Schommelende Temperatuur Zafira A

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Schommelende Temperatuur Zafira A

• Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Elgrandoneuso

Hoi allemaal,

Mijn eerste post. Ik zal me even voorstellen, mijn naam is Serge en sinds een maand in het bezit van mijn eerste Opel.

Was op zoek naar een betrouwbare gezinsauto en het is dus een Zafira A geworden uit 2000 (Automaat 1,8 Elegance).

Hij heeft 175.000 KM op de teller staan. Behoorlijk wat, maar mede dankzij de Bovag garantie en een goede inruil voor onze Polo ben ik toch overstag gegaan.

Dan nu mijn probleempje.

Zodra ik op de snelweg rijd dan zakt de temperatuur van de motor tot onder de 80gr. Als ik langzaam rijd of door de stad dan gaat hij netjes tot de 90gr. Ook slaat de ventilator aan zodra hij boven de 90 komt.

Nu heb ik met deze gegevens al dit forum afgezocht en kwam ik op een defecte thermostaat.

Nu is deze vandaag vervangen (incl thermostaathuis) en helaas heb ik nog steeds hetzelfde probleem…..

Heeft iemand een idee waardoor dit gedrag nog meer kan komen?

Alvast bedankt voor de info!

Lince
      Deelnemer

Ik heb hetzelfde probleem;
        Mijn oude thermostaat vervangen, die was wel aan vervanging toe; Staat op de thermostaat 85, dus ik ga ervanuit, dat ie bij 85 graden opengaat. De nieuwe staat XXX84, weet dus niet of het 84 graden betekent.

Zo zag ie er dus uit;

Ik heb dus nog steeds dat de temperatuur schommelt tussen 78/80 (snelweg) en (88/89) binnendoor.

Thermostaat zien te vinden die bij 90 graden opengaat ofzo??
        Ik heb overigens een 2,2

Cobus
        Deelnemer

Dt gedrag is naar mijn weten normaal.
          Ik rij nu al bijna twee jaar zo rond met een laten we zeggen zenuwachtige temperatuur meter.

Lince
          Deelnemer

Ah ok, typische Zafira eigenschap dan?? Andere auto’s waarin ik rij, staan ze altijd kaarsrecht omhoog.

GRSBK

Bij Het type Zafira A kun je de temp waarschijnlijk gelijk op het dashboard aflezen.
              Bij het type Zafira B kun je dit niet eens direct zien moet je een extra
              menu in de boardcomputer openen.
              Bij die B van mij zie ik de temperatuur vaak stijgen tot 96 graden
              Vind dit behoorlijk hoog maar heb ook van meerdere mensen gelezen dat dit normaal is.

Als je de auto op tijd in onderhoud doet en er normaal mee omgaat, dan hoeft je
              niet zo snel bang te zijn voor een kokende motor lijkt mij.

Elgrandoneuso

@Lince wrote:

Ik heb hetzelfde probleem;
                Mijn oude thermostaat vervangen, die was wel aan vervanging toe; Staat op de thermostaat 85, dus ik ga ervanuit, dat ie bij 85 graden opengaat. De nieuwe staat XXX84, weet dus niet of het 84 graden betekent.

Zo zag ie er dus uit;

Ik heb dus nog steeds dat de temperatuur schommelt tussen 78/80 (snelweg) en (88/89) binnendoor.

Thermostaat zien te vinden die bij 90 graden opengaat ofzo??
                Ik heb overigens een 2,2

Mijn auto is terug gegaan naar de garage en er is (weer) een andere thermostaat in gegaan. Vanaf toen bleef de temperatuur constant.

Lince
                Deelnemer

Volgens mij weet ik al wat er bij mij fout gaat;

Op de thermostaat wat uit de auto kwam, staan de cijfers; 1.0 86
                  De 86 duidt waarschijnlijk op 86 graden

De nieuwe thermostaat wat erin is gegaan is 82 graden. Deze komt gewoon bij de autohandel vandaan.

Vandaag op de snelweg, zakte de temperatuur naar 78 graden met regen.

Ik moet dus of een 86 of 88 graden thermostaat zien te vinden, dus ik denk gewoon bij de dealer bestellen, dat ik dan de juiste krijg.
                  Weet iemand toevallig hoeveel graden de originele van de dealer is?? Of weet ik iemand waar ik dat in kan zien?

Lince
                  Deelnemer

Ik ben erachter….vandaag dus naar de dealer om info vragen. Thermostaat van de dealer gaat bij 94 graden open. Bij de gewone autohandel staat ie dus op 82 graden in de computer.

Maar 94 graden opengaan, dat is toch best wel hoog…

Oftewel gewoon naar de dealer toe gaan…..kost dacht ik 50 euro incl. pakking. Bij de autohandel…10 euro. Scheelt nogal wat :P
                    Morgen dus ophalen bij de dealer.

Lince
                    Deelnemer

Nou…ik snap er nog niks van.
                      Heb de nieuwe thermostaat erin gezet, is wel iets verbeterd, maar in mijn ogen gezien, klopt er helemaal niks van.
                      Binnen de bebouwde kom, netjes 90 graden. Op de N of snelweg, 80 graden.

Als de thermostaat opent op 94 graden, hoe kan de meter dan 80 graden aangeven op de snelweg continu??

pieterrademakers
                      Deelnemer

Halo Serge,

Mijn Zafira 1.8 ook uit 2000 geeft op de snelweg een temp van 85/86 graden. In de stad schommelt deze tussen 90 en 95 en bij 95 graden slaat de vin aan en koelt terug tot 90 graden., Volgens opel is dit normaal. Termostaat bij mijn opel gaat open bij 92 graden volgens de Brezan. Slaat jou vin ook zo vaak aan? bij 16 graden buiten en stilstaan bij de stoplichten loopt de temp snel van 88/90 naar 95 graden en koelt vervolgens terug naar 90. Dit om de minuut ofz0!

wim-v6
                        Deelnemer

Er hoort een 92graden thermosstaat in deze motor.

Willem

Lince
                          Deelnemer

Thermostaat is inderdaad 92 graden, maar hij gaat al heel klein beetje open bij 84 graden. Op de snelweg komt mijn meter niet boven de 82 graden. In de stad gewoon netjes 90 graden en soms iets eroverheen.

pieterrademakers
                            Deelnemer

loopt de temp bij stilstand ook snel op naar 95 graden? en springt de vin ook vaak aan ook bij lage buitentemperaturen? In dat geval kan er iets niet goed zijn met de circulatie, radiateur of defecte themostaat?
                              Bij m j slaat zelf bij een temp van 14 graden heel vaak de koelvin aan, maar hij koelt wel terug naar 90 graden. Op zich niets mis mee maar ik ben anders gewend omdat ik altijd andere auto’s gereden heb.

Lince
                              Deelnemer

thermostaat is goed, zit de 2e al erin en symptoon is hetzelfde
                                Als ik stil sta, gaat ie eigenlijk niet hoger den 93 graden ofzo, zodra vin aanspringt koelt ie gelijk naar 90 graden.

Radiateur is ook nieuw, met oude had ik zelfde symptoon. Dus daar ligt het ook niet aan.

Hij koelt bij mij te hard. Als ik de airco aanzet, dan staat mn temperatuur 2 graden hoger. Theoretisch mag dat niet uitmaken, omdat de thermostaat dat moet regelen.

pieterrademakers
                                Deelnemer

hoe vaak slaat de vin aan bij stilstand?

Lince
                                  Deelnemer

Zodra temperatuur van 92 graden bereikt. Is niet zo gek vaak. Eventjes bij stoplicht staan, gaat ie niet van draaien. Aircovin wel. Airco heb ik bijna altijd aan.

pieterrademakers
                                    Deelnemer

Dat doet ie van mij wel, zou dit dan toch ook te maken hebben met mijn thermosstaat? Daarnaast heb ik gemerkt dat het toerental ook rond de 1500-2000 toeren draaitbij een koude start, voorheen alleen bij lauwe start. Heb jij een idee?

stefanovic45

Ik heb dezelfde symptomen met mijn Opel Astra G 1.8. De verwarming wordt ook gewoon warm.

Ik moet er maar aan wennen denk ik… Het zal wel niet veel kwaad kunnen aangezien al 2 jaar met een zenuwachtige thermostaat rondrijden.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.