Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › schurend/zoemend geluid
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 juni 2010 om 16:05 #17222475
hallo,
Sinds enige dagen maakt mijn vectra uit 1998 een schurend/zoemend geluid als ik accelereer.
in de 1e versnelling hoor ik het niet
in de 2e aanwezig
in de 3e lijkt het weg
in de 4e is het het ergste
in de 5 is het weinigkan het zijn dat de versnellingsbak olie slecht of weg is?
hoe kan ik dat controleren?Vectra B ’98 – X20XEV
14 juni 2010 om 16:07 #17688116Olie peilen van de versnellingsbak.
dit kan aan de linker wielzijde achter het wiel naast de homokineet in de bak.
Willem
25 juni 2010 om 14:38 #17688117De olie lijkt in orde,
ik heb iemand horen zeggen dat het lagers kunnen zijn.
stel dat dat zo is, moet dan de bak gereviseerd worden?
mijn veccie heeft inmiddels 191dKm gelopen.25 juni 2010 om 14:46 #17688118Klinkt heel erg als een stervende versnellingsbak ja. Ik had zoiets met de vorige Vectra (al was dat een 1.6).
25 juni 2010 om 14:52 #17688119ik heb het ook al eens meegemaakt.
idd ook een schurend geluid en op het laatst kon ik rondjes draaien met mijn pook :oBij mij was ook het lager eruit gelopen en er kwam een aardige brand lucht uit de bak.
mn neef heeft de HTS auto techniek gedaan in eindhoven en is nu docent motorvoertuigen techniek.
En die adviseerde mij om bij 100dkm de bak olie eens te verversen. Ook al zegt opel dattie een leven lang mee gaat.3 augustus 2010 om 17:01 #17688120aangezien ik niets kon vinden en niemand anders het geluid hoorde, ben ik er mee door gereden, echter staat mijn vectra nu stil,
gister ochtend reed ik al weg met wat meer geratel, op de terug weg (5km van huis) was er een “kloenk” en gerammel en werd de ratel vervangen door een harde zoem, 1km van huis bleef de auto bokken, ook rollend, en wilde niet meer op eigen kracht rijden, motor liep goed (met de koppeling ingetrapt)
nu krijg ik hem bijna niet meer in zijn versnelling en als hij al in zijn 1 gaat kan ik een paar meter rijden en dan begint alles weer te ratelen.
– de motor loopt goed wanneer de koppeling ingetrapt is.
– we hebben de auto gesleept (in zijn vrij) dit gaat opzich goed maar er zoemt dan wel van alles.nu moet ik beslissen wat er mee gaat gebeuren. heeft iemand suggesties wat er (allemaal) kapot kan zijn?
zelf maken of laten maken?
we hebben de ruimte maar echter geen brug. en een 2e auto voor handen, dus tijd zat.specs: Opel Vectra B ’98 – X20XEV – 194dkm
3 augustus 2010 om 17:47 #17688121Alles wijst op een kapoote versnellingsbak. Vervangen is dan natuurlijk de oplossing. Of het de kosten en de moeite waard zijn kan ik niet bepalen.
3 augustus 2010 om 17:58 #17688122jep . . . klinkt inderdaad als een versnellingsbak ter ziele.
dat de auto zoemt als je um sleept is heel logisch
je bak is verrot en je wielen laten via je steekassen nog van alles draaien in je bak.een voordeel . . . F18 bakken zijn een stuk makkelijker te vinden dan F17 bakken.
Stinkt het ook onder de kap (beetje brandlucht)??een nadeel . . . om je bak uit je auto te krijgen, zal je subframe los moeten.
En daar rust heel je motor op.
Dus je zal je motor moeten fixeren, subframe eronder uit schroeven, bak los halen . . . en viceversa.Kijk even wat voor bak er onder zit (of welke je wil)
Op de X20XEV zit een F18CR met eindverhouding 3,57 of een F18WR met eindverhouding 3,94 en Hydraulische koppeling.Dit kun je vinden achter je linker voorwiel (wellicht met staalborstel ;))
3 augustus 2010 om 19:01 #17688123ik heb even gekeken en het is een F18 bak, ik kon zo even niet zien welk code/eindverhouding, het is volgens mij geen hydrolische koppeling
Ik heb even door TIS zitten bladeren, hier staat een hoop nuttige informatie in. ik ga morgen de auto verslepen naar mijn schoonouders (toch ideaal :P) en daar de linker kant op bokken zetten.
in de TIS las ik dat ik de motor moet ondersteunen met een balk oid. het wiel verwijderen, subframe losschroeven en motorsteunen verwijderen, dan moet het blok+transmissie kunnen zakken.
volgens mij hoef ik niet heel de bak te verwijderen, alleen het lagerschild met hoofdassen verwijderen, dan eens kijken wat de schade is.
3 augustus 2010 om 19:04 #17688124origineel gepost door willumpie82
ik heb even gekeken en het is een F18 bak, ik kon zo even niet zien welk code/eindverhouding, het is volgens mij geen hydrolische koppelingIk heb even door TIS zitten bladeren, hier staat een hoop nuttige informatie in. ik ga morgen de auto verslepen naar mijn schoonouders (toch ideaal :P) en daar de linker kant op bokken zetten.
in de TIS las ik dat ik de motor moet ondersteunen met een balk oid. het wiel verwijderen, subframe losschroeven en motorsteunen verwijderen, dan moet het blok+transmissie kunnen zakken.
volgens mij hoef ik niet heel de bak te verwijderen, alleen het lagerschild met hoofdassen verwijderen, dan eens kijken wat de schade is.
Je hebt wel een hydraulische koppeling.
Elke b vectra heeft dat namelijk.Ja je bak moet er onder vandaan.
Als je wil zien wat de schade is moet je hem toch open maken.
En dat lukt niet als hij onder de auto zit.7 augustus 2010 om 08:34 #17688125Ik heb gister avond het lagerhuis met hoofdassen los gehaald (ging best makkelijk)
naast een hoop metaal splinters heb ik ook stukken half platgeslagen naaldlager en lagerschild gevonden. echter kan ik niet achterhalen waar dit uit/vandaan gekomen is.
de tandwielen zien er opzich allemaal goed uit, alleen het eindtandwiel dat op het diff zit zit op een aantal tanden een bechadiging. het lijkt er ook op dat het bakhuis een klap gehad heeft, er lijken scheurtjes te zitten (rechts boven het gat richting diff)
vandaag gaan we het deksel van het diff afschroeven.
ik heb een paar foto’s toegevoegd, graag jullie mening. (op de linkjes “groot”kan je een high res foto zien
7 augustus 2010 om 09:28 #17688126Zo hebben we nog een F17 liggen met dezelfde schade
deze reed ook niet meer
willem
7 augustus 2010 om 10:11 #17688127origineel gepost door wim-v6
Zo hebben we nog een F17 liggen met dezelfde schadedeze reed ook niet meer
willem
Wat was er dan kapot? Zou ik dan toch heel de bak moeten vervangen?
7 augustus 2010 om 10:16 #17688128jupzz
hele bak vervangen
7 augustus 2010 om 11:43 #17688129We hebben het slechte lager gevonden, in het lagerschild van de aandrijfas, nu opzoek naar een poelitrekker
7 augustus 2010 om 12:01 #17688130kijk je wel uit dat het lagerhuis niet gescuerd is, dan kan je de bak bij het ouwe ijzer smijten
Willem
7 augustus 2010 om 13:37 #17688131Andere as en versnellingsbak en klaar toch? Waarom moeilijk doen om de hele bak uit elkaar te halen?
7 augustus 2010 om 13:40 #17688132ik denk dat je er met enkel een lagertje niet klaar mee ben, meestal zijn er ook tandwielen kapot door gruis en metaal stukkies..
Goed controleren kan je beter wel doen in ieder geval.
anders maak je kosten voor niks
Willem
7 augustus 2010 om 14:22 #17688133Ik heb twee opties, voor 350 euro (bij de BEDO in waalre vroegen ze 600euro zonder) een gebruikte F18 kopen, dan weet ik niet wat ik koop (mischien net zoveel ellende) of het ea laten reviseren, in het laatste geval heb ik garantie.
weet iemand wat revisie ongeveer kost?
De tandwielen zien er allemaal nog goed uit, het geen dat ik dacht ta schade is aan het voorste tandwiel hoor zo, op TIS staan deze inkeepingen er ook op.
7 augustus 2010 om 14:23 #17688134origineel gepost door *Jurgen*
Andere as en versnellingsbak en klaar toch? Waarom moeilijk doen om de hele bak uit elkaar te halen?klopt, daar komt het op neer, maar een gebruikte bak kan net zoveel elende bevatten.
7 augustus 2010 om 14:38 #17688135origineel gepost door willumpie82
origineel gepost door *Jurgen*
Andere as en versnellingsbak en klaar toch? Waarom moeilijk doen om de hele bak uit elkaar te halen?klopt, daar komt het op neer, maar een gebruikte bak kan net zoveel elende bevatten.
Als je een gebruikte bak haalt heb je ook een half jaar garantie.
7 augustus 2010 om 14:39 #17688136revisie is duur, wss duurder alleen al aan onderdelen als een bak van 300 a 350 euro.
alleen een lagertje vervangen is geen revisie natuurlijk…
kans als je alleen lagertje vervangt dat je binnenkort weer aan de beurt ben.
Willem
7 augustus 2010 om 14:56 #17688137lijkt me dat er in het diff iets kapoet is gegaan…
Heb er ervaring mee, en is een kwaal van de F18 :)
11 augustus 2010 om 14:49 #17688138na even wat rondbellen heb ik een andere bak gevonden
iemand op MP verkocht zijn bak, deze persoon heeft zijn blok compleet met bak vervangen (2.0 16v) , deze bak zat op een x1.8xev (met 115dkm) en is het zelfde type (F18 W394) als de mijne.
Ik heb geen zin om heel de bak er onderuit te schroeven dus vervang alleen het lagerschild met assen, echter moet ik nu een nieuwe set pakkingen hebben, bij de lokale onderdelen-boer P.heil hebben ze deze niet, heef iemand suggesties?
vanavond ga ik de bak ophalen, waar moet ik op letten bij de koop zonder de bak uit elkaar te halen?
11 augustus 2010 om 16:33 #17688139Das toch gewoon een papieren pakking? Als er nergens aan te komen is, kun je altijd nog pakkingpapier halen en zelf knippen.
Denk trouwens dat de Opeldealer de pakking wel kan bestellen..Je bent wel goed bezig trouwens! Scheelt weer een hoop geklooi met de bak eronderuit halen!:thumbup
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.