Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Secundaire luchtpomp verwijderen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 oktober 2011 om 16:21 #17242652
Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Goede avond!
Ik wil de secundaire luchtpomp van mijn opel corsa b verwijderen, want deze maakt een pokke herrie!
Nu heb ik een paar vraagjes:– Kan ik het gehele ding bij 1 weghalen. Of moet ik alleen de gaten afdoppen? (van de dikke slang en het vacuüm slangetje)
– Wat is dat ding bij 2? Kan ik dat slangetje gewoon loshalen en afdoppen of kan ik ook dat hele ding weghalen? Geen idee namelijk waar dat slangetje met dat wit/gele ding naartoe gaat.Mvg,
Roel26 oktober 2011 om 17:05 #179323161 kan iig helemaal weg. Het gat in het uitlaatspruitstuk wat dan overblijft kan je afdoppen.
2 lijkt een vacuumleiding te zijn. Die kan niet zomaar weg. Zoek eens uit waar die heen gaat. Als die op de luchtinjectie aangesloten zit kan die wel weg ja. Even afdoppen natuurlijk.
26 oktober 2011 om 17:19 #17932317ben benieuwd dan kan ik de mijne ook weg halen :thumb
26 oktober 2011 om 17:36 #17932318is dat niet gewoon het puls air systeem dat je hoort als je de auto start meestal in de ochtend
26 oktober 2011 om 17:51 #17932319Ja, en het is volkomen nutteloos. Dat dingetje bij 1 kan je helemaal weghalen, alleen moet je zorgen dat je een plaatje hebt om het gat wat ontstaat op je spruitstuk af te doppen.
2 heb ik helemaal weggehaald. Dit komt van je powerbox of inlaat af. Dus dit doet verders niets.
26 oktober 2011 om 18:47 #17932320Als het van je inlaat komt is het een vacuum aansluiting. Check eerst even waar die heen gaat. Kan zomaar dat het wel nuttig is.
Je rembekrachtiger werk bijvoorbeeld ook op het vacuum wat de motor trekt in de inlaat.
@Vannos: Dat heet dus “Secundaire Lucht Injectie” ofwel een “SAI”.
Het dient om extra zuurstof toe te voegen aan je uitlaatgassen, zodat de verbranding in de katalysator sneller op gang komt. Arme verbranding van restgassen produceert meer hitte, en hoe sneller de kat warm is, hoe eerder hij z’n werk goed doet.De pomp draait ook maar de eerste 90 seconden na het starten. Verder niet meer.
Het is verder niet nadelig om het weg te halen, buiten dat de katalysator niet zo gauw op temperatuur komt en niet zo snel perfect z’n werk doet. Maja, als je op moet voor de APK rijd je toch eerst een eindje en is de boel al lang warm als je bij de keuring aankomt.27 oktober 2011 om 08:37 #17932321Als je het hoedje bij je spruitstuk weghaald, haal dan gelijk ook de pomp weg.
Boel goed afdoppen.
Gat in spruitstuk daar heb ik een overmaatse carterplug ingedraaid. :angel27 oktober 2011 om 12:31 #17932322Hoe heb jij die theepot van je spuitstuk gekregen, Ik heb de vacuumslang nu maar laten zitten en een grote bout in de slang gedraaid maar een plaatje op het spruitstuk is wat mooier.
Zit bij mij ook een aircoslang voor, moet je hitteschil eraf oid?
28 oktober 2011 om 22:44 #17932323C16XE uitlaatspruitstuk erop, en klaar is Joop, je kan het potje ook laten zitten en de dunne slang afkoppelen en dicht maken
X16XE met C16XE uitlaatspruitstuk:
Willem
30 oktober 2011 om 08:50 #17932324Dat is misschien ook wel een optie, even op de sloop gaan zoeken!
30 oktober 2011 om 09:21 #17932325anders draad in de gaatjes tappen in het spruitstuk, en boutjes erin draaien…
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.