Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Schoonmaken trommelrem Corsa B
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 januari 2013 om 20:14 #17254357
Vandaag voor een APK check-up geweest, en op wat laswerk na (LA en RA veerschotels, RA achter de schokdemper en LV en RV achter de wielen (alleen veerschotels zijn voor apk verplicht)) is er maar 1 echt (lastig) probleem wat ik moet aanpakken.
Rechtsachter loopt het wiel heel zwaar, dit ligt aan de rem.
Ik heb de rem nu uit elkaar gehaald (Zie: https://picasaweb.google.com/100971406671345677609/AutoRemRA?authuser=0&authkey=Gv1sRgCNSgy_29lI3SigE&feat=directlink).
En vraag mij nu af of ik behalve het inspuiten van bepaalde delen (Staan in de haynes al beschreven) ook zou moeten denken aan het vervangen van delen (Remschoenen? Remtrommel?) of alles schoonmaken?Hieronder nogmaals het linkje naar het betreffende spul:
https://picasaweb.google.com/100971406671345677609/AutoRemRA?authuser=0&authkey=Gv1sRgCNSgy_29lI3SigE&feat=directlink11 januari 2013 om 20:30 #18094304Is de handremkabel wel gangbaar?
Ook de handremhevel moet goed gangbaar zijn op de voering.
Ook even de zuigers van de remcilinder heen en weer drukken zodat je weet dat dat ook gangbaar is.Alles schoonspuiten met remmenreiniger, en even de voering wat opschuren, gelijk ook afschuinen.
Alles in elkaar zetten en vervolgens met wat spuitbaar kopervet de boel hier en daar wat inspuiten om het “gangbaar” te houden.11 januari 2013 om 20:47 #18094305@Fearless wrote:
Ook de handremhevel moet goed gangbaar zijn op de voering.
Handremhevel???
@Fearless wrote:Ook even de zuigers van de remcilinder heen en weer drukken zodat je weet dat dat ook gangbaar is.
Zag de zuigers zo niet zitten bij de remcilinder maar zal nog even kijken. Misschien dat de cilinder zelf wel even uit elkaar moet nog. (Zie: https://picasaweb.google.com/lh/photo/02zwaFzNcIOi9iXpn4EnDz-0j50G-3M0E5MBq1lxLTw?feat=directlink)
@Fearless wrote:Alles schoonspuiten met remmenreiniger, en even de voering wat opschuren, gelijk ook afschuinen.
Wat bedoel je met voering? De binnenkant van de trommel zelf?
En afschuinen? :hmmzIk heb gewoon vanuit mijn haynes gewerkt, ben geen auto monteur :angel
11 januari 2013 om 20:57 #18094306Een voering is zeg maar een remblok…alleen dan voor trommelremmen ;)
Met afschuinen bedoel ik een schuine rand maken aan de voering, dat voorkomt eventueel piepen met remmen later.
En zolang je de remzuigertjes heen en weer kunt drukken in de cilinder hoef je ze niet echt er uit te halen.Hebben ze bij de apk ook een tik op de trommel gegeven? vaak schrikt het dan wel los en lopen ze al een stuk soepeler.
Maar het wil wel eens dat er wat vast zit.En met handremhevel bedoel ik….dat ding waar je handremkabel op zat.
11 januari 2013 om 21:12 #18094307@Fearless wrote:
Een voering is zeg maar een remblok…alleen dan voor trommelremmen ;)
Ah op de remschoenen dus, begrepen.
@Fearless wrote:Met afschuinen bedoel ik een schuine rand maken aan de voering, dat voorkomt eventueel piepen met remmen later.
Goede tip, bedankt!
@Fearless wrote:En zolang je de remzuigertjes heen en weer kunt drukken in de cilinder hoef je ze niet echt er uit te halen.
Oke, dan zal ik dit proberen.
@Fearless wrote:Hebben ze bij de apk ook een tik op de trommel gegeven? vaak schrikt het dan wel los en lopen ze al een stuk soepeler.
Maar het wil wel eens dat er wat vast zit.Dit hebben ze niet gedaan, maar zelfs toen alle bouten e.d. al los waren draaide de trommel nog nauwelijks (lagers er al uit e.d.).
@Fearless wrote:
En met handremhevel bedoel ik….dat ding waar je handremkabel op zat.
Duidelijk!
Ik zal er morgenochtend meteen even weer mee verder.
De handrem blijft inderdaad wel wat hangen maar zelfs als je die weer wat lostrekt blijft hij zeer slecht draaien.11 januari 2013 om 22:24 #18094308Na montage ook weer even de handrem afstellen aan de afstelmoeer boven de achteras.
11 januari 2013 om 22:38 #18094309Mischien was ie met wat afstellen op de stelinrichting van de remvoeringen ook al wel goed geweest :vertag
12 januari 2013 om 16:34 #18094310Ik heb hem nu losgehad, schoongemaakt en weer in elkaar gezet.
Alleen zit er nu speling op de trommel.Als ik de bout 1 nokje verder zet draait hij eigenlijk niet meer en nu zit er nog een heel klein beetje speling op.
De wiellager is niet 100% (misschien dat het daaraan ligt??) maar de vervanging die ik (op voorraad) had liggen past niet (Bedankt winparts…).Wat is nu wijsheid? Het beetje speling erop houden of toch nog een nokje verder draaien?
Ik heb de auto eigenlijk maandag gewoon weer nodig (had gehoopt dit in het weekend op te lossen) maar misschien is het toch verstandig hem te laten staan tot er nieuwe lagers zijn?12 januari 2013 om 16:53 #18094311Dat is je moer voor het wiellager.
Daar is een truukje voor.
Ik pak zelf altijd een tang die ik zo groot maak dat ie over de moer draait als je m aanwil trekken.
Dan doe je los/vast/los/vast en dan je sleutel er overheen draaien.Dan zit ie altijd goed.
12 januari 2013 om 18:49 #18094312Als ik het goed begrijp moet het als volgt:
Ik pak een bako en stel deze zo in dat hij er bij een beetje weerstand over de moer heen schiet. Vervolgens doe ik hem los, vast, weer los en weer vast.
En wat ik dan met de dopsleutel moet doen snap ik niet :P12 januari 2013 om 19:10 #18094313Klopt precies
13 januari 2013 om 11:53 #18094314Ik heb het gedaan zoals je het beschreven hebt, er zit geen speling meer in.
De trommel draait wel zwaar maar met eenmaal het wiel erop valt het heel erg mee.
Nog even wat lichten vervangen en dan kan hij volgende week gelast en herkeurd worden :thumbup13 januari 2013 om 14:14 #18094315Je kunt de segmenten ook iets stellen.
13 januari 2013 om 15:02 #18094316Segmenten? :hmmz
14 januari 2013 om 14:54 #18094317Ik ben zojuist even op en neer gereden naar de sloop om wat op te halen.
Ik kan het niet echt omschrijven maar hij remde toch wat raar.14 januari 2013 om 15:02 #18094318Ik denk als je zo doorgaat er nog meer kapot gaat.
Goed advies, laat er iemand naar kijken.
Je remmen zijn toch wel belangrijk.14 januari 2013 om 18:41 #18094319@bandido wrote:
Ik denk als je zo doorgaat er nog meer kapot gaat.
Goed advies, laat er iemand naar kijken.
Je remmen zijn toch wel belangrijk.Het was mijn eigen “onkunde”. Net mijn vader erin laten rijden en volgens hem remt hij uitstekend en is er niks mis mee.
De rit naar de sloop was trouwens een klein stuk binnen 30km zone (perfect om te testen of alles prima werkte), als hij niet remde was ik de oprit nog niet eens afgereden.
Maar inderdaad, zoiets zou ik eigenlijk moeten laten doen door iemand die weet wat hij doet.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.