Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › Secundair koelpompje LET
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 oktober 2011 om 13:11 #17242535
Heeft iemand hier het elektrisch schema van? Hoe wordt deze aangestuurd?
25 oktober 2011 om 14:08 #17931205Geen idee, maar ik laat deze meestal weg als deze niet goed functioneerd.
25 oktober 2011 om 18:41 #17931207Er zal wel iets van een relais/schakeling inzitten wat hem na laat lopen, want deze loopt altijd na als je motor zelf al uit staat.
Plaatsing is toch onder de bak van accu? Tenminste als ik het goed heb. Even WimV6 vragen die zal het wellicht weten.
26 oktober 2011 om 08:14 #17931208@tijgetje57 wrote:
Er zal wel iets van een relais/schakeling inzitten wat hem na laat lopen, want deze loopt altijd na als je motor zelf al uit staat.
Plaatsing is toch onder de bak van accu? Tenminste als ik het goed heb. Even WimV6 vragen die zal het wellicht weten.
zit inderdaad onder de accu
26 oktober 2011 om 18:00 #17931209Baas, heb je TIS?
Het is te vinden bij
J Motor, motor-aanbouwdelen
Inspuitsystemen
Motronic M/ME 1.5.5
Schema’s en verbindingsdiagrammen
Stroomkring
Z20LET-2 extra kv pompje M55 (rechts in het schema)Hij wordt uit je ECU gestuurd (stekker bez. 2805) via relais K82
Ik kan evt wel een dump proberen te maken van het schema , maar het is zo klein.Gr Dennis
26 oktober 2011 om 19:38 #17931210Ja heb TIS… zal eens even kijken.
Bedankt, hier heb ik wat aan.
Ik vroeg me het af want zodra ik het contact aanzet gaat t pompje zoemen. Het is toch de bedoeling dat hij ook nadraait, regelt ie ook op motortemperatuur?
26 oktober 2011 om 20:29 #17931211Als ik kijk in de functiebeschrijving van de pomp, dan zou die op bedrijfstempr. bij stat draaien moeten bij springen.
En als je dan gas geeft moet hij weer uitvallen.Dit staat er:
T045 Aanwijzing tester Hulpkoelvloeistofpomp
Motor draait stationair, op bedrijfstemperatuur
Alle verbruikers uitgeschakeld
Gaspedaal niet ingetrapt
Actief
Betreffende klemmen:
45 (X79)Ja: T046 Nee: C-034
kijk anders eens in die testproc. C-034
Ik denk dat hij wordt aangestuurd op het moment dat de motor stat draait en/of bij contact uit (want voedingsdraden op relais K-82 zijn rood dus constante voeding) of met een te hoge kv tempratuur.
Volgens mij hoor ik hem bij mijn auto ook wel eens nalopen als de warme motor al uit staat.succes Dennis
26 oktober 2011 om 22:38 #17931212Ik heb het schema gevonden maar waar haal jij al die extra info vandaan? Als ik TIS open en vul de auto gegevens in… daarna klik ik op wiring diagrams dan zie ik links “table of contents” met daaronder wat kopjes..
27 oktober 2011 om 16:28 #17931213Is dit de originele TIS van Opel?
Ik gebruik zelf TIS2web (komt online van Opel)
Maar volgens mij moeten deze gegevens ook op TIS of TIS2000 staan.28 oktober 2011 om 23:04 #17931214Koelwaterpompje word niet aangestuurd vanuit de motorcomputer, maar vanuit de koelmodule rechts achter de Bumper.
Willem
31 oktober 2011 om 20:40 #17931215@wim-v6 wrote:
Koelwaterpompje word niet aangestuurd vanuit de motorcomputer, maar vanuit de koelmodule rechts achter de Bumper.
Willem
Zie je dat Wim-v6 het wist, voortaan gewoon peteen PM sturen LOL :jerry :jerry :wors
31 oktober 2011 om 22:34 #17931216Heb nou al zoveel van de gare Z20LET’s geopereerd, dat we de koelings kabelboom wel kunnen dromen…..
en die komt Direct van de koelmodule af naar de koelventilatoren en hulp koelwaterpomp toe..
dat is wel makkelijk, stekker op de koelmodule los, en huppa heel de zwik er in een keer uit (Condensor – radiateur – intercooler)
Willem
1 november 2011 om 12:36 #17931217De aansluiting van de pomp aan de onderkant komt anders echt wel van de armaturen (motorruimte) boom af! En niet van de fan relay boom!
1 november 2011 om 17:29 #17931206Komt volgens het schema echt vanaf de ECU.
Als de draad namelijk van het MotorKoelingsModule afkomt staat er afkorting MKM als bron.
In het schema staat wel AC (airco) in deze draad maar dit houdt in dat het van toepassing is op alle Z20LET’s met airco.Je kan ook nog even ter controle kijken of je in de stekker van de MKM een bruin/zwarte draad (denk het niet) hebt die in verbinding staat met pootje 2805 op je ECU en of deze (2805) weer in verbinding staat met de bruin/zwarte draad op pootje 6 (85) van relais K82
Succes Dennis
1 november 2011 om 23:12 #17931218Heb de schema’s erbij gepakt, en deze zou inderdaad via de Motorcomputer pin 45 aangstuurd worden (negatief).
op zekering 5 zit deze aangesloten,
Dan vermoed ik dat deze al van te voren met loshalen motorboom word los gehaald.
of via de koelmodule word geleid.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.