Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Senator A1 extra versteviging binnenscherm veerpoor
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 april 2010 om 07:25 #17220561
vraagje: ergensd op een van de forums heb ik foto’s gezien van laswerk aan de veerpootdome en binnenscherm.
Op die foto’s waren EXTRA verstevigingen aangebracht.
Ik heb op de foto met rode strepen de plaats aangegeven waar ik dacht dat er extra bijgelast was.Als alles er nog goed uitziet ? is dan een veerbrug voldoende om aan te brengen?
Heeft iemand daar informatie over.
Dirk
29 april 2010 om 07:57 #17664265AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door autounion
vraagje: ergensd op een van de forums heb ik foto’s gezien van laswerk aan de veerpootdome en binnenscherm.
Op die foto’s waren EXTRA verstevigingen aangebracht.
Ik heb op de foto met rode strepen de plaats aangegeven waar ik dacht dat er extra bijgelast was.Als alles er nog goed uitziet ? is dan een veerbrug voldoende om aan te brengen?
Heeft iemand daar informatie over.
Dirk
deze is beter te zien, welkom in het forum :thumbup ;)
29 april 2010 om 08:28 #17664266Yep, je kunt dan een veerbrug aanbrengen. Die worden bij tijd en wijle nog wel eens te koop aangeboden, nieuw of gebruikt. De ABS versies hebben twee brackets (tussenstukken) per kant vanaf de dome naar het binnenscherm gelast als versteviging. Die zou je ook kunnen aanbrengen. En wat ik wel eens op engelse sites zie, is dat ze (op de plek van de rode strepen) verstevigingsprofielen aanbrengen bij een restauratie.
29 april 2010 om 11:06 #17664267Wat je kunt doen is:
De zaak van onderen schoonmaken en volledig rond aflassen zodat der geen vocht/vuil meer tussen schotel en scherm kan komen,en dan een veerpootbrug der tussen,dan heb je een iets wat lang houd.Als je zo,n brug nodig hebt dan kan ik je wel een adres geven waar ze zo te halen zijn,voor 100 of 120€ of zoiets.
30 mei 2010 om 16:47 #17664268Deze versteviging zit standaard op een 3.0E . bij mij is deze doorgeroest door de torsie van de carrosserie.
maar je kunt deze versteviging platen zo bestellen bij http://www.Opel4ever.nl ( zie marktplaats )
heb ik ook pas besteld passen er zo op ( wel even gaatjes boren voor het vast-lassen of puntlassen ! )
Kosten 30 euro per stuk + verzendkosten.
Zeer betrouwbare en goed passende plaatwerkdelen, vind ik !31 mei 2010 om 11:04 #17664269Niks waard die dunne originele 3 hoekige plaatjes…als je toch de oude deraf hebt liggen maak dan een fatsoenlijke dikke 3 hoeks constructie van de A-stijl naar de veerpoot toe,van bv een 15mm dikke koker met daarin een dwarsbalk…Dan weet je zeker dat het niet meer kapot gaat..
Ik vind die originele constructie veel te gierig gemaakt…
31 mei 2010 om 12:35 #17664270AnoniemLid sinds:
1 January 1970Met die driehoekjes op zich niets mis mee :hmmz :o
hoelang hebben die org er achter gezeten,
ja, en het kan daar wel eens vochtig worden,
mag het dan na ongeveer 25 jaren een keertje doorroesten. :worsNa reparatie gaat het zekers weer lang mee
voordat er weer rottigheid ontstaat.
na het laswerk zorg dragen voor een goede interne wax behandeling,
zodat vocht in de toekomst weinig aan kan richten.:thumbupén…… daar waar die waterafvoeren zitten, goed schoon blijven houden,
hoe meer zand en bladeren zich daar nestelen,
des te korter is de levensduur van die hoeken en je A-stijlen.grtz ;)
31 mei 2010 om 13:33 #17664271Ben ik niet met je eens Ron,die hele constructie rond de veerpoot ophanging is veels te zwak gemaakt door Opel,als je de zaak toch los hebt liggen maak dan aub ook wat sterkers zoals hier te zien is:
http://www.twomas.co.uk/phpbb3/viewtopic.php?f=2&t=581&start=15
Op pagina 2
Zo heb ik het bij mij nou ook gemaakt en rond de veerpoten tot aan het schutbord zit nu een 4mm dikke plaat die 100% afgelast is,nergens geen dubbel plaatwerk of niks meer,die constructie die ik nu heb is goedkoper dan dat imitatie plaatwerk en vele male sterker,als je de zaak toch los hebt liggen maak het dan sterker als voorheen,hoe ik het nu heb gemaakt is een veerpootbrug nog niet eens is nodig.
31 mei 2010 om 14:23 #17664272Ik heb op dit moment een combinatie hiervan. Nog wel de originele driehoeken, maar wel veel dikker plaatwerk voor het binnenscherm (rondom de veerpoothoed), en dik profiel voor de voorschermbevestiging.
Er zijn gewoon verschillende manieren om naar Rome te gaan.
31 mei 2010 om 15:49 #17664273AnoniemLid sinds:
1 January 1970Maar niet iedereen wil naar Rome, euh… ik wel :D
As je het maar netjes afwerkt, en zoals Rinus het aangeeft,
die heeft gekozen voor de meest originele oplossing,
aangevuld met dikker plaatwerk of evt het aanbrengen van verstevigings profielen,
dat zal voldoende zijn om de komende jaren probleemloos
en zonder ‘lekkage’ door het natte kikkerlandje te cruisen :thumbupOpel heeft helaas een keuze gemaakt voor die constructie,
die niet echt slecht is, maar wel af en toe de aandacht nodig heeft,
en dat is bij vele oud-eigenaars er bij ingeschoten,
waardoor er veel wagens aan sloop/herstel cq verbetering toe zijn.;)Mijn A1 is [nog] verschoond van dit soort laswerkzaamheden,
waarschijnlijk mede doordat toendertijd de eigenaars ouder waren
dan 45, hoogopgeleid, een garage hadden, en relaxter cruisers waren :D
btw: de Monza was de laatste 10 tot 12 jaar niet echt op straat geweest :thumbupDat verhaal gaat ook bijna op bij de A2,
vanaf de 24V motorombouw, 7jaar geleden,
is er volgens tüv, alleen zomers, niet meer mee gereden dan 20.000km :oen dat alles komt de carosserie [ombouw A2] ook weer ten goede ;)
Ik ben trots op beide Monza’s, en ja, er zal een moment komen,
dat hier ook die problemen op komen dagen,
dan is het kijken welke route ons zal leiden naar Rome :wors31 mei 2010 om 17:17 #17664274Als je zegt dat de contructie niet echt slecht is maar aandacht nodig heeft….Dan heb je toch een rare kijk op dingen..
Zo,n belangrijk punt als wielophanging wat zo kut gemaakt is dat het begint te verzakken als je der niks aan doet,kan ik niet zeggen dat het niet echt slecht is.
En of de reparatie nou niet gelijk is aan origineel,wat maakt dat toch uit,als het maar beter is als origineel,je ziet der geen klote van,en je weet zeker dat het nooit meer kapot gaat.
Maar goed als sommige met origineel verder willen,is het hun keuze maar ik hou me ver weg van dat originele plaatwerk rond de veerpoten.
31 mei 2010 om 18:01 #17664275AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ben, je hebt zelf 2 Monza’s,
dus je bent er trots op, en je hebt ze al een tijdje,
maar telkens duik je weer negatief in beeld.
jou meningen zijn soms te zwaar gepeperd,
de hele voorkop van een Monza/Senator deugt volgens jou niet :hmmzJe kijkt teveel naar die enge plaatjes, of je leest teveel
van die enge praatjes :DOf het nou om een 3.0E motor gaat of om de carroserie,
die al bijna 30 jaar probleemloos meegaat in het verkeer,
voor jou is en blijft het een grote k*tzooi. :thumbdownDeze Opels zijn niet gemaakt om mee te racen,
of er wild/sportief mee om te gaan. :worsAls Opel daar anders over had gedacht, dan was de
constructie anders of zoals jij het wil, beter geweest:D :thumbupToendertijd waren deze auto’s gebouwd voor de
beter bedeelden onder ons, ofwel de echte ‘cruisers’.
NU, in deze tijd nu zijn deze wagens aanbelandt bij een veel jongere generatie,
met veelal andere of sportievere bedoelingen.Bij deze zal de pret ook niet al te lang gaan duren,
mits er professionele aanpassingen worden verricht aan de carosserie.
De problemen zullen gaan stapelen, de org constructie komt
dan onder druk te staan, door de zwaardere en technische
‘verbeteringen’ die dan worden uitgevoerd. :mad:Dit is dan mijn rare kijk op deze fantastische Opels :wub
;)
31 mei 2010 om 19:16 #17664276Ja heel leuk ron,maar ik heb genoeg van die auto,s gehad die aan het verzakken waren..en of het nu cruiser of whatever zijn,als ze aan het verzakken zijn,wat 9/10 zijn..dan zegt dat genoeg van de constructie van de voortrein.
En ja de voortrein had best wat beter gemogen,kwa plaatwerk en motor,en of het nu al 30 jaar oud is of niet,het feit dat het beter kan blijft…
En of je nu geilt op origineel om het zo maar ff uit te drukken een 30E door een C30NE vervangen en de veerpoten fatsoenlijk maken ziet niemand en je hebt dan wel een hele verandering gedaan die echt stukke beter is.Ik heb al meer als 10 jaar die voertuigen Monza/Senator Rekord,en heb me mateloos aan de roest en lack aan performance geergerd,en als je wat fun met je Monza wilt hebben en de voortrein begint te vervormen,dan is het maar rommel,in mijn ogen.
Een belangrijk is als wielophanging hoor deugdelijk gemaakt te zijn en tegen een stootje te kunnen,ik denk dat we het daar toch over eens zijn.
31 mei 2010 om 19:37 #17664277AnoniemLid sinds:
1 January 1970:wors
Ben, zo kennen we elkaar weer, zo kan het dus ook :thumbup
Jij geeft al aan een ruwere type te zijn voor deze wagens,
anders uit jij je ervaringen/frustraties niet als zodanig :thumbupWat ik al aangaf boven, deze wagens zijn org
niet volmaakt voor een bestuurder met een ruwere pit :DDan moeten er aanpassingen worden verricht,
te denken valt aan verbetering van je carosserie,
en de technische verbeteringen.Ik ben niet zo’n orgineel freak ten top, sportief [24V] past ook wel in mijn straatje :thumbup
Maar ik houd wel degelijk rekening met evt belemmeringen
die een koetsje als deze met zich mee kan brengen.;)Een beetje voorkennis is een belangrijk gegeven,
het liefst voordat je zo’n koetsje als deze in je armen sluit :wubgrtz Ron :thumbup
1 juni 2010 om 07:06 #17664278Kijk, Ben heeft natuurlijk in zoverre gelijk, dat het wel iets beter geconstrueerd (zwaarder) had mogen worden. En zeer zeker de afwerking had beter mogen zijn. Die was fabriek af niet best, om het maar elegant te zeggen. Zonder enige mate van roestpreventie zou deze constructie na een jaar of 5 al problemen geven. En een afwatering achter de driehoeken laten lopen (of zoals van het schuifdak, in de dorpels), is ook niet slim bedacht . Maar produktiekosten waren ook toen al een hot item, en de Monza is gemaakt in een tijd, dat Opel heel veel kostenverlagende maatregelen nam, die jammer genoeg ook de kwaliteit van de auto’s niet ten goede kwamen.
En, auto’s werden toendertijd ook niet gemaakt voor het eeuwige leven, hooguit voor een jaar of 8 tot 10. En nu rijden we er al 25 tot 30 jaar mee. Dat had Opel nooit in de planning staan. Zegt eigenlijk best wel wat over de kwaliteit van de techniek, dat het allemaal nog loopt. En ja, na zoveel jaar, komen dan de zwakkere plekken in de constructie c.q. techniek naar voren.
Daarmnaast denk ik dat de zwaarte, dus het gewicht, van de 6 pitters, en ook het vermogen (voor die tijd toch zeer behoorlijk), wel wat stress in de constructie brengt na verloop van tijd. Wat zich weer uit (mede in combinatie met afwerking) in de ons zo bekende problemen.
Daarnaast zal een ruigere rijstijl zeer zeker zijn “vruchten”afwerpen in de vorm van slijtage, enz. Monza’s zijn geen sportauto’s, daar is de auto niet voor geconstrueerd, het is en blijft een Gran Tourismo. Je kan allerlei modificaties doen om de auto op een ander niveau te krijgen, maar daar doe je niks mee van af van het originele ontwerp. De auto heeft gewoon de verkeerde “genen” of DNA. Het is geen Aston Martin of Jaguar. Een Kadett Coupe C GT/E heeft meer sportieve genen in zijn koetswerk dan de Monza, die veel te log en te zwaar is..
Trouwens, ik zie bij andere Opels, die die niet op dit Rekord/Senator platform staan, dat deze problemen in veel mindere mate voorkomen op deze specifieke plekken.
1 juni 2010 om 07:37 #17664279AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door rinus de boer
Kijk, Ben heeft natuurlijk in zoverre gelijk, dat het wel iets beter geconstrueerd (zwaarder) had mogen worden. En zeer zeker de afwerking had beter mogen zijn. Die was fabriek af niet best, om het maar elegant te zeggen.achteraf is het altijd makkelijk een oordeel te vellen :mad:
koop bijv een nieuwe wagen, ga daar eens jaren roekeloos mee rijden,
welke problemen krijgen we dan achteraf:hmmztis nu de kunst om evt herstel/reparaties beter, steviger en netter uit te voeren bij onze bolides. ;)
Daarmnaast denk ik dat de zwaarte, dus het gewicht, van de 6 pitters, en ook het vermogen (voor die tijd toch zeer behoorlijk), wel wat stress in de constructie brengt na verloop van tijd. Wat zich weer uit (mede in combinatie met afwerking) in de ons zo bekende problemen.
Trouwens, ik zie bij andere Opels, die die niet op dit Rekord/Senator platform staan, dat deze problemen in veel mindere mate voorkomen op deze specifieke plekken.
je hebt het antwoord, op deze, al zelf ingevuld :D
1 juni 2010 om 08:10 #17664280Roekeloos mee rijden???????????????
Iedere 2 maanden duikt der wel op een forum de vraag op hoe de veerpoten te lassen,van een Monza/Senator,zie hier de topic starter die man is 65 geweest,verwacht niet dat die rijd als een wilde en toch zijn de veerpoten slecht…..Rararara…
En Rinus…Het is maar hoe je tegen een Monza aankijkt,net als met de Sennies,in Aus word der vollop mee geraced en die zetten tijden neer waar de BMW,s M series niet tegen op kunnen…Dus het is maar net wat je er zelf van maakt en tegenaan kijkt.
1 juni 2010 om 08:33 #17664281AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door GSE
Roekeloos mee rijden???????????????Iedere 2 maanden duikt der wel op een forum de vraag op hoe de veerpoten te lassen,van een Monza/Senator,zie hier de topic starter die man is 65 geweest,verwacht niet dat die rijd als een wilde en toch zijn de veerpoten slecht…..Rararara…
Rararara :D
Ben, ga jou ‘sportieve rijgedrag’ niet verschuiven naar de topicstarter :hmmz
Leeftijd van een eigenaar of user speelt hier geen rol, Ben.
Ook al heeft deze user deze wagen vanaf het begin op naam staan,
dan is het toch een prestatie, dat er bijv nu pas laswerk aan wordt verricht. :thumbupen btw: al heeft deze user deze wagen pas op naam staan,
tja, dan is het nog steeds een prestatie om deze bolide weer netjes te maken, respect :worssucces gewenst met het herstel, Dirk ;)
1 juni 2010 om 15:36 #17664282Ron ik verschuif helemaal niks dat maak jij der van..
Als je je er niet van bewust bent dat de Monza/Senator Commo C rotten als gek bij de veerpoten voor door een klote constructie van Opel,dan heb je toch echt niet veel Monza/Senators gezien.
Het is gewoon een te zwak iets vanuit de fabriek,als je bv een een roest vrije auto neemt dan is de kan klein dat een veerpootbrug er zonder problemen makkelijk tussen past,meestal is de brug te groot en de auto te klein :o
Daar hebben 9 van 10 auto,s last van,en egaal hoe je der mee rijd zoiets als een veerpoten moet gewoon goed zijn vanuit de fabriek net als langsliggers en dorpels…
En nu kan je wel zeggen dat ik negatief ben en geen goede kijk op deze koetsjes youngtimers bolides en wat voor woorden je nog meer gebruikt allemaal maar feit is feit dat de voortrein geen constructie is die sterk te noemen is.
De dingen in Aus zijn met minimale aanpassingen vele male sterker en dat Opel ook moeten doen ipv te zeggen ze zijn al 30 jaar en oud en mogen nu wel een reparatie krijgen,als ze de auto,s toen voor 40/50 gulden/Mark per stuk fatsoenlijk hadden gemaakt waren der nu nog stukke meer geweest.
1 juni 2010 om 17:30 #17664283GSE bedankt voor de foto’s, ik ga toch ook maar eens wat extra versteviging aanbrengen op de ( al gemonteerde driehoek ) een combi dus !
Komt wel ten goede als de C3.0SE er straks in zit.
Kan er dan nog een veerpootbrug overeen , past dat met de motorkap ???1 juni 2010 om 17:40 #17664284Nee een gewone Manztel of wiechers brug past niet meer,je moet dan als je der echt 1 over hebt ff contact opnemen met Ronald Bolz in DE hij heeft der te koop met een grotere uitsparing voor de 24V kleppendeksel/inlaatsysteem.
7 juni 2010 om 13:40 #17664285een genot om te lezen dit:argue:P
ik heb zelf een redelijke licht voet,
maar soms trek ik ook veiligheidsschoenen aan:hmmz
een beetje power geven op het rechte stuk kan toch geen kwaad??????(ik wil echt niet hebben dat mijn monzaadje ergens moet lijden)
7 juni 2010 om 19:38 #17664286Nee maar als je veel op binnenwegen enz zit die slecht zijn in het aan te raden om der een veerpootbrug tussen te planten,dan zitten de veerpoten netjes strak opgesloten en kunnen ze niet werken,dan heb je veel minder kans op rottigheid,als Opel dit vanaf de fabriek had gedaan was der veel ellende bespaart gebleven..
7 juni 2010 om 20:38 #17664287GSE heb jij voor mij een adres van die Ronald Bolz ??
Alvast bedankt.
7 juni 2010 om 20:55 #17664288tja rottigheid is zelfs niet eens nodig.
kwam er vanavond achter dat er bij mijn reeds nieuwe gemonteerde veerpoten alweer scheuren in zitten..
damd.. had ik nu maar een veerpoot brugje gemonteerd.
nu wordt het weer lassen geblazen.
hoef enkel geen rotterij weg te halen :Pen ja, ik irriteer me mateloos aan de drempels overal.
ben dus ook vaak te laat met remmen:jerry:jerry:jerry
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.