Signum 1.9 CDTi | Ertan

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Signum 1.9 CDTi | Ertan

• Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 53)
  • Auteur
    Ertan

Hallo allemaal,

Sinds zaterdag rij ik ook in een dikke wagen, een Opel Signum uit 2005.
      Voorzien van alle denkbare opties, behalve een schuifdak. Geen deukje of een krasje. Ziet er van buiten en binnen heel goed uit. Helaas kan ik niet hetzelfde zeggen over hetgeen wat onder de motorkap zit.
      Tijdens het rijden komt de auto niet boven de 3500 toeren uit. Gaat niet harder als 120.
      Er brandt verder geen lampjes.

Gisteren langs geweest bij de garage. Uitgelezen en de volgende foutcodes zijn aanwezig
      P2279 en P1109. Volgens de monteur zou inlaatspruitstuk vervangen moeten worden, de wervelkleppen functioneerden niet meer. Kosten € 1.220,- ex btw. zou nog kunnen oplopen. Ervaringen hiermee?

Nou ben ik al een paar dagen rond aan het snuffelen op het forum over soortgelijke problemen.
      Ik heb begrepen dat je een compleet nieuwe inlaatspruitstuk kan kopen uit Duitsland voor een bedrag rond de € 250
      Zijn er nog hier op het forum mensen die handig zijn met dit soort dingen en voor arbeid niet absurd hoge bedragen vragen?

Hier nog een foto van mijn SIGNUM.

SimpleFace

Welkom! Mooie wagen :thumb

Hier heeft een nieuwe EGR klep het probleem verholpen:
        http://amtgarageforum.nl/opel/zafira/code-p2279-geen-vermogen-inhouden-onderhousdslampje-24918.html

Meteen met duurste onderdelen beginnen omdat de computer dat zegt is een no-go. Zou het inderdaad bij een kundig persoon/garage goed laten uitzoeken eerst.
        Volgens mij kan je de EGR sowieso zelf even inspecteren op de staat, mogelijk vol met roet en dichtgeslibd.

How-to:
        https://www.youtube.com/watch?v=IV-GcP5tol8

Met de wervelkleppen schijn je ook een truukje te kunnen doen, zodat ze altijd open staan, maar daar weet ik het fijne niet van.

speaker
        Deelnemer

Mooie signum !!

Een inlaatspruitstuk kost bij de opeldealer 238,- euro! Dus kan je hem beter daar bestellen. (Een EGRKLEP kost daar 140euro… en bij de automaterialenzaak 80euro…. dus die kan je beter niet bij Opel halen)
          Je kan ook CarloAstra(forumnaam) eens vragen of die voor je wilt kijken wat er aan de hand is en het wil verhelpen.

Ook kan je de wervelkleppen dicht laten maken bij o.a KCP. De kosten hiervan weet ik niet (maar andere hierzo wel)

Suc6

Ertan

@simpelface @speaker

bedankt voor de tip. ik zal de dealer even bellen om te informeren naar een EGR en een inlaatspruitstuk.
            CarloArsta heb ik vanochtend gepmed. nog geen reactie..is die wel actief hier op het forum?

Ertan

Hier nog een fototje.

wanneer ik op het knop van sport en diefstalbescherming(?) brandt er geen lampje.
              auto reageert er ook niet op..

jraaf
              Deelnemer

@Ertan wrote:

Gisteren langs geweest bij de garage. Uitgelezen en de volgende foutcodes zijn aanwezig
                P2279 en P1109. Volgens de monteur zou inlaatspruitstuk vervangen moeten worden, de wervelkleppen functioneerden niet meer. Kosten € 1.220,- ex btw. zou nog kunnen oplopen. Ervaringen hiermee?

Hey, welkom met je Sig :thumb
                De reden waarom dit zo duur is bij de vod is omdat ze er ruim 6 uur mee bezig zijn. Distributie en brandstof filterhuis moeten namelijk gedemonteerd worden.

Als je dan toch alles los laat halen door b.v. Carlo. Laat dan gewoon je originele inlaatspruitstuk modificeren door de kleppen te laten verwijderen en ze met een kcp dicht setje van een paar tientjes weer terug te zetten. daarnaast dan een egr delete en SW update. Carter ontluchting kuisen en een nieuwe distriset en Wapu er op. Scheelt je een hoop ellende en je Sig rijdt dan met minimaal 40 PK meer over de weg :angel

Groet jraaf

Ertan

Bedankt.
                  Ik heb Carlo een pm gestuurd, hij heeft nog niet gereageerd.

Eigenlijk was de Signum bedoeld voor vakantie naar Italië. Auto werd ook “vakantieklaar” verkocht. Automaatbak olie ververst, grote beurt uitgevoerd, bij de ANWB APK gekeurd en de distr.set is 2000km eerder vervangen. Auto heeft op moment een kilometerstand van 142d km (origineel NAP).

Nou moet ik er heel veel tijd en misschien ook wel heel veel geld in stoppen om met de auto op vakantie te kunnen. Daar heb ik eigenlijk niet veel tijd voor. Ik kan de auto namelijk niet missen ivm werk. Momenteel ben ik dan ook erg pissig :) kan er slecht tegen als er zoveel dingen moet gebeuren, terwijl ik de auto nog maar pas heb. Zit er over na te denken om de auto voor een paar duizend euro minder op marktplaats te zetten (meeneemprijs). Iemand die er handig mee is kan hier veel mee denk ik.

jraaf
                  Deelnemer

@Ertan wrote:

Bedankt.
                    Auto werd ook “vakantieklaar” verkocht. Automaatbak olie ververst, grote beurt uitgevoerd, bij de ANWB APK gekeurd en de distr.set is 2000km eerder vervangen. Auto heeft op moment een kilometerstand van 142d km (origineel NAP).

Met een ANWB keuring kun je volgens mij een beroep doen op de garantie. Die wervelkleppen werking hebben ze dan mooi gemist.
                    Is zeker een mail/brief/telefoontje waard lijkt mij.

Groet jraaf

Ertan

@jraaf wrote:

@Ertan wrote:

Bedankt.
                      Auto werd ook “vakantieklaar” verkocht. Automaatbak olie ververst, grote beurt uitgevoerd, bij de ANWB APK gekeurd en de distr.set is 2000km eerder vervangen. Auto heeft op moment een kilometerstand van 142d km (origineel NAP).

Met een ANWB keuring kun je volgens mij een beroep doen op de garantie. Die wervelkleppen werking hebben ze dan mooi gemist.
                      Is zeker een mail/brief/telefoontje waard lijkt mij.

Groet jraaf

hier heb ik dus niks aan
                      ANWB zegt dat APK keuring een moment opname is.
                      in april gekeurd, we leven nu in juni.. ze kunnen hier dus niks aan doen.

CarloAstra heeft trouwens niet gereageerd.. is er nog iemand anders op het forum die handig is met oa. wervelkleppen/actuator/inlaatspruitstuk?

Ik heb de auto trouwens op marktplaats gezet.
                      Mag zo weg voor een goedkoop prijs..

Anoniem

Dus je verkoopt je auto voor een paar duizend euro minder, slechts 6 dagen na aanschaf ipv het maken van de auto voor een paar honderd euro? Dan snij je jezelf toch in je vingers? Buiten dat: kan je dan niet beter de auto maken en alsnog verkopen voor een scherpe prijs en een auto met een scherpe prijs terug kopen?

Heb je trouwens al contact gehad met de vorige eigenaar/autobedrijf wat hun hierover zeggen? De beschrijving voldoet namelijk niet aan de auto. Deels aan jezelf te wijten natuurlijk maar deels ook aan het bedrijf wat jou op een verkeerd spoor zet.

Anoniem

Diesels zijn niks meer waard. En even uitgaan van een reparatie door een universele garage ergens rond de €1500 om de inlaat te vervangen. Die kosten ga je nooit meer terug verdienen.
                          Zelf doen of iemand die het kan en wil doen! Inlaat spruitstuk voor minder dan €300 heb je die al. Pakkingen zitten er bij. Distributie hoeft niet los. Tandwiel waar de riem over loopt van de brandstof pomp. Is met 2 bouten vast te zetten. Zo hoort het ook en scheelt veel werk. Voorbumper er af koel vloeistof aftappen en sleutelen kan beginnen. Dagje werk is het wel.
                          Inlaat €300 nieuwe koelvloeistof. €350 +-
                          +- 6 a 700€ totaal. Door bv een forumlid.
                          Ben je voor jaren klaar

Ertan

ik heb helaas niet veel tijd om met al die reparaties bezig te zijn.
                            auto kan ik ook niet heel lang missen ivm werk.
                            ook had ik Carlo (lid hier) gecontacteerd, maar die schijnt pas over 3 weken weer tijd voor te hebben om er naar te kijken. dus doe ik het liever weg met een beetje verlies.
                            2 weken geleden gekocht voor € 5.800. gezien de km.stand en netheid van de auto was dat niet heel veel.
                            nou mag die weg voor € 4.600
                            er zijn genoeg mensen met verstand die hier ook tijd voor kunnen insteken.
                            daarna hebben ze goeie dikke diesel auto met nog maar 145d km op de teller.

bart-gsi
                            Deelnemer

@helmer opelfan
                              bedoel je dit deel?? http://www.fsrs-opelwebshop.nl/inlaatspruitstuk-opel-astra-h-signum-vectra-c-zaf.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
                              lijkt me opzich wel te doen.. kannetje rode koelvloeistof erbij..

Anoniem

Ja dat is de goede :thumb

bart-gsi
                                Deelnemer

@Helmer opelfan wrote:

Ja dat is de goede :thumb

zoals ik al zei.. lijkt me wel te doen en opzich geen reden om de auto weg te doen.. dat geld rijdt je er met de vakantie en de komende 3 a 4 jaar toch wel uit… maarja keuze van de eigenaar..

Ertan

stangetje vd wervelkleppen zit er nog op.
                                    maar wordt niet aangestuurd door de actuator/stelmotor
                                    actuator moet dus vervangen worden.
                                    als de probleem hiermee nog niet is opgelost, dan zou de complete inlaatspruitstuk vervangen moeten worden.

een inlaatspruitstuk kost € 234,30
                                    https://www.auto-onderdelen.nu/1189-inlaatspruitstuk-astra-h-zafira-b-vectra-c-z19dth.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
                                    arbeid? onbekend..

een actuator kost bij de dealer € 293,- ex btw. arbeid bij de dealer 5uur * € 85 uurloon = € 425
                                    op ebay zal die er ook wel staan, maar die heb ik niet kunnen vinden.
                                    iemand een linkje misschien?

de kosten vallen dus eigenlijk wel mee.
                                    alleen heb ik niet heel veel tijd. maar goed ik heb toch Carlo (lid forum) benaderd, die kan pas over 3 weken.
                                    misschien weten jullie iemand anders die handig is met dit soort dingen?

speaker
                                    Deelnemer

5 uur voor de actuator te vervangen??
                                      Hij zit op een rot plek … maar in een uur heb je hem er wel af en nieuwe er weer op.

Ertan

@speaker wrote:

5 uur voor de actuator te vervangen??
                                        Hij zit op een rot plek … maar in een uur heb je hem er wel af en nieuwe er weer op.

geen idee :)
                                        ik heb er helemaal geen verstand van.
                                        dit werd er gezegd door de werkplaats Opel Capelle a/d IJssel

corsabc20xe
                                        Deelnemer

http://www.ebay.nl/itm/Vauxhall-Vectra-C-Inlet-Manifold-Swirl-Flap-Caps-1-9-CDTI-150bhp-Z19DTH-55210201-/351353506217?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item51ce4d09a9″ onclick=”window.open(this.href);return false;
                                          Voor het verwijderen van de swirl flaps.

http://www.ebay.nl/itm/Vauxhall-Vectra-C-Inlet-Manifold-Swirl-Flap-Caps-1-9-CDTI-150bhp-Z19DTH-55210201-/351353506217?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item51ce4d09a9″ onclick=”window.open(this.href);return false;
                                          Een nieuwe actuator. Ik denk dat je de oude ook kan laten weg programmeren.

Het inlaat spruitstuk zelf kan helemaal open en dus gewoon schoon gemaakt worden.
                                          Als je hier geen tijd of kennis voor hebt zou je kcperformance eens een belletje kunnen doen.
                                          Die hebben deze mod Al bij verschillende opels en saabs uitgevoerd.
                                          http://kcperformance.eu/nl/” onclick=”window.open(this.href);return false;

Ertan

@corsabc20xe
                                            allebei de links zijn hetzelfde

is hetgeen wat er onder uitsteekt (zie rode pijl) de actuator?

Anoniem

Daar zit de acurator aan bevestigt voor de bediening

corsabc20xe
                                              Deelnemer

http://www.ebay.nl/itm/GENUINE-1-9-Intake-Manifold-Swirl-Actuator-Alfa-Romeo-Fiat-Saab-Vauxhall-/321248418730?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item4acbe5dbaa” onclick=”window.open(this.href);return false;

Nee dat is een scharnierpunt.
                                                Daar komt de actuator wel aan vast.

Ertan

ok duidelijk
                                                  de garageman vertelde me laatst het volgende.

bij het gas geven moeten de wervelkleppen bewegen (open en dicht of links rechts denk ik?). op dit moment bewegen de wervelkleppen niet welke aangestuurd worden door de actuator/stelmotor. daarom een foutcode P1109: wervelelement functionering storing sactuator, permanent.

hierdoor zou er geen lucht komen in de inlaatspruitstuk. dus daarom een foutcode P2279: lekkage luchtinlaat systeem. bij het gas geven hoor je daarom ook een fluitend geluid. zou dus te maken hebben met de lekkage.
                                                  bij het horen van fluitend geluid zeggen heleboel mensen dat turbo vervangen moet worden, maar dat zou dus niet kloppen volgens deze monteur.

speaker
                                                  Deelnemer

Dat is idd het hendeltje waar de actuator aan vast zit

speaker
                                                    Deelnemer

Een fluitende turbo is niks mis mee. Als hij maar niet begint te ‘janken’.

Vraag anders eens aan KCP en laat het spruitstuk aanpassen …

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 53)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.