Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Sensor of Thermostaat stuk | opgelost !
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 23 januari 2018om 17:14 door loebassie.
-
AuteurBerichten
-
15 januari 2018 om 13:36 #18351802
Goedemiddag heren,
vreemd probleem althans vreemde bevindingen.
als ik in het verborgen menu de temperatuur van KVS in de gaten houdt, blijkt deze niet verder op te lopen dan 38-48 graden. Ongeacht hoelang de rit is. Dus ik ben in de veronderstelling dat de thermostaat open blijft staan. Zeker ook gezien, de kachel lauw blijft (hoe warm ik deze ook zet). Maar zodra ik de motor afzet, en het verborgen menu staat nog steeds aan, spring de KVS temperatuur van 38 (met draaiende motor) naar 73 graden (motor uit)
wat zou het defect zijn ? de sensor die in het thermostaathuis zit, de thermostaat zelf (dus geheel vervangen) of zou er iets anders aan de hand kunnen zijn ? en wat regelt de sensor eigenlijk allemaal. Inspuiting, aansturing van de ventilator ??
motortype Z19DTJ / bouwjaar 2005
aanvulling; ik heb ook het idee dat het al best lang aan de gang is, aangezien de Astra gevoelsmatig ook meer rookt/roet sinds afgelopen zomer. Slechte verbranding, teveel brandstof ivm te koude werk temperatuur.
Alvast bedankt voor de input..
15 januari 2018 om 16:30 #18351807Dat wat de temperatuur betreft, is het inderdaad de thermostaat die open blijft staan, had ik ook werdt bij mij om en nabij de 80 graden en verder kwam ie niet, en als het kouder werdt nog lager, dus zo als je al zij dat klopt thermostaat vervangen, heb ik ook gedaan.
Maar nu het volgende, als je de auto uitzet en het info display aanlaat, gaat de coolant temp inderdaad naar 73 graden doet mijnus ook, dus helemaal geen reden om je zorgen over te maken.
Maar ik heb een ander probleem, ik heb de thermostaat vervangen, omdat mijn verbruik wat hoog was, en inderdaad de temp werdt niet 90 graden, en reed ongeveer 1;12, nu heb ik het volgende, heb een nieuwe thermostaat geplaatst en de temp blijft nu mooi op 90 graden staan, maar nu is mijn verbruik juist nog meer gestegen, das vreemd he, natuurkunde wet zegt altijd hoe warmer het motorblok, hoe zuiniger met brandtstof, maar helaas niet bij mij hij rijd nu 1;10 helaas
16 januari 2018 om 12:54 #18351839Zou het kunnen zijn dat de temperaturen op verschillende punten worden gemeten. Bv direct als kvs uit de motor komt (73 gr.C.) en na de thermostaat 38-48 gr. Dit laatste zou nodig zijn om bv de koelvin aan te laten slaan. Dat is meen ik al ergens beschreven. In topic thermostaat of kachel.
16 januari 2018 om 16:32 #18351848update; had al een sensor gekocht, maar om die te wisselen moest er best wat verwijderd te worden. zoveel dat ik besloten heb gewoon dat hele huis te laten vervangen.
eerdaags een afspraak (€130 euro huis incl. montage) lijkt mij niet al te gek bedrag. toch ?
hopelijk is het daarmee opgelost, anders wordt het verder zoeken
keep you updated!
20 januari 2018 om 12:46 #18351951Deel even mede zodra je naar garage bent geweest e/o het opgelost is!? Dat is leerzaam voor anderen.
20 januari 2018 om 21:35 #18351963[quote quote=18351951]Deel even mede zodra je naar garage bent geweest e/o het opgelost is!? Dat is leerzaam voor anderen.[/quote]
uiteraard ! vandaar zei ik ook “keep you updated”
update: maandag komt het spul erop, dan weet ik dinsdag waarschijnlijk meer !
23 januari 2018 om 17:14 #18352071volgens de monteur zou alles weer naar behoren moeten werken. zelf heb ik de auto voor een kort stukje getest in het dorp.. temperatuur liep op tot 55 graden toen was ik op me bestemming 2 km verderop. dus de temperatuur liep al harder op dan voorheen, dus ik geloof de monteur wel. kachel nog niet echt verschil gevoeld misschien was de rit daarvoor echt te kort.
zal
zaterdag* even goed eind gaan rijden* vanochtend dus gedaan. Temperatuur liep mooi op tot 89 om vervolgens iets te zakken (85) om vervolgens weer te stijgen. Dat zal allemaal wel te maken hebben met de thermostaat die open ging. Kacheltje werd ook weer lekker warm
Probleem opgelost, topic kan op wat mij betreft op slot.
bedankt voor het mee denken
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.