ter illustratie.
Overigens zie ik bij jou wervelkleppen al de beginselen van dikke smurrie aan de buiten kant zitten. Probeer eens ee wervelklep nokje (zwart rondje waar stangetje door heen gaat) omhoog te trekken. Daar zit waarschijnlijk al speling op :hmmz En niks vacuum verwijderen maar echt de vlinder in het gaskklephuis hebben we het over.
En als Kaz in je signum heeft gereden en zegt dat je turbo een defect heeft zal ie niet bedoelen dat ie fluit maar dat ie een defect heeft. Die man heeft daar een oor voor :jerry :wors :wors :wors Ik ben ooit bij ze terecht gekomen voor onderstel zaken en Kaz gaf toen aan dat mijn turbo niet goed was. Ik vertelde ‘m dat ie 40.000 KM daarvoor vervangen was door de vod voor een nieuwe en dat dit mij sterk leek. Na de proef op de som kwam mijn turbo er zo uit:
Groet jraaf
2 juli 2015 om 14:17 #18288390bedankt voor je duidelijke uitleg
bij het gas geven beweegt het stangetje niet.
maar wel als je er een duw aan geeft met je hand
rij je stuk en over paar meter is het weer zelfde verhaal
auto houdt zich weer in.turbo is op het moment next step.
eerst het probleem met de wervelkleppen oplossen :)2 juli 2015 om 14:21 #18288391@jraaf wrote:
1. Bekijk de werking van het stangetje bij lopende motor door een maat gas te laten geven en gas los te laten. Dan zou het stangetje moeten bewegen.
2. Beweegt het stangetje niet, probeer dan met de hand het stangetje horizontaal te bewegen. Als je er makkelijk beweging in krijgt is de actuator daadwerkelijk stuk. Krijg je er geen beweging in dan zitten ze vastgekoekt en zal de actuator ze ook niet in beweging krijgen.Groet jraaf
en wat als dat stangetje wel beweegt… moeten we dan maar een grote schoonmaak gaan houden en kijken als er slurrie in zit die er uit te halen??
want in het begin geeft de topicstarter aan dat er een foutmelding met de wervelklep is…
als deze beweegt zou de actuator geen foutmelding moeten zijn… althans lijkt mij.. maar zo te zien heb jij hier meer ervaring mee dus ik ga dit zeker even onthouden2 juli 2015 om 14:22 #18288392Dan is het toch de actuator :hmmz Damn! Nog nooit mee gemaakt dat die de oorzaak was, maar kan gebeuren.
Heb je een opcom? Je kunt een actuator test doen en een reset. Kijken of ie dan weer gaat werken :agent De reset is eigenlijk niks anders dan de ecu vertellen dat je een nieuwe hebt geplaatst. Lijkt mij het proberen waard voordat je ‘m laat vervangen.Groet jraaf
2 juli 2015 om 14:25 #18288393ik heb zelf geen opcom. ik ben oldskool met de paperclips^^ misschien iemand in de buurt van rotterdam ertan kan helpen met opcom…
2 juli 2015 om 14:30 #18288394geen opcom helaas
misschien iemand in de buurt van rdam? rij ik ff langsdit is mijn eerste opel auto
altijd mooi gevonden .. nu heb ik er 1tje en dan is het een miskoop :)
heb nog niets eens kunnen genieten van de auto2 juli 2015 om 14:31 #18288395@bart-gsi wrote:
en wat als dat stangetje wel beweegt… moeten we dan maar een grote schoonmaak gaan houden en kijken als er slurrie in zit die er uit te halen??
want in het begin geeft de topicstarter aan dat er een foutmelding met de wervelklep is…
als deze beweegt zou de actuator geen foutmelding moeten zijn… althans lijkt mij.. maar zo te zien heb jij hier meer ervaring mee dus ik ga dit zeker even onthoudenIk denk ook nog steeds dat de actuator het niet zal zijn. Feit is dat een elektromagnetisch apparaat zelf afstellend is. Met andere woorden als de smurrie de uitslag van de klep beperkt zal de actuator ‘denken’ tot hier en niet verder. Maar gezien het feit dat ie helemaal niks doet kan het toch de actuator zelf zijn. Ik heb echter bij meerdere CDTI dit probleem geanalyseert en nooit was het de actuator. Ik zou de grote schoonmaak actie zo ie zo doen. Als je dan toch het uitlaatspruitstuk demonteerd om de actuator te vervangen….
Mijn ervaring strekt zo ver als het feit dat mijn inlaatspruitstuk 1 keer is vervangen en de 2de binnen 60K weer dicht zat. Toen de delete van alle milieu onzing gedaan.EGR/EGR Koeler/wervelkleppen/DPF en en de vlinder van het gasklephuis. Nu 50K verder en nog geen enkel probleem. Auto loopt zuiniger en rustiger, stinkt minder en loopt als een trein. De wervelkleppen delete scheelt je tot 300RPM in het bereik 1500/1800 dan komt je turbo er in. Dit verschil vind ik te verwaarlozen en merk je nauwelijks in het begin en na een week al helemaal niet meer.
Groet jraaf
2 juli 2015 om 14:32 #18288396Vast wel iemand in de buurt van je met een opcom. Zie het opcom gedeelte op het topic.
Miskoop …. :thumbup doorzetten, het is een prachtbak en het v erlies wat je er op krijgt als ie weg gaat kun je beter investeren in de delete acties. krijg je er een dikke en vet rijdende signum voor terug. Tenminste niet zo een eenheidsworst zo als tegen woordig rond rijdt. Beetje chippen en je zet ook nog eens menig zich zelf respecterend lease rijder in een :swear :swear :swear voor schut :jerry :jerry :jerryGroet jraaf
2 juli 2015 om 14:36 #18288397dat is dan goed nieuws… het werd ook al aangeraden een nieuwe actuator te plaatsen als je het spruitstuk eraf hebt…
ik had al een filmpje gevonden en ook hier gepost hoe te werk te gaan… en lijkt me opzich wel te doen.. en ik wil ertan graag met zijn probleem helpen namelijk…
is wel een werkje voor 2 personen zoals in dat filmpje ook versnelt te zien is..2 juli 2015 om 15:02 #18288398Als het idd te verhelpen is met een reset zou dat zeker mooi zijn. Vrot dan ook ff goed aan die stang en pleur er een 500 ml injector reiniger in(diesel additieve in de tank ) en ga eens flink de vec uitlaten. Echt die 150 PK aanspreken zodra ie goed warm is. Check ook zoals Helmer zegt je inlaat en neem gelijk de druksensor mee. Zou mooi zijn als je de foutmelding dan tijdens het rijden met de opcom kan resetten en dan ben je er hopelijk voor een tijdje van af. En dan fingers crossed betreffende de turbo.
Groet jraaf
2 juli 2015 om 15:07 #18288399zeker.. maar eerst eens kijken met de reset of dat wat wordt en anders later kijken of die inlaat er zet zo uit ziet als op jouw foto.. dat zal een groot aandeel aan het probleem hebben denk ik…
en ja zoals ik al eerder tegen ertan zei… alle dingen die je zelf kunt oplossen is meegenomen in de €€€€ en het heeft ook zo zijn voordelen.. je doet er kennis en ervaring mee op als je het zelf doet..2 juli 2015 om 17:24 #18288400AnoniemLid sinds:
1 January 1970@bart-gsi wrote:
@helmer opelfan ik denk dat als de afspraak staat dat ik bij ertan zoals in dit filmpje te werk ga.. en dat is overgens ook hoe jij het uitlegt..
https://www.youtube.com/watch?v=G7kMp87_Xjo” onclick=”window.open(this.href);return false;Idd dit is een duidelijk filmpje. Had deze wel in gedachten maar niet zo snel kunnen vinden
2 juli 2015 om 17:36 #18288401Zit die bout bij de auto of moet je zelf een bout halen bij een bouwmarkt om dat tandwiel op zijn plek te houden?? Als ik een bout moet halen welke maat is dat??
2 juli 2015 om 18:04 #18288402AnoniemLid sinds:
1 January 19702 inbus bouten van de distributie beschermkap kun je gebruiken.
Nog een handige tip. 2 bouten waar de distributie beschermkap ook mee vast zit. Zitten precies bij de motorsteun :???:
Je kunt veel werk besparen door simpelweg onder de ene bout die niet los wel omdat de motorsteun in de weg zit. Een stukje onder de bout een inkeping te maken in de beschermkap. Kan het boutje blijven zitten en haal je de kap zo weg.
Anders zou je de motor moeten ondersteunen en de motorsteun weg halen2 juli 2015 om 18:20 #18288403Ok.. Zoals ze in dat filmpje hebben gedaan.. Maar ik weet niet of ertan dat wil.. Zijn auto.. Ik ga niet zomaar een inkeping maken in andermans spullen^^
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.