Serie L 1.6 PHEV Raspend geluid

Forumindex Forums Modellen Astra Serie L 1.6 PHEV Raspend geluid

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    jur40
    Deelnemer

Sinds een 5 weken ben ik in het bezit van een Astra ST 1.6 PHEV. Hele fijne auto, mooi, goeie zit etc. echter stoort mij 1 ding. Als ik ca. 72 km pu rijd in de 7e, of ca. 80 km pu. In de 8e komt er een soort slijpend / raspend geluid uit het vooronder. Alsof de de E-motor net wel net niet wil bijspringen. Of dat de tantwielen niet goed inhaken oid.

zijn hier ervaringen mee?

RichTrip
      Deelnemer

Rond de 1500-1700 toeren met lege accu? Dus op alleen benzine?

jur40
        Deelnemer

Hoi RichTrip,

ka meestal met lege accu of in sportstand om de accu te sparen tussen 1400-1500 tpm.

en bij een vlakke weg. Helling op of af is het minder of niet aanwezig. (Bv bij een brug of viaduct)

Alvarado
          Deelnemer

Ik heb dit geluid ook een keer gemerkt bij mijn Astra PHEV, vooral bij constante snelheid rond de 70-80 km/u. Bij mij bleek het te maken te hebben met de overgang tussen elektrisch en benzine rijden. De dealer heeft ernaar gekeken en een software-update uitgevoerd, sindsdien is het geluid veel minder.

RichTrip
            Deelnemer

Oeps, even de terugkoppeling gemist. Ik had dit probleem ook, eigenlijk best een irritant, soort van ratelend, geluidje. Het is mij uiteindelijk gelukt om het geluid op te nemen door de GSM ergens onder de motorkap te leggen. Het geluid wat ik toen op heb genomen klonk wel wat anders dan vanuit de auto zelf.

Maar naar aanleiding van dit geluid heeft de dealer mijn Astra PHEV een hele dag binnen gehad en onderzoek gedaan. Uiteindelijk bleek het geluid afkomstig van de aandrijfas. Doordat er bij het lage toerental niet al teveel kracht op de aandrijfas komt te staan, dit omdat het alleen hoorbaar was als je vrijwel geen of heel weinig gas gaf, rammelde de aandrijfas als het ware een beetje door onbalans. De dealer heeft ergens op de aandrijfas een gewicht geplaatst en nu is het geluid vrijwel geheel weg.

Ik kan het geluid als het ware nog wel reproduceren, maar dat is alleen omdat ik precies weet hoe en wanneer het optreedt. Het zou mij anders nooit zijn opgevallen als storend. Dus bij mij is het probleem wel echt opgelost.

Het issue is bekend bij en opgelost door Opel dealer Broekhuis in Almelo. Het lijkt overigens wel te gaan om een bekend issue waarbij er dus als oplossing een gewicht ergens op de aandrijfas wordt geplaatst/gemonteerd.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.