Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Senny 3.24v
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 september 2009 om 10:57 #17519739
Meeste roestvorming zit/begint bij dubbel plaatwerk om dat te
behandelen kun je het beste RX 5 gebruiken. Dat is heel dun en
strijk je met kwast/penceel op de naden en trekt er helemaal
tussen. RX 5 droogt gewoon maar blijft flexibel, gaat niet lekken
als het warm wordt en is overschilderbaar.Zie hier —- http://www.caprotech.nl/
Je kunt een auto wel mooi strak laten spuiten, maar als het voorwerk
niet goed is gedaan heb je zo het zelfde weer, en dat zou zonde zijn.10 september 2009 om 11:13 #17519740AnoniemLid sinds:
1 January 1970Als ik wat tegen roest wil doen is het het dunne plaatwerk vervangen door dik en alles 100% aflassen
Wanneer is het 100% afgelast, neem maar van mij
aan dat dat een droom is die nooit uitkomt.:(Een kennis van me werkt bij …….. in de lasconstructie,
en daar gaan echt alleen lassen de deur uit, die echt 100%
dicht zijn. Na het Laswerk gaan de ‘producten’ door een
‘scan’, om te kijken of het echt dicht zit.
Het komt regelmatig voor dat een product alsnog
hergelast moet worden, ongeacht de goede kwalificatie
die een lasser binnen het bedrijf heeft. :hmmzEn daarmee het bewijs dat de las niet altijd 100% dicht is.
Het kan minuscuul zijn, ik kies nadien voor meer zekerheid,
een dun laagje Alsi over het laswerk geeft mij een beter
vertrouwen voor een langer behoudt van het
opgeknapte plaatwerk aan de auto. :thumbupWaar begint het roestduiveltje na een paar jaar weer op te duiken,
vaak bij de plekken waar gelast is, heb dit soort ‘probleempjes’ vaak onder ogen moeten zien,
om het dan weer zo goed mogelijk te herstellen.
Het zijn dan wel vaak de auto’s die dagelijks gebruikt wordt,
dus die door weer en wind het verkeer in duiken.:DTer afsluiting de holle of binnenruimtes sealen met een waxlaag,
zoals boven beschreven. ;)Jawel, de Senny 3.24v wordt een zeer mooi exemplaar,
nu hij/zij deze info tot zijn beschikking heeft :Dgrtz Ron ;)
10 september 2009 om 13:19 #17519741Ik heb 17 jaren bij Fokker gewerkt, en daar werden de “motorbokken” (motorophangconstructie) ook gelast. Ook die werden met rontgen gekontroleerd, of deze 100% door en door waren. En ja, er was altijd wel een miniem gaatje of iets dergelijks te zien. Maar zolang dat binnen de toleranties zat, was het aanvaardbaar.
De motorbokken kregen daarna een “Iridite” behandeling. Dit is een chemisch proces, waarbij kunstmatig (door middel van chemicalien) een oxidelaag wordt aangebracht, die enorm hard is en die 100% afsluit. Hierdoor werd verdere corrosie voorkomen (voor de totale levensduur van het onderdeel). Daarna werd het geprimerd en afgelakt.
Oxidatie begint meestal net na de las. Daar is lokaal warmte ontrokken, en de kristalstructuur van het materiaal is door de verhitting kortstondig veranderd. Het is dus zaak, om die plekken dus een goede preventie te geven.
10 september 2009 om 14:54 #17519742AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door rinus de boer
Ik heb 17 jaren bij Fokker gewerkt, en daar werden de “motorbokken” (motorophangconstructie) ook gelast. Ook die werden met rontgen gekontroleerd, of deze 100% door en door waren. En ja, er was altijd wel een miniem gaatje of iets dergelijks te zien. Maar zolang dat binnen de toleranties zat, was het aanvaardbaar.De motorbokken kregen daarna een “Iridite” behandeling. Dit is een chemisch proces, waarbij kunstmatig (door middel van chemicalien) een oxidelaag wordt aangebracht, die enorm hard is en die 100% afsluit. Hierdoor werd verdere corrosie voorkomen (voor de totale levensduur van het onderdeel). Daarna werd het geprimerd en afgelakt.
Oxidatie begint meestal net na de las. Daar is lokaal warmte ontrokken, en de kristalstructuur van het materiaal is door de verhitting kortstondig veranderd. Het is dus zaak, om die plekken dus een goede preventie te geven.
Bedankt voor de extra aanvullende technische onderbouwing, Rinus :thumbup
Nogmaals, het is nog niet zo, dat als er een blaasje ontstaat
in de lak, dat het daadwerkelijk het roestduiveltje is, wel
de vocht, die zich genesteld heeft via de lasnaad in de plamuur.
Bij zo’n constatering zo spoedig mogelijk de plek controleren of
herstellen, om roestvorming alsnog tegen te gaan.;)btw: we hebben het hier wel over de oudere wagens waar plaatwerk ingelast is :D
10 september 2009 om 14:57 #17519743AnoniemLid sinds:
1 January 1970Zo, nu nog ff wachten op een paar foto’s van de Senny 3.24v,
daar waar de topic over gaat, we zijn benieuwd :o :D:D:D:kewlpics12 september 2009 om 11:17 #17519744origineel gepost door MonzaRon
Voor het Laswerk en Dinitrol ?? :ohoi ron,
dit was voor roest verwijderen, nieuwe stukken in deuren inlassen, dorpels inlassen, onder achterbumper nieuw stuk ingelast + alles onder de bumpers en stootstrips spuiten.
Kortom ik heb niets gedaan, mijn plaatwerker heeft alles gedaan voor mij….dinitrol behandeling zat er ook bij.(deuren balken onder de auto…en voor de rest onder de wagen ook nog getectyleerd…om de duivel roest zo goed mogelijk proberen weg te houden.
tot nu toe gaat dat erg goed:thumbupvoor de binnenschermen was ik totaal euro 6 of 7 honderd kwijt incl spuiten.
met vriendelijke groeten,
mario
16 september 2009 om 12:32 #17519745ik heb wel een astra GSi, maar had dat bokken ook in het blok.
Veel vervangen en toen nog niets verbeterd…uiteindelijk heb ik met remmenreiniger de lucht massa meter eens schoon gespoten. TOen bleek dat het daar aan lag. Heel erg goedkoop en toch doodsimpel.
is maar een tip als je je stappemotor schoon maakt met remmenreinger, spuit dan effe 1 drukje na met WD40. Die klep gaat vrij stroef na remmenreiniger.
16 september 2009 om 17:19 #17519746Wat ik bedoel met 100% aflassen is bv:
Veerpoten zitten gepuntlast als je op een gaaf binnenscherm kijkt zie je om de 3/4cm een las zitten,als dit af fabriek vol was gelast had der nooit geen vuil in kunnen komen en gaan rotten zoals bij 90% van de auto,s wel is.
En dikker plaatwerk gebruiken ipv die zwakke rommel,als ik naar de auto,s in Australie kijk de Holden Commodores hebben dezelfde veerschotels als de Europese Monza/Senator en hebben dit principe tot 1993 of 94 door geproduceert met dikker plaatwerk,en kijk maar een ebay.AU naar een Holden Commodore VB-VC-VH-VK-VL-VN-VP die hebben allemaal die constructie en die rotten daar niet.
(En in Melbourne of Sydney rotten auto,s net zo hard met die vochtige zeelucht)Hetzelfde geld voor de veerschotel achter die zit op 3 plaatsen gelast…Dit had 100% vol moeten zijn zodat er geen tussen draagarm en schotel had kunnen komen.
Hetzelfde geld voor de balk aan de bijrijders kant die tussen reservewiel en zijscherm zit als daar geen vuil in kom komen door de band waren die nog in veel betere staat als bij veel auto,s.
Sommige dingen hadden gewoon veel beter gemaakt moeten worden.
Het is toch krankzinning om te weten dat een auto van 1978 als soms in 1984-85 roest begon te krijgen bij de veerpoten en dat dit tijdens de productie die nog een paar jaar duurde dit niet veranderd is….
Die dingen die ik net noemde zijn gewoon na mijn idee productie fouten,dat een auto binnen 10 jaar ernstige roestschade heeft noem ik een fout.18 september 2009 om 11:00 #17519747niet zeuren, Audi kopen!
18 september 2009 om 19:00 #17519748Of een back to the future ding (DMC delorean)
Maar idd sommige andere merken hebben iets betere contructie en conserverings technieken gebruikt…
18 september 2009 om 19:13 #17519749origineel gepost door GSE
Wat ik bedoel met 100% aflassen is bv:
Veerpoten zitten gepuntlast als je op een gaaf binnenscherm kijkt zie je om de 3/4cm een las zitten,als dit af fabriek vol was gelast had der nooit geen vuil in kunnen komen en gaan rotten zoals bij 90% van de auto,s wel is.
En dikker plaatwerk gebruiken ipv die zwakke rommel,als ik naar de auto,s in Australie kijk de Holden Commodores hebben dezelfde veerschotels als de Europese Monza/Senator en hebben dit principe tot 1993 of 94 door geproduceert met dikker plaatwerk,en kijk maar een ebay.AU naar een Holden Commodore VB-VC-VH-VK-VL-VN-VP die hebben allemaal die constructie en die rotten daar niet.
(En in Melbourne of Sydney rotten auto,s net zo hard met die vochtige zeelucht)Hetzelfde geld voor de veerschotel achter die zit op 3 plaatsen gelast…Dit had 100% vol moeten zijn zodat er geen tussen draagarm en schotel had kunnen komen.
Hetzelfde geld voor de balk aan de bijrijders kant die tussen reservewiel en zijscherm zit als daar geen vuil in kom komen door de band waren die nog in veel betere staat als bij veel auto,s.
Sommige dingen hadden gewoon veel beter gemaakt moeten worden.
Het is toch krankzinning om te weten dat een auto van 1978 als soms in 1984-85 roest begon te krijgen bij de veerpoten en dat dit tijdens de productie die nog een paar jaar duurde dit niet veranderd is….
Die dingen die ik net noemde zijn gewoon na mijn idee productie fouten,dat een auto binnen 10 jaar ernstige roestschade heeft noem ik een fout.Roest is een probleem maar de meeste auto’s uit die tijd zijn gewoon van staal gemaakt en dus krijg je roest. Daarbij willen de fabrikanten ook wel eens een nieuw model op de markt zetten en liefst ook nog vekopen. Het laatste wat ze dus willen is dat die auto’s een eeuwigheid meegaan. Ook in die tijd wisten ze echt wel wat ze deden, en als het anders kon hadden ze het wel gedaan. En om alles af te lassen of van 5mm plaat te gaan maken? Dan weegt een Kadettje starks al 2ton ofzo en dat willen we ook niet want dan wordt de wegenbelasting en verzekering weer zo duur…….
18 september 2009 om 19:22 #17519750De Holden commodores met het Senator A chassie wegen rond de 1250KG met een stalen OHV 3.3L L6 of een stalen V8 met 3-gang automaat (Th180 of Trimatic/Traumatic zoals ze het ding daar noemen) en das een honderd of 200kg minder als de Europese auto,s en die hebben wel dikker plaatwerk gebruikt her en der.
Chassie is gelijk in grote lijnen
Interieurs zijn vergelijkbaar
Motor en bak gewicht zijn vergelijkbaar
Vooras en neus zijn identiekZe zijn nu nog niet steeds niet rot en wegen minder,dat had Opel ook moeten doen.
En als je op sommige plaatsen ook iets dikker plaatwerk gebruikt heb je nog een 100derden kilos meer.En wegenbelasting is maar een onzinnige manier om geld uit de portomonee te trekken en dat is in DE en de rest van Europa niet gebaseert op gewicht dus daarom verwacht ik niet dat Opel bij de productie echt met het gewicht bezig is geweest,tuurlijk speelt gewicht mee in alles maar het is niet het streven geweest van Opel in die jaren gok ik om een zo licht mogelijke grote auto te maken.
18 september 2009 om 20:54 #17519751nee die achterlijke belasting til praktijken heb je alleen in nl. leven 1 europa (not) maar behalve met burgers plukken dan. we staan bovenaan als 1 van duurste belasting land:hmmz
19 september 2009 om 06:04 #17519752origineel gepost door GSE
De Holden commodores met het Senator A chassieZe zijn nu nog niet steeds niet rot en wegen minder,dat had Opel ook moeten doen.
Ik zie niet zo veel puntgave Holdens op de nederlandse wegen?
Misschien hebbben die holdens extra roest bescherming tegen de bekende australische sneeuwstormen? :jerry
19 september 2009 om 06:56 #17519753AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door GSE
De Holden commodores met het Senator A chassie wegen rond de 1250KG met een stalen OHV 3.3L L6 of een stalen V8 met 3-gang automaat (Th180 of Trimatic/Traumatic zoals ze het ding daar noemen) en das een honderd of 200kg minder als de Europese auto,s en die hebben wel dikker plaatwerk gebruikt her en der.
Chassie is gelijk in grote lijnen
Interieurs zijn vergelijkbaar
Motor en bak gewicht zijn vergelijkbaar
Vooras en neus zijn identiek:hmmz , alles is vergelijkbaar en identiek, maar waar zit nu het echte verschil ??:wtf
19 september 2009 om 07:08 #17519754Ik heb ooit een commodore bj ’72 uit zuid-Frankrijk gekocht.
Een boel deuken maar puntgaaf, terwijl d’r helemaal geen tectyl opzat.Hebben jullie enig idee wat een kilo zout kan doen?
En daar kikken ze hier wel op, zo veel mogelijk strooien, terwijl het vaak niet eens vriest!19 september 2009 om 07:44 #17519755A3corsa heb je niet goed gelezen:Melbourne en Sydney roesten de auto,s net zo hard met die vochtige zeelucht.
(Als jij denkt dat die die 10 dagen sneeuw in NL erger zijn als dei vochtige zeelucht vaak denk je dat maar)Maar 70% van de mensen Down under woont in de steden aan de kust allemaal met vochtige zeelucht in bepaalde seizoenen,en de steden in het noorden (Darwin Cairns Broome Townsville) zijn vergelijkbaar met de tropen rond de 30 graden jaarrond en in de regentijd een luchtvochtigheid van meer dan 90%….
De verschillen zitten in de wielophanging bij een Commodore deze zijn in Australie versterkt voor de na hun idee slechtere wegen als Europa.
En ze zijn daar zo tevreden geweest met de Opel Commodore/Rekord/Senator wielophanging dat ze die ook in het B-Senator chassie hebben gebruikt omdat ie zo goed is en geen problemen gaf.Toen ik mijn vriend daar foto,s liet zien van hoe ik de veerpoten van mijn Monza aan het maken was schrok ie zoiets kende ie helemaal niet als roest bij de veerpoten,had ie ook nooit gezien en hij woont in Melbourne.
Hij zou een ander chassie zoeken vanwege zoveel roest.Ik heb zelf door Sydney en Melbourne opgelopen en ik vond het soms maar een warme vochtige zooi daar,en hoge luchtvochtigheid is dodelijk op de lange duur voor plaatwerk.
En dik plaatwerk gebruiken is altijd beter:we hebben een Volvo traktor hier van meer als 35jaar oud,staat meestal in de zomer continu buiten en er zit nergens geen spatje roest aan de cabine is nog als nieuw en zit geen tectyl op,dus constructie en dikte materiaal maakt wel degelijk uit.
Laatst heb ik Lanz Bulldog zo,n 4,5liter 1cil van nieuwe electronica voorzien en het viel me op dat ding van 1958 nog geen roest heeft,alles is bv 100% afgelast minimale plaat dikte is schat ik 3/4mm en dat is de motorklep
20 september 2009 om 10:42 #17519756Wel mooi, dat in die warme landen, haast niks roest. De behandelwijze van auto’s zijn in veel landen verschillend. Tectyl is eigenlijk ook geen goed spul, het trekt vocht aan.
23 september 2009 om 15:49 #17519757origineel gepost door Neut3.24
origineel gepost door MonzaRon
Voor het Laswerk en Dinitrol ?? :oIs dat veel? Opzich heb je er wel even werk aan.. en het spuiten kost ook geld uiteraard toch? Ik wil hem zekers gaan laten opknappen.. en indd nieuw interieurtje en zonnehemel erin. wie heeft er nog een werkend schuifkantel dak raam ligge die elektrische werkt?
groeten Neut
En… zijn er al vorderingen? :kewlpics
23 september 2009 om 16:23 #17519758miin commodore komt ook uit venetie oorspronkelijk, was ook behoorlijk hard. alleen jammer van de schaden aan de achterant. maar dat is verholpen door een nieuw zij scherm.
15 oktober 2009 om 09:12 #17519759he hallo even over interieur die hebben mijn maat en ik ook helemaal over gezet(ik bedoel dus ook echt alles).
zie http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=104040
alles kwijm bij ton rademaker vandaan en die verklaarde me eigenlijk voor gek.
maar kijk er maar eens op,het leer ziet er nu wel beter uit hoor.
maar je hebt een mooie senator :angel
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.